Reklama

Niedziela Kielecka

Losy polskiej wsi po wojnie

Jak prezentuje się obraz polskiej wsi, obiektów sakralnych i religijności w okresie po II wojnie światowej? Na to pytanie odpowiadali historycy.

Niedziela kielecka 28/2022, str. I

[ TEMATY ]

konferencja

wieś

II wojna światowa

T.D.

W przerwie konferencji dyskusję kontynuują ks. dr Tomasz Gocel i ks. Leszek Struzik

W przerwie konferencji dyskusję kontynuują ks. dr Tomasz Gocel i ks. Leszek Struzik

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Konferencja pt. „Wieś kielecka po II wojnie światowej w źródłach kościelnych” odbyła się 22 czerwca w Centrum Edukacyjnym „Przystanek Historia IPN” w Kielcach. 9 referatów i ożywione dyskusje w przerwach – to dowód, że temat wciąż jest nośny, ale wymagający kwerend i kolejnych naukowych odsłon.

Ks. dr Tomasz Gocel, dyrektor Archiwum Diecezjalnego w Kielcach, prześledził „Przemiany religijności mieszkańców parafii wiejskich na terenie diecezji kieleckiej w latach 1939-45”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

– Warunki wojenno-okupacyjne przyczyniły się do zmian religijności ludności wiejskiej diecezji kieleckiej, ale bardziej w postawach i zachowaniach, w mniejszym zaś stopniu w zakresie uczestnictwa w nabożeństwach i przystępowaniu do sakramentów – powiedział.

Zauważył, iż w czasie wojny, pomimo ingerencji władz okupacyjnych, nie zaprzestano nabożeństw związanych z poszczególnymi okresami roku kościelnego, wprowadzono także kilka nabożeństw specjalnych. Nie odnotowano jednak, pomimo wysiłków duchowieństwa, wyraźnego zwiększenia liczby uczestniczących w nabożeństwach parafialnych. Frekwencja była stabilna i zbliżona do stanu przedwojennego. Wojna i okupacja nie wpłynęły na większe zaangażowanie ludności parafii wiejskich w korzystaniu z sakramentów.

Ks. Gocel zaznaczył także „upadek moralny wielu mieszkańców wsi”. – Okazało się, że nauczanie kościelne, sprawowanie sakramentów świętych i nabożeństwa roku kościelnego nie spowodowały poprawy stanu moralnego wiernych – mówił. – Wynikało to także z ugruntowania się modelu tzw. religijności ludowej, której cechą było wspólnotowe celebrowanie nabożeństw, w mniejszym stopniu zaś osobiste przeżywanie wiary – podkreślił historyk.

– Pokazujemy źródła wytworzone przez administrację kościelną, wgłębiamy się w nie i wyczytujemy, co w nich jest, co szczególnie interesowało władzę diecezjalną oraz księży. Chodziło o los obiektów sakralnych, infrastruktury kościelnej itd. Pamiętajmy, że diecezja kielecka to miejsce obecności zabytków klasy światowej, które uległy zniszczeniu lub częściowej dewastacji – mówił dr Tomasz Domański z kieleckiej delegatury IPN.

Reklama

Historia wsi świętokrzyskiej od wielu lat stanowi przedmiot badań wielu naukowców. Coroczne konferencje prezentowały ważne aspekty życia mieszkańców wsi podczas II wojny światowej ich bohaterstwo i ofiarność.

Referaty wygłosili m.in. dr hab. Jerzy Gapys, prof. UJK, („Polityka okupanta niemieckiego wobec wsi”), Ewa Kołomańska („Dzieło pomocy Caritas kieleckiej po II wojnie światowej”), ks. dr Marcin Rokita („Organizacje i stowarzyszenia katolickie w parafiach wiejskich po II wojnie światowej 1945-49”), dr Kamil Sasal („Powojenny obraz życia religijnego w wiejskich parafiach dekanatu kieleckiego”), ks. dr Piotr Tylec („Zespół Aktu Kurii Diec. w Sandomierzu – źródło do dziejów ludności wiejskiej na Kielecczyźnie w l. 1945-48”).

2022-07-05 12:23

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wioska w centrum Bemowa

Warszawa ma dwa radzieckie „dary”. Pierwszy, to siermiężny Pałac Kultury w centrum stolicy, a drugim owocem przyjaźni jest malownicza, drewniana osada w centrum Bemowa

Mowa o Osiedlu Przyjaźń, które zostało tak nazwane na dowód „przyjaźni” polsko-radzieckiej. W tym miejscu za kolczastym drutem powstało niewielkie i samowystarczalne miasteczko dla radzieckich budowniczych Pałacu Kultury i Nauki im. Józefa Stalina. Gdy w 1955 r. dzielni przodownicy pracy z budową się uporali, przekazali osiedle warszawskim studentom. Uzyskano więc podwójny efekt propagandowy – przyjaźni polsko-radzieckiej i robotniczo-inteligenckiej.

CZYTAJ DALEJ

Nie żyje Jan A.P. Kaczmarek - kompozytor, laureat Oscara

2024-05-21 12:48

[ TEMATY ]

śmierć

PAP/Adam Warżawa

Nie żyje Jan A.P. Kaczmarek, kompozytor muzyki filmowej, laureat Oscara za muzykę do "Marzyciela", twórca festiwalu Transatlantyk. Miał 71 lat. Informację podała Polska Fundacja Muzyczna.

"Po długiej i ciężkiej chorobie zmarł mój mąż Jan A.P. Kaczmarek. Do końca był wojownikiem ufającym, że wyzdrowieje i będzie dzielił się swoją twórczością z nami… Czuwałam przy nim do końca. Zmarł otoczony miłością. Wartością, w którą wierzył najmocniej" - napisała Aleksandra Twardowska-Kaczmarek cytowana przez Polską Fundację Muzyczną w mediach społecznościowych.

CZYTAJ DALEJ

#PodcastUmajony (odcinek 22.): Wierny pies

2024-05-21 20:50

[ TEMATY ]

Ks. Tomasz Podlewski

#PodcastUmajony

Mat. prasowy

Która modlitwa zmiękcza nawet najtrudniejsze charaktery? Czy istnieją zmarnowane adoracje? Po co w ogóle patrzeć na Jezusa? I co to wszystko ma wspólnego z narkozą? Zapraszamy na dwudziesty drugi odcinek „Podcastu umajonego”, w którym ks. Tomasz Podlewski opowiada o adoracji, której uczy Maryja.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję