Jan Brodka, muzyk, folklorysta, kierownik muzyczny Zespołu Pieśni i Tańca „Ziemia Żywiecka” otrzymał Nagrodę im. Oskara Kolberga. Wyróżnienie przyznawane jest raz w roku za popularyzację szeroko pojętej kultury ludowej.
- Cieszę się bardzo, że ktoś docenił moją pracę na rzecz kultywowaniu tradycji folkloru Beskidu Żywieckiego. Odbywa się ona jakby na trzech płaszczyznach: jedna to muzyka, czyli gra na wielu instrumentach; druga to praca naukowo-dydaktyczna związana z gromadzeniem materiałów i źródeł dotyczących folkloru, a następnie przekazywanie tej wiedzy kolejnym pokoleniom; trzecia natomiast to praca z zespołami muzycznymi. Warto wiedzieć, że oprócz „Ziemi Żywieckiej” byłem założycielem i współzałożycielem kilkunastu zespołów folklorystycznych, mam też w dorobku opracowania programów dla kilkudziesięciu zespołów, w tym polonijnych zespołów folklorystycznych, m.in. w USA i Kanadzie - powiedział „Niedzieli na Podbeskidziu” Jan Brodka - laureat tegorocznej Nagrody im. Oskara Kolberga.
Uroczystość wręczenia Nagrody im. Oskara Kolberga odbyła się 14 listopada w Zamku Królewskim w Warszawie. Do stolicy wraz z Janem Brodką udała się spora część zespołu oraz kapela „Ziemi Żywieckiej”. Zespół podbił serca licznie zgromadzonych ludzi kultury podczas brawurowego występu, w trakcie którego zaprezentowano m.in. góralskie hajduki i obyrtkę.
Dzięki pomocy Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego Biblioteka Narodowa kupiła do swoich zbiorów rękopisy Henryka Mikołaja Góreckiego, jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów ostatniego stulecia.
Spadkobiercy kompozytora, wdowa, córka i syn, przekazali niemal komplet jego opusowanych utworów muzycznych (op. 1–85, bez 78 i 80), począwszy od wczesnych dzieł, takich jak Pieśni o radości i rytmie op. 7 oraz tych awangardowych, np. Zderzenia (Scontri) op. 17, poprzez – bodaj najsłynniejszą – III Symfonię „Symfonię pieśni żałosnych” op. 36 czy monumentalny psalm Beatus vir op. 38, a skończywszy na niezorkiestrowanej IV Symfonii „Tansman Epizody” op. 85. Poszczególne rękopisy nutowe zostały starannie uporządkowane już przez samego kompozytora. W oddzielnie opisanych teczkach znalazły się zarówno czystopiśmienne autografy, jak i wersje robocze, egzemplarze z poprawkami, szkice czy nawet – jak w wypadku Kwartetów – notatki i zapiski dokumentujące proces twórczy. Warto odnotować, że jedna z kompozycji, zatytułowana Susan (napisana na chór mieszany a capella), to utwór dotychczas nieznany i niepublikowany, a oznaczony przez Góreckiego jako op. 84. Obok twórczości opusowanej w spuściźnie kompozytora zachowały się także rękopisy dzieł nienumerowanych, z Trzema utworami w dawnym stylu (1963) na czele.
Nagrodzeni z biskupem Adrianem Putem i dyrektorem diecezjalnej Caritas - ks. Stanisławem Podfigórnym
Chcą pomagać – daje im to radość i satysfakcję. Młodzi wolontariusze i ich opiekunowie zostali nagrodzeni za swoją całoroczną pracę. Za nami Diecezjalna Gala Wolontariatu Szkolnych Kół Caritas, która odbyła się 3 grudnia w zielonogórskiej parafii pw. Ducha Świętego.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.