Reklama

Niedziela w Warszawie

Warszawa: w czwartek kard. Nycz poprowadzi centralną procesję Bożego Ciała

Uroczystą poranną Mszą św. w archikatedrze św. Jana Chrzciciela rozpoczną się w czwartek w Warszawie obchody Bożego Ciała. Eucharystii będzie przewodniczył kard. Kazimierz Nycz, który bezpośrednio po Mszy św. poprowadzi centralną procesję do czterech ołtarzy.

[ TEMATY ]

Warszawa

kard. Kazimierz Nycz

Stelmasiak Artur

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Centralne uroczystości ku czci Najświętszego Ciała i Krwi Chrystusa 20 czerwca w Warszawie rozpoczną się Mszą św. o godz. 10.00 w stołecznej archikatedrze św. Jana Chrzciciela. Eucharystii będzie przewodniczył kard. Kazimierz Nycz, który po jej zakończeniu poprowadzi centralną procesję eucharystyczną do czterech ołtarzy. Ostatni zostanie wzniesiony przy krzyżu na pl. Piłsudskiego i będzie nawiązywał do I pielgrzymki Jana Pawła II przed 40 laty.

Mottem tegorocznych obchodów Bożego Ciała w Warszawie będzie obietnica Jezusa „A oto Ja jestem z wami przez wszystkie dni, aż do skończenia świata” (Mt 18, 20). Ołtarze nawiązujące do tego wersetu z Ewangelii według św. Mateusza zaprojektował architekt Stanisław Sołtyk.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Tłem dla wystawienia Najświętszego Sakramentu przy trzech pierwszych stacjach procesji Bożego Ciała będą wielkoformatowe reprodukcje nastaw ołtarzowych z trzech zabytkowych kościołów, przy których zatrzyma się procesja: pobernardyńskiego kościoła św. Anny – obecnie akademickiego, pokarmelickiego kościoła św. Józefa, czyli seminaryjnego i kościoła sióstr wizytek.

– Chodzi o dialog wnętrza i zewnętrza, przeszłości i teraźniejszości, wielkiej sztuki dawnej i nas, którzy wobec niej stajemy – tak wyjaśnia wymowę projektu tegorocznych ołtarzy na Boże Ciało bp Michał Janocha. Podkreśla, że jest to też zachęta: „wejdź, jeśli chcesz zobaczyć piękno”, zarówno w sensie historycznym, dosłownym, jak też głębszym, duchowym.

„Jeśli chcesz poznać istotę Kościoła – mówi bp Janocha – nie możesz patrzeć na niego z zewnątrz, musisz wejść do środka”. Cały kościół, jego wnętrze, nastawa ołtarzowa zostały skonstruowane dla tego maleńkiego kawałka chleba, przed którym klękamy, bo w nim widzimy Ciało Chrystusa” – wyjaśnia biskup pomocniczy archidiecezji warszawskiej, a zarazem ceniony historyk sztuki.

Czwarty ołtarz, przy którym zatrzyma się procesja Bożego Ciała, zostanie utworzony na placu Piłsudskiego, wokół krzyża upamiętniającego I pielgrzymkę Jana Pawła II w 1979 r. Będzie to nawiązanie do najpiękniejszego z papieskich ołtarzy, jakie stanęły w Polsce w czasie wszystkich pielgrzymek – ołtarza z czerwca 1979 roku – podkreśla bp Janocha.

Reklama

Pierwszy z ołtarzy zbudują studenci z duszpasterstwa akademickiego św. Anny, drugi – rzemieślnicy z Cechu Rzemiosł, trzeci – nadzwyczajni szafarze Komunii Świętej a czwarty – Wojsko Polskie.

Orszak procesyjny przejdzie z archikatedry ul. Świętojańską na Plac Zamkowy, następnie Krakowskim Przedmieściem, ul. Królewską na Plac Piłsudskiego. Najświętszy Sakrament będzie niesiony w zabytkowej monstrancji z bazyliki Świętego Krzyża.

Tradycyjnie przy każdym z czterech ołtarzy czytana będzie Ewangelia, a przy czwartym kard. Nycz wygłosi kazanie. Dla tych, którzy wcześniej nie uczestniczyli we Mszy świętej w katedrze, Msza zostanie odprawiona na pl. Piłsudskiego.

Uroczystość Najświętszego Ciała i Krwi Chrystusa (Boże Ciało) jest jednym z głównych świąt obchodzonych w Kościele katolickim. Świadomość niezwykłego cudu przemiany konsekrowanego chleba i wina w rzeczywiste Ciało i Krew Chrystusa towarzyszyła wiernym od początku chrześcijaństwa, ale potrzeba było aż dziesięciu wieków zanim zewnętrzne przejawy tego kultu zadomowiły się w Kościele katolickim.

Uroczystość wyrosła na podłożu adoracyjnego kierunku pobożności eucharystycznej rozwijającej się na Zachodzie od przełomu XI i XII w., a obecnie przeżywana jest w czwartek po uroczystości Trójcy Świętej.

Bezpośrednią przyczyną ustanowienia uroczystości były objawienia bł. Julianny z Cornillon. Pod ich wpływem bp Robert ustanowił w 1246 r. święto Bożego Ciała, początkowo dla diecezji Liege. W 1252 r. legat papieski rozszerzył obchodzenie tego święta na Germanię, a papież Urban IV bullą "Transiturus" z 1264 r. ustanowił Boże Ciało świętem obowiązującym w całym Kościele jako "zadośćuczynienie za znieważanie Chrystusa w Najświętszym Sakramencie, błędy heretyków oraz uczczenie pamiątki ustanowienia Najświętszego Sakramentu".

W Polsce jako pierwszy wprowadził to święto bp Nankier w 1320 r. w diecezji krakowskiej, natomiast w Kościele unickim - synod zamojski w 1720 r. W Kościele katolickim w Polsce pod koniec XIV w. święto Bożego Ciała było obchodzone już we wszystkich diecezjach. Było ono zawsze zaliczane do świąt głównych. Od końca XV w. przy okazji tego święta udzielano błogosławieństwa Najświętszym Sakramentem.

2019-06-18 10:34

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Proboszcz z Aleppo: Dziękuję narodowi polskiemu

[ TEMATY ]

Warszawa

Syria

Łukasz Krzysztofka

o. Ibrahim Alsabagh

o. Ibrahim Alsabagh

Trzeba rozróżniać – bo jest możliwe, że ktoś może przybyć do kraju podając się za uchodźcę, a powód może być inny. Oczywistym jest obrona przed terroryzmem. To naturalne prawo. Nie mamy prawa jednak zamykać drzwi przed przybyszami – mówił o. Ibrahim Alsabagh, proboszcz franciszkańskiej parafii w syryjskim Aleppo podczas konferencji w Domu Arcybiskupów w Warszawie.

Macie przed sobą świadka, człowieka, który serio traktuje swój chrzest i Ewangelię. Ktoś kto nie lekceważy głosu papieża, będzie chwytał relacje, by analizować przyczyny wojen i uchodźstwa i pomagać uchodźcom - powiedział na wstępie kard. Kazimierz Nycz

CZYTAJ DALEJ

„Napełnił naczynie wodą i zaczął umywać uczniom nogi” (J 13, 5)

Niedziela warszawska 15/2004

[ TEMATY ]

Wielki Tydzień

pl.wikipedia.org

Mistrz Księgi Domowej, "Chrystus myjący nogi apostołom", 1475

Mistrz Księgi Domowej,

1. Wszelkie „umywanie”, „obmywanie się” lub kogoś albo czegoś kojarzy się ściśle z faktem istnienia jakiegoś brudu. Umywanie to akcja mająca na celu właśnie uwolnienie się od tego brudu. I jak o brudzie można mówić w znaczeniu dosłownym i przenośnym, taki też sens posiada czynność obmywania; jest to oczyszczanie się z fizycznego brudu albo akcja symboliczna powodująca uwolnienie się od moralnego zbrukania. To ten ostatni rodzaj obmycia ma na myśli Psalmista, kiedy woła: „Obmyj mnie całego z nieprawości moich i oczyść ze wszystkich moich grzechów …obmyj mnie a stanę się bielszy od śniegu” (Ps 51, 4-9). Wszelkie „bycie brudnym” sprowadza na nas złe, nieprzyjemne samopoczucie, uwolnienie się zaś od owego brudu przez obmycie przynosi wyraźną ulgę.
Biblia mówi wiele razy o obydwu rodzajach zarówno brudu jak i obmycia, czyli oczyszczenia. W rozważaniach niniejszych zajmiemy się obmyciami z brudu w znaczeniu moralnym.

CZYTAJ DALEJ

Panie! Bądź dla nas codziennym zmartwychpowstawaniem!

2024-03-28 23:44

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Karol Porwich/Niedziela

Chrystus zmartwychwstał, lecz każdy z wierzących musi szukać zrozumienia wielkości tej prawdy w swoim życiu i sił, których ona udziela.

Ewangelia (J 20,1 -9)

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję