Reklama

Niedziela Sosnowiecka

Każda realizacja jest inna

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

PIOTR LORENC: - Projekt spiżowych drzwi w parafii św. Marii Magdaleny w Gołaczewach to nie pierwsza Pana realizacja w naszej diecezji?

CZESŁAW DŹWIGAJ: - Rzeczywiście, jest ich dużo więcej. Najwięcej prac wykonałem w parafii św. Rafała Kalinowskiego w Dąbrowie Górniczej. Tym kościołem zająłem się jeszcze kiedy mury były na wysokości 1,5 m i właściwie cały wystrój świątyni to moja myśl. Tam też zaprojektowałem 3 drzwi wejściowych, 2 z nich jest już zamontowane, a ostatnie, największe, czekają na montaż. Chciałem podkreślić, że drzwi w historycznym kościele w Gołaczewach to 40 moja realizacja. (Największe porty w brązie znajdują się w Chicago na Jackowie). A wracając do moich realizacji w diecezji sosnowieckiej to cały czas pracuję nad wystrojem wnętrza w kościele św. Tomasza Ap. w Sosnowcu. Pragnę podkreślić, że każda z moich realizacji jest inna, jeśli chodzi o przesłanie, które niesie.

- Wróćmy do Gołaczew - jak doszło do wybrania motywu Zawierzenia?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

- Ks. proboszcz Aleksander Witkowski zadzwonił do mnie z prośbą o zaprojektowanie drzwi wejściowych do świątyni. Aby mieć pojęcie o tym, co mam zrobić, postanowiłem odwiedzić parafię w Gołaczewach, bo nigdy wcześniej tu nie byłem. Zapoznałem się z piękną architekturą kościoła, wystrojem wnętrza i powiem szczerze, nie miałem na początku pomysłu. Jednak przedstawiłem ks. Aleksandrowi kilka tematów, m.in. jeden o bł. Janie Pawle II. I ten pomysł bardzo spodobał się Proboszczowi. Oczywiście nie chciałem przedstawiać całego życia Jana Pawła II. Zresztą nie jest to możliwe na zwykłych portach. Tak się złożyło, że kilka miesięcy wcześniej pojechałem odsłonić pomnik Papieża w Fatimie i pomyślałem, by na drzwiach wejściowych do gołaczewskiej świątyni umieścić dwa największe zawierzenia Jana Pawła II - Matce Bożej Fatimskiej na Placu św. Piotra w Rzymie i Miłosierdziu Bożemu w Krakowie-Łagiewnikach. Wielu teologów twierdzi, że w przyszłości, gdy wiele rzeczy usunie się w cień lub zostanie przesłonięte przez inne wydarzenia, to te dwa zawierzenia będą ciągle znane i aktualne. I z takiego założenia wyszliśmy. Wykonałem odpowiednie rysunki, projekty, ale przełomem była makieta w glinie. Gdy ją pokazałem, ks. Aleksander nie miał już żadnych wątpliwości.

- Proszę wyjaśnić symbolikę gołaczewskich drzwi.

- Na szczycie znajduje się herb Jana Pawła II. Poniżej umieściłem figurę Matki Bożej w koronie na tle Fatimy i Rzymu. Natomiast na otwieranych skrzydłach zawarłem scenę zawierzenia świata Bożemu Miłosierdziu przez Jana Pawła II w Łagiewnikach. Charakterystycznym motywem jest obraz Jezusa Miłosiernego i łagiewnicki ołtarz, który przeplata się jak drzewo. Zwieńczeniem są klamki wykonane w formie kuli ziemskiej, co ma symbolizować, że zawierzenie Panu Bogu jest drogą duchowego rozwoju. Pokazuje także, że kult Miłosierdzia Bożego jest znany na całym świecie, począwszy od Europy, poprzez obie Ameryki, Australię, na Azji kończąc. Otwierając drzwi świątyni mamy się poczuć cząstką tego wielkiego dziedzictwa.

- Miał Pan na pewno sposobność rozmów z Janem Pawłem II. Proszę o nich opowiedzieć.

- Teraz wiele osób powołuje się na znajomość z Janem Paweł II. Ja poznałem kard. Karola Wojtyłę pod koniec 1976 r., kiedy bardzo mocno walczył o to, by odbudować kościół Świętych Wojciecha i Katarzyny w Jaworznie. Ówczesne władze miasta robiły wszystko, by przenieść lokalizację świątyni. Ale dzięki stanowczej postawie m.in. kard. Wojtyły kościół został rozbudowany w tym samym miejscu, w centrum miasta. To były nasze pierwsze spotkania. Natomiast moje ostatnie spotkanie z Janem Pawłem II miało miejsce przy kolacji 28 listopada 2004 r. Było znamienne. Jan Paweł II był już bardzo schorowany, siedział przy stole, z trudem zjadał przygotowane przez siostry małe kanapeczki. Obecni byli także ks. inf. Bryła, abp Stanisław Dziwisz i jeszcze dwóch księży i dwie osoby świeckie. Podejmowaliśmy różne tematy. Aż w końcu zapadła krępująca cisza. Ojciec Święty zdawał się przysypiać. W końcu ks. inf. Bryła swoim donośnym głosem powiedział: „Czy Wasza Świątobliwość wie, że prof. Dźwigaj postawił duży pomnik Ojca Świętego w Brazylii?”. Wtedy Jan Paweł II podniósł głowę, popatrzył na niego i powiedział: „Nie w Brazylii, tylko w Argentynie”. Człowiek tak schorowany, zajęty tyloma sprawami wiedział o tak drobnych sprawach! To zdarzenie pokazuje, jak wielki intelekt i jak wspaniałą pamięć miał Jan Paweł II. Znajomość z nim zachowałem głęboko w pamięci.

2013-06-06 14:53

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kardynał Ravasi otworzył wystawę Rodzińskiego w Kielcach

Niedziela kielecka 43/2012, str. 3

[ TEMATY ]

sztuka

T. D.

Kardynał Gianfranco Ravasi otwiera wystawę Stanisława Rodzińskiego w Muzeum Diecezjalnym

Kardynał Gianfranco Ravasi otwiera wystawę Stanisława Rodzińskiego w Muzeum Diecezjalnym

Stanisław Rodziński. Malarstwo” to najnowsza wystawa Muzeum Diecezjalnego w Kielcach, pokazująca wybór reprezentatywnych dzieł artysty - sceny pasyjne oraz pejzaże z motywem domu. Do odwiedzenia wystawy zachęca nie tylko renoma krakowskiego malarza, ale i znakomita rekomendacja, której udzielił mu otwierający ekspozycję 29 września kard. Gianfranco Ravasi - przewodniczący Papieskiej Rady ds. Kultury.
Kardynał swoją refleksję o Rodzińskim rozpoczął od osobistego wątku. - W moim mieszkaniu w Rzymie mam obraz Stanisława Rodzińskiego przedstawiający scenę ukrzyżowania, bardzo intensywny w emocjach. To dar z Warszawy od biblistów. Codziennie mi on towarzyszy - wyznał.
Zdaniem wybitnego biblisty i znawcy sztuki, twórcy słynnego „Dziedzińca pogan” - „nauka uspakaja, sztuka niepokoi”, zaś szczególna rola sztuki polega na „wchodzeniu w głąb rzeczywistości”. Tak jest z malarstwem Rodzińskiego. Do tej wielowarstwowej głębi dotrzeć można jedynie poprzez kontemplację, gdyż obrazy stanowią formę modlitwy twórcy.
Kardynał zauważył także poszukiwanie przez Rodzińskiego „elementu tragicznego w sztuce”. Ten tragizm w sposób naturalny jest dominujący w ulubionych motywach malarza - scenach Golgoty, ale i w mistrzowskim operowaniu kolorem (w „łamaniu światła”, jak mówił Ravasi), a szczególnie używaniu bieli jako substytutu tragicznych emocji i bólu oraz ulubionej czerwieni i fioletów. Forma i kolor w obrazach Rodzińskiego jawią się jako wartości suwerenne, wspólnie budujące przeżycie i doznanie odbiorcy.
W wernisażu uczestniczyli rodzimi krytycy sztuki, muzealnicy, duchowieństwo - biskupi kieleccy: Kazimierz Ryczan, Marian Florczyk, Kazimierz Gurda, profesorowie seminarium i księża kieleccy oraz przedstawiciele Dzieła Biblijnego im. Jana Pawła II z jego przewodniczącym ks. prof. Henrykiem Witczykiem.
Wystawę stanowi 10 obrazów, można je oglądać do końca października.
Stanisław Rodziński ur. 8 marca 1940 r. w Krakowie, malarz (studiował na Wydziale Malarstwa krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych w pracowni prof. Emila Krchy). W 1989 r. uzyskał tytuł profesora, w 1992 - profesora zwyczajnego. Jest autorem licznych publikacji o sztuce, wychowawcą studentów, od 196 3 r. uczestnik ponad dwustu wystaw w kraju i za granicą. W latach 80. - członek Ruchu Kultury Niezależnej oraz m.in. wykładowca Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie. Od 1999 do 2002 roku przewodniczył Konferencji Rektorów Szkół Artystycznych. Był także członkiem rzeczywistym Polskiej Akademii Umiejętności i Towarzystwa Naukowego Sandomierskiego, a w latach 1991-92 - członkiem Rady Kultury przy premierze RP.
W latach 1999-2012 ukazało się pięć jego książek: „Sztuka na co dzień i od święta”, „Obrazy czasu”, „Mój szkicownik”, „Dzieła, czasy, ludzie” oraz „Autoportret malarza”.
Uprawia malarstwo i rysunek, zajmuje się także krytyką artystyczną (teksty poświęcone przede wszystkim sztuce współczesnej, w tym sakralnej), wykonywał także prace rzeźbiarskie (cykl Pieta). W malarstwie często podejmuje tematy związane z ikonografią chrześcijańską, w tym motywy pasyjne oscylujące wokół misterium krzyża. Poprzez charakterystyczne nałożenia farby artysta wydobywa z obrazów kluczowe postacie i elementy. Biel światła i barwy dopełniają wrażenia.
Za swoją twórczość otrzymał szereg nagród i wyróżnień, m.in. Nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za pracę artystyczną i eseistykę oraz doktorat honoris causa Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu.

CZYTAJ DALEJ

„Od Mokrej do Monte Cassino” – wernisaż nowej historycznej wystawy na Jasnej Górze

2024-04-18 20:51

[ TEMATY ]

Jasna Góra

wernisaż

Monte Cassino

BPJG

„Od Mokrej do Monte Cassino - szlakiem 12 Pułku Ułanów Podolskich” - to temat najnowszej wystawy przygotowanej na Jasnej Górze, której wernisaż odbędzie się już jutro, 19 kwietnia. Na wystawie znajdą się także szczątki bombowca Vickers Wellington Dywizjonu 305 pochodzące ze zbiorów Jasnej Góry, które dotąd nie były prezentowane. Ekspozycja znajduje się w pawilonie wystaw czasowych w Bastionie św. Rocha.

Uroczystość otwarcia wystawy rozpocznie Msza św. sprawowana w Kaplicy Matki Bożej o godz. 11.00, po niej w południe odbędzie się wernisaż.

CZYTAJ DALEJ

Zakończyła się ekshumacja szczątków ks. Michała Rapacza

2024-04-19 12:39

[ TEMATY ]

Ks. Michał Rapacz

IPN/diecezja.pl

19 kwietnia br. zakończyła się ekshumacja i rekognicja kanoniczna szczątków Czcigodnego Sługi Bożego ks. Michała Rapacza. Beatyfikacja męczennika czasów komunizmu odbędzie się 15 czerwca w krakowskich Łagiewnikach.

W piątek 19 kwietnia zakończono rekognicję kanoniczną szczątków ks. Michała Rapacza. Biuro Upamiętniania Walk i Męczeństwa Instytutu Pamięci Narodowej 12 kwietnia przy kościele Narodzenia NMP w Płokach przeprowadziło ekshumację szczątków kapłana, który 15 czerwca zostanie wyniesiony do chwały ołtarzy.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję