Reklama

Pod patronatem „Niedzieli”

Powrócić z dalekiej podróży

Niedziela Ogólnopolska 37/2019, str. 53

Na melomanów czeka niezwykły spektakl. Bo czy można dźwiękiem opisać ciszę – zwłaszcza tę, która odcina człowieka od świata w wyniku utraty zmysłu słuchu? Jak ukazać radość wyjścia z ciszy do świata dźwięków?

Jak widać, wiele jest pytań i piękna odpowiedź. Musical to forma artystycznego wyrazu będąca konglomeratem słowa i muzyki. W nim równowaga między warstwą literacką a tym, co skrzętnie zapisano w nutach, jest niezbędna. A skoro „Przerwana cisza” to rzecz o wychodzeniu ze świata, w którym nie ma dźwięku, nie słychać mowy – ot, ze świata ludzi niesłyszących do krainy wszechotaczającego nas dźwięku, to czy można sobie wyobrazić autora bardziej predysponowanego do stworzenia libretta niż prof. Henryk Skarżyński? To właśnie on – otolaryngolog, audiolog i foniatra, prawdziwy wizjoner, twórca innowacyjnych metod operacyjnych, ktoś, kto ludziom przez wszczepienie implantu ślimakowego przywraca słuch – stworzył opowieść, która ze świata ciszy wprowadza do zaczarowanego świata muzyki. Prawda, że brzmi to tyle samo pięknie, ile bajecznie? Tak! Pozytywny przekaz, siła płynąca z nadziei i determinacji to bezspornie recepty w naszych czasach zagonienia i technologicznego zagubienia. Humanizm w swej najczystszej postaci.

A co z reżyserią i clou musicalu – muzyką? Kiedy do pracy zabiera się wspólnie tak znakomity tandem, jak Krzesimir Dębski i Michał Znaniecki, możemy być pewni, że czeka nas wydarzenie nieprzeciętne. Tym razem artyści przedstawiają nam nowe, całkowicie premierowe dzieło, co już teraz elektryzuje melomanów. Krzesimir Dębski, wybitny kompozytor i aranżer, zjawiskowy skrzypek i bandleader, od dekad ma swoje miejsce w elicie polskiej sceny muzycznej. Czy to nastrojowa piosenka, jazz w odsłonie fusion czy też klasyczne kompozycje dedykowane filmowi bądź typowej symfonicznej orkiestrze klasycznej, Dębski w każdej konwencji wypada zjawiskowo. Muzykalność, łatwość tworzenia wpadających w ucho fraz, a nade wszystko swoboda w operowaniu formą i konwencją – to wszystko czyni z niego absolutnie czołową postać polskiej kompozycji przełomu XX i XXI wieku. – Tworząc tę muzykę, musiałem cały czas pamiętać, aby miała stricte musicalowy idiom – powiedział specjalnie dla „Niedzieli”. – Mam nadzieję, że wpisałem się w tę konwencję należycie. To jest mój szósty musical, ale radykalnie inny od poprzednich. Wykonawczo oparty jest na profesjonalistach, w wielu przypadkach artystach – przyjaciołach prof. Skarżyńskiego, ale na scenie będą też – czy może raczej: przede wszystkim – ci, których fabuła bezpośrednio dotyczy. Osoby, które po wszczepieniu implantu odzyskały słuch. Umożliwiło im to spełnienie marzeń, realizację pasji – niejako zmianę życia o 180 stopni, czyli ze świata pozbawionego dźwięku weszli do krainy, gdzie dźwięk w swej najbardziej uporządkowanej formie – muzyce jest istotą artystycznego działania. I to wydaje mi się fenomenalne – mówi nasz kompozytor wirtuoz.

Reklama

Reżyserem musicalu jest związany z Warszawską Operą Kameralną światowej sławy reżyser Michał Znaniecki, wielokrotny laureat Nagrody Teatralnej „Złota Maska” za spektakle musicalowe. Jego wystawienie „Idomeneo” zarówno krytycy, jak i melomani okrzyknęli jednym z najważniejszych wydarzeń operowych 2018 r. Genialne operowanie zróżnicowanymi środkami wyrazu, łączenie scenicznej tradycji z wyzwaniami na miarę XXI wieku, wizjonerstwo i niesztampowość to znaki rozpoznawcze jego sztuki.

Musical „Przerwana cisza” jest oparty na multimediach (Karolina Jacewicz), a za jego scenografię odpowiada Luigi Scoglio – ten sam artysta, który stworzył dla nas balansujący między realnością a nierealnością świat wspomnianego mozartowskiego „Idomeneo”. Całość dopełnią kostiumy Anny Zwiefki.

– Wchodzimy do niezwykłego świata ludzkiej wrażliwości, ale i intymności, bo opowiedzieć o cudzie odzyskania słuchu na pewno nie jest łatwo – mówi Alicja Węgorzewska-Whiskerd, dyrektor WOK. – Sądzę, że dla tych, którzy nie doświadczyli tego przejścia, będzie to wyprawa do innego świata. To również pochwała ludzkiej pasji, która w połączeniu z talentem i wiedzą daje ludziom szczęście. Mówię tutaj o dziele prof. Henryka Skarżyńskiego, ale i o muzycznej pasji tych, którzy za sprawą jego naukowych dokonań mogą się realizować – podkreśla.

Światowa prapremiera musicalu, nad którą patronat medialny sprawuje m.in. tygodnik „Niedziela”, zainauguruje sezon artystyczny 2019/2020 na scenie Basenu Artystycznego – nowej scenie Warszawskiej Opery Kameralnej.

2019-09-10 12:59

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Msza św. krok po kroku

Rozumienie znaków i symboli, gestów i postaw pozwala nam świadomie i owocnie uczestniczyć we Mszy św.

Każdy, kto poważnie traktuje swoje chrześcijaństwo, wie, że we Mszy św. należy uczestniczyć. Ale nie wszyscy zadają sobie pytanie, czym owo uczestnictwo jest i co należy zrobić, aby stało się ono świadome, czynne i owocne, czyli właśnie takie, jakie powinno być. Na pewno odpowiednie uczestnictwo nie ogranicza się jedynie do wypełnienia pierwszego przykazania kościelnego, czyli do fizycznej obecności w kościele w każde niedzielę i święto nakazane. Aby prawdziwie uczestniczyć we Mszy św., nie wystarczy także być tylko skupionym i pobożnym oraz gorliwie się modlić. To zbyt mało, a nawet można powiedzieć, że nie do końca o to by chodziło. Warto więc przyglądnąć się naszemu uczestnictwu we Mszy św. i spróbować odnaleźć, co w niej jest naprawdę ważne.

CZYTAJ DALEJ

Polski rzymianin

Niedziela Ogólnopolska 5/2020, str. 46-47

[ TEMATY ]

rozmowa

Prof. Jerzy Miziołek

Stanisław August Morawski

Stanisław August Morawski

W Rzymie zmarł nestor włoskiej Polonii Stanisław August Morawski. Jednym z jego polskich przyjaciół był prof. Jerzy Miziołek, który wspomina swojego przyjaciela w rozmowie z Włodzimierzem Rędziochem.

Włodzimierz Rędzioch: Odejście Stanisława A. Morawskiego napełnia jego przyjaciół głębokim smutkiem i zobowiązuje do chwili wspomnień. Znałeś go przez wiele lat. W jakich okolicznościach się poznaliście?

CZYTAJ DALEJ

Warszawa: Spotkanie Zespołu ds. przygotowania wskazań dla formacji stałej i posługi prezbiterów w Polsce

2022-12-09 20:36

[ TEMATY ]

Warszawa

prezbiterat

Fot. Karol Porwich

W Sekretariacie KEP w Warszawie odbyło się dziś pierwsze spotkanie Zespołu ds. przygotowania wskazań dla formacji stałej i posługi prezbiterów w Polsce. Gremium to zostało powołane przy Komisji Duchowieństwa przez abp. Wojciecha Polaka, Prymasa Polski. W Zespole, na czele którego stanął bp Damian Bryl, biskup kaliski i członek Komisji Duchowieństwa, będzie pracować w sumie 16 osób z różnych regionów Polski: prezbiterzy, osoby konsekrowane i świeckie.

Zadaniem Zespołu jest przede wszystkim to, aby – uwzględniając ducha i normy nowych zasad formacji kapłańskiej w Polsce, obowiązujące od 1 października 2021 roku, oraz aktualny kontekst społeczno-kulturowy – wypracować dalsze wskazania dotyczące formacji i posługi prezbiterów.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję