Reklama

Historia

Stanąć po stronie Ojczyzny

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Mija kolejny rok od pamiętnego poranka 13 grudnia 1981 r., kiedy to zamiast Mszy św. w radiu i „Teleranka” w telewizji gen. Wojciech Jaruzelski w mundurze obwieścił rodakom, że wojsko będzie ich bronić przed nimi samymi. Mija 31 lat. Dorastają kolejne pokolenia bez historii. W rodzinach wciąż spieramy się o zasadność tego oporu, choć badacze IPN-owscy dawno przytoczyli dokumenty sowieckich przywódców, z których wynika niezbicie, że Rosjanie wcale nie kwapili się z przekraczaniem naszych granic. Jak co roku 13 grudnia przed domem sędziwego gen. Jaruzelskiego garstka patriotów zapali znicze za ofiary stanu wojennego i wzniesie okrzyki o odpowiedzialności za zhańbienie narodu.

Wkrótce co druga osoba będzie miała dyplom wyższej uczelni, a nie będzie znała najnowszej historii. Dlatego świadectwo osób notujących codzienność stanu wojennego jest skarbem nieocenionym. Takie świadectwo złożył na kartach swojego dziennika, skrupulatnie prowadzonego, o. Stanisław Celestyn Napiórkowski OFMConv. Nie był historykiem ani dziennikarzem, ani politykiem, ani członkiem jakiejkolwiek partii politycznej, również „Solidarności”, ale „zakonnikiem oddanym niemal bez reszty teologii”, spisywał wszystko, co działo się w historycznym momencie w konkretnym środowisku: w Lublinie, w akademickim domu księży studiujących i nauczających na KUL-u, a także we franciszkańskiej wspólnocie. Dziś zapiski te stanowią bezcenne źródło informacji o tamtym czasie. Na ich podstawie powstała książka przygotowana na srebrny jubileusz „Solidarności” pt. „Stan wojenny dzień po dniu, 13 XII 1981 - 31 XII 1982”. W tym roku Wydawnictwo Ojców Franciszkanów w Niepokalanowie wznowiło książkę. Trzeba po nią sięgać.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W Lublinie na KUL-u

Najpierw zabrano ks. Kazimierza Ryczana, członka zarządu „Solidarności” na KUL-u. Po interwencji u gen. Piróga został zwolniony. Opowiadał, że milicja zwozi mnóstwo ludzi. W konwikcie księża ustalili dyżury przy drzwiach. 13 grudnia w radiu słychać było tylko komunikaty, przemówienie generała i muzykę. Nie działały telefony. Na ulicach widać było tylko wojskowe gaziki. Suche zapiski pierwszego dnia stanu wojennego z punktu widzenia księży studentów zamieszkałych w konwikcie nie zawierają emocji. Ich autor jednak porównał stan swego ducha z tego okresu z niemal zwierzęcym lękiem odczuwanym przez dziesięciolatka, który w 1944 r. niósł za pazuchą AK-owską pocztę na linii frontu, zawierającą rozkaz pójścia do lasu.

Reklama

Kolejne dni przynoszą informacje o kolejnych aresztowaniach: ks. Mieczysława Brzozowskiego, odprawiającego Mszę św. dla strajkujących, i kapelana szpitala ks. Stanisława Grzesiuka. Do kronikarza docierają informacje o otoczonym przez wojsko WSK [Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego - przyp. red.] w Świdniku. Strajkujący przez radiowęzeł nadają apel do żołnierzy, którzy tuż po północy podjechali pod bramę zakładu i oddali strzały w celu zastraszenia: „Żołnierze, Polacy! - Tu nie ma żadnych kontrrewolucjonistów - tu są robotnicy. Chronimy zakład pracy. Stoimy w obronie całego narodu. Przyłączcie się do nas. Nie słuchajcie fałszywych rozkazów” (z „Biuletynu Strajkowego Regionalnego Komitetu Strajkowego Regionu Środkowo-Wschodniego”, Świdnik, 15 grudnia 1983 r., nr 3).

Strajki, pacyfikacje i sądy wojenne

Strajkują studenci i pracownicy wielu instytucji, w tym KUL-owskich, co odczuwane jest jako cios w plecy. W telewizji przemawia Wojciech Żukrowski. „Szmata” - komentuje krótko kronikarz. Władze stanu wojennego ograniczają korzystanie z oszczędności. Z banku można wypłacić tylko 10 000 zł miesięcznie. Docierają informacje o strajkach w całej Polsce. Polowanie na działaczy „Solidarności”. Ukrywa się docent Deptuła - przewodnicząca „Solidarności KUL-u. W ciemnych uliczkach nieznana kobieta podaje kapłanowi szeleszczące kartki i natychmiast znika. W ulotkach zawarte są informacje o strajkach w lubelskich i krakowskich zakładach. Działają już nielegalne drukarnie, wydawane są biuletyny, tworzona jest sieć kolportażu. Świadkowie opowiadają o pacyfikacji Świdnika. Kronikarz notuje: „Z wojskiem wtargnęło MO i ZOMO: pałki, gazy, ostre strzelanie z okna (...). Godz. 22.40. Trudno pracować. Z dala słychać grzmot motorów czołgowych. Wczoraj na Świdnik, dziś prawdopodobnie na WSK lub Kraśnik (...). Wychodzę z pokoju. Uchylone drzwi. To u księży redemptorystów, którzy wczoraj po południu i w nocy byli z robotnikami w Świdniku. Opowiadają: - To było straszne. Ganiali robotników po placu jak bydło. Uzbrojeni po zęby. Strzelali, chociaż ślepymi nabojami (ale nie wiadomo, czy nie zaczną strzelać ostrymi) [obawy nie były bezpodstawne, o czym za kilka dni mieli się przekonać strajkujący w „Wujku” górnicy - przyp. A.C.], rzucali gazy, petardy. Jednemu z robotników urwało rękę. Dzikie zagonione zwierzęta (...). Po południu obaj spowiadali. Chciało się wyspowiadać kilka tysięcy. Msza w hali. Młody robotnik: Ja nie chcę zostać na noc bez Komunii. Czy będzie Komunia? (...). Ksiądz biskup powiedział: «Po co tam poszli?». A przecież trzeba było tam być. Przyszli prosić o księży. Przecież to zwykła rzecz, że ksiądz idzie, gdy go potrzebują...”.

Reklama

W tę noc kronikarz już nie zaśnie. Modli się, czyta brewiarz. Zastanawia się, czy w taką noc wypada pójść do łóżka, gdy co kilka minut słychać syreny. Nazajutrz na kartkach dziennika pojawia się informacja o pierwszym wyroku śmierci zasądzonym przez wojskowe sądy doraźne - na dyrektora WSK Świdnik pana Czogałę, za to, że jako oficer pozostał ze swoją kilkunastotysięczną załogą.

Czwarty dzień stanu wojennego przynosi kolejne zapisy o strajkach. Kapłan sprawujący Mszę św. i spowiadający strajkujących w Fabryce Samochodów Osobowych opowiada o wychodzeniu robotników wśród szpaleru ściągniętych oddziałów ZOMO, MO i wojska. Robotnicy nie poszli do domów. Udali się do dwóch kościołów, gdzie zostały odprawione Roraty udręczonej Polski 1981 r. Opuścili kościoły dopiero o godz. 6.00.

Reklama

Ukrywają się pracownicy KUL-u, przyjaciele i koledzy kronikarza. Przychodzi mu udzielić ślubu kościelnego bez cywilnego ukrywającej się parze, której stan wojenny przyspieszył matrymonialne plany.

Dramat kopalni „Wujek” i wydarzenia rocznicowe na Wybrzeżu czy na pl. Zwycięstwa w Warszawie z biciem przez zomowców, wrzucaniem łzawiącego gazu do świątyń, gdzie znaleźli azyl młodzi ludzie, potęgują atmosferę strachu. Nie można wyjeżdżać bez specjalnego pozwolenia. Rolnicy nie mogą się oddalać ze swoich wsi. „Gorzej niż za okupacji” - komentuje kronikarz.

Ludzie starzy, pamiętający wojnę, głęboko przeżywają stan wojenny. „Franciszkańska babcia” - pani Bona Borowska, wzburzona, zwierza się kronikarzowi: „Nie mogę iść do spowiedzi, bo strasznie ich przeklinam. Proszę księdza, ja nigdy w życiu nie przeklinałam”. Znajomy kapłan został zawieziony do „Ursusa”. Widział zakłady otoczone czołgami. - Takiego mnóstwa czołgów w życiu nie widziałem, chociaż byłem w wojsku. Chyba ponad tysiąc! - mówi.

W telewizji jakby nigdy nic się nie stało. Spikerzy w wojskowych mundurach mówią, że „rusza gospodarka i wszystko idzie lepiej”. Kronikarz zapisuje: „W fabrykach trwa niby-praca. Gdzie wytwarzano dziennie 800 opon, wytwarza się osiem, gdzie wytwarzało się kilkadziesiąt maszyn, wytwarza się jedną... Ale ludzie są zajęci - chodzą, kują, przekładają z miejsca na miejsce...”.

Zaczyna napływać pomoc z Zachodu. Pracownicy KUL-u otrzymują paczki świąteczne. Do o. Maurycego Suleja przyszła już trzecia paczka z RFN, rozdaje je ubogim.

I tak dzień po dniu wędrujemy z o. Napiórkowskim po trudnych polskich ścieżkach stanu wojennego. Spotykamy ludzi, którzy zapisali piękne karty najnowszej historii Polski, ale i takich, którzy byli sprawcami morza łez. Wraz z franciszkaninem-kronikarzem pochylamy się nad naszą ojczyzną, w której kolejne pokolenia zapisały swoje rozdziały. Jeżeli będziemy je czytać, poświęcenie tysięcy ludzi zaangażowanych w walkę o wolność nie pójdzie na marne, a idea solidarności, która połączyła Polaków, stanie się naszym chlubnym dziedzictwem.

Stanisław Celestyn Napiórkowski, „Stan wojenny dzień po dniu, 13 XII 1981 - 31 XII 1982”, Wydawnictwo Ojców Franciszkanów, Niepokalanów 2012.

2012-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Dzieje Apostoła Narodów

Krakowskie Wydawnictwo M oraz Wydawnictwo Księży Pallotynów APOSTOLICUM wydało książkę: „Między Synagogą a Kościołem. Dzieje św. Pawła”. To monumentalne dzieło wyszło spod ręki ks. prof. Waldemara Chrostowskiego, wybitnego współczesnego polskiego biblisty. Autor zadedykował je bp. Andrzejowi Suskiemu, ordynariuszowi toruńskiemu, z racji 50-lecia jego święceń kapłańskich

Dyrektora Instytutu Nauk Biblijnych Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, pierwszego Polaka, którego uhonorowano prestiżową Nagrodą Ratzingera 22 listopada 2014 r. w Sali Konsystorialnej watykańskiego Pałacu Apostolskiego, nikomu interesującemu się życiem Kościoła w Polsce nie trzeba specjalnie przedstawiać. Ks. prof. Waldemar Chrostowski (rocznik 1951) to genialny znawca Pisma Świętego. W latach 2003-13 był m.in. przewodniczącym Stowarzyszenia Biblistów Polskich, a od ponad ćwierćwiecza jest żywo zaangażowany w kontakty Kościoła katolickiego z Żydami i judaizmem. Warto odnotować, że Ksiądz Profesor jest także stałym współpracownikiem Tygodnika Katolickiego „Niedziela”.

CZYTAJ DALEJ

Święty oracz

Niedziela przemyska 20/2012

W miesiącu maju częściej niż w innych miesiącach zwracamy uwagę „na łąki umajone” i całe piękno przyrody. Gromadzimy się także przy przydrożnych kapliczkach, aby czcić Maryję i śpiewać majówki. W tym pięknym miesiącu wspominamy również bardzo ważną postać w historii Kościoła, jaką niewątpliwie jest św. Izydor zwany Oraczem, patron rolników.
Ten Hiszpan z dwunastego stulecia (zmarł 15 maja w 1130 r.) dał przykład świętości życia już od najmłodszych lat. Wychowywany został w pobożnej atmosferze swojego rodzinnego domu, w którym panowało ubóstwo. Jako spadek po swoich rodzicach otrzymać miał jedynie pług. Zapamiętał również słowa, które powtarzano w domu: „Módl się i pracuj, a dopomoże ci Bóg”. Przekazy o życiu Świętego wspominają, iż dom rodzinny świętego Oracza padł ofiarą najazdu Maurów i Izydor zmuszony był przenieść się na wieś. Tu, aby zarobić na chleb, pracował u sąsiada. Ktoś „życzliwy” doniósł, że nie wypełnia on należycie swoich obowiązków, oddając się za to „nadmiernym” modlitwom i „próżnej” medytacji. Jakież było zdumienie chlebodawcy Izydora, gdy ujrzał go pogrążonego w modlitwie, podczas gdy pracę wykonywały za niego tajemnicze postaci - mówiono, iż były to anioły. Po zakończonej modlitwie Izydor pracowicie orał i w tajemniczy sposób zawsze wykonywał zaplanowane na dzień prace polowe. Pobożna postawa świętego rolnika i jego gorliwa praca powodowały zawiść u innych pracowników. Jednak z czasem, będąc świadkami jego świętego życia, zmienili nastawienie i obdarzyli go szacunkiem. Ta postawa świętości wzbudziła również u Juana Vargasa (gospodarza, u którego Izydor pracował) podziw. Przyszły święty ożenił się ze świątobliwą Marią Torribą, która po śmierci (ok. 1175 r.) cieszyła się wielkim kultem u Hiszpanów. Po śmierci męża Maria oddawała się praktykom ascetycznym jako pustelnica; miała wielkie nabożeństwo do Najświętszej Marii Panny. W 1615 r. jej doczesne szczątki przeniesiono do Torrelaguna. Św. Izydor po swojej śmierci ukazać się miał hiszpańskiemu władcy Alfonsowi Kastylijskiemu, który dzięki jego pomocy zwyciężył Maurów w 1212 r. pod Las Navas de Tolosa. Kiedy król, wracając z wojennej wyprawy, zapragnął oddać cześć relikwiom Świętego, otworzono przed nim sarkofag Izydora, a król zdumiony oznajmił, że właśnie tego ubogiego rolnika widział, jak wskazuje jego wojskom drogę...
Izydor znany był z wielu różnych cudów, których dokonywać miał mocą swojej modlitwy. Po śmierci Izydora, po upływie czterdziestu lat, kiedy otwarto jego grób, okazało się, że jego zwłoki są w stanie nienaruszonym. Przeniesiono je wówczas do madryckiego kościoła. W siedemnastym stuleciu jezuici wybudowali w Madrycie barokową bazylikę pod jego wezwaniem, mieszczącą jego relikwie. Wśród licznych legend pojawiają się przekazy mówiące o uratowaniu barana porwanego przez wilka, oraz o powstrzymaniu suszy. Izydor miał niezwykły dar godzenia zwaśnionych sąsiadów; z ubogimi dzielił się nawet najskromniejszym posiłkiem. Dzięki modlitwom Izydora i jego żony uratował się ich syn, który nieszczęśliwie wpadł do studni, a którego nadzwyczajny strumień wody wyrzucił ponownie na powierzchnię. Piękna i nostalgiczna legenda, mówiąca o tragedii Vargasa, któremu umarła córeczka, wspomina, iż dzięki modlitwie wzruszonego tragedią Izydora, dziewczyna odzyskała życie, a świadkami tego niezwykłego wydarzenia było wielu ludzi. Za sprawą św. Izydora zdrowie odzyskać miał król hiszpański Filip III, który w dowód wdzięczności ufundował nowy relikwiarz na szczątki Świętego.
W Polsce kult św. Izydora rozprzestrzenił się na dobre w siedemnastym stuleciu. Szerzyli go głównie jezuici, mający przecież hiszpańskie korzenie. Izydor został obrany patronem rolników. W Polsce powstawały również liczne bractwa - konfraternie, którym patronował, np. w Kłobucku - obdarzone w siedemnastym stuleciu przez papieża Urbana VIII szeregiem odpustów. To właśnie dzięki jezuitom do Łańcuta dotarł kult Izydora, czego materialnym śladem jest dzisiaj piękny, zabytkowy witraż z dziewiętnastego stulecia z Wiednia, przedstawiający modlącego się podczas prac polowych Izydora. Do łańcuckiego kościoła farnego przychodzili więc przed wojną rolnicy z okolicznych miejscowości (które nie miały wówczas swoich kościołów parafialnych), modląc się do św. Izydora o pomyślność podczas prac polowych i o obfite plony. Ciekawą figurę św. Izydora wspierającego się na łopacie znajdziemy w Bazylice Kolegiackiej w Przeworsku w jednym z bocznych ołtarzy (narzędzia rolnicze to najczęstsze atrybuty św. Izydora, przedstawianego również podczas modlitwy do krucyfiksu i z orzącymi aniołami). W 1848 r. w Wielkopolsce o wolność z pruskim zaborcą walczyli chłopi, niosąc jego podobiznę na sztandarach. W 1622 r. papież Grzegorz XV wyniósł go na ołtarze jako świętego.

CZYTAJ DALEJ

Pianiści z całego świata zagrają w Kłodzku

2024-05-15 16:35

stevepb/pixabay.com

Fani muzyki klasycznej będą zachwyceni rozpoczynającym się XXVI Kłodzkim Konkursem Pianistycznym, który po raz pierwszy będzie miał rangę międzynarodową i dlatego będzie to też - I International Kłodzko Piano Competition. Klasyka łączy się z nowoczesnością, bo utwory muzyczne będą do słuchania zarówno stacjonarnie jak i online.

Ten międzynarodowy konkurs pianistyczny odbędzie się w 17-18 maja 2024 roku. Konkurs odbywać się będzie na dwóch płaszczyznach – stacjonarnej na Sali Koncertowej Państwowej Szkoły Muzycznej I stopnia im. Fryderyka Chopina w Kłodzku oraz online.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję