Reklama

Niedziela Kielecka

W pracowni hafciarskiej Sióstr Bernardynek

Niedziela kielecka 5/2017, str. 8

[ TEMATY ]

haft

T.D.

Symbolika grunwaldzka na ornacie to dzieło sióstr bernardynek

Symbolika grunwaldzka na ornacie to dzieło sióstr bernardynek

Bernardynki ze Świętej Katarzyny słyną z precyzyjnych, pięknie wykonywanych haftów. Prace ręczne powstające w pracowniach pozostają w zgodzie z zaleceniami mniszej Reguły. Wymagające zwykle wiele czasu i wysiłku, pomagają w samodoskonaleniu, ale i zabezpieczeniu potrzeb materialnych wspólnoty.

Pracownia hafciarska nawiązuje do głęboko zakorzenionej tradycji życia zakonnego bernardynek. Ta w klasztorze w Świętej Katarzynie ożywiła swoją działalność szczególnie po Soborze Watykańskim II. Siostry trudniły się wykonywaniem nowych haftów i odnawianiem cennych, ale zużytych i starych. Wykonywały skomplikowane prace przy reperowaniu szat liturgicznych, wymieniając uszkodzone elementy, uzupełniając zniszczone fragmenty niekiedy historycznych dokonań hafciarskich. Siostry często haftowały chorągwie procesyjne i sztandary o ciekawych walorach artystycznych, wykonywały bogate wzory ikonograficzne czy elementy dekoracji, wizerunki i symbole – stosowane głównie przy ornatach, kapach czy baldachimach. Zdobiły żmudnymi wzorami obrusy kościelne i bieliznę kielichową, korzystając nierzadko z porad liturgicznych. Szyły alby i komże dla celebransów oraz ministrantów.

Reklama

Szczególnym dobrodziejem pracowni hafciarskiej świętokrzyskich bernardynek okazał się bp Jan Jaroszewicz. Niejednokrotnie z podróży i zagranicznych pielgrzymek przywoził siostrom tak bardzo deficytowe niegdyś materiały potrzebne do wykonywania haftów. Czynił tak np. powracając z obrad Soboru Watykańskiego II.

W ostatnich latach w pracowni wykonywane są stuły używane powszechnie w całej diecezji. Znaczną część swych prac siostry przekazują dla misjonarzy. Dziełem bernardynek jest wyposażenie w szaty liturgiczne oraz bieliznę kielichową i ołtarzową kaplicy w Świętokrzyskim Centrum Onkologii.

W działalności pracowni pojawiają się także wątki papieskie. Wszystkie pomoce z kompletu ołtarzowego, używane podczas spotkania na płycie lotniska w Masłowie 3 czerwca 1991 r. podczas pielgrzymki Jana Pawła II, wykonano w pracowni Sióstr Bernardynek. Tutaj powstały także ornaty, wręczone jako dar Ojcu Świętemu podczas spotkania z przedstawicielami zakonów i zgromadzeń polskich w Kielcach, 3 czerwca 1991 r.

Reklama

W maju 2006 r. podczas pielgrzymki do Polski Benedykta XVI Papieżowi wręczono – jako dar polskich zakonnic, pięknie wyhaftowany ornat z symbolami eucharystycznymi. On także powstał w pracowni hafciarskiej po Łysicą.

Zakon Sióstr Bernardynek jest najstarszym zakonem kontemplacyjnym o polskim rodowodzie. Początkami sięga w rok 1453, gdy do Polski przybył św. Jan Kapistran – wielki kaznodzieja franciszkański, propagujący powrót do pierwotnych idei Biedaczyny z Asyżu. Święty w Krakowie pod Wawelem założył pierwszy klasztor Braci Mniejszych Obserwantów pw. św. Bernarda. Przy klasztorze zaczęły powstawać wspólnoty tercjarek, pozostające pod ich jurysdykcyjną i duchową opieką. Otrzymały nazwę bernardynek. Uchwały Soboru Trydenckiego, posoborowa bulla Piusa V „Circa pastoralis oficii” z 1566 r., zobowiązała klasztory mnisze, w tym bernardynki do upowszechnienia klauzury i ślubów zakonnych. Szybki rozwój zakonu sprawił, że już w 1772 r. w 23 klasztorach żyło 580 bernardyńskich mniszek.

Obecnie w diecezji kieleckiej bernardynki posługują w dwóch klasztorach: w Świętej Katarzynie i w Chęcinach.

2017-01-25 15:07

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Modlitwa o trzeźwość narodu

2021-07-27 09:23

TV Trwam

Modlitwa o trzeźwość narodu zgromadziła tłumy wiernych

Modlitwa o trzeźwość narodu zgromadziła tłumy wiernych

W poniedziałek, 26 lipca 2021 r., w sanktuarium św. Michała Archanioła i bł. ks. Bronisława Markiewicza w Miejscu Piastowym odbyła się już po raz siedemnasty Ogólnopolska Modlitwa o Trzeźwość Narodu. Uroczystej Eucharystii przewodniczył abp Adam Szal, metropolita przemyski, a homilię wygłosił bp Tadeusz Bronakowski, Przewodniczący Zespołu Konferencji Episkopatu Polski ds. Apostolstwa Trzeźwości i Osób Uzależnionych.

W okolicznościowym słowie bp Bronakowski bardzo mocno przypomniał słowa bł. ks. Bronisława Markiewicza: „Polska będzie trzeźwa, albo jej wcale nie będzie”. – Trzeba zatem i dzisiaj z cała mocą powiedzieć, jak przed laty wielki Kardynał Wyszyński non possumus! Nie możemy! Nie możemy pozwolić na niszczenie i demoralizację młodego pokolenia. Nie możemy pozwolić na niszczenie małżeństwa i rodziny. Nie możemy budować cywilizacji śmierci. Nie możemy pozwolić na rozpijanie narodu. Nie możemy pozwolić na reklamę alkoholu. Nie możemy pozwolić na tak wielką dostępność ekonomiczną i fizyczną alkoholu. na to, żeby był tani i dostępny wszędzie i o każdej porze. Nie możemy godzić się na bezprawną sprzedaż alkoholu nieletnim i na częsty brak reakcji społeczeństwa i odpowiedzialnych służb na ten zbrodniczy proceder. Nie możemy pozwolić na proalkoholową mentalność. Nie możemy pozwolić na bezmiar cierpienia, jakie niosą ze sobą tak liczne wśród naszych rodaków zniewolenia – apelował bardzo mocno kaznodzieja.

CZYTAJ DALEJ

Spóźniony Bóg u Joachima i Anny

[ TEMATY ]

święty

święta

pl.wikipedia.org

Joachim i Anna. Oboje w dojrzałym wieku. Wciąż pragnęli dziecka. Bezdzietność – zgodnie z kulturą żydowską – traktowali jako hańbę i karę Bożą. Nie mamy o nich pewnych informacji. Pismo Święte nawet o nich nie wspomina. Imiona rodziców Maryi i jedynie ziarno prawdy o ich życiu pochodzą z apokryfów i tradycji chrześcijańskiej. Czego więc dowiadujemy się o nich?

Dziadkowie Jezusa – Boga pochodzili z królewskiego rodu Dawida. Ich imiona niosą ze sobą symboliczne przesłanie: Joachim oznacza „przygotowanie Panu”, Anna – „łaska”. Starali się żyć pobożnie, zgodnie z nakazami Prawa. Swój majątek podzielili na trzy części: jedną przeznaczyli dla świątyni, drugą – ubogim, trzecia pozostała na ich potrzeby. Przez 20 lat swojego małżeństwa modlili się pokornie o potomstwo, składali ofiary na świątynię. Ich bezdzietność wytykano palcami, szydzono z nich. A Bóg – jak często czyni w życiu swoich wybranych i umiłowanych – przychodzi spóźniony. Kiedy już nie ma, po ludzku sądząc, nadziei. Po sytuacji, w której Joachim poczuł się znieważony w świątyni z powodu braku potomstwa – kapłan nie pozwolił mu złożyć ofiary – postanowił opuścić Annę i w górach, gdzie pasły się jego stada, rozpocząć czas 40 dni postu i modlitw. Odrzucona Anna opłakiwała swoje życie i prosiła, żeby Bóg odmienił los jej rodziny. Wtedy też obiecała Bogu, że jeśli pocznie dziecko, odda je Jemu na służbę. I Bóg ulitował się nad Anną i Joachimem. Posłał im swego anioła z wieścią, że narodzi im się dziecko – pełna łaski Maryja. Gdy dziewczynka – przyszła matka Boga – miała trzy lata, rodzice, wypełniając swą obietnicę, ofiarowali Maryję do świątyni, gdzie przebywała do 12. roku życia. Modliła się tam razem ze swoimi rówieśnicami, studiowała Pismo Święte, uczyła pieśni i obrzędów religijnych, haftowała szaty dla kapłanów.

CZYTAJ DALEJ

Prapremiera kantaty „Psalmy Dawidowe”

2021-07-27 18:56

mat. pras

W 2021 roku przypada jubileusz 25-lecia działalności artystycznej jedynego chóru synagogalnego w Polsce, Chóru Synagogi Pod Białym Bocianem we Wrocławiu. Od ćwierć wieku Stanisław Rybarczyk, założyciel, dyrektor artystyczny i dyrygent Chóru wraz ze znakomitymi Śpiewakami, przywołuje do życia muzykę zamordowanych synagog, muzykę, która zamilkła. Z okazji tego niezwykłego jubileuszu dyrektor Stanisław Rybarczyk zaprosił do współpracy znakomitego poznańskiego kompozytora, źródłoznawcę i muzykologa – Macieja Prochaskę, który podjął się napisania unikalnej pod wieloma względami kantaty: "12 Psalmów Dawida na solistów, chór mieszany i zespół instrumentalny".

Na scenie wrocławskiej Synagogi Pod Białym Bocianem wystąpią soliści: Magdalena Dynowska oraz Piotr Bunzler, Chór Synagogi Pod Białym Bocianem oraz Zespół Instrumentalny w niespotykanym składzie pod dyrekcją Stanisława Rybarczyka. Podczas koncertu usłyszymy takie instrumenty, jak: pomort, szałamaja, flet prosty, kotły, perkusja etniczna, obój historyczny, harfa, puzon oraz pozytyw. Siedmiu instrumentalistów będzie symbolicznie reprezentować świętą dla Judaizmu liczbę siedem, będąca symbolem stworzenia, kreacji i powstawania życia.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję