Reklama

Niedziela Łódzka

Prawykonanie w archikatedrze

Niedziela łódzka 51/2012, str. 5

[ TEMATY ]

koncert

Archiwum R. Osmolińskiego

Prawykonanie „Porta Fidei” spotkało się z ciepłym przyjęciem publiczności

Prawykonanie „Porta Fidei” spotkało się z ciepłym przyjęciem publiczności

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Porta Fidei” - wokalno-instrumentalna kompozycja młodego, warszawskiego twórcy Filipa Andrzeja Matuszewskiego miała swoje światowe prawykonanie w łódzkiej archikatedrze w obecności m.in. abp. metropolity łódzkiego Marka Jędraszewskiego. Zatytułowana została tak samo, jak list apostolski Benedykta XVI na Rok Wiary, zainaugurowany w Rzymie 11 października w 50. rocznicę rozpoczęcia Soboru Watykańskiego II.

Niespełna półgodzinny, kilkuczęściowy utwór przeznaczony na mezzosopran, chór mieszany i orkiestrę powstał do wybranych tekstów poetyckich Karola Wojtyły („Pieśni o Bogu ukrytym”, „Wybrzeża pełnego ciszy” i innych). „Porta Fidei” nie ma nic wspólnego z coraz częściej dziś komponowanymi pseudooratoriami, stanowiącymi zlepek piosenek. Zarówno forma, jak i język dźwiękowy są niezależne od schematów typowych dla muzycznej komercji, aczkolwiek potraktowane zostały w ten sposób, że nowoczesność środków idzie w parze z komunikatywnością.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Kompozytor podkreśla, że sztuka powinna wzbogacać nas o nowe estetyczne doznania, potęgując podziw dla stworzonego świata i zacieśniając relacje ze Stwórcą. W tym wypadku Matuszewski dążył do zjednoczenia warstwy dźwiękowej z poezją tak, aby całości nadać intymny i osobisty charakter.

Reklama

Prawykonanie zrealizowane zostało przez uczniów Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I i II stopnia im. Henryka Wieniawskiego w Łodzi - chór oraz orkiestrę Łódzkie Smyczki pod dyr. Ryszarda Osmolińskiego. Do współpracy zaproszono mezzosopranistkę Urszulę Kryger, saksofonistę Jacka Delonga, organistę Marcina Sówkę i narratora, Jerzego Zelnika. Zróżnicowane nastrojowo sekwencje „Porta Fidei”, niekiedy bazujące tylko na śpiewie z organami, kulminowały w przedostatniej, dynamicznej części z udziałem wszystkich wykonawców.

Starannie przygotowany występ spotkał się z niezwykle ciepłym przyjęciem ze strony słuchaczy. Powtórzony został po tygodniu w kościele pw. Matki Boskiej Jasnogórskiej.

2012-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Koncert Pieśni Maryjnych

Niedziela świdnicka 37/2017, str. 6

[ TEMATY ]

koncert

Ryszard Wyszyński

Chórzyści podczas koncertu w kościele Zbawiciela Świata i Matki Boskiej Szkaplerznej w Strzegomiu

Chórzyści podczas koncertu
w kościele Zbawiciela Świata
i Matki Boskiej Szkaplerznej
w Strzegomiu

Z okazji uroczystości Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w kościele pw. Zbawiciela Świata i Matki Boskiej Szkaplerznej w Strzegomiu odbył się Koncert Pieśni Maryjnych w wykonaniu mieszkańca miasta i cenionego wokalisty Józefa Kuźmy. Z zaproszenia na to muzyczno-religijne wydarzenie, które rozpoczęło się po wieczornej Mszy św., skorzystali wierni z obu strzegomskich parafii. Józef Kuźma, tenor, często ubogaca swoim śpiewem wiele uroczystości religijnych w Strzegomiu i regionie, co czyni z potrzeby serca i z dużym profesjonalnym zaangażowaniem. Podczas koncertu w uroczystość Wniebowzięcia NMP kilka utworów zaśpiewał ze strzegomskim Chórem im. św. Cecylii i Chórem „Deesis” z Piekar Śląskich pod dyrekcją Aleksandry Kołkowskiej oraz solistami. Zgromadzoną na koncercie publiczność uroczyście powitała w kościele Elżbieta Pienio z SCK. Przypomniała, że Józef Kuźma wystąpi w murach tej świątyni po raz siódmy, a koncerty maryjne w jego wykonaniu wpisały się do tradycji tej parafii i są organizowane regularnie, co roku. Za każdym razem koncert przygotowywany jest z nowym programem. Stanowi wielkie przeżycie zarówno dla głównego wykonawcy, jak też śpiewających z nim przyjaciół, którzy bardzo solidnie się do tego występu przygotowują – podkreśliła prowadząca. Koncert zainaugurowało wykonanie a capella „Bogurodzicy” – najstarszej polskiej pieśni maryjnej, śpiewanej, jak głosi legenda, m.in. przez rycerzy ruszających do boju podczas bitwy z Krzyżakami pod Grunwaldem. Kolejne pieśni Józef Kuźma śpiewał solo oraz w duecie, m.in. z sopranistkami Anetą Sypko i Aleksandrą Kołkowską – „Ave Maria” – różnych kompozytorów światowych z całym chórem. Wśród licznych pieśni, które wypełniły bogaty program tego koncertu, znalazło się wykonanie pierwszej części „Akatystu” – najstarszego hymnu maryjnego. Treść tego wybitnego dzieła z VI wieku – powstałego jeszcze w czasach, gdy chrześcijaństwo nie było podzielone na wschodnie i zachodnie – została zaprezentowana na postawie nowego tłumaczenia dzieła Romana Melodosa, którego dokonał, sięgając do greckiego oryginału ks. prof. Ryszard Zawadzki, wykładowca Papieskiego Uniwersytetu Teologicznego we Wrocławiu, który pochodzi ze Strzegomia – mówiła w zapowiedzi przed wykonaniem „Akatystu” kierownik chóru Aleksandra Kołkowska, podkreślając tę ciekawostkę. Na wykonanie całości tego dzieła potrzeba blisko godziny, stąd dziś usłyszymy tylko początek – dodała.

CZYTAJ DALEJ

Litania nie tylko na maj

Niedziela Ogólnopolska 19/2021, str. 14-15

[ TEMATY ]

litania

Karol Porwich/Niedziela

Jak powstały i skąd pochodzą wezwania Litanii Loretańskiej? Niektóre z nich wydają się bardzo tajemnicze: „Wieżo z kości słoniowej”, „Arko przymierza”, „Gwiazdo zaranna”…

Za nami już pierwsze dni maja – miesiąca poświęconego w szczególny sposób Dziewicy Maryi. To czas maryjnych nabożeństw, podczas których nie tylko w świątyniach, ale i przy kapliczkach lub przydrożnych figurach rozbrzmiewa Litania do Najświętszej Maryi Panny, popularnie nazywana Litanią Loretańską. Wielu z nas, także czytelników Niedzieli, pyta: jak powstały wezwania tej litanii? Jaka jest jej historia i co kryje się w niekiedy tajemniczo brzmiących określeniach, takich jak: „Domie złoty” czy „Wieżo z kości słoniowej”?

CZYTAJ DALEJ

Francuscy biskupi w Watykanie: potrzebujemy poważnej dyskusji o Europie

2024-05-23 17:14

[ TEMATY ]

Watykan

Francja

biskupi

Episkopat News

Potrzebujemy poważnej dyskusji o Europie, a tymczasem wszystko wskazuje na to, że najbliższe wybory nie będą dotyczyły Unii, lecz będą konsekwencją lokalnego niezadowolenia - powiedział przewodniczący francuskich biskupów. Wraz z prezydium episkopatu złożył wizytę w Watykanie. Rozmawiano o forsowanej przez prezydenta Emmanuela Macrona eutanazji oraz wyborach do Parlamentu Europejskiego.

Poproszony o komentarz dla prognoz przewidujących wysokie notowania ugrupowań prawicowych, abp Eric de Moulins-Beaufort powiedział, że episkopat nie będzie wskazywał, na kogo głosować. Martwi go natomiast brak dyskusji o Europie. „Jaką Europę zostawiamy przyszłym pokoleniom? Co tak naprawdę chcemy zbudować i jaki świat przygotowujemy dla tych, którzy przyjdą po nas?” - mówił przewodniczący Episkopatu.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję