Reklama

Niedziela Kielecka

Podpatrzone w parafii Skalbmierz

Wyjątkowy „Pokłon Trzech Króli”

Niedziela kielecka 1/2013, str. 8

[ TEMATY ]

obraz

T. D.

Pokłon Trzech Króli Jordaensa atrakcją kolegiaty w Skalbmierzu

Pokłon Trzech Króli Jordaensa atrakcją kolegiaty w Skalbmierzu

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Postaci znanej powszechnie sceny jakby zapraszają do akcji, do włączenia się w sytuację, kiedy to Mędrcowie oddają pokłon Dzieciątku. Utrzymany w rubensowskiej konwencji piękny obraz jest przypisywany uczniowi mistrza - Jordaensowi. W skalbmierskiej kolegiacie można go podziwiać od co najmniej stu lat.

Ks. Jan Wiśniewski w wydanym w 1927 r. „Historycznym opisie kościołów, miast, zabytków i pamiątek w Pińczowskiem, Skalbmierskiem i Wiślickiem”, opisując dzieje i wystrój kościoła w Skalbmierzu zauważył: „Notuję piękny obraz ze szkoły Matejki, wyobrażający Adorację Trzech Królów”. Jednak dzieło powstało znacznie wcześniej, autorstwo Matejki jest więc wykluczone. Obraz najprawdopodobniej wyszedł spod pędzla Jakuba Jordaensa (1593-1678) - znanego artysty ze szkoły flamandzkiej, na co wskazuje kilka czynników: charakterystyczne i fachowe zszycie dwóch poziomych pasów płócien (ojciec Jordaensa był płóciennikiem) oraz potraktowanie postaci w wybitnie rubensowskiej stylistyce. Wyobrażenie Maryi, Dzieciątka i klęczącego Króla z obrazu w Skalbmierzu są zbliżone do postaci z „Pokłonu Trzech Króli” Rubensa w Lyonie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W parafialnych źródłach zachowała się informacja, że obraz został w 1903 r. sprowadzony z Petersburga. Mógł być zakupiony przez któregoś z proboszczów, albo - jak głosi inny z przekazów - przekazany jako dar przez wysokiego rangą urzędnika carskiego za ocalenie życia w wypadku komunikacyjnym pod Skalbmierzem. „Katalog zabytków sztuki w Polsce” z lat 60. informuje, że dzieło trafiło do kościoła w 1903 r.

Jeśli istotnie obraz jest dziełem Jordaensa, to przydaje on niewątpliwie splendoru skalbmierskiej kolegiacie. Jakub Jordaens - flamandzki malarz i rysownik - to najwybitniejszy, obok Petera Paula Rubensa i Antoona van Dycka, przedstawiciel flamandzkiego malarstwa barokowego. - Obraz jest wyjątkowy i piękny, często pytają o niego turyści - mówi ks. proboszcz Marian Fatyga.

2013-01-07 09:56

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Zjawienie Matki Bożej w Kęble

Pierwsze objawienie się Matki Bożej na ziemiach polskich miało miejsce w 1278 r. w Kęble. Jak zapisali kronikarze, podczas najazdu wojsk tatarskich, które w XIII wieku spustoszyły ziemie polskie, szczególnie dotknięta została Lubelszczyzna. Według przekazów, w jednym obozów tatarskich, w którym przetrzymywano niewolników i przechowywano łupy, doszło do profanacji zrabowanej figurki Matki Bożej z Dzieciątkiem. Wówczas z wizerunku Maryi zaczęła bić jasność, a rzeźba sama przeniosła się na pobliskie drzewo, jakby uciekając przed znieważeniem. Widząc nadprzyrodzone zjawisko, wystraszeni żołnierze zostawili więźniów i łupy, a sami w popłochu uciekli. Polacy dostrzegli w tym zjawieniu cudowną interwencję i obecność Matki Bożej; z czasem objawienie urosło do rangi symbolicznego początku opieki Maryi nad polskim narodem. W miejscu nadprzyrodzonego zdarzenia została zbudowana kaplica, w której umieszczono cudowną figurę. Rozpoczęły się liczne pielgrzymki wiernych, wypraszających wiele łask. Po czterech wiekach, za zgodą Stolicy Apostolskiej, Matka Boża Kębelska została przeniesiona do Wąwolnicy, gdzie wciąż czeka na swoje dzieci. W 700. rocznicę objawień – 10 września 1978 r. bp Bolesław Pylak nałożył na skronie Maryi i Dzieciątka papieskie korony.
CZYTAJ DALEJ

Film „Sacré Coeur” kinowym hitem we Francji

2025-11-18 11:55

[ TEMATY ]

film

Sacré Coeur

Vatican Media

Małgorzata Maria Alacoque

Małgorzata Maria Alacoque

Ponad 400 tys. widzów w niespełna półtora miesiąca i rekordowe kolejki przed kinami – a równocześnie odwoływanie pokazów i zakaz plakatów w metrze. Film „Sacré Coeur” o objawieniach Najświętszego Serca Jezusa stał się we Francji fenomenem kulturowym i mocnym głosem w sporze o świeckość państwa – donosi Catholic Weekly.

Wyświetlany od 1 października film o podtytule „Jego panowanie nie będzie miało końca”, opowiada o objawieniach Jezusa św. Małgorzacie Marii Alacoque w Paray-le-Monial w latach 1673–1675. Produkcja – łącząca rekonstrukcje historyczne, świadectwa i komentarze ekspertów – powstała z okazji 350-lecia objawień.
CZYTAJ DALEJ

Pojednanie to nie przeszłość ale przyszłość

2025-11-18 18:51

Magdalena Lewandowska

Polscy i Niemieccy biskupi zebrali się przy pomniku kard. Bolesława Kominki w 60. rocznicę Orędzia Pojednania.

Polscy i Niemieccy biskupi zebrali się przy pomniku kard. Bolesława Kominki w 60. rocznicę Orędzia Pojednania.

– Chciałbym wyraźnie zaznaczyć, że to właśnie Chrystusowe przebaczenie jest tym, co Kościół wciąż może a nawet powinien proponować światu – podkreśla abp Józef Kupny.

Biskupi z Polski i Niemiec złożyli kwiaty pod pomnikiem kard. Bolesława Kominka, inicjatora i autora Orędzia Pojednania. W uroczystości pod pomnikiem wzięli udział także przedstawiciele władz Polski i Niemiec. – Pojednanie to nie przeszłość ale przyszłość – podkreślał abp Józef Kupny. – To, że dzisiaj tu stoimy jest najlepszym dowodem na aktualność i siłę orędzia, które wyszło 60 lat temu spod ręki mojego poprzednika kard. Kominka – dodawał.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję