Reklama

Muzyczna prezydencja w zjednoczonej kulturowo Europie

Niedziela Ogólnopolska 20/2011, str. 34-35

GRAZIAKO/Niedziela

„Black Voices” z Wielkiej Brytanii

„Black Voices” z Wielkiej Brytanii<br>

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Tradycyjnie już w pierwszych dniach maja Częstochowa rozbrzmiewała dźwiękami Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”. Jego 21. edycja przyciągnęła rzesze melomanów nie tylko z Częstochowy, festiwal bowiem ma już swoich zagorzałych fanów zarówno w kraju, jak i za granicą. Z każdym rokiem rośnie jego ranga i trudno sobie wyobrazić, by mogło go kiedykolwiek zabraknąć - jest wszak doskonałą wizytówką nie tylko Częstochowy, ale i polskiej muzyki i kultury w świecie.
Częstochowski Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” to obecnie największy w Polsce projekt promujący muzykę różnych religii i kultur. Od początku istnienia ma dwie misje: dialog międzykulturowy w ramach trzech największych religii monoteistycznych oraz promocję polskiej muzyki sakralnej, zarówno tej dawnej, jak i współczesnej - często pisanej na zamówienie festiwalu. Pierwszy z nurtów sprawił, iż festiwal znany jest doskonale nie tylko w świecie chrześcijańskim, ale także w kręgach religii i kultur judaizmu i islamu. Wartość to nie do przecenienia w czasach, gdy zdaje się nas więcej dzielić niż łączyć. Festiwal w Częstochowie od swego początku dowodzi, iż sacrum jest przestrzenią łączącą ludzi niezależnie od wyznawanej wiary, niesie bowiem ze sobą, poza innymi duchowymi wartościami, szacunek dla odmienności drugiego człowieka. Drugi nurt - promocji polskiej muzyki - sprawia, iż nazwiska rodzimych kompozytorów są nie tylko coraz bardziej znane, ale także cenione w muzycznym środowisku, a ich dzieła rozbrzmiewają na estradach całego świata. Przykładem może być choćby „Missa de Maria a Magdala” Pawła Łukaszewskiego, której polskie prawykonanie zabrzmiało podczas tegorocznej inauguracji liturgicznej festiwalu, a która to została napisana w 2010 r. z inspiracji dyrygenta Marco Castelliniego dla Kultur-lnsel Bremgarten i wykonana po raz pierwszy w Szwajcarii. Drugim z przykładów jest brytyjski zespół wokalny „The King’s Singers”, w którego koncercie znalazły się utwory polskiego kompozytora przełomu XVI i XVII wieku Mikołaja Zieleńskiego, a który za sprawą organizatorów festiwalu zafascynował się również utworami Bartłomieja Pękiela, przedstawiciela polskiego baroku.
21. edycja Festiwalu „Gaude Mater”, mimo iż wydawać by się mogło, że dużo skromniejsza - również za sprawą mniejszego budżetu - niż poprzednia, jubileuszowa, nie zawiodła wyrobionej od lat publiczności. Tym bardziej że w tegorocznej ofercie programowej znalazły się gwiazdy, które z powodu napiętych terminów w ubiegłym roku nie mogły przybyć do Częstochowy. Prestiż festiwalu sprawia, że wielu wybitnych artystów z chęcią odpowiada na zaproszenia organizatora, którym jest Ośrodek Promocji Kultury „Gaude Mater” w Częstochowie, do negocjacji pozostają jedynie warunki, na jakich to zaproszenie jest przyjęte, a te, dzięki operatywności pracowników ośrodka, są dostosowane do dotacji, jakie ten otrzymuje.
Tegoroczny festiwal rozpoczął się już niezwykle mocnym akcentem. Był nim koncert na błoniach jasnogórskich - uświetniający beatyfikację Jana Pawła II - otwarty dla wszystkich mieszkańców, pielgrzymów i turystów, podczas którego zabrzmiały utwory Vivaldiego, Bacha, Żebrowskiego i Corellego w mistrzowskim wykonaniu światowej sławy niemieckiego kontratenora Andreasa Scholla i towarzyszącej mu doskonałej „Morphing Vienna Chamber Orchestra”. Po nim worek ze znakomitościami mógł się już jedynie rozwiązać. Zespół „La Fenice” z Francji, prezentujący muzykę dawną, wierny festiwalowi Polski Chór Kameralny „Schola Cantorum Gedanensis” w koncercie pamięci Henryka Mikołaja Góreckiego, Żeńska Schola Gregoriańska „In Dulci Jubilo” z Włoch, wspomniany już „The King’s Singers” z Wielkiej Brytanii, na którego koncert specjalnie przybyli fani z zagranicy, gospelowy brytyjski „Black Voices” czy doskonały zespół „Rustavi” z Gruzji, który wystąpił w koncercie muzyki cerkiewnej - to tylko cząstka uczty duchowej, jakiej doświadczyli melomani w dniach 1-6 maja.
Koncerty Festiwalu „Gaude Mater” odbędą się także w ramach programu „Polska Prezydencja 2011”. 4 września w katedrze katolickiej w Moskwie zabrzmi koncert „Muzyka z Jasnej Góry”, w którym wraz z solistami wystąpi „Capella Czestochoviensis”. 19 października w Cathédrale Saint-Louis des Invalides w Paryżu odbędzie się koncert chóralny w wykonaniu Zespołu Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia” i Moniki Dąbrowskiej-Beuzelin (organy). 21 października w Sali Koncertowej Narodowej Filharmonii Ukraińskiej w Kijowie w koncercie symfonicznym z polskimi solistami wystąpi Akademicka Orkiestra Symfoniczna Ukraińskiej Filharmonii Narodowej, 10 listopada natomiast w St. James’s Church w Londynie - „The King’s Singers”, który podczas koncertu wykona m.in. specjalnie na tę okazję zamówiony utwór Pawła Łukaszewskiego. Prawdziwa to muzyczna prezydencja w zjednoczonej kulturowo Europie, choć zakres i ranga festiwalu wykracza daleko poza granice Starego Kontynentu.
Trudno w świetle tych faktów Festiwal „Gaude Mater” traktować inaczej niż dobro narodowe, i tym trudniej zrozumieć, skąd biorą się krążące po Częstochowie pogłoski, jakoby miał być zlikwidowany. Czyżby szerząca się po świecie polska kultura kogoś uwierała?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2011-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Popiera aborcję i przyjmuje Komunię. Nancy Pelosi o zakazie abp. Cordileone: To jego problem

2024-12-12 21:13

[ TEMATY ]

aborcja

pl.wikipedia.org

Nancy Pelosi

Nancy Pelosi

Nancy Pelosi, była spiker Izby Reprezentantów z Partii Demokratycznej, chwali się tym, że przyjmuje Komunię św. mimo zakazu, jaki wydał arcybiskup Salvatore Cordileone z San Francisco z powodu jej poparcia dla aborcji. „Przyjęłam Komunię i tak. To jego problem nie mój – powiedziała w rozmowie z „National Catholic Reporter”.

Polityk Partii Demokratycznej dodała też: „Moja wiara jest zawsze ze mną. Zawsze czuję, że na mym ramieniu jest anioł. (...) Iskra boskości jest tym, co szanuję w każdej osobie, szczególnie, jeśli ona sama szanuje to w sobie”.
CZYTAJ DALEJ

Arcydzieło moralności

Dialog świętej z sędzią przed jej śmiercią męczeńską nazywany jest arcydziełem nauki moralnej.

Święta Łucja pochodziła z Syrakuz na Sycylii. W Żywotach Świętych z 1937 r. czytamy: „Była ona jedynaczką bogatej, chrześcijańskiej wdowy Eutychii z Syrakuz i otrzymała od niej staranne wychowanie”. Łucja była przeznaczona dla pewnego młodzieńca z niemniej szlachetnej rodziny. Kiedy jednak udała się z pielgrzymką na grób św. Agaty do pobliskiej Katanii, aby uprosić zdrowie dla swojej matki, miała się jej ukazać sama św. Agata i przepowiedzieć śmierć męczeńską. Łucja usłyszała wówczas: „Siostro Łucjo, czemuż domagasz się ode mnie tego, co sama wyświadczyć możesz swej matce? Wiara twoja pomogła ci, ponieważ Eutychia już odzyskała zdrowie. Przez ciebie zasłyną Syrakuzy, gdyż dziewictwo jest miłym Chrystusowi mieszkaniem” (tamże). Łucja wróciła do Syrakuz i złożyła ślub dozgonnej czystości.
CZYTAJ DALEJ

Czas, by Kościoły powiedziały „non possumus”!?

2024-12-13 10:44

[ TEMATY ]

szkoła

katecheza

Karol Porwich/Niedziela

- Nie można żądać od Kościołów, żeby zgodziły się - mówiąc obrazowo - na przyłożenie noża do gardła i czekały aż nastąpi cięcie. A chodzi tu o coś więcej niż tylko racje religijne, chodzi o model demokracji - mówi w rozmowie z KAI prof. Paweł Borecki z Zakładu Prawa Wyznaniowego Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. Dodaje, że „ewentualne wystąpienie Kościołów do instytucji międzynarodowych w tym do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka, będzie swoistym "non possumus" - na miarę obecnych czasów i okoliczności”.

Marcin Przeciszewski, KAI: "Gazeta Wyborcza" po spotkaniu Komisji Wspólnej Rządu i Episkopatu napisała, że Episkopat wypowiedział wojnę religijną i straszy rząd Donalda Tuska. Pan Profesor, jako znawca prawa wyznaniowego, obserwuje obecny spór o religię w szkole od samego początku. I co Pan na to?
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję