Reklama

Wiadomości

Minister Ćwik: u prezydenta propozycje w planach MEN w zakresie podstawy programowej wzbudzają duże zaniepokojenie

U prezydenta propozycje, które znalazły się w planach MEN, w zakresie podstawy programowej, wzbudzają duże zaniepokojenie - poinformował zastępca szefa Kancelarii Prezydenta RP minister Piotr Ćwik po wtorkowym posiedzeniu Rady do Spraw Edukacji, Rodziny i Wychowania, która działa w ramach Narodowej Rady Rozwoju przy Prezydencie RP.

[ TEMATY ]

szkoła

Adobe Stock

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Po zakończeniu posiedzenia Zastępca Szefa Kancelarii Prezydenta RP (KPRP) minister Piotr Ćwik poinformował, że już 18 marca zostało skierowane zaproszenie na radę do Ministerstwa Edukacji Narodowej.

"Zapraszaliśmy panią minister (MEN), zapraszaliśmy również ekspertów, którzy w ramach posiedzenia tejże rady, w ramach merytorycznej, pogłębionej, uczciwej dyskusji mogliby porozmawiać na temat propozycji, które znalazły się w planach MEN w zakresie podstawy programowej" - powiedział Ćwik.

Podziel się cytatem

Zaznaczył, że u prezydenta również te propozycje "wzbudzają duże zaniepokojenie" i dlatego te środowiska, które wokół prezydenta są zebrane jako środowiska eksperckie w zakresie oświaty chciały ten temat przedyskutować w obecności przedstawicieli i ekspertów ze strony MEN. "Ta dyskusja dzisiaj się odbyła, dyskusja pogłębiona z odwołaniem się do tych propozycji" - poinformował zastępca szefa KPRP.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Dodał, że kancelaria prezydenta otrzymała odpowiedź od MEN, z której wynika, że zdaniem resortu obecnie jest za wcześnie, by podjąć dyskusję o szczegółach zmian w podstawach programowych dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych, ponieważ nie zostały jeszcze przygotowane projekty stosownych rozporządzeń. "Uważamy, że jest to właściwy moment, żeby na ten temat rozmawiać" - podkreślił Ćwik.

Podkreślił, że jeśli w kwietniu ma się pojawić projekt rozporządzenia ministra edukacji, a w czerwcu ma zostać podpisany, to "wydaje się, że ten moment końca marca jest bardzo stosowny, żeby taką dyskusję odbyć".

Przewodniczący Rady do Spraw Edukacji, Rodziny i Wychowania prof. Andrzej Waśko zaznaczył z kolei, że prezydent jest zainteresowany tą problematyką, gdyż "rzutuje ona na elementarny interes narodowy Polski i pojęcie państwa polskiego w obecnych uwarunkowaniach międzynarodowych".

"Po drugie prezydent reprezentuje swoich wyborców, których jest ponad 10 milionów, więc z tego powodu zawsze jest czas na to, żeby otwarcie dyskutować i chcieliśmy właśnie takiego otwartego dialogu. Zamiast tego odbyła się konferencja, w której nasi eksperci reprezentujący cztery działy programowe, grupy przedmiotów, a więc język polski, historię, przedmioty przyrodnicze i ścisłe oraz te elementy podstaw programowych, które dotyczą funkcji wychowawczych szkoły przedstawili nam istotę problemu związanego z funkcjonowaniem pojęcia podstawy programowej i treści podstawy programowej w systemie edukacji i w świadomości społecznej" - wyjaśnił Waśko.

Reklama

Dodał, że w trakcie posiedzenia dyskutowano jakie są funkcje podstawy programowej, czym ona się różni od wymagań egzaminacyjnych i jak do tego tematu powinni podchodzić nauczyciele, czy przedstawiciele centralnej komisji egzaminacyjnej. "Konkluzje do tej dyskusji w naszym gronie były krytyczne. Rada przychyla się ku stanowisku, żeby wystąpić do MEN z apelem o wycofanie się z tych wszystkich drastycznych zmian, zwłaszcza w przedmiotach tożsamościowych, takich jak historia i język polski" - poinformował Waśko.

Zwrócił uwagę, że rada stwierdza, że argumentacja mówiąca o przeładowaniu, czy przemęczeniu młodzieży ma charakter "argumentacji pozornej", bo zdaniem specjalistów zmęczenie młodzieży nie wynika z programu, czy z podstawy programowej, tylko z innych czynników, takich jak np. zbyt długie przebywanie w szkole, czy przeładowanie strumieniem informacji płynących z internetu i z mediów społecznościowych.

"Nigdy dość rozmowy na temat kondycji naszych dzieci, na temat edukacji i systemu kształcenia (...). Chcieliśmy rozmawiać i z dużym żalem oraz rozczarowaniem przyjmujemy brak przedstawicieli MEN na naszym spotkaniu. Chcieliśmy rozmawiać o tych zmianach - zmianach, które widzimy wyraźnie, że bardzo mocno uderzają w tożsamość szeroko rozumianą, ale także w takie z tego wyrastające poczucie sensu, które dzisiaj dla młodzieży i dla dzieci jest rzeczywiście rzeczą bardzo kruchą. My to widzimy w badaniach" - podkreśliła z kolei Dorota Bojemska, ekspert współpracujący z Radą do Spraw Edukacji, Rodziny i Wychowania.

12 lutego br. Ministerstwo Edukacji Narodowej opublikowało propozycje zmian w podstawie programowej kształcenia ogólnego, które przygotowały zespoły eksperckie. Do 19 lutego opinie na ich temat można było zgłosić w prekonsultacjach. Po analizie uwag mają być przygotowane projekty rozporządzeń ministra edukacji w sprawie podstawy programowej, która będzie obowiązywała od września. MEN przewiduje, że w kwietniu br. projekty trafią do konsultacji społecznych i uzgodnień międzyresortowych, a w czerwcu zostaną podpisane przez ministra edukacji.(PAP)

Reklama

Autorka: Aleksandra Kuźniar

akuz/ jann/

2024-03-26 18:43

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nauczyciel i świadek

Niedziela Ogólnopolska 17/2020, str. 52

[ TEMATY ]

szkoła

Marek Członka

Alicja Członka, uczennica IV klasy SP nr 1 w Krasniku podczas e-katechezy

Alicja Członka, uczennica IV klasy SP nr 1 w Krasniku
podczas e-katechezy

Nauczyciele religii, podobnie jak ich koledzy matematycy czy poloniści, musieli podjąć pracę zdalną.

Mimo tego, że w procesie katechizacji bezpośredni kontakt człowieka z człowiekiem jest nie do zastąpienia, stworzenia jak najlepszego środowiska głoszenia Dobrej Nowiny dzieciom i młodzieży podjęło się ok. tysiąc katechetów archidiecezji lubelskiej.

CZYTAJ DALEJ

Czego uczy nas świętość Jana Pawła II? Msza św. z okazji obchodów 10. rocznicy kanonizacji papieża

2024-04-27 17:55

[ TEMATY ]

św. Jan Paweł II

@VaticanNewsPL

Odważny, zdecydowany, konsekwentny, człowiek pokoju, obrońca rodziny, godności każdego ludzkiego życia, prawdziwy i szczery przyjaciel młodych oraz wielka pobożność Maryjna - tak scharakteryzował św. Jana Pawła II kard. Angelo Comastri. Emerytowany archiprezbiter bazyliki watykańskiej w homilii podczas Mszy św. w Bazylice św. Piotra z okazji obchodów 10. rocznicy kanonizacji papieża Polaka starał się odpowiedzieć na pytanie: Czego uczy nas świętość Jana Pawła II - niezwykłego ucznia Jezusa w XX wieku?

Hierarcha nawiązał do dnia pogrzebu Jana Pawła II, 8 kwietnia 2005 roku na Placu Świętego Piotra, wspominając księgę Ewangelii, której strony zaczął przewracać wiatr. "W tym momencie wszyscy zadaliśmy sobie pytanie: `Kim był Jan Paweł II? Dlaczego tak bardzo go kochaliśmy?`" - powiedział kardynał i dodał: "Niewidzialna ręka przewracająca Ewangeliarz zdawała się mówić nam: `Odpowiedź jest w Ewangelii! Życie Jana Pawła II było nieustannym posłuszeństwem Ewangelii Jezusa, i z tego powodu - mówił nam wiatr! - z tego powodu go umiłowaliście!`"

CZYTAJ DALEJ

Papież w Wenecji: paradoksalnie, pobyt w więzieniu może oznaczać nowy początek

2024-04-28 09:16

[ TEMATY ]

papież Franciszek

PAP/EPA

Paradoksalnie, pobyt w zakładzie karnym może oznaczać początek czegoś nowego, poprzez ponowne odkrycie nieoczekiwanego piękna w nas samych i w innych, czego symbolem jest wydarzenie artystyczne, które gościcie i do którego projektu aktywnie wnosicie swój wkład" - powiedział Franciszek do kobiet osadzonych w Zakładzie Karnym Wenecja-Giudecca. W nim znajduje się Pawilon Stolicy Apostolskiej na 60. Międzynarodowej Wystawie Sztuki - La Biennale w Wenecji.

Papież zapewnił kobiety, osadzone w Zakładzie Karnym w Giudecca, że zajmują one szczególne miejsce w jego sercu.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję