Reklama

Wiadomości

Związki homoseksualne czy aborcja – to treści, które mają wejść do obowiązkowej podstawy programowej

Ministerstwo Edukacji Narodowej opublikowało projekty rozporządzeń mających wprowadzić do szkół podstawowych i ponadpodstawowych nowy, obowiązkowy przedmiot o nazwie edukacja zdrowotna.

[ TEMATY ]

edukacja

PAP/Jarek Praszkiewicz

Minister edukacji narodowej Barbara Nowacka

Minister edukacji narodowej Barbara Nowacka

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

PRZECZYTAJ CAŁOŚĆ ANALIZY: ordoiuris.pl.

  • Obok zagadnień odnoszących się do zdrowia, ma on obejmować również edukację seksualną i to w modelu permisywnym, nawiązującym do „standardów WHO” z 2010 r.
  • Wbrew konstytucyjnym gwarancjom przyznającym rodzicom prawo do wychowania dzieci według własnych przekonań, „edukacja zdrowotna” ma być przedmiotem obowiązkowym i zastąpić dobrowolne wychowanie do życia w rodzinie (WDŻ).
  • W odpowiedzi Instytut Ordo Iuris, razem z Kolacją na Rzecz Ocalenia Polskiej Szkoły zrzeszającą ponad 70 organizacji pozarządowych, oraz we współpracy z gronem ekspertów z dzieciny ginekologii, pediatrii, psychiatrii, psychologii, pedagogiki oraz prawa oświatowego, przygotował obszerną analizę założeń projektu podstawy programowej edukacji zdrowotnej, która miałaby wejść do szkół 1 września 2025 r.
  • Opinia zostanie przesłana do MEN w ramach trwających do 21 listopada konsultacji publicznych. Uwagi zawarte w opinii będzie mógł wykorzystać każdy, kto zechce wyrazić stanowisko wobec planów MEN narzucenia rodzicom wizji wychowania seksualnego dzieci.

W dniu 31 października Ministerstwo Edukacji Narodowej opublikowało na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji projekty rozporządzeń zmieniających podstawę programową kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych (projekt nr 40) oraz dla szkół ponadpodstawowych (projekt nr 41). Wprowadzają one nowy przedmiot – „edukację zdrowotną”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Obok zagadnień dotyczących zdrowia, obecnych w dotychczasowej podstawie programowej nauczania innych przedmiotów takich jak biologia, przyroda czy wychowanie fizyczne, edukacja zdrowotna będzie obejmowała również obowiązkową edukację seksualną i to już od IV klasy szkoły podstawowej.

W jej ramach dzieci w szkołach będą nauczane m.in., że zachowania autoseksualne należą do normy medycznej, akty homoseksualne są tak samo normalne jak współżycie małżeńskie, zaś aborcja jest niczym innym jak świadczeniem zdrowotnym wobec kobiety, bez uwzględnienia, że „przy okazji” pozbawia się życia poczęte dziecko.

Reklama

„Tego rodzaju treści miałyby wejść do obowiązkowej podstawy programowej zaś sam przedmiot najprawdopodobniej podlegałby ocenie oraz decydował o promocji do klasy programowo wyższej. Oznacza to, że byłby on obecny zarówno w szkołach publicznych jak i niepublicznych, w tym również w szkołach katolickich” – zauważa jeden ze współautorów analizy, radca prawny Marek Puzio, starszy analityk Instytutu Ordo Iuris.

Szczegółową analizę zagadnień, które zalazły się w podstawie programowej „edukacji zdrowotnej”, przygotował zespół ekspertów, składający się z lekarzy, prawników, psychologów oraz pedagogów. Zostanie ona przesłana do MEN w ramach trwających do 21 listopada konsultacji publicznych.

Swoje uwagi do MEN może wysłać każdy, komu zależy do dobru uczniów polskich szkół oraz poszanowaniu pierwszeństwa rodziców w wychowaniu swoich dzieci. Uwagi można wysyłać na adres MEN: al. Jana Chrystiana Szucha 25, 00-918 Warszawa lub na adres poczty elektronicznej: sekretariat.dko@men.gov.pl oraz magdalena.musiatowicz@men.gov.pl.

2024-11-17 21:31

Oceń: +13 -7

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Włochy: szkoły niepaństwowe walczą o przetrwanie

[ TEMATY ]

Włochy

edukacja

©Syda Productions – stock.adobe.com

Szkoły katolickie we Włoszech nadal walczą o przetrwanie. Ze względu na popandemiczny kryzys gospodarczy, nawet co druga z nich może nie wznowić po wakacjach działalności oświatowej. Pozbawionych dochodów rodziców nie stać już na opłacanie szkoły.

O podjęcie nadzwyczajnych działań osłonowych apelował już episkopat. Teraz ze wspólnym apelem do rządu wystąpiło Forum Rodzin i Unia Wspólnot Żydowskich we Włoszech. Postulaty organizacji rodzinnych są jeszcze bardziej radykalne niż Kościoła. W rozmowie z Radiem Watykańskim przewodniczący Forum Rodzin zauważył, że sposób, w jaki państwo obchodzi się ze szkolnictwem wyznaniowym jest naruszeniem porządku konstytucyjnego. We Włoszech bowiem Ustawa Zasadnicza gwarantuje realną wolność edukacji, a prawo z 2000 r. wprowadza równouprawnienie szkół wyznaniowych. To prawo jest jednak martwą literą. Aktualnie szkoły niepaństwowe mogą liczyć co najwyżej na 10 proc. środków, które są przeznaczane na uczniów szkół państwowych – zauważa Gigi De Palo.
CZYTAJ DALEJ

Abp Galbas podczas Mszy w rocznicę katastrofy smoleńskiej: To nie śmierć rozdziela ludzi, ale brak pamięci i brak miłości

2025-04-10 20:43

[ TEMATY ]

Warszawa

Abp Adrian Galbas

rocznica katastrofy

PAP/Radek Pietruszka

“Dziś czujemy się duchowo związani z ofiarami ludobójstwa Katynia i z ofiarami katastrofy lotniczej spod Smoleńska. To nie śmierć rozdziela ludzi, ale brak pamięci i brak miłości” - mówił abp Adrian Galbas, który przewodniczył Mszy o pokój, w rocznicę zbrodni katyńskiej i 15 rocznicę katastrofy smoleńskiej. W liturgii udział wziął prezydent Andrzej Duda z małżonką.

- Dziś czujemy się duchowo związani z ofiarami ludobójstwa Katynia i z ofiarami katastrofy lotniczej spod Smoleńska. To nie śmierć rozdziela ludzi, ale brak pamięci i brak miłości. „W cierpieniu jesteśmy najbardziej sobą, pisał ks. Józef Tischner. Tam się kończy polityka, a zaczyna człowiek.” Byłem parę lat temu na cmentarzu w Katyniu, a potem pojechałem na miejsce lotniczej katastrofy. To było jedno z tych zdarzeń, które wbiły się w moje serce i w moją pamięć w sposób głęboki i niezatarty. Nie chcą stamtąd wyjść - mówił w kazaniu abp Galbas.
CZYTAJ DALEJ

Rozważania na niedzielę: Brat Albert pokonał depresję

2025-04-11 07:58

[ TEMATY ]

rozważania

ks. Marek Studenski

mat. prasowy

Ciekawym porównaniem jest proces tworzenia fortepianów Steinway, które powstają po długim i skomplikowanym procesie, pełnym wyzwań. Podobnie jak drewno, które musi przejść przez wiele prób, aby stać się instrumentem muzycznym o doskonałym brzmieniu, tak i nasze życie, poddane cierpieniu, może stać się źródłem piękna i dobra. Przykłady wielkich artystów i myślicieli, którzy zmagali się z problemami psychicznymi, pokazują, że cierpienie może być drogą do głębszego zrozumienia i twórczości.

Przykład życia Adama Chmielowskiego, znanego jako Brat Albert, ilustruje jak cierpienie może prowadzić do odkrycia głębszego sensu życia. Choć jego życie było pełne trudności, w tym utraty rodziców i zmagania z chorobą psychiczną, to właśnie przez te doświadczenia odkrył swoje powołanie do służby najbiedniejszym. Jego decyzja o porzuceniu kariery malarskiej na rzecz pomocy innym pokazuje, jak cierpienie może być przekształcone w coś pięknego i wartościowego.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję