Reklama

Polska

Prymas Glemp był prekursorem pojednania polsko-ukraińskiego

[ TEMATY ]

kard. Józef Glemp

ARTUR STELMASIAK

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Prymas Józef Glemp przez kilkanaście lat był zwierzchnikiem grekokatolików w Polsce – przypomina w rozmowie z KAI abp Jan Martyniak, metropolita przemysko-warszawski Kościoła bizantyjsko-ukraińskiego. Władyka Martyniak przypomina również pionierską rolę kard. Glempa w procesie pojednania pomiędzy Polakami i Ukraińcami i z uznaniem mówi o współpracy ze zmarłym prymasem, który dla potrzeb duszpasterskich grekokatolików wykazywał daleko idące zrozumienie.


KAI: – Czy prymas Glemp miał wpływ na nominację Księdza Arcybiskupa na pierwszego po wojnie w Polsce biskupa greckokatolickiego?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

ABP JAN MARTYNIAK: – Bez wątpienia. Nie było wówczas w Polsce nuncjusza apostolskiego, więc Ksiądz Prymas podał trzech kandydatów do Rzymu. Wśród nich było moje nazwisko. A później, już po mojej nominacji przez Papieża, wziął udział na Jasnej Górze w mojej konsekracji biskupiej. Przez kilkanaście lat prymas Glemp był zwierzchnikiem grekokatolików w Polsce, co, z przykrością muszę powiedzieć, ani jednym słowem nie zostało wspomniane w przemówieniach podczas jego uroczystości pogrzebowych. A przecież chodzi o znaczną wspólnotę, liczącą około stu tysięcy wiernych.

– Jakie stanowisko zajął prymas Glemp w 1992 r., kiedy diecezję przemyską obrządku greckokatolickiego przyporządkowano łacińskiej metropolii warszawskiej. Wówczas ta decyzja Stolicy Apostolskiej spowodowała wielkie wzburzenie wśród grekokatolików w Polsce i na Ukrainie.

– Byłem jego wikariuszem, więc nie wypadało by się sprzeciwiać swojemu zwierzchnikowi, gdyby przyjął rzymski punkt widzenia. Jednak prymas stanął po naszej stronie. Uznał nasze argumenty, że dziwne i niezrozumiałe jest przyporządkowanie tysiącletniej eparchii przemyskiej diecezji warszawskiej, która ma zaledwie ponad dwieście lat. Nie sprzeciwiał się, kiedy nasi wierni składali petycje do Stolicy Apostolskiej. Ja również interweniowałem w tej sprawie w Rzymie. Wówczas nastąpiła sytuacja bezprecedensowa. Stolica Apostolska wycofała swoją decyzję. Jak mi potem tłumaczył Ojciec Święty: myślałem, że to będzie dla was dobrze. Ale skoro nie, trzeba to będzie naprawić. I tak się stało w bardzo krótkim czasie.

Reklama

– Czy Ksiądz Arcybiskup zawsze mógł liczyć na prymasa Glempa?

– Zawsze o co prosiłem – otrzymywałem. Zatwierdzał bez wyjątku kandydatury proboszczów oraz dekrety, które mu przedkładałem.

– Czy prymas Glemp dobrze rozumiał wasze potrzeby? Czy Ksiądz Arcybiskup się jego radził?

– Gdy chodziło o załatwianie jakiejś sprawy w Rzymie, zawsze mogłem liczyć na jego poparcie. Brał udział w życiu naszej wspólnoty. Spotkał się z grekokatolikami w Legnicy, uczestniczył w 1988 r. w uroczystościach 1000-lecia chrztu Rusi na Jasnej Górze, gościł naszych władyków odwiedzających Polskę. Był także w Przemyślu z panią senator Alicją Grześkowiak, gdzie oglądał zniszczoną przez komunistów kaplicę w dawnym seminarium greckokatolickim i ikony z wydłubanymi oczami. Pytał wstrząśnięty: czy to jest możliwe, żeby w kościele katolickim tańczono i wydłubywano oczy postaciom na obrazach?

– Prymas Glemp wiele też uczynił dla pojednania między Polakami i Ukraińcami...

– Bezsprzecznie. Bardzo dziwię się, że środki społecznego przekazu tego nie nagłośniły, a przecież to sprawa niezwykle istotna z punktu widzenia i Polski i Ukrainy. Już w 1988 r., z okazji 1000-lecia chrztu Rusi, w Rzymie, kardynałowie Glemp i Myrosław Iwan Lubacziwśky zapoczątkowali proces pojednania pomiędzy Polakami a Ukraińcami. To dzieło prymas Glemp kontynuował z kard. Lubomyrem Huzarem. Nastąpił akt wzajemnego wybaczenia win, odbyły się spotkania hierarchów obu obrządków we Lwowie, Warszawie i na Lednicy. Oczywiście kluczową rolę w tym procesie odegrał Jan Paweł II, który apelował, aby zasypywać rowy nienawiści. Nie rozumiem, dlaczego nie słucha się Ojca Świętego, a pojawiają się głosy jątrzące. W każdym bądź razie prymas Glemp był prekursorem pojednania polsko-ukraińskiego.

Reklama

– Rezydencję metropolity warszawskiego i klasztor ojców bazylianów, gdzie Ksiądz Arcybiskup zatrzymuje się w stolicy jako metropolita warszawsko-przemyski, oddziela tylko ulica. Czy często się spotykaliście?

– Współpracowaliśmy w ramach Konferencji Episkopatu Polski. Jako wikariusz Księdza Prymasa odwiedzałem go też w jego rezydencji, bywałem nieraz zapraszany na obiad. Obiecał nawet, że znajdzie dla mnie, jako metropolity warszawsko-przemyskiego, jakieś mieszkanie i kościół na konkatedrę. Jego następca na stolicy metropolitalnej w Warszawie, kard. Kazimierz Nycz jest także otwarty w tej sprawie.

– Odnosiłem wrażenie, że Władyka, zanim został metropolitą, działał w sposób nieskrępowany.

– Istotnie, miałem swobodę działania. W Kościele katolickim obowiązują jednak reguły prawa kanonicznego, dlatego przedkładałem prymasowi Glempowi, jako mojemu zwierzchnikowi, dekrety do zatwierdzenia.

– Jak Ksiądz Arcybiskup zapamiętał prymasa Glempa?

– Był człowiekiem miłym i bezpośrednim. Szanował godność każdego kapłana. Nigdy nam nie przeszkadzał i nigdy nie usłyszeliśmy od niego słowa krytyki.

2013-02-08 13:48

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nie uciekał przed sobą i winą tragiczną

[ TEMATY ]

kard. Józef Glemp

ARTUR STELMASIAK

Strategia kard. Glempa w stanie wojennym była linią całego Kościoła. Jego dramat, jako jednostki, polegał na tym, że wziął całą odpowiedzialność na siebie, skazując się na utratę popularności – powiedziała KAI red. Milena Kindziuk, autorka jedynej monografii kard. Glempa pt. „Ostatni taki Prymas”. Poniżej publikujemy pełną wypowiedź red. Kindziuk, która z wszystkich dziennikarzy przeprowadziła najwięcej wywiadów prasowych z prymasem Józefem Glempem.

CZYTAJ DALEJ

Niemcy: podział w episkopacie w związku z projektami „drogi synodalnej”

2024-04-25 10:26

[ TEMATY ]

episkopat

Niemcy

Anna Wiśnicka

Czterech członków Rady Stałej Niemieckiej Konferencji Biskupów postanowiło nie uczestniczyć w głosowaniu na temat ustanowienia Komitetu Synodalnego, który ma z kolei doprowadzić do powstania rady synodalnej- stałego gremium składającego się z biskupów i świeckich, które ma zarządzać Kościołem w Niemczech. Przed utworzeniem rady synodalnej, jako niezgodnej z sakramentalną konstytucją Kościoła przestrzegała stanowczo Stolica Apostolska.

Czterej biskupi, Gregor Maria Hanke OSB z Eichstätt, Stefan Oster SDB z Pasawy, kardynał Rainer Maria Woelki z Kolonii i Rudolf Voderholzer z Ratyzbony ogłosili we wspólnym oświadczeniu 24 kwietnia, że chcą kontynuować drogę w kierunku Kościoła bardziej synodalnego w harmonii z Kościołem powszechnym. Chcą poczekać na zakończenie Zgromadzenia Plenarnego Synodu Biskupów, którego druga sesja odbędzie się w październiku w Rzymie. W watykańskich sprzeciwach wobec drogi synodalnej w Niemczech wielokrotnie wskazywano, że „rada synodalna”, przewidziana i sformułowana w uchwale niemieckiej drogi synodalnej nie jest zgodna z sakramentalną konstytucją Kościoła.

CZYTAJ DALEJ

Abp S. Budzik: dialog Kościołów Polski i Niemiec jest na najlepszej drodze

2024-04-25 16:33

[ TEMATY ]

Polska

Polska

Niemcy

abp Stanisław Budzik

Episkopat News

„Cieszymy się, że nasz dialog przebiegał w bardzo sympatycznej atmosferze, wzajemnym zrozumieniu i życzliwości. Mówiliśmy także o różnicach, które są między nami a także o niepokojach, które budzi droga synodalna” - podsumowuje abp Stanisław Budzik. W dniach 23-25 kwietnia br. odbyło się coroczne spotkanie grupy kontaktowej Episkopatów Polski i Niemiec. Gospodarzem spotkania był metropolita lubelski, przewodniczący Zespołu KEP ds. Kontaktów z Konferencją Episkopatu Niemiec.

W spotkaniu grupy kontaktowej wzięli udział: kard. Rainer Maria Woelki z Kolonii, bp Wolfgang Ipold z Görlitz oraz szef komisji Justitia et Pax dr Jörg Lüer; ze strony polskiej obecny był abp Stanisław Budzik, metropolita lubelski i przewodniczący Zespołu ds. Kontaktów z Konferencją Episkopatu Niemiec, kard. Kazimierz Nycz, metropolita warszawski, bp Tadeusz Lityński, biskup zielonogórsko-gorzowski, ks. prałat Jarosław Mrówczyński, zastępca Sekretarza Generalnego Konferencji Episkopatu Polski oraz ks. prof. Grzegorz Chojnacki ze Szczecina. W spotkaniu nie mógł wziąć udziału współprzewodniczący grupy kontaktowej biskup Bertram Meier z Augsburga, a jego wystąpienie zostało odczytane podczas obrad.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję