Reklama

Niedziela Częstochowska

Krzysztof Pośpiech powrócił do „Gaude Mater”

Niedziela częstochowska 6/2017, str. 6

[ TEMATY ]

Gaude Mater

Anna Wyszyńska

Jan Szyma przy popiersiu Krzysztofa Pośpiecha

Jan Szyma przy popiersiu Krzysztofa Pośpiecha

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Do Ośrodka Promocji Kultury Gaude Mater w Częstochowie powrócił jego inicjator i pierwszy dyrektor Krzysztof Pośpiech, który – jak wspominają świadkowie – podczas remontu siedziby ośrodka nie wahał się nosić cegieł i mieszać zaprawy. Zmarły 5 lat temu pedagog, muzyk i animator życia muzycznego, znany nie tylko w środowisku częstochowskim, powrócił w postaci popiersia, które zostało odsłonięte 12 grudnia 2016 r. na zakończenie XVIII Święta Muzyki, które także wymyślił i przez wiele lat organizował.

Pomysł wykonania popiersia podjęło częstochowskie Stowarzyszenie Przyjaciół Gaude Mater. Jego przewodniczący Jan Szyma przypomniał, że „cegiełką”, która pomogła zrealizować to dzieło, była wydana dwa lata temu książka: „Obdarować muzyką. Wspomnienia o Krzysztofie Pośpiechu”. We wstępie do książki Jan Szyma przedstawia jej bohatera słowami: „Krzysztof Pośpiech (1944-2011) należał bez wątpienia do najwybitniejszych osobowości życia muzycznego naszego miasta. Pedagog, chórmistrz, dyrygent, niestrudzony animator i organizator życia muzycznego był przede wszystkim człowiekiem wielkiej pasji. To dzięki niemu lub przy jego udziale zaistniały: Festiwal Muzyki Sakralnej Gaude Mater, Święto Muzyki, Festiwal Muzyki Chóralnej «Ars Chori», Festiwal Pieśni Pielgrzymkowej i Liturgicznej «Gaudium et Gloria», Turniej Melomana, Międzynarodowy Konkurs Wokalny im. Reszków i dziesiątki koncertów, z których każdy był dla słuchaczy niezapomnianym przeżyciem”. Jan Szyma zaapelował do władz Częstochowy o kolejne miejsca upamiętniające Krzysztofa Pośpiecha, przede wszystkim ulicę lub rondo noszące jego imię.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Autorem projektu i pomnika jest rzeźbiarz Jerzy Kędziora. Podczas uroczystości Krzysztofa Pośpiecha wspominali: o. Nikodem Kilnar – paulin, krajowy duszpasterz muzyków kościelnych, Ryszard Stefaniak – wiceprezydent Częstochowy oraz Tadeusz Piersiak – dyrektor OPK Gaude Mater. Obecni byli najbliżsi Krzysztofa Pośpiecha – żona i syn z rodziną, a także jego wychowankowie, współpracownicy i przyjaciele. Uroczystości towarzyszył koncert chórów „Pochodnia” i „Coralmente”.

Reklama

O. Nikodem Kilnar, wspominając imprezy muzyczne na Jasnej Górze, których Krzysztof Pośpiech był współorganizatorem, podkreślił, że oprócz talentu muzycznego posiadał on dwie podstawowe cnoty: ujmującą skromność i pokorę. – Przez takich ludzi Pan Bóg dokonuje wielkich dzieł, ponieważ są dyspozycyjni, są otwarci na wielkie dzieła Boże, a jednocześnie mają głęboką wrażliwość na kulturę, tę wyjątkową wrażliwość miał także pan Pośpiech – podkreślił o. Nikodem. – Widoczne w nim było wielkie umiłowanie piękna, dobra i sztuki, którym dzielił się z młodzieżą.

Dodajmy, że Krzysztof Pośpiech współpracował przez wiele lat z redakcją Tygodnika Katolickiego „Niedziela”, prosząc często o udzielenie patronatu medialnego nad imprezami muzycznymi, organizując wspólnie z „Niedzielą” w redakcyjnej auli koncerty w ramach Dni Kultury Chrześcijańskiej, specjalne koncerty dla wychowanków domów dziecka, dyplomowe koncerty studentów wychowania muzycznego Akademii im. Jana Długosza, a także warsztaty dla nauczycieli, osób prowadzących schole i parafialne zespoły.

Był autorytetem w sprawach muzycznych, chętnie służył swoją wiedzą i radą, był człowiekiem doskonale zorganizowanym i konsekwentnie dążącym do celu. Jego propozycje były szczegółowo przygotowane i przemyślane, dlatego szybko potrafił zjednać innych do swoich projektów. Był wymagający, a jednocześnie wyrozumiały dla niedociągnięć, ale przede wszystkim był kimś, kto nie zabiegał o nic dla siebie – najważniejsza była muzyka.

Piękne i wzruszające w swoim przekazie popiersie Krzysztofa Pośpiecha w Ośrodku Promocji Kultury Gaude Mater, podobnie jak wcześniejsze nadanie jego imienia Sali Kameralnej w Filharmonii częstochowskiej, upamiętni tę nieprzeciętną postać dla przyszłych pokoleń. Dla tych, którzy go znali, będzie znakiem pozwalającym częściej wspominać niezwykłą charyzmę, poczucie służby, życzliwość dla innych i radość życia Maestro Pośpiecha.

2017-02-01 13:31

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Częstochowa: muzyka Mozarta zabrzmiała na Festiwalu „Gaude Mater”

[ TEMATY ]

festiwal

muzyka

Gaude Mater

Bożena Sztajner

Muzyka Wolfganga Amadeusza Mozarta zabrzmiała 4 maja wieczorem w bazylice jasnogórskiej w ramach 26. Międzynarodwego festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”, który trwa w Częstochowie, pod patronatem honorowym prezydenta RP Andrzeja Dudy.

Gwiazdą koncertu była Simone Kermes niemiecka śpiewaczka operowa (sopran dramatyczno-koloraturowy), urodzona w 1970 roku w Lipsku. Kształciła się w Hochschule für Musik und Theater w rodzinnym Lipsku pod kierunkiem Helgi Forner oraz podczas kursów mistrzowskich Dietricha Fischer-Dieskau’a. W partiach operowych pojawiała się m.in. w Brooklyn Academy of Music w Nowym Jorku, Théatre des Champs-Élysées w Paryżu, Staatsoper w Stuttgarcie i Teatro Nacional w Lizbonie. Koncertowała w Carnegie Hall w Nowym Jorku, Opera City Hall w Tokio, londyńskim Barbican, a także podczas Berkely Festiwal i Dresdner Musikfestspiele. Występowała z wieloma orkiestrami i zespołami, m.in. Gewandhausorchester w Lipsku, Orkiestrą Symfoniczną w Pradze, Academy of Ancient Music. Współpracowała z dyrygentami - Riccardo Chailly, Rafaelem Frühbeckiem de Burgos, Lotharem Zagroskiem, Andrea Marconem. Simone Kermes dokonała wielu nagrań – ich cechą znamienną jest rozległy repertuar, sięgający od Vivaldiego do Humperdincka. Niektóre z nich, jak Griselda Vivaldiego, Stworzenie Świata Haydna czy album z wirtuozowskimi motetami Vivaldiego (2007 rok) przyniosły jej nagrodę Diapason d’Or oraz inne nagrody płytowe. Dwukrotnie, w 2011 oraz w 20014, otrzymała nagrodę Echo Klassik.

CZYTAJ DALEJ

Pogrzeb bez Mszy św. w czasie Triduum Paschalnego

[ TEMATY ]

duszpasterstwo

pogrzeb

Eliza Bartkiewicz/episkopat.pl

Nie wolno celebrować żadnej Mszy świętej żałobnej w Wielki Czwartek - przypomina liturgista ks. Tomasz Herc. Każdego roku pojawiają się pytania i wątpliwości dotyczące sprawowania obrzędów pogrzebowych w czasie Triduum Paschalnego i oktawie Wielkanocy.

Ks. Tomasz Herc przypomniał, że w Wielki Czwartek pogrzeb odbywa się normalnie ze śpiewem. Nie wolno jednak tego dnia celebrować żadnej Mszy Świętej żałobnej. W kościele sprawuje się liturgię słowa i obrzęd ostatniego pożegnania. Nie udziela się też uczestnikom pogrzebu Komunii świętej.

CZYTAJ DALEJ

Wielki Czwartek we Wschowie z biskupem Tadeuszem

2024-03-28 22:04

[ TEMATY ]

Zielona Góra

fara Wschowa

Krystyna Pruchniewska

Wschowa

Wschowa

Liturgii Wieczerzy Pańskiej w kościele pw. św. Stanisława we Wschowie przewodniczył biskup diecezjalny Tadeusz Lityński.

Zapraszamy do obejrzenia fotogalerii p. Krystyny Pruchniewskiej:

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję