Reklama

Jan Paweł II

Abp Ludwig Schick: Jan Paweł II odnowił pojęcie „solidarności” w Kościele

- Jan Paweł II odnowił pojęcie „solidarności” w Kościele. Solidarność to postawa duchowa, którą papież reprezentował – mówił abp Ludwig Schick, arcybiskup Bambergu w swoim wykładzie na temat solidarności w myśli i działaniu papieża Jana Pawła II. Wykład wygłoszony został podczas konferencji „Totuus Tuus – postawa na dzisiaj”, która kończy centralne obchody XX Dnia Papieskiego. Konferencja odbywa się w Domu Arcybiskupów Warszawskich.

[ TEMATY ]

Jan Paweł II

TZ

Wizerunek św. Jana Pawła II z kościoła w Czeladzi-Piaskach

Wizerunek św. Jana Pawła II z kościoła w Czeladzi-Piaskach

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Konferencję „Totus Tuus – postawa na dzisiaj” otworzył kard. Kazimierz Nycz. Ks. Dariusz Kowalczyk prezes organizującej konferencję Fundacji „Dzieło Nowego Tysiąclecia” szczegółowo przedstawił prelegentów oraz komentatorów – tradycyjnie bowiem zaplanowano trzy wykłady a następnie trzy krótsze komentarze do każdego z nich.

Pierwszy wykład pt. „Solidarność w myśli i działaniu Papieża Jana Pawła II” wygłosił abp prof. Ludwig Schick, arcybiskup Bambergu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Rozpoczął od przywołania osobistych wspomnień związanych z Janem Pawłem II, którego poznał we wrześniu 1978 r. podczas spotkania biskupów polskich i niemieckich w Fuldzie i którego w kolejnych latach – już latach pontyfikatu – spotykał często. – Solidarność w jego życiu odczytałem w sposób bardzo osobisty – powiedział. Podkreślił, że solidarność to postawa duchowa, która okazuje się słowem i czynem. Jan Paweł II tę postawę reprezentował.

Abp Schick przypomniał, że słowo „solidarność” pochodzi od łacińskiego słowa „solidus”, tzn. „wierny”. – Jan Paweł II był wierny swoim wartościom i postawom, a także relacjom z ludźmi – mówił.

Podkreślił, że Jan Paweł II odnowił pojęcie „solidarności” w Kościele, zwracając uwagę, że jest to lek, który pomaga nam przezwyciężać kryzysy, prowadzić społeczeństwa do rozwoju oraz do pokoju. „Opus solidaritatis pax” – powiedział nawiązując do sformułowania Piusa XII. Zwrócił uwagę, że w Kościele Xxi w. idea solidarności funkcjonuje już jako pewna norma, co widać choćby w encyklice papieża Franciszka „Fratelli tutti”, a co ma związek z myślą i działaniami Jana Pawła II.

Następnie abp Schick omówił teologiczne źródła solidarności wg. Jana Pawła II, podkreślając, że pierwsze systemowe wypowiedzi nt. solidarności zawarł on w encyklice „Solicitudo rei socialis”. Prelegent zwrócił uwagę, że idea solidarności wiąże się z samą nauką o Trójcy Świętej a także z wizją Boga jako Ojca i Stwórcy wszystkiego. Modelem postawy solidarności rozumianej jako poświęcenie się Bogu i najbliższym jest ofiara Jezusa Chrystusa na krzyżu. Z solidarnością wiąże sie też eschatologiczna wizja Kościoła. Abp Schick przypomniał, że Jan Paweł II często wskazywał świętych, jako wzory postawy solidarności, przywołując m.in. postać św. Piotra Klawera czy św. Maksymiliana Kolbe.

Reklama

Prelegent przypomniał też, w jaki sposób Papież – Polak poprzez swoje nauczanie o jedności, wspólnocie i o kulturze – budził polski naród podczas swojej pierwszej pielgrzymki do Ojczyzny w 1979 r. Pielgrzymka ta zaowocowała m.in. powstaniem „Solidarności”, ruchu, który doprowadził do końca komunizmu.

Podziel się cytatem

Reklama

Abp Schick mówił o wizji solidarności Jana Pawła II w wymiarze społecznym – zgodnie z którą musiała ona być związana z zasadą personalizmu i subsydiarności. Zwracał też uwagę na jej ważny wymiar duchowy. Dla Jana Pawła II źródłem postawy solidarności była bowiem duchowość chrześcijańska a jej najlepszym wzorem – Matka Boża. Abp Schick przypomniał w tym kontekście takie momenty z Jej życia, jak zwiastowanie, wesele w Kanie Galilejskiej, czy trwanie pod krzyżem – przykłady bezinteresowności, uważności na innych i towarzyszenia w cierpieniu. Wyraził też przekonanie, że jedno z wezwań Litanii Loretańskiej mogłoby brzmieć „Matko solidarności”.

Reklama

W nawiązaniu do wykładu abp Schicka, s. Anna Maria Pudełko AP, podziękowała szczególnie za podkreślenie aspektu duchowego solidarności. Stwierdziła, że myślenie o solidarności tylko w wymiarze horyzontalnym, społecznym, bez odniesienia do duchowości może nas doprowadzić do błędów, m.in. takich, że zamiast walczyć o człowieka zaczniemy walczyć z człowiekiem. Zwróciła uwagę, że takie błędy, wyrażające się m.in. przez postawę „hejtu” widoczne są w życiu społecznym i również w Kościele.

S. Pudełko zwróciła również uwagę na to, że Maryja jako matka solidarności może być bardzo głęboką inspiracją, zwłaszcza w duchowości kobiet, która zdaje się przeżywać kryzys. Podkreśliła, że postawa Matki Bożej może nas kierować w stronę solidarności z najbardziej bezbronnymi – nienarodzonymi dziećmi, w stronę solidarności społecznej i solidarności z cierpiącymi a także w stronę tworzenia między ludźmi harmonijnej wspólnoty.

Kolejny z komentatorów, red. Grzegorz Górny zwrócił uwagę na połączenie myśli i działania Jana Pawła II w kwestii solidarności. Podkreślił, że papieska pielgrzymka z 1979 r. wpłynęła na powstanie ruchu „Solidarności”, który z kolei wpływał na papieską myśl społeczną. Grzegorz Górny mówił również, że na przełomie lat 70-tych i 80 – tych XX w. dwoma poligonami katolickiej nauki społecznej były Ameryka Łacińska i Polska ze ścierającymi się wizjami teologii wyzwolenia i teologii solidarności.

Reklama

Ks. prof. Marek Chmielewski z KUL podkreślił, że solidarność, wrażliwość na drugiego człowieka, jest jednym z najbardziej fundamentalnych przejawów duchowości, nie tylko chrześcijańskiej, ale po prostu ludzkiej. Zaznaczył, że Jan Paweł II również tak potrafił patrzeć na duchowość. Przypomniał m.in. jego słowa na temat wielkiego niebezpieczeństwa grożącego człowiekowi. Jest nim, zdaniem papieża, odłączenie od miłości, kamienne serce, pozbawienie serca z ciała, które prawidłowo reaguje na dobro i zło.

W podsumowaniu abp Schick podkreślił, że solidarność wywodząc się z fundamentu duchowego, musi jednocześnie zmieniać społeczeństwo. Stwierdził też, że musi mieć ona wymiar ogólnoludzki – solidarność nacjonalistyczna, egoistyczna jest jedynie wynaturzeniem solidarności. Zaznaczył też, że solidarność nie jest łatwa, wymaga pracy, wysiłku i cierpliwości, co nie jest popularne w naszych czasach, w których wszyscy nastawieni są na szybki efekt.

2020-10-13 15:27

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ojciec Żak: reportaż "Franciszkańska 3" stawia tezy na podstawie domysłów; wątpię w dobrą wolę autora

[ TEMATY ]

Jan Paweł II

Bronimy prawdy o św. Janie Pawle II

ks. Jacek Tomaszewski

św. Jan Paweł II

św. Jan Paweł II

Autor reportażu "Franciszkańska 3" stawia daleko idące tezy na podstawie domysłów i szczątkowych danych. Sposób w jaki interpretuje dokumenty powoduje, że wątpię w jego rzetelność i dobrą wolę - powiedział PAP koordynator ds. ochrony dzieci i młodzieży KEP o. Adam Żak.

Ojciec Żak odniósł się do zarzutów zawartych w wyemitowanym w poniedziałek w TVN24 reportażu Marcina Gutowskiego "Franciszkańska 3", w którym opisane zostały przypadki trzech księży: Eugeniusza Surgenta, Józefa Loranca i Bolesława Sadusia oraz reakcja na nie ówczesnego metropolity krakowskiego kard. Karola Wojtyły.

CZYTAJ DALEJ

Tak, proszę, Jezu Chryste, obmyj mnie

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Pio Si/pl.fotolia.com

Rozważania do Ewangelii J 13, 1-15.

Wielki Czwartek, 28 marca

CZYTAJ DALEJ

Śp. bp Ryszard Karpiński. Tablica nagrobna i portret

2024-03-28 11:13

Katarzyna Artymiak

W kryptach kościoła św. Piotra w Lublinie umieszczono tablicę grobową i portret śp. bp. Ryszarda Karpińskiego.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję