Reklama

Niedziela Rzeszowska

II Diecezjalna Pielgrzymka do Ziemi Świętej

Zobaczyliśmy pusty grób

Niedziela rzeszowska 13/2013, str. 4-5

[ TEMATY ]

pielgrzymka

Ziemia Święta

Ks. Janusz Sądel

Grupa I i panorama Jerozolimy

Grupa I i panorama Jerozolimy

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Po co wyście tu przyjechali? - zapytał retorycznie ks. dr Piotr Mierzwa, jeden z przewodników II Diecezjalnej Pielgrzymki do Ziemi Świętej - kiedy pielgrzymi zgromadzili się na Mszy św. przy Grobie Bożym w Jerozolimie. Przyjechaliśmy zobaczyć pusty grób, jak Apostołowie i kobiety w Poranek Wielkanocny. Zobaczyć pusty grób, dotknąć zimnej skały, na której spoczęło umęczone Ciało Zbawiciela i gdzie nastąpiło Zmartwychwstanie, które jest zwycięstwem nad śmiercią, piekłem i szatanem.

Pielgrzymka w Roku Wiary okazała się dla pątników z diecezji rzeszowskiej niezwykłą okazją do ożywienia swojej wiary. Nawiedzając bowiem miejsca święte, mogliśmy je nie tylko zobaczyć, ale przede wszystkim doświadczyć obecności Chrystusa, który poprzez swoich przewodników kierował do nas swoje żywe Słowo, które pozwala nam poznać Go i pokochać, ale i o nim świadczyć. Pielgrzymka w ciągu siedmiu dni starała się nawiedzić najważniejsze miejsca związane z życiem Chrystusa, Jego działalnością publiczną, ale przede wszystkim miejsce Jego męki, śmierci i Zmartwychwstania.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Pierwszym sanktuarium przez nas odwiedzanym było Ain Karim, miejsce spotkania Maryi ze św. Elżbietą i miejsce narodzin św. Jana Chrzciciela. Byliśmy także w Nazarecie, w Bazylice Zwiastowania, gdzie „Słowo stało się ciałem i zamieszkało wśród nas”. Betlejem - Pole Pasterzy, Bazylika Narodzenia i Grota Mleczna to miejsca związane z przyjściem na świat Zbawiciela, który przyniósł pokój światu. Dziś miasto to jest oddzielone od Jerozolimy potężnym murem, ale mimo tego z nadzieją i wiarą śpiewaliśmy polskie kolędy. Odwiedziliśmy też sierociniec prowadzony przez polskie siostry Elżbietanki w Betlejem.

Wielkim dla nas przeżyciem było nawiedzenie miejsca Chrztu Pańskiego nad Jordanem na Pustyni Judzkiej pod Jerychem. Tam odnowiliśmy nasze przyrzeczenia chrzcielne i jeszcze raz wyznaliśmy naszą wiarę. Spotkaliśmy tam Pielgrzymkę Radia Maryja, która na brzegu Jordanu właśnie przeżywała Mszę św.

Reklama

Galilea to miejsce publicznej działalności Chrystusa. Msza św. na Górze Tabor, na Górze Przemienienia, celebrowana w małych kaplicach, i wsłuchiwanie się w Ewangelię o Przemienieniu Pańskim.

Góra Błogosławieństw i jeszcze raz na nowo odkrycie naszej chrześcijańskiej drogi do realizacji przykazania miłości. I miejsce cudownego rozmnożenia pięciu chlebów i dwóch ryb oraz nawiedzenia kościoła prymatu nad Jeziorem Galilejskim, które tego dnia było bardzo wzburzone, a potężne fale uniemożliwiły nam wypłynięcie, by tam odczytać Ewangelię o połowie ryb czy uciszeniu wzburzonego jeziora.

Niezapomniana pozostanie także Msza św. celebrowana w Kafarnaum, w świątyni nad domem św. Piotra.

Nawiedzenie Kany Galilejskiej połączone było z nabożeństwem odnowienia przyrzeczeń małżeńskich przez małżeństwa, które brały udział w pielgrzymce. Miały one różny staż małżeński, ale z radością odnawiały swoje przyrzeczenia. Odczuwaliśmy atmosferę wielkiego wesela.

I wreszcie Jerozolima, gdzie nasze pielgrzymowanie rozpoczęliśmy od nawiedzenia kościoła franciszkańskiego w Betfage, gdzie przełożonym jest nasz rodak, o. Franciszek Wiater. Tam rozpoczął się uroczysty wjazd Chrystusa do Jerozolimy w Niedzielę Palmową. A potem nawiedzenie kościoła Pater Noster, kościoła Dominus Flevit, Ogrodu Oliwnego, kościoła zaparcia się św. Piotra. Nabożeństwo Drogi Krzyżowej po wąskich ulicach starej Jerozolimy, wśród straganów i handlarzy przypomniało nam ostatnią drogę naszego Mistrza. I tak doszliśmy do Bazyliki Grobu Bożego. Tam na Kalwarii dotykaliśmy skały obmytej krwią naszego Zbawiciela, gdzie dokonało się nasze Odkupienie.

W czasie naszego pielgrzymowania było wiele czasu na osobistą modlitwę. W naszej pamięci pozostanie adoracja Najświętszego Sakramentu, w jakiej uczestniczyliśmy w Bazylice Zwiastowania. Wielu pielgrzymów powtarzało, że to był najważniejszy moment w naszej pielgrzymce, by to, co zobaczyliśmy w Bożym grobie nadawało sens naszemu życiu i mobilizowało do świadectwa naszej wiary we współczesnym świecie.

Reklama

Naszej modlitwie towarzyszyło wiele intencji. Modliliśmy się w intencji wyboru Ojca Świętego, w intencji naszej diecezji i jej Pasterzy, ale także w wielu osobistych intencjach.

Pielgrzymka odbywała się w dwóch terminach: 9-16 lutego oraz 1-9 marca br. Przewodnikiem pierwszej grupy był ks. Adam Kubiś, zaś w drugim terminie pielgrzymom przewodniczył wspomniany ks. Piotr Mierzwa oraz o. Tadeusz Nosal z Polskiego Domu w Jerozolimie. Pielgrzymkę zaś logistycznie zorganizowało Biuro Matteo Travel z Rzeszowa.

2013-03-28 12:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kalisz: pątnicy najstarszej pielgrzymki wrócili od Maryi do Józefa

[ TEMATY ]

pielgrzymka

Bożena Sztajner/Niedziela

Cudowny obraz Świętej Rodziny z kolegiaty Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny, w którym szczególną cześć odbiera św. Józef, zwany Kaliskim

Cudowny obraz Świętej Rodziny
z kolegiaty Wniebowzięcia Najświętszej
Maryi Panny, w którym szczególną cześć
odbiera św. Józef, zwany Kaliskim

- Kochani pielgrzymi jesteście potrzebni Panu Bogu i Jego Kościołowi. Nie dajcie powodów do zgorszenia, bo tym sposobem zachowacie wierność Bogu i Kościołowi - mówił bp Edward Janiak do pielgrzymów. Biskup kaliski przewodniczył w Sanktuarium św. Józefa Mszy św. na zakończenie 379. Pieszej Pielgrzymki Kaliskiej i 25. Diecezji Kaliskiej.

Mieszkańcy Kalisza wyszli 19 sierpnia na ulice miasta, aby powitać powracających z Jasnej Góry pielgrzymów 379. Pieszej Pielgrzymki Kaliskiej i 25. Diecezji Kaliskiej.

CZYTAJ DALEJ

„Napełnił naczynie wodą i zaczął umywać uczniom nogi” (J 13, 5)

Niedziela warszawska 15/2004

[ TEMATY ]

Wielki Tydzień

pl.wikipedia.org

Mistrz Księgi Domowej, "Chrystus myjący nogi apostołom", 1475

Mistrz Księgi Domowej,

1. Wszelkie „umywanie”, „obmywanie się” lub kogoś albo czegoś kojarzy się ściśle z faktem istnienia jakiegoś brudu. Umywanie to akcja mająca na celu właśnie uwolnienie się od tego brudu. I jak o brudzie można mówić w znaczeniu dosłownym i przenośnym, taki też sens posiada czynność obmywania; jest to oczyszczanie się z fizycznego brudu albo akcja symboliczna powodująca uwolnienie się od moralnego zbrukania. To ten ostatni rodzaj obmycia ma na myśli Psalmista, kiedy woła: „Obmyj mnie całego z nieprawości moich i oczyść ze wszystkich moich grzechów …obmyj mnie a stanę się bielszy od śniegu” (Ps 51, 4-9). Wszelkie „bycie brudnym” sprowadza na nas złe, nieprzyjemne samopoczucie, uwolnienie się zaś od owego brudu przez obmycie przynosi wyraźną ulgę.
Biblia mówi wiele razy o obydwu rodzajach zarówno brudu jak i obmycia, czyli oczyszczenia. W rozważaniach niniejszych zajmiemy się obmyciami z brudu w znaczeniu moralnym.

CZYTAJ DALEJ

Msza Wieczerzy Pańskiej. Wolność wypełniona miłością

2024-03-29 07:01

Paweł Wysoki

Ten, kto kocha na wzór Jezusa, nie jest zniewolony sobą, jest wyzwolony do służby, do dawania siebie - powiedział bp Adam Bab.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję