Reklama

Zakończenie XIX edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Zakopanem

2019-08-13 11:04

Zakopiańskie Centrum Kultury

Zakopiańskie Centrum Kultury

 Zakopane przez blisko półtora miesiąca było wypełnione różnymi formami kompozycji kameralnych, instrumentalnych i wokalnych związanych tematycznie z Tatarami. Nie zabrakło również występów organowych. Melomani przez ten czas mieli okazję podziwiać niesamowitą różnorodność stylów i wykonawców koncertujących w pięknych, zakopiańskich kościołach i miejscach kultury, takich jak Miejska Galeria Sztuki czy willa Czerwony Dwór.

Finałowy wieczór zgromadził w Kościele Świętego Krzyża wielu uczestników i przyjaciół Zakopiańskiego Festiwalu, którzy w skupieniu i emocjach wysłuchali takich pieśni jak Hej, z góry, z góry!, Ciamna nocka, ciamna, Hej, wółki moje, A chtóz tam puka czy Panie muzykancie, prosim zagrać walca.

To wspaniałe wydarzenie, jakim był Koncert „Podhale/Kurpie podróż muzyczna”, rozpoczął dyrektor artystyczny Festiwalu, Rafał Monita, witając jednocześnie gości; pana Tomasza Filara, wiceburmistrza Miasta Zakopane i Panią Beatę Majcher, Dyrektor Zakopiańskiego Centrum Kultury. Następnie odrobiną historii wprowadził przybyłych słuchaczy w przygotowany program Finału, którego wykonawcami byli niesamowici muzycy zespołu Cracow Singers, śpiewający cappella twórczość takich postaci jak Bolesław Wallek-Walewski, Henryk Mikołaj Górecki czy Karol Szymanowski. Wspaniałe aranżacje wokale sprawiły, że czas tego wieczoru minął niezwykle szybko.

Od czasu pierwszego tegorocznego koncertu Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej, słuchacze mieli możliwość poznać elementy barwnego i bogatego świata muzycznego. Najpierw, jeszcze pod koniec czerwca, zaprezentowana została twórczość Mieczysława Wajnberga i Felixa Mendelssohna-Bartholdyego, za sprawą koncertu Michała Rota i Wojciecha Fudali. Aranżacja Czerwonego Dworu, będącego miejscem występu, sprzyjała kunsztowi tego niezapomnianego koncertu. Tydzień później, melomani wysłuchali „Pieśni biblijnych i kościelnych” w wykonaniu Marcina Wolaka, Wacława Golonki oraz recytującej fragmenty psalmów, Grażyny Syrzistie. Sanktuarium Matki Bożej Fatimskiej podkreśliło wtedy swoją zaszczytną rolę, jako miejsca wyciszenia i kontemplacji religijnej.

Reklama

Podczas kolejnych dwóch koncertów wystąpili Kameraliści NOSPR z Rafałem Zambrzyckim, grającym na skrzypcach. Sanktuarium Matki Bożej na Olczy przywitało wtedy tłumy, chcące posłuchać Pór roku Astora Piazzolli oraz twórczości takich kompozytorów, jak Krzysztof Penderecki czy Wojciech Kilar. Następnego dnia, tym razem w Sanktuarium Najświętszej Rodziny na Krupówkach, podczas koncertu „Wokół Jana Sebastiana Bacha” na organach zagrał Łukasz Mosur.

Tydzień później odbył się kameralny koncert „Podhale Orawa Spisz”, tym razem w wyjątkowym wnętrzu Miejskiej Galerii Sztuki. Zdolne członkinie Kwartetu Polonika zaprezentowały utwory inspirowane także folklorem, na tle nowo otwartej wystawy „Góry – morze, morze – góry”. Końcówka lipca minęła natomiast ponownie pod znakiem organów, tym razem dla melomanów słowacki artysta Marek Vrábel, mistrzowsko poruszający się po kompozycjach takich autorów jak Alexandre-Pierre-François Boëly, František Xaver Brixi, czy powracającego na festiwalu Jana Sebastiana Bacha. Dzień po tym występie, słuchacze znaleźli się „W drodze na Świętą Górę”, słuchając pielgrzymkowych motywów w wykonaniu Katarzyny Wiwer, Ireny Czubek-Davidson i Aleksandra Tomczyka.

Na początku sierpnia, miłośnicy klimatów tango nuevo mogli przekonać się, że „Nie tylko Piazzolla” przewidziany jest w repertuarze sobotniego koncertu. W rzeczy samej, trio Pawła Wajraka, Michała Nagyego i Klaudiusza Barana, wykonało Histoire du Tango wspomnianego Astora Piazzolli, lecz wzbogaciło repertuar również utworami Gioacchino Rossiniego i Vaclawa Trojana. Szczególnie wykonanie Cesarskiego słowika tego ostatniego kompozytora na długo pozostanie w pamięci zgromadzonych słuchaczy.

Ostatni weekend Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej zwieńczył wydarzenie w stylu godnym jego renomy. Goście zebrani w kościele św. Jana Apostoła i Ewangelisty na Harendzie usłyszeli Sławomira Zubrzyckiego na zupełnie unikatowej violi organiście. Historyczny instrument strunowo-smyczkowy został zrekonstruowany przez wykonawcę m.in. na podstawie przekazów samego Leonarda da Vinci. „Może mniej wiemy o Leonardo da Vinci jako o muzyku” - tłumaczył Sławomir Zubrzycki, ujawniając kulisy mało znanej działalności instrumentalnej geniusza renesansu. Brzmienie violi organisty to rzecz dla współczesnego słuchacza bezprecedensowa, przynosząca kompletnie nieodkryte doznania akustyczne. Szeroki repertuar koncertu przytoczył zaś przede wszystkim tematy renesansowe, analogicznie z epoką mistrza z Vinci.

Finałowy koncert Festiwalu zwieńczyły świetne głosy krakowskich wokalistów, oklaskiwanych przez tłumnie zebraną publiczność. W tej niezwykłej atmosferze zakończył się XIX Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej w Zakopanem. Podziękowania oczywiście należą się wszystkim za przybycie, a szczególnie panu Rafałowi Monicie za przygotowanie repertuaru tegorocznego Festiwalu. Ceremonię zamknął pan Tomasz Filar, Wiceburmistrz Zakopanego.

Koniec Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej oczywiście nie wycisza szlachetnych nut, które nadal płyną w muzycznym krwiobiegu miasta Zakopane. Każdy, kto był świadkiem tegorocznych koncertów, z pewnością na długo będzie trzymał w sobie piękne motywy, jakimi uraczyli ich wykonawcy. Z pewnością będą mogli cieszyć się nimi również za rok, kiedy zapowiada się okrągła, jubileuszowa edycja festiwalu. Miasto Zakopane, Zakopiańskie Centrum Kultury oraz lokalne parafie, z zaszczytem zapraszają na to, oraz na inne wydarzenia kulturalne w Zakopanem.

Zobacz zdjęcia: Zakończenie XIX edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Zakopanem

Uczestnicy synodu odnowili „Pakt z katakumb” dla ubogiego Kościoła

2019-10-20 16:44

Beata Zajączkowska/vaticannews / Rzym (KAI)

Uczestnicy Synodu Biskupów dla Amazonii odnowili tzw. „Pakt z katakumb” dla ubogiego Kościoła. Tym samym zaktualizowali gest uczestników II Soboru Watykańskiego, którzy w 1965 r. sygnowali dokument, w którym zobowiązali się do umieszczenia ubogich w centrum ich posługi. Odnowienie paktu odbyło się w miejscu, gdzie pierwotnie został on podpisany, czyli w rzymskich Katakumbach św. Domitylli.

sinodoamazonico.va

Sygnowany rano dokument nosi tytuł: „Pakt z katakumb dla wspólnego domu. Dla Kościoła o amazońskim obliczu, ubogiego i służebnego, profetycznego i miłosiernego”. Przypomniano w nim, że uczestnicy synodu dzielą radość z życia pośród wielu ludów tubylczych, ludzi zamieszkujących nad rzekami, migrantów i wspólnot zajmujących peryferie wielkich miast. Sygnatariusze dokumentu piszą: „razem z nimi doświadczamy mocy Ewangelii, która działa w najmniejszych. Spotkanie z tymi ludami wzywa nas nas do życia w prostocie, dzielenia się i wdzięczności”.

W 15-punktowym pakcie znajduje się m.in. zobowiązanie do obrony puszczy amazońskiej, życia według ekologii integralnej, a także odnowienia opcji preferencyjnej na rzecz ubogich i wspierania ludów tubylczych w tym, by mogły zachować swą ziemię, kulturę, języki, historię, tożsamość i duchowość. Sygnatariusze paktu zobowiązują się ponadto do przezwyciężenia w swych wspólnotach i diecezjach wszelkiego rodzaju przejawów mentalności kolonialnej i ujawniania wszelkich form przemocy i agresji wobec ludów tubylczych. Zobowiązują się także do przepowiadania wyzwalającej nowości Ewangelii Jezusa Chrystusa, podejmowania ekumenicznych działań ewangelizacyjnych, oraz troski o to, by „duszpasterstwo odwiedzin” zostało przekształcone w Amazonii w „duszpasterstwo obecności”.

Odnowiony „Pakt z Katakumb” został podpisany po uroczystej Eucharystii, którą w podziemiach bazyliki świętych męczenników Nereusza i Achillesa sprawował kard. Claudio Hummes, który jest relatorem generalnym Synodu Biskupów. Dokument sygnowało ok. 150 ojców synodalnych, głównie z Brazylii, Ekwadoru i Kolumbii, a także audytorów, ekspertów i gości. W uroczystości uczestniczyli również przedstawiciele wspólnot amazońskich, którzy w czasie trwania synodu animują w Rzymie szereg inicjatyw pod hasłem „Amazonia, nasz wspólny dom”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Kard. Ouellet: święcenia tzw. viri probati to decyzja wymagająca oddzielnego Synodu

2019-10-21 15:54

azr (KAI/Mediaset) / Watykan

Decyzja dotycząca ewentualnego wyświęcania na kapłanów tzw. viri probati to decyzja, która wymagałaby zwołania odrębnego zgromadzenia Synodu Biskupów Kościoła powszechnego - uważa kard. Marc Ouellet, prefekt Kongregacji ds. Biskupów.

WŁODZIMIERZ RĘDZIOCH

Kanadyjski purpurat odniósł się do kwestii ewentualnego święcenia tzw. viri probati na antenie włoskiego programu informacyjnego "Stanze Vaticane". "Jeśli Kościół chce podążać w tym kierunku, należałoby zwołać zgromadzenie zwyczajne Synodu Biskupów dla Kościoła powszechnego, ponieważ nie jest to jedynie problem Amazonii, ale też Afryki, Australii, Oceanii, a także Europy" - stwierdził kard. Ouellet.

Podkreślił też, że nie jest to rozwiązanie sprzyjające misyjności Kościoła, lecz pesymistyczne, które należy gruntownie przemyśleć. "Dziś Kościół łaciński jest najbardziej misyjny właśnie poprzez siłę swego celibatu" - powiedział.

Kard. Ouellet krytycznie odniósł się też do przekonania, jakoby zniesienie celibatu mogło się przyczynić do rozwiązania problemu pedofilii. "Do olbrzymiej większości przypadków nadużyć dochodzi bowiem w rodzinach" - przypomniał.

Kard. Ouellet przypomniał, że rodzina jest powołaniem samym w sobie i że większość znanych mu żonatych kapłanów w Kościołach wschodnich zmaga się z trudnościami rodzinnymi. Podkreślił też, że decyzja co do święcenia tzw. viri probati musi być poprzedzona pogłębioną refleksją na temat możliwych alternatyw.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Rozumiem