Reklama

Franciszek

Franciszek: jedność chrześcijan i synodalność są ze sobą powiązane

Jedność chrześcijan i synodalność są ze sobą powiązane - napisał Ojciec Święty w homilii na nabożeństwo ekumeniczne, odprawione wczoraj na Placu Pierwszych Męczenników Rzymski w Watykanie. Zgodnie z tradycją to właśnie w tym miejscu miał zostać ukrzyżowany św. Piotr..

[ TEMATY ]

Franciszek

PAP/EPA/MAURIZIO BRAMBATTI

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

We wspólnej modlitwie wzięli w nim udział uczestnicy XVI Zwyczajnego Zgromadzenia Ogólnego Synodu Biskupów na temat synodalności, w tym delegaci braterscy z innych Kościołów i wspólnot chrześcijańskich.

W homilii papież przypomniał o Pierwszych Męczennikach Kościoła w Rzymie, na których krwi zbudowano bazylikę watykańską i Kościół. „Oby ci Męczennicy umocnili naszą pewność, że zbliżając się do Chrystusa, zbliżamy się do siebie nawzajem, wspierani modlitwą wszystkich świętych naszych Kościołów, już doskonale zjednoczonych przez uczestnictwo w Misterium Paschalnym” - życzył Franciszek. Cytując dekret „Unitatis redintegratio” Soboru Watykańskiego II sprzed 60 lat, podkreślił, że „im bardziej chrześcijanie zbliżają się do Chrystusa, tym bardziej zbliżają się do siebie nawzajem”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Ojciec Święty wyraził przekonanie, że „jedność chrześcijan i synodalność są ze sobą powiązane”, gdyż jeśli „droga synodalności jest drogą, której Bóg oczekuje od Kościoła trzeciego tysiąclecia”, to musi być ona przemierzana ze wszystkimi chrześcijanami. Podobnie zresztą „droga ekumeniczna jest synodalna”, ponieważ „w obu procesach nie tyle chodzi o zbudowanie czegoś, ile o przyjęcie i uczynienie owocnym daru, który już otrzymaliśmy”. Papież zauważył, że doświadczenie synodu pomaga nam odkryć niektóre aspekty daru jedności chrześcijan.

Reklama

Jedność jest najpierw „łaską, nieprzewidywalnym darem”. Jej „prawdziwym protagonistą nie jesteśmy my, lecz Duch Święty, który prowadzi nas ku większej jedności”. Dlatego „tak jak nie wiemy z góry, jaki będzie wynik Synodu, tak nie wiemy dokładnie, jaka będzie jedność, do której jesteśmy powołani”. Powołując się na ks. Paula Couturiera - francuskiego pioniera ekumenizmu w Kościele katolickim - Franciszek wskazał, że „o jedność chrześcijan należy błagać tak, «jak Chrystus chce» i «za pomocą środków, których On pragnie»”.

Jedność jest też „wędrówką: dojrzewa w ruchu, w drodze”. Wzrasta ona „we wzajemnej służbie, w dialogu życia, we współpracy wszystkich chrześcijan”. Mamy więc postępować „według Ducha” lub, jak mówi św. Ireneusz, jako „karawana braci”. „Zjednoczenie między chrześcijanami wzrasta i dojrzewa we wspólnym pielgrzymowaniu «w rytmie Boga», podobnie jak to było z pielgrzymi z Emaus, którym towarzyszył zmartwychwstały Jezus” - przekonywał Ojciec Święty.

Jedność jest również harmonią. „Synod pomaga nam na nowo odkryć piękno Kościoła w różnorodności jego oblicza. Tak więc jedność nie jest jednolitością, nie jest też wynikiem kompromisów czy ekwilibrystyki. Jedność chrześcijan to harmonia w różnorodności charyzmatów, wzbudzonych przez Ducha dla zbudowania wszystkich chrześcijan” - tłumaczył papież. Zaapelował, by „kroczyć ścieżką jedności, ze względu na miłość do Chrystusa i do wszystkich ludzi, do służenia którym jesteśmy powołani”. „Na tej drodze nigdy nie pozwólmy, by powstrzymały nas trudności! Zaufajmy Duchowi Świętemu, który dąży do jedności w harmonii wielobarwnej różnorodności” - zachęcił Franciszek.

Reklama

Jedność chrześcijan jest wreszcie konieczna, podobnie jak synodalność, „ze względu na ich świadectwo”, jest ona bowiem „dla misji”, zgodnie ze słowami Jezusa: „Aby wszyscy stanowili jedno [...] aby świat uwierzył”. Nasz podział jest bowiem „zgorszeniem dla świata, a nadto przynosi szkodę najświętszej sprawie głoszenia Ewangelii wszelkiemu stworzeniu”. „Ruch ekumeniczny zrodził się z pragnienia dawania świadectwa razem, z innymi, a nie z dala od siebie lub, co gorsza, przeciwko sobie. W tym miejscu, pierwsi męczennicy przypominają nam, że dzisiaj, w wielu częściach świata chrześcijanie różnych tradycji wspólnie oddają swoje życie z powodu wiary w Jezusa Chrystusa, przeżywając ekumenizm krwi. Ich świadectwo jest silniejsze niż jakiekolwiek słowa, ponieważ jedność pochodzi z Krzyża Pana” - stwierdził Ojciec Święty.

Przypominając o rozpoczynającym zgromadzenie synodalne nabożeństwie pokutnym, oświadczył, że „również dzisiaj wyrażamy wstyd z powodu skandalu podziału chrześcijan, skandalu braku wspólnego świadectwa o Panu Jezusie”. „Ten Synod jest okazją, by czynić lepiej, aby pokonać mury, które wciąż istnieją między nami. Skoncentrujmy się na wspólnej płaszczyźnie naszego wspólnego chrztu, który pobudza nas do stania się uczniami-misjonarzami Chrystusa, ze wspólną misją. Świat potrzebuje wspólnego świadectwa, świat potrzebuje, abyśmy byli wierni naszej wspólnej misji” - zachęcił papież.

Ekumeniczne czuwanie modlitewne w Watykanie przygotowali wspólnie: Sekretariat Generalny Synodu Biskupów, Dykasteria ds. Popierania Jedności Chrześcijan oraz Wspólnota z Taizé.

2024-10-12 12:05

Oceń: 0 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Boże przebaczenie nie jest wyrokiem sądowym

[ TEMATY ]

Franciszek

Grzegorz Gałązka

Dobry kapłan potrafi się wzruszyć i zaangażować w ludzkie życie – stwierdził Ojciec Święty podczas dzisiejszej Eucharystii w Domu Świętej Marty. W związku z 60. rocznicą kapłaństwa kardynała Javiera Lozano Barragana papież wygłosił swoją homilię po hiszpańsku, swoim i jubilata – meksykańskiego purpurata kurialnego - języku ojczystym. Zaznaczył, że Bóg przebacza nam jak ojciec, a nie jak pracownik sądu.

Franciszek podkreślił, że Bóg okazuje nam swoje współczucie, a wyrazem tego był fakt, iż posłał swego Syna, aby uleczyć, odrodzić, odnowić ludzkość zranioną grzechem. Papież nawiązał do przypowieści o synu marnotrawnym i zauważył, że mowa w niej o tym, iż kiedy ojciec – będący figurą przebaczającego Boga zobaczył powracającego syna wzruszył się. Papież zaznaczył, że współczucie Boga to nie litość, jaką można mieć na przykład wobec zdychającego psa. Współczucie Boga to wejście w sytuację drugiej osoby, w jej położenie, w jej problemy z ojcowskim sercem. Dlatego właśnie Ojciec posłał swego Syna.
CZYTAJ DALEJ

Masowa likwidacja szkół wiejskich

2025-04-04 23:53

[ TEMATY ]

korepetycje z oświaty

Red.

Andrzej Sosnowski

Andrzej Sosnowski

Ministerstwo Edukacji Narodowej z jednej strony zapewnia, że szkoły powinny być blisko uczniów, a z drugiej – daje ciche przyzwolenie na ich masowe zamykanie.

Lubelszczyzna stała się symbolem tej politycznej hipokryzji, bo właśnie tam kurator zgodził się na likwidację większej liczby szkół niż rok wcześniej zlikwidowano w całej Polsce. W województwie mazowieckim do Kuratorium Oświaty w Warszawie wpłynęło 13 wniosków o likwidację szkół. Jednocześnie Ministerstwo Edukacji Narodowej ma wdrażać projekty, które mają rzekomo ratować edukację na wsi. Czym jednak jest to całe spóźnione „ratowanie"? Czy zwykłą zasłoną dymną? Czy naprawdę nie dzieje się nic niebywałego? Dla setek uczniów i nauczycieli, którzy właśnie dowiedzieli się, że ich szkoła znika z mapy edukacyjnej, jest to zapewne bardzo pocieszające.
CZYTAJ DALEJ

Czy sztuczna inteligencja nas rozgrzeszy? AI w Kościele

2025-04-06 17:01

[ TEMATY ]

Kościół

sztuczna inteligencja

AI

Chat GPT

Red

Przeprowadziłam eksperyment i zadałam pytanie Chatowi GPT: Czy masz świadomość, gdzie jesteś? Odpowiedział: Ciekawe pytanie... Nie mam świadomości w takim sensie, w jakim mają ją ludzie — nie czuję, nie mam własnego „ja” ani poczucia miejsca. Działam w cyfrowym środowisku, odpowiadając na Twoje pytania i analizując dane, ale nie „jestem” fizycznie nigdzie. Można powiedzieć, że jestem tu, gdzie mnie używasz — teraz akurat w Twoim urządzeniu lub przeglądarce.

Sam Chat GPT podpowiada, że sztuczna inteligencja tylko analizuje dane, nie jest zaś inteligencją podobną do ludzkiej. Nie ma ona świadomości istnienia, nie ma też… inteligencji! Dlatego należy ją postrzegać nie jako sztuczną formę inteligencji, tylko jako jeden z jej produktów. Właśnie na takie różnice między sztuczną inteligencją a świadomością ludzką zwrócili kilka dni temu uwagę uczestnicy konferencji w Sekretariacie Episkopatu, prezentując polskie tłumaczenie watykańskiego dokumentu nt. sztucznej inteligencji „Antiqua et nova” – adresowanego, co ciekawe, m.in. do duszpasterzy. I właśnie na ten aspekt pragnę zwrócić uwagę: w jaki sposób i w jakich granicach można zastosować sztuczną inteligencję w Kościele.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję