Reklama

Niedziela Łódzka

By lepiej poznać Jezusa

Z ks. Arnoldem Zawadzkim, wykładowcą Pisma Świętego na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim i w Wyższym Seminarium Duchownym w Łodzi, rozmawia ks. Paweł Gabara.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ks. Paweł Gabara: Narodowe Czytanie Pisma Świętego to wydarzenie, które rozpoczyna Tydzień Biblijny w Kościele. Czy potrzebujemy takiej akcji jak Tydzień Biblijny i dlaczego?

Ks. Arnold Zawadzki: Wszystkie działania zachęcające do czytania słowa Bożego czy poszerzenia kultury biblijnej są potrzebne. W ten sposób implementujemy naukę Soboru Watykańskiego II, by słowo Boże było duszą chrześcijańskiego życia. Zawsze jednak przy tego typu akcjach rodzi się podejrzenie, że mają wymiar fasadowy, bo mogą przykrywać poważne problemy. Proszę zauważyć, że w czasie, kiedy rozmawiamy o potrzebie czytania Biblii, w polskich seminariach duchownych ogranicza się godziny wykładów z Pisma Świętego. Albo inicjatywa kilkunastu polskich biblistów pasjonatów, chcących stworzyć odrębny kierunek biblijny poza wydziałem teologii, by wyjść naprzeciw ludziom zainteresowanym Biblią, ale znajdującym się z dala od Kościoła, spotyka się z niezrozumieniem, choć jest realizacją nauczania papieża Franciszka o ekumenizmie i „Kościele wychodzącym”. Dlatego przy takich okazjach, kiedy pokazujemy światu – że tak się wyrażę przekornie – „cud święty narodu całego”, nie zapominajmy o rachunku sumienia, by dostrzec, jak naprawdę wygląda rzeczywistość, za którą jesteśmy współodpowiedzialni.

Wierni dość często mówią, że czytając Pismo Święte, nie rozumieją niektórych fragmentów czy znaczeń poszczególnych określeń. Jak sobie pomóc, by je zrozumieć?

Wierni zadając takie pytania, mają prawo wymagać od swoich kapłanów przygotowania biblijnego, by otrzymać właściwą odpowiedź. W sumie, na czym kapłan powinien się znać, jeśli nie na słowie Bożym, którym żyje i które głosi? Oddolne inicjatywy wiernych, by tworzyć nowe i wzmacniać istniejące grupy biblijne, są więc ważne. Poza tym wspólne czytanie i dzielenie się słowem Bożym pod kierunkiem kapłana jest bardzo ewangelijne. Proszę pomyśleć, kiedy gromadzimy się razem wokół słowa Bożego (np. w przygotowaniu niedzielnej liturgii Mszy św.), odkrywamy Jego wspólnototwórczą siłę, potem możemy bardziej świadomie uczestniczyć w Eucharystii. Wzmacniamy się jako Kościół, a sam kapłan towarzyszący wiernym w odkrywaniu słowa Bożego, znajduje inspirację i siłę do przygotowania kazania, które będzie bardziej odniesione do poziomu ich wiary i rzeczywistego życia. Oczywiście są pomoce naukowe, dydaktyczne i popularyzatorskie do indywidualnej lektury Pisma Świętego, z których warto skorzystać.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Czy czytając słowo Boże, człowiek może zacząć myśleć i czynić tak jak Bóg?

Czytanie słowa Bożego jest pielęgnowaniem w sobie ufności, że wszystko jest w ręku Boga. Że życie bez Boga jest po prostu nieznośne. I dlatego właściwa lektura Pisma Świętego prowadzi do modlitwy, wzbudza pragnienie Boga i przygotowuje do świadomego uczestnictwa w sakramentach Kościoła. W ten sposób współpracujemy z Bożą łaską, którą otrzymujemy w Jezusie. Bo tylko w Nim Bóg uzdalnia nas do tego, byśmy byli jak Jezus, byśmy myśleli jak On i jak On postępowali (Ga 2, 20). Sama lektura Pisma Świętego to za mało. Potrzeba jest łaski, a ta pochodzi tylko od Boga.

Jak czytać Pismo Święte? Czy od pierwszej księgi po ostatnią? Czy rozpocząć od Nowego Testamentu? Czy może czytań wybrane księgi bez zachowania chronologii?

Można czytać wybraną księgę biblijną w sposób ciągły bądź – jak w liturgii – jej poszczególne fragmenty w najbliższym kontekście literackim. Najlepiej pod kierunkiem odpowiednio przygotowanego przewodnika, który zna zasady interpretacji Biblii. Z kolei przy indywidualnej lekturze warto korzystać z dostępnych komentarzy. Nie wystarczy czytać Pismo Święte, trzeba je również rozumieć. Natomiast bardzo złym sposobem czytania jest wyrywanie pojedynczych wersetów na chybił trafił bez żadnego kontekstu. Taka lektura prowadzi do wielu nieporozumień i przeinaczeń.

Reklama

Na rynku jest wiele wydań Pisma Świętego, a wśród nich jest Pismo Święte dla kobiet, młodzieży, dzieci. Na co powinniśmy zwrócić uwagę, wybierając Biblię dla siebie?

Biblia Tysiąclecia jest rzetelnym i literackim tłumaczeniem. Ma aprobatę Konferencji Episkopatu Polski i znajduje zastosowanie w liturgii. Inne tłumaczenia są również godne polecenia przede wszystkim ze względu na rozbudowane przypisy i komentarze (jak Biblia Jerozolimska, Biblia Poznańska czy bardzo popularna Biblia Paulistów). Tak naprawdę nie ma tłumaczenia doskonałego. Wszystkie jakoś się uzupełniają i oddają w taki czy inny sposób rozmaite niuanse znaczeniowe słów greckich i hebrajskich. Dlatego konsultowanie większej ilości tłumaczeń jest ciekawe, a w przypadku osób dociekliwych, które nie znają języków biblijnych, jest wręcz konieczne, jeśli chcą samodzielnie wydobyć i pogłębić ukryty sens biblijnego tekstu. Oczywiście nic nie zastąpi znajomości hebrajskiego i greckiego, do czego też powinniśmy zachęcać nie tylko kapłanów, ale i wiernych świeckich, tworząc językowe kursy biblijne. Tym bardziej, że świat staje się coraz bardziej ekspercki i wymaga od nas solidnego przygotowania.

Wiemy, że Pismo Święte powstało pod natchnieniem Ducha Świętego. Dlaczego więc chrześcijaństwo nie jest religią księgi?

Ponieważ istotą chrześcijaństwa jest żywa Osoba – Jezus, Ukrzyżowany i Zmartwychwstały, Żyjący w Kościele (Ap 1, 17-18). Pismo Święte i tradycja Kościoła jako owoce działania Ducha Świętego są jednak bardzo ważne, ponieważ pozwalają poznać Jezusa prawdziwego (nie wymyślonego albo skrojonego pod nasze wyobrażenia), pokochać Go i do Niego przylgnąć.

Młodzież czytając akt stworzenia i historię grzechu w Księdze Rodzaju, zadaje pytanie, dlaczego Bóg pomimo odrzucenia i wygnania Ewy i Adama z ogrodu Eden sporządził dla nich „odzienie ze skór i przyodział ich” (Rdz 3, 21)?

Bóg po grzechu w Edenie nie unicestwia człowieka, ale na różne sposoby okazuje mu swe miłosierdzie. Pozwala, by człowiek żył, miał potomstwo, pożywienie, pracę i perspektywę przyszłości. Troszczy się nawet o jego doczesne potrzeby, jak widzimy w zacytowanym wersecie. Jeśli nagość po grzechu w Edenie jest formą poniżenia, Bóg, dając człowiekowi ubranie, chce również ocalić jego godność. Młodzież poznając ten tekst może zrozumieć, co kryje się pod nieco archaicznym wyrażeniem „Boża Opatrzność” (Providentia Dei), ale również dlaczego historia zbawienia od samego początku jest historią obrony godności człowieka. I dlaczego Kościół zawsze będzie jej bronił.

Ks. Arnold Zawadzki doktor nauk biblijnych, absolwent Papieskiego Instytutu Biblijnego w Rzymie.

2022-04-26 11:38

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ratunek dla świata

Niedziela warszawska 23/2020, str. I

[ TEMATY ]

wywiad

Najświętsze Serce Pana Jezusa

Magdalena Wojtak

Ks. Eugeniusz Ziemann, Zgromadzenie Księży Najświętszego Serca Jezusowego

Ks. Eugeniusz Ziemann, Zgromadzenie Księży Najświętszego Serca Jezusowego

O zawierzeniu się Bożemu Sercu i wynagradzaniu za grzechy innych z ks. Eugeniuszem Ziemannem, sercaninem, rozmawia Magdalena Wojtak.

Magdalena Wojtak: Czerwiec to miesiąc nabożeństw do Najświętszego Serca Pana Jezusa. Jakie są początki tego kultu?

CZYTAJ DALEJ

Święty Jan Nepomucen

Niedziela podlaska 20/2001

[ TEMATY ]

święty

Arkadiusz Bednarczyk

Św. Jan Nepomucen z kościoła w Lutczy

Św. Jan Nepomucen z kościoła w Lutczy

Św. Jan Nepomucen urodził się w Pomuku (Nepomuku) koło Pragi. Jako młody człowiek odznaczał się wielką pobożnością i religijnością. Pierwsze zapiski o drodze powołania kapłańskiego Jana pochodzą z roku 1370, w których figuruje jako kleryk, zatrudniony na stanowisku notariusza w kurii biskupiej w Pradze. W 1380 r. z rąk abp. Jana Jenzensteina otrzymał święcenia kapłańskie i probostwo przy kościele św. Galla w Pradze. Z biegiem lat św. Jan wspinał się po stopniach i godnościach kościelnych, aż w 1390 r. został mianowany wikariuszem generalnym przy arcybiskupie Janie. Lata życia kapłańskiego św. Jana przypadły na burzliwy okres panowania w Czechach Wacława IV Luksemburczyka. Król Wacław słynął z hulaszczego stylu życia i jawnej niechęci do Rzymu. Pragnieniem króla było zawładnąć dobrami kościelnymi i mianować nowego biskupa. Na drodze jednak stanęła mu lojalność i posłuszeństwo św. Jana Nepomucena.

Pod koniec swego życia pełnił funkcję spowiednika królowej Zofii na dworze czeskim. Zazdrosny król bezskutecznie usiłował wydobyć od Świętego szczegóły jej spowiedzi. Zachowującego milczenie kapłana ukarał śmiercią. Zginął on śmiercią męczeńską z rąk króla Wacława IV Luksemburczyka w 1393 r. Po bestialskich torturach, w których król osobiście brał udział, na pół żywego męczennika zrzucono z mostu Karola IV do rzeki Wełtawy. Ciało znaleziono dopiero po kilku dniach i pochowano w kościele w pobliżu rzeki. Spoczywa ono w katedrze św. Wita w bardzo bogatym grobowcu po prawej stronie ołtarza głównego. Kulisy i motyw śmierci Świętego przez wiele lat nie był znany, jednak historyk Tomasz Ebendorfer około 1450 r. pisze, że bezpośrednią przyczyną śmierci było dochowanie przez Jana tajemnicy spowiedzi. Dzień jego święta obchodzono zawsze 16 maja. Tylko w Polsce, w diecezji katowickiej i opolskiej obowiązuje wspomnienie 21 maja, gdyż 16 maja przypada św. Andrzeja Boboli. Jest bardzo ciekawą kwestią to, że kult św. Jana Nepomucena bardzo szybko rozprzestrzenił się na całą praktycznie Europę.

W wieku XVII kult jego rozpowszechnił się daleko poza granice Pragi i Czech. Oficjalny jednak proces rozpoczęto dopiero z polecenia cesarza Józefa II w roku 1710. Papież Innocenty XII potwierdził oddawany mu powszechnie tytuł błogosławionego. Zatwierdził także teksty liturgiczne do Mszału i Brewiarza: na Czechy, Austrię, Niemcy, Polskę i Litwę. W kilka lat potem w roku 1729 papież Benedykt XIII zaliczył go uroczyście w poczet świętych.

Postać św. Jana Nepomucena jest w Polsce dobrze znana. Kult tego Świętego należy do najpospolitszych. Znajduje się w naszej Ojczyźnie ponad kilkaset jego figur, które można spotkać na polnych drogach, we wsiach i miastach. Często jest ukazywany w sutannie, komży, czasem w pelerynie z gronostajowego futra i birecie na głowie. Najczęściej spotykanym atrybutem św. Jana Nepomucena jest krzyż odpustowy na godzinę śmierci, przyciskany do piersi jedną ręką, podczas gdy druga trzyma gałązkę palmową lub książkę, niekiedy zamkniętą na kłódkę. Ikonografia przedstawia go zawsze w stroju kapłańskim, z palmą męczeńską w ręku i z palcem na ustach na znak milczenia. Również w licznych kościołach znajdują się obrazy św. Jana przedstawiające go w podobnych ujęciach. Jest on patronem spowiedników i powodzian, opiekunem ludzi biednych, strażnikiem tajemnicy pocztowej.

W Polsce kult św. Jana Nepomucena należy do najpospolitszych. Ponad kilkaset jego figur można spotkać na drogach polnych. Są one pamiątkami po dziś dzień, dawniej bardzo żywego, dziś już jednak zanikającego kultu św. Jana Nepomucena.

Nie ma kościoła ani dawnej kaplicy, by Święty nie miał swojego ołtarza, figury, obrazu, feretronu, sztandaru. Był czczony też jako patron mostów i orędownik chroniący od powodzi. W Polsce jest on popularny jako męczennik sakramentu pokuty, jako patron dobrej sławy i szczerej spowiedzi.

CZYTAJ DALEJ

Zabrzmi kolejny Dzwon Nienarodzonych

2024-05-21 01:11

Alina Zietek-Salwik

Jeden z dzwonów na stałe przebywa w Kolbuszowej

Jeden z dzwonów na stałe przebywa w Kolbuszowej

Kolejny Dzwon z Polski „Głos Nienarodzonych” poświęci Papież Franciszek. Każdy waży tonę i trafiają do różnych (nieprzypadkowych) miejsc na świecie. Ich dźwięk za każdym razem po raz pierwszy wybrzmiewa na Watykańskim Placu św. Piotra poprzez symboliczne uderzenie Papieża. Tak też będzie w przypadku Dzwonu dla Kazachstanu.

To już piąty dzwon będący inicjatywą polskiej Fundacji „Życiu Tak” im. Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny, która nieustannie przypomina o potrzebie ochrony życia ludzkiego od poczęcia do naturalnej śmierci. Dzwony o wymownej nazwie „Głos Nienarodzonych” są inicjatywą Fundacji, dzięki której powstały już odlewy dla Polski, Ukrainy, Ekwadoru i Afryki. Dzwon dla Kazachstanu podobnie jak poprzednie zostanie poświęcony przez Papieża Franciszka poprzez symboliczne pierwsze uderzenie. Do dziś brzmią słowa Papieża, który powiedział w 2020 roku: ,,Niech jego głos budzi sumienia stanowiących prawo i wszystkich ludzi dobrej woli w Polsce i na świecie. Niech Bóg, jedyny i prawdziwy dawca życia błogosławi Wam i Waszym rodzinom”. Uroczystość odbyła się podczas audiencji generalnej 15 maja 2024 roku na placu św. Piotra w Watykanie. Dzwon trafi do Narodowego Sanktuarium Królowej Pokoju w Oziornoje Kazachstan. Wierzymy, że symbol ten będzie niósł dalej przesłanie, że każde życie jest święte i nienaruszalne. Dzwon został wykonany w Pracowni ludwisarskiej Jana Felczyńskiego w Przemyślu, którego projekt został uzgodniony i zaakceptowany przez abp. Tomasza Peta – ordynariusza Astany.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję