Reklama

Kultura

Inwestycje w kulturę

Coraz chętniej mecenasami wysokiej kultury stają się spółki Skarbu Państwa.

Niedziela Ogólnopolska 28/2021, str. 40-41

Artur Stelmasiak

Mecenasem najpopularniejszej ekspozycji w Muzeum Narodowym w Warszawie jest Polska Grupa Energetyczna

Mecenasem najpopularniejszej ekspozycji w Muzeum Narodowym w Warszawie
jest Polska Grupa Energetyczna

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Polska Grupa Energetyczna (PGE) podpisała umowę z Muzeum Narodowym w Warszawie, na podstawie której obejmie mecenatem jedną z największych wystaw polskiego malarstwa w kraju, czyli Galerię Sztuki XIX wieku. – Mecenat PGE to bardzo dobra decyzja, bo spośród wszystkich naszych ekspozycji ta wystawa cieszy się najwyższą frekwencją – podkreśla prof. Łukasz Gaweł, dyrektor Muzeum Narodowego.

Dzięki wsparciu strategicznego partnera będą możliwe modernizacja wystawy, a także kampanie medialne promujące wystawę wśród młodszych odbiorców. – Ta ekspozycja stanowi bogatą panoramę polskiej sztuki, spośród której najsłynniejsze są: Bitwa pod Grunwaldem Jana Matejki, ale także Portret Leonii Blühdorn Henryka Rodakowskiego, Śmierć Ellenai Jacka Malczewskiego, Patrol powstańczy Maksymiliana Gierymskiego czy Babie lato Józefa Chełmońskiego. To dzieła najwyższej klasy, które niezmiennie cieszą się zainteresowaniem – mówi prof. Agnieszka Rosales-Rodríguez, kuratorka z Muzeum Narodowego.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Nowe formy edukacji

Początek prac nad modernizacją ekspozycji zaplanowano na jesień. Na stałą ekspozycję powróci kolekcja pasteli Stanisława Wyspiańskiego. Ze względu na surowe wymogi konserwatorskie, wynikające z kruchości papierowego podłoża i delikatności techniki, prace artysty będą jednak prezentowane rotacyjnie, w kilku układach. – To dla nas zaszczyt, że zostaliśmy wybrani przez jedną z najważniejszych instytucji kultury w Polsce – mówi Niedzieli Wojciech Dąbrowski, prezes zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej. – Cieszę się, że nasza współpraca będzie się koncentrować wokół nowej odsłony jednej z najbardziej znanych kolekcji sztuki polskiej, a dzięki naszemu wsparciu Muzeum Narodowe będzie mogło m.in. rozwijać nowoczesne formy edukowania i informowania o swoich zasobach – dodaje.

PGE Polska Grupa Energetyczna to jeden z największych koncernów należących do spółek Skarbu Państwa. Od lat wspiera kilkanaście filharmonii w całej Polsce, co okazało się bardzo ważne szczególnie w trudnym czasie pandemii, kiedy to wspierała muzyczne wydarzenia on-line. – Przede wszystkim staramy się dotować instytucje kultury w tych rejonach Polski, gdzie prowadzimy swoją działalność. W ten sposób staramy się realizować społeczną odpowiedzialność biznesu – mówi Małgorzata Babska, rzeczniczka prasowa Grupy Kapitałowej PGE.

Reklama

Obowiązek biznesu

Obok PGE również inne wielkie polskie koncerny wspierają kulturę narodową. Choć Orlen nastawił się głównie na mecenat sportowy, to wspiera także liczne festiwale oraz Teatr Wielki – Operę Narodową. Swoje mecenaty kultury ma także Lotos i PGNiG. Miedziowy gigant KGHM wspiera natomiast m.in. Operę Wrocławską i Zamek Królewski w Warszawie. Dzięki tej współpracy Zamek może zwiększać liczbę eksponatów na ekspozycji stałej. – Zgromadzone na Zamku zabytki świadczą o wspaniałej polskiej historii, a dzięki wsparciu KGHM nasza kolekcja stale się powiększa i może być udostępniana szerokiej publiczności – zwraca uwagę prof. Wojciech Fałkowski, dyrektor Zamku Królewskiego.

Mecenat największych polskich firm nad wysoką kulturą jest również dbaniem o prestiż spółek. Bez wsparcia najwspanialsze polskie muzea, filharmonie i teatry musiałyby znacznie skromniej prowadzić swoją działalność. – Nasz mecenat wynika zarówno z potrzeby serca, jak i z poczucia obowiązku. To normalne, że duże spółki Skarbu Państwa wspierają takie dziedziny kultury narodowej, które z założenia nie są dochodowe – wyjaśnia Wojciech Dąbrowski, prezes Grupy PGE.

2021-07-05 19:34

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Matko w Studziannej na krześle siedząca, módl się za nami...

2024-05-19 20:50

[ TEMATY ]

Rozważania majowe

Wołam Twoje Imię, Matko…

Adobe Stock

Cudowny Obraz został 18 sierpnia 1968 r. ukoronowany papieskimi koronami przez Ks. Kard. Stefana Wyszyńskiego Prymasa Polski, oraz Ks. Kard. Karola Wojtyłę i Ks. Bpa Piotra Gołębiowskiego, Administratora Diecezji Sandomierskiej. W tym czasie wizerunek zaczął być nazywany obrazem Matki Bożej Świętorodzinnej.

Rozważanie 20

CZYTAJ DALEJ

Nawrócenie albo śmierć

2024-05-19 20:41

Tomasz Lewandowski

Katecheza bpa Macieja Małygi rozpoczęła otwarcie synodu w naszej diecezji.

Katecheza bpa Macieja Małygi rozpoczęła otwarcie synodu w naszej diecezji.

– To jest święto Ludu Bożego, nasz Wieczernik – mówił podczas ostatniej katechezy przed rozpoczęciem II Synodu Archidiecezji Wrocławskiej bp Maciej Małyga.

Katecheza, w której bp Małyga odwołał się do Listu do Kościoła w Laodycei, była pierwszym punktem oficjalnego otwarcia synodu w naszej diecezji. Po niej wszyscy zebrani na czele z relikwiami kilkudziesięciu świętych, przeszli w uroczystej procesji z kościoła NMP na Piasku do katedry wrocławskiej.

CZYTAJ DALEJ

Skłonić do refleksji

2024-05-20 22:09

Mateusz Góra

    Stypendyści Fundacji Dzieło Nowego Tysiąclecia zaprezentowali spektakl pod tytułem „Wniebogłosy”.

    Mimo że młodzież z fundacji ma już doświadczenie sceniczne, to przedstawienie „Wniebogłosy” było dla stypendystów wyjątkowe. Wystawiony na deskach auli przy ul. Piekarskiej 4 w Krakowie spektakl to pierwsza autorska sztuka, w całości napisana i przygotowana przez stypendystów.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję