Reklama

Kościół

„Zwiastowanie” polskich malarzy na wystawie w Rzymie

Po Warszawie Rzym. 17 listopada w podziemiach katedry warszawsko-praskiej, odbyła się premierowa wystawa II edycji projektu „Namalować katolicyzm od nowa”, na której wystawiono dwadzieścia współczesnych obrazów przedstawiających „Zwiastowanie” autorstwa dziesięciu polskich malarzy: Jarosława Modzelewskiego, Ignacego Czwartosa, Jacka Dłużewskiego, Wojciecha Głogowskiego, Jacka Hajnosa OP, Krzysztofa Klimka, Bogny Podbielskiej, Beaty Stankiewicz, Grzegorza Wnęka i Michała Żądło.

[ TEMATY ]

wystawa

Włodzimierz Rędzioch

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Włodzimierz Rędzioch

Natomiast 19 marca w salach kompleksu muzealnego przy bazylice San Salvatore in Lauro, w centrum Rzymu, ta sama kolekcja obrazów sakralnych została zaprezentowana włoskim miłośnikom sztuki podczas uroczystego wernisażu. Gości, wśród których byli przybyli z Polski malarze, przywitał dyrektor muzeum Lorenzo Zichichi, który podkreślił, że San Salvatore in Lauro stało się miejscem spotkania i wzbogacenia refleksji nad postrzeganiem piękna. Podkreślił, że artystyczny projekt „Namalować katolicyzm od nowa” zbiega się z celami przyświecającymi zespołowi muzeum, który gromadzi i wspiera utalentowanych artystów, które w dalszym ciągu chcą tworzyć dzieła inspirowane Ewangelią.

Podczas inauguracji wystawy głos zabrał również rektor Papieskiego Uniwersytetu Angelicum o. Thomas Joseph White OP, który podziękował Dariuszowi Karłowiczowi, pomysłodawcy projektu „Namalować katolicyzm od nowa”, i dyrekcji Muzeum San Salvatore in Lauro za wkład w rozwój dialogu między sztuką współczesną a sztuką sakralną, Kościołem i wiarą. Nawiązują co tematu „Zwiastowania”, które jest pierwszą tajemnicą różańca, stwierdził, że tajemnice różańca są wielkim intelektualnym wyzwaniem, ale i niezwykle wspaniałymi tematami do malarskiej ekspresji.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Włodzimierz Rędzioch

Z kolei Dariusz Karłowicz przypomniał idee przyświecające ambitnemu projektowi „Namalować katolicyzm od nowa”, w tym cel pobudzenia malarstwa sakralnego, jak i ponowne nawiązanie dialogu między Kościołem a światem kultury. „Jeśli chrześcijaństwo nie chce ‘zamieszkać’ w muzeum, trzeba powiedzieć sobie stanowczo, że dawne malarstwo i dawna kultura nie wystarczą. Celem nie może być kopiowanie istniejących dzieł, ale tworzenie nowych obrazów sakralnych, które przemawiają współczesnym językiem i zdolne są służyć w modlitwie i kulcie człowiekowi XXI wieku” – stwierdził.

Włodzimierz Rędzioch

Karłowicz podkreślił fakt, że projekt ten jest realizowany dzięki hojności prywatnych przedsiębiorców z Polski oraz szeregu zaangażowanych osób, które włączają się w intelektualne i organizacyjne zaplecze tego przedsięwzięcia.

Reklama

Po przemówieniach zebrani goście wysłuchali krótkiego koncertu skrzypaczki Igi Gałczyńskiej, po czym uroczystym przecięciem wstęgi Dariusz Karłowicz i Lorenzo Zichichi zainaugurowali rzymską wystawę polskich malarzy.

Włodzimierz Rędzioch

Wystawę będzie otwarta do 13 kwietnia a można zwiedzać od wtorku do soboty w godzinach 10-13 / 16-19.

2024-03-22 10:23

Ocena: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Karol Wojtyła. Narodziny – wyrusz ścieżką papieską

[ TEMATY ]

Jan Paweł II

wystawa

Karol Wojtyła

Urząd Miasta Jarosławia

Wystawa „Karol Wojtyła. Narodziny”

Wystawa „Karol Wojtyła. Narodziny”

Na co dzień w gablotach Jarosławskiego Ośrodka Kultury i Sztuki możemy znaleźć ogłoszenia i plakaty, jednak od 18 maja w witrynach prezentowanych jest 10 wyjątkowych plansz wystawy „Karol Wojtyła. Narodziny” przegotowanej przez warszawskie Centrum Myśli Jana Pawła II. Zapraszamy do wędrówki „ścieżką papieską” wytyczoną od kościoła pw. NMP Królowej Polski, przez Plac Mickiewicza (JOKiS), ul. Grunwaldzką (okolica Bramy Krakowskiej), ul. Lubelską z ostatnią częścią ekspozycji przy ul. Spytka. Wystawa dostępna będzie do 24 maja br.

Z okazji setnej rocznicy urodzin św. Jana Pawła II, warszawskie Centrum Myśli Jana Pawła II przygotowało specjalną wystawę „Karol Wojtyła. Narodziny" do wykorzystania m.in. przez instytucje kultury, biblioteki, czy placówki oświatowe. Celem wystawy jest przypomnienie postaci, która wpłynęła na bieg historii, pokazanie korzeni Papieża Polaka oraz bogactwa Jego życia i osobowości.

CZYTAJ DALEJ

Fatima: z gajów oliwnych należących do sanktuarium pozyskano w 2023 roku 13 ton oliwy

2024-04-26 19:58

[ TEMATY ]

Fatima

oliwa

gaj oliwny

Ks. dr Krzysztof Czapla

Z położonych na terenie Sanktuarium Matki Bożej Różańcowej w Fatimie, w środkowej Portugalii, gajów oliwnych pozyskano w 2023 roku około 13 ton oliwy, podały władze tego miejsca kultu, na terenie którego znajdują się tysiące drzew oliwki europejskiej.

Jak poinformowała Patricia Duarte z władz portugalskiego sanktuarium, w minionym roku zanotowano mniejsze zbiory oliwek, co było równoznaczne ze zmniejszeniem pozyskanej ilości oliwy z pierwszego tłoczenia. Dodała, że w latach najlepszego urodzaju z należących do sanktuarium fatimskiego gajów pozyskiwano rocznie surowiec, z którego wytwarzano do 30 litrów oliwy. Duarte sprecyzowała, że oliwa kierowana jest w Fatimie do placówek należących do sanktuarium i służy miejscowym placówkom przyjmującym pielgrzymów na ich własne potrzeby.

CZYTAJ DALEJ

Papież jedzie na Biennale w Wenecji – Watykan i sztuka współczesna

2024-04-27 11:06

[ TEMATY ]

papież Franciszek

PAP/EPA/GIUSEPPE LAMI

Jutro papież papież Franciszek odwiedzi Wenecję. Okazją jest trwająca tam 60. Międzynarodowa Wystawa Sztuki - Biennale w Wenecji. Ojciec Święty odwiedzi Pawilon Stolicy Apostolskiej, który w tym roku znajduje się w więzieniu dla kobiet, a prezentowana w nim wystawa nosi tytuł - "Moimi oczami". Wizyta papieża potrwa około pięciu godzin obejmując między innymi Mszę św. na Placu św. Marka. Planowana jest również prywatna wizyta w bazylice św. Marka. Jak się podkreśla, papieska wizyta będzie "kamieniem milowym w stosunku Watykanu do sztuki współczesnej".

Zapraszając Włocha Maurizio Cattelana do pawilonu Watykanu na 60. Biennale Sztuki w Wenecji, Kościół katolicki pokazuje, że jest otwarty na niespodzianki. Cattelan zyskał rozgłos w mediach w 1999 roku, prezentując swoją instalację naturalistycznie przedstawiającą papieża Jana Pawła II przygniecionego wielkim meteorytem i szkło rozsypane na czerwonym dywanie, które pochodzi z dziury wybitej przez meteoryt w szklanym suficie. Budzące kontrowersje dzieło Cattelana było wystawione również w Warszawie, na jubileuszowej wystawie z okazji 100-lecia Zachęty w grudniu 2000 r. „Dziewiąta godzina” - tak zatytułowano dzieło, nawiązując do godziny śmierci Jezusa - została wówczas uznana za prowokacyjną, a nawet obraźliwą. Ale można ją również interpretować inaczej: Jako pytanie o przypadek i przeznaczenie, śmierć i odkupienie. I z tym motywem pasowałby nawet do watykańskiej kolekcji sztuki nowoczesnej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję