Reklama

Polska

Częstochowa: zakończył się 27. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”

Na zakończenie Festiwalu odbył się koncert w 140. rocznicę urodzin Feliksa Nowowiejskiego. W bazylice jasnogórskiej 6 maja wystąpili: Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Częstochowskiej im. Bronisława Hubermana i Chór Filharmonii Częstochowskiej „Collegium Cantorum”, pod dyrekcją Piotra Sułkowskiego, przygotowanie chóru Janusz Siadlak.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W programie koncertu znalazły się dzieła Feliksa Nowowiejskiego Uwertura „Swaty polskie” na orkiestrę symfoniczną oraz „Missa pro pace” na chór mieszany, organy i orkiestrę op. 49 nr 3.

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Częstochowskiej im. Bronisława Hubermana rozpoczęła działalność w marcu 1945 roku jako drugi zespół orkiestrowy w powojennej Polsce. W ciągu 70 lat działalności Orkiestra była gospodarzem i organizatorem wielu festiwali: Polskiego Festiwalu Skrzypcowego, Ogólnopolskiego Festiwalu Jeunesses Musicales „Pro Musica”, Festiwalu „Ars Chori”, Częstochowskich Spotkań Gitarowych i przez jedną edycję Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”. Filharmonia Częstochowska stała się również współorganizatorem Międzynarodowego Festiwalu Piosenki „Majowa Nutka” oraz organizatorem Festiwalu Jazzu Tradycyjnego, którego pierwsza edycja odbyła się w maju 2002 roku pod nazwą Hot Jazz Spring. Sztandarowym projektem Orkiestry jest organizowany od 1997 roku Festiwal Wiolinistyczny im. Bronisława Hubermana oraz zainicjowany w 2008 roku Konkurs Wokalny im. Jana, Edwarda i Józefiny Reszków.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Chór Filharmonii Częstochowskiej „Collegium Cantorum” jest 24-osobowym, zawodowym chórem mieszanym. Powstał w 1987 roku jako autorski pomysł jego założyciela i do dziś kierownika, Janusza Siadlaka. „Collegium Cantorum” jest organizatorem wielu muzycznych projektów, w tym Festiwalu Muzycznego Rodziny Bachów. Repertuar chóru jest bogaty i zróżnicowany – od muzyki a cappella po duże formy oratoryjne, operowe i symfoniczne. Zespół dokonał wielu prawykonań utworów kompozytorów polskich, m.in.: Andrzeja Koszewskiego, Wojciecha Łukaszewskiego, Juliusza Łuciuka, Romana Maciejewskiego, Miłosza Bembinowa, Edwarda Bogusławskiego, Mariana Borkowskiego, Marka Jasińskiego i Stanisława Moryty.

Feliks Nowowiejski (1877-1946) był kompozytorem, dyrygentem i organistą. Kształcił się we Francji, Włoszech i Belgii. W 1919 r. został profesorem poznańskiego konserwatorium. W r. 1935 otrzymał nagrodę państwową, a papież Pius XI mianował go szambelanem papieskim. Był odnowicielem formy oratoryjnej w muzyce, najbardziej znane jego dzieła to "Legenda Bałtyku", "Quo vadis" wystawiane prawie w całym świecie oraz powszechnie znana "Rota" do słów Marii Konopnickiej.

Reklama

Forma mszy i jej różnorodne odsłony od klasycznej gregoriańskiej, przez „Missa ex tempore” Marcela Pérèsa powstałej na bazie chorału gregoriańskiego, po „Requiem ludowe” Adama Struga na głos, dwa fortepiany i instrumenty perkusyjne i „Missa pro pace” Feliksa Nowowiejskiego, to był główny motyw tegorocznego Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”. Festiwal wpisał się również w Jubileusz 300-lecia koronacji obrazu Matki Bożej Częstochowskiej.

Festiwal zorganizowało Stowarzyszenie Przyjaciół Gaude Mater. Patronat honorowy nad festiwalem objął Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej Andrzej Duda.

W tym roku Festiwal gościł w Częstochowie, gdzie odbyło się najwięcej koncertów. Obecny był także w Bydgoszczy, Toruniu, Radomsku, Nowej Brzeźnicy i Kłomnicach oraz w Niemczech w opactwie benedyktyńskim w Brauweiler koło Kolonii. Festiwalowi towarzyszy 13. Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski "Musica Sacra Nova".

Na program XXVII edycji złożyło się kilkanaście wydarzeń z udziałem wielu wybitnych artystów z Iranu, Francji, Włoch i Polski.

Koncert inaugurujący z okazji Jubileuszu 300. lecia koronacji obrazu Matki Bożej Częstochowskiej odbył się 1 maja bazylice jasnogórskiej, podczas którego wystąpił Venice Baroque Orchestra (Włochy) oraz Romina Basso – mezzosopran (Włochy).

W programie Festiwalu znalazł się również koncert z okazji 500-lecia Reformacji „Solus Christus” w Kościele Ewangelicko-Augsburskim Wniebowstąpienia Pańskiego w Częstochowie.

Reklama

Na Festiwalu zaprezentowana była również muzyka z tradycji perskiej, którą wykonali Maryam Akhondy (Iran) i Zespół Banu (Iran). Na Festiwalu zabrzmiała również muzyka góralska. W Nowej Brzeźnicy Podhalańskie nuty – koncert muzyki górami natchnionej wykonał m.in. Jan Karpiel-Bułecka.

Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” to największy w Polsce projekt promujący muzykę różnych religii i kultur, od ponad 25-lat związany z Częstochową i Jasną Górą. Festiwal ma dwie misje - dialog chrześcijaństwa, judaizmu i islamu oraz promocję polskiej muzyki sakralnej, zarówno współczesnej - stawiając na prawykonania, jak i dawnej - kultywując tradycje i najwybitniejsze osiągnięcia wielowiekowego dziedzictwa polskiej muzyki barokowej zgromadzonej w jasnogórskich archiwach ojców paulinów.

2017-05-06 20:03

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Rusza Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”

[ TEMATY ]

Gaude Mater

Magdalena Niebudek

Muzyka różnych religii i kultur zabrzmi podczas rozpoczynającego się jutro w Częstochowie Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”. To największe w Polsce wydarzenie promujące muzykę religijną – koncertową i liturgiczną – zakończy się 10 maja. W koncercie finałowym wystąpi wybitny pianista Leszek Możdżer. Po raz pierwszy projekt realizowany będzie również poza Polską – w niemieckiej Kolonii.

Na program 24. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej złoży się 17 koncertów. W wydarzeniu wezmą udział wykonawcy z 9 krajów: Bułgarii, Francji, Gruzji, Iranu, Mongolii, Niemiec, Polski, USA oraz Wielkiej Brytanii.
Inauguracja odbędzie się tradycyjnie w jasnogórskiej bazylice. Sławny zespół Die Kölner Akademie wykona "Pasję według św. Jana" Jana Sebastiana Bacha.
"Myślę, że będzie to niebywała gratka dla tych melomanów, którzy interesują się muzyką dawną i wykonawstwem historycznym, bo zespół Die Kölner Akademie jest w tym najlepszy na świecie" – zaznaczyła dyrektor Festiwalu, Małgorzata Nowak.
Jednocześnie podkreśliła, że festiwal będzie wyjątkowy także dlatego, że raz pierwszy koncert odbędzie się za granicą. Festiwal „Gaude Mater” zagości w Kolonii a konkretnie w opactwie benedyktynów w Brauweiler. 10 maja odbędzie się tam koncert muzyki polskiej oraz wręczenie nagród X Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego „Musica Sacra” – powiedziała dyrektor Festiwalu.
Od ubiegłego roku projekt ma nową formułę - koncerty odbywają się w różnych miastach Polski. Od 30 kwietnia do 10 maja koncerty odbędą się w Bełchatowie, Bydgoszczy, Gdańsku, Katowicach, Radomsku i Zabrzu. Sercem festiwalowych prezentacji pozostaje jednak Częstochowa.
Podczas tegorocznego Festiwalu nie zabraknie także odniesień do kanonizacji Jana Pawła II. 4 maja, w Bazylice na Jasnej Górze zabrzmi koncert "Santo subito" w wykonaniu Zespołu Pieśni i Tańca „Śląsk”.
Na finał festiwalu wystąpi Leszek Możdżer, znany pianista jazzowy, któremu towarzyszyć będzie plejada polskich muzyków jazzowych i Zespół Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia”. Koncert ten odbędzie się 10 maja w częstochowskim kościele seminaryjnym.
Tegoroczny Festiwal „Gaude Mater” kontynuuje przyjętą przed laty ideę prezentacji muzyki różnych religii, w ramach dialogu kultur, ze wskazaniem na chrześcijaństwo, judaizm i islam. Festiwal promuje również polską muzykę sakralną: współczesną – stawiając na prawykonania oraz dawną – kultywując tradycje i najwybitniejsze osiągnięcia wielowiekowego dziedzictwa polskiej muzyki barokowej zgromadzonej w archiwach Klasztoru Ojców Paulinów na Jasnej Górze.
Tradycyjnie wydarzeniu towarzyszyć będą: X Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „Musica Sacra”, sesja naukowa „Muzyka w klasztorach” i projekt Etno Gaude Mater, prezentujący kulturę Bułgarii i Mongolii.

CZYTAJ DALEJ

Jezus jest dobrym pasterzem

2024-04-19 10:18

[ TEMATY ]

O. prof. Zdzisław Kijas

Adobe Stock

Jesteśmy dziećmi mocnego i dobrego Boga. Jesteśmy domownikami Boga miłości, który jest gwarantem naszej wolności, tej prawdziwej.

Ewangelia (J 10, 11-18)

CZYTAJ DALEJ

Abp Galbas do księży: Śpiący i półsenni nikogo nie obudzą

2024-04-20 08:50

[ TEMATY ]

Abp Adrian Galbas

archidiecezja katowicka

Karol Porwich/Niedziela

Śpiący i półsenni nikogo nie obudzą, a nieprzekonani nikogo nie przekonają! ‒ pisze do księży abp Adrian Galbas. Metropolita katowicki wystosował List do Księży z okazji Światowego Dnia Modlitwy o Powołania. Ten przypada w najbliższą niedzielę (21 kwietnia).

W liście hierarcha zwraca uwagę na orędzie papieża Franciszka. Przypomniał, że „bycie pielgrzymami nadziei i budowniczymi pokoju oznacza budowanie swojego życia na skale zmartwychwstania Chrystusa”, a naszym ostatecznym celem jest „spotkanie z Chrystusem i radość życia w braterstwie ze sobą na wieczność.” ‒ To ostateczne powołanie musimy antycypować każdego dnia: relacja miłości z Bogiem i z naszymi braćmi oraz siostrami zaczyna się już teraz, aby urzeczywistnić marzenie Boga, marzenie o jedności, pokoju i braterstwie ‒ wskazuje. Zachęca, za Ojcem Świętym, by nikt nie czuł się wykluczony z tego powołania!

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję