Reklama

Niedziela w Warszawie

Historyczna Debata Fakultetów na UKSW

O roli uniwersytetów ze szczególnym uwzględnieniem Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie na tle przemian społeczno-politycznych ostatniego ćwierćwiecza rozmawiali uczestnicy Debaty Fakultetów zorganizowanej przez Wydział Nauk Historycznych UKSW.

[ TEMATY ]

UKSW

UKSW

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

– Spotykamy się na wyjątkowej Debacie Fakultetów, która wpisuje się w świętowanie Jubileuszu 25-lecia Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego. Cieszę się, że możemy przy tej okazji wspomnieć szczególny dla nas rok 1999, w którym powstało UKSW. Radość jest tym większa, że są dziś z nami osoby, bez których nie byłoby bielańskiego uniwersytetu – powiedział ks. prof. dr hab. Ryszard Czekalski, rektor UKSW, witając ks. prof. dr. hab. Romana Bartnickiego, rektora Akademii Teologii Katolickiej, a następnie UKSW i ks. prof. dr. hab. Wojciecha Góralskiego, prorektora i autora pierwszego Statutu UKSW. Rektor UKSW podziękował ks. prof. Bartnickiemu i jego najbliższym współpracownikom za „przełomowe działania” w „wyjątkowych dla Polski czasach”, za „podjęcie trudu” przekształcenia ATK w UKSW.

W swoim przemówieniu Rektor UKSW podkreślił rolę uniwersytetu w kształceniu pokoleń Polaków, jako odpowiedzialnych za losy Ojczyzny obywateli. Przekształcenie ATK w UKSW zbiegło się w czasie z istotnymi zmianami społeczno-politycznymi, które miały miejsce po 1989 r. w Polsce i trwały przez kilkanaście lat.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

– Proces powstawania naszego uniwersytetu był bardzo skomplikowany. Nie ulega wątpliwości, że to za sprawą determinacji naszej społeczności, jak również dzięki przychylności przedstawicieli świata publicznego oraz świata akademickiego dziś możemy świętować 25-lecie istnienia UKSW. Świętowanie, które trwa, jest także dla nas czasem ewaluacji naszych dokonań na gruncie badawczym i dydaktycznym. Chcemy wchodzić w następne ćwierćwiecze z kolejnymi inicjatywami rozwojowymi, bo uniwersytet żyje rozwojem służąc w sposób szczególny społeczeństwu. To nasza misja i nasze zadanie, które jeszcze bardziej, niż dotychczas musimy sobie uświadamiać i wytrwalej je realizować – powiedział ks. prof. Czekalski.

Licznie zgromadzonych uczestników wydarzenia powitał ks. prof. dr hab. Waldemar Graczyk, Dziekan Wydziału Nauk Historycznych UKSW, który wyraził satysfakcję z faktu, że w cykl Debat Fakultetów może włączyć się jeden z najstarszych wydziałów uniwersytetu.

UKSW na tle boomu edukacyjnego

Reklama

Prof. dr hab. Antoni Dudek z Wydziału Nauk Historycznych UKSW nakreślił skrótowo tło przemian społeczno-politycznych lat 90. w Polsce. Wskazał na punkty zwrotne w naszej najnowszej historii, w tym „zasadniczą zmianę położenia geopolitycznego Polski”, związaną z likwidacją Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej i Układu Warszawskiego oraz wyprowadzeniem wojsk sowieckich z kraju. Według prof. Dudka, lifemotivem działania całej klasy politycznej było w latach 90. dążenie do „powiązania Polski”, znajdującej się wówczas w „szarej strefie”, z zachodnimi strukturami politycznymi i militarnymi. Podkreślił kluczowe znaczenie „konsolidacji systemu demokratycznego” jako warunku przyjęcia Polski do NATO i Unii Europejskiej. Prelegent podkreślił, że Polska, znajdująca się u progu lat. 90. w głębokim kryzysie, zaczęła wkrótce być postrzegana na świecie jako kraj wiarygodny. Stało się to, mówił prof. Dudek, m.in. dzięki udanej transformacji od gospodarki planowanej centralnie do gospodarki rynkowej, co nastąpiło, jak zaznaczył, nie bez znaczących „kosztów społecznych” w tym bezrobocia, masowego bankructwa przedsiębiorstw i zapaści demograficznej. Prelegent nazwał jedynym przypadkiem „w skali Europy, a nawet całego globu” polski stały wzrost gospodarzy zahamowany dopiero przez pandemię koronawirusa.

Szczególne miejsce prof. Dudek poświęcił „boomowi edukacyjnemu” początku lat 90. Przekształcenie ATK w UKSW przedstawił jako część „szerszego procesu rozbudowy” szkolnictwa wyższego, co zobrazował liczbami mówiąc o 400 tysiącach studiujących pod koniec PRL i niemal dwóch milionach pod koniec pierwszej dekady XXI wieku.

Etyka Solidarności a przyszłość demokracji

Ks. dr hab. Andrzej Kobyliński, prof. ucz. z Wydziału Filozofii Chrześcijańskiej mówił o relacjach polityki i etyki na przełomie wieków i miejscu jakie w tym procesie zajmował UKSW.

Nazwał „unikatowym rozwiązaniem” istnienie w ramach uczelni publicznej kilku wydziałów kościelnych.

– Przez 25 lat ta konstrukcja dobrze funkcjonuje. Zawsze udawało się mądrze realizować zapisaną w statucie misję uniwersytetu. Gwarantując wolność badań naukowych, nasza uczelnia dopuszcza głoszenie bardzo różnych poglądów i analizowanie w sposób pogłębiony rzeczywistości politycznej i społecznej – mówił ks. dr hab. Kobyliński, prof. ucz. – Odwołujemy się do modelu demokracji, który wyrasta z doświadczenia rewolucji amerykańskiej, respektującej prawa człowieka i wolność gospodarczą, ale z zachowaniem stabilnego fundamentu moralnego i religijnego.

Reklama

Mówiąc o „wkładzie” UKSW w opisywanie związków polityki z etyką, prelegent wskazał badania historyczne i socjologiczne. Wąsko pojętemu liberalizmowi, z charakterystyczną neutralnością światopoglądową państwa, niedocenieniem i „deprecjacją” wspólnoty i kultury narodowej, przeciwstawił odwoływanie się w „projektach, publikacjach, projektach badawczych” prowadzonych na UKSW, do szeroko rozumianej etyki Solidarności.

– Bliska wykładowcom naszej uczelni etyka solidarności docenia tradycję, religię, obyczaj i więź narodową. Nie jest on wcale jedynie odległą przeszłością sięgającą lat 80, ale czymś niezwykle aktualnym, w dyskusji dotyczącej przyszłości demokracji – mówił ks. dr hab. Kobyliński, prof. ucz. – Nasza uczelnia włącza się w globalną debatę pokazując, że lekarstwem na kryzys demokracji może być nasze polskie doświadczenie „Solidarności”.

Poznanie prawdy kontra korporacyjność

– Gdzie dziś jesteśmy jako cywilizacja europejska, jako ci, którzy przyznajemy się do religijności i wiary? – pytał ks. prof. Marek Tatar z Wydziału Teologicznego UKSW.

Przyznał, że „transformacje ustrojowe”, nie pozostają bez wpływu na religijność, ponieważ nie jest ona czymś „oderwanym od rzeczywistości”. Ks. prof. Tatar wskazał na utratę dziedzictwa chrześcijańskiego, „uwierzenie w postęp” i sprowadzenie chrześcijaństwa do reliktu jako przyczyny przemian religijności ostatnich dziesięcioleci.

Reklama

– Trzeba tu użyć pojęcia ponowoczesności – mówił ks. prof. Tatar. – Jej istotą jest chaos, niejednoznaczność i wieloznaczność, przede wszystkim zaś utrata naczelnego miejsca Boga, będącego dotąd punktem odniesienia. Dziś stał się nim świat i człowiek sam dla siebie, ale nawet i on utracił naczelne miejsce w życiu świata i społeczeństwa, stając się jednym z wielu stworzeń. Człowiek, w duchu indywidualizmu i subiektywizmu, tworzy własną religijność na swoją modłę. Nastąpiła relatywizacja prawdy. A skoro nie ma jednej prawdy, nie ma jednej moralności.

Ks. prof. Tatar podkreślił, że gdy mowa o „wpływie”, jaki wywiera na kształcących się studentów uniwersytet – i to w czasach „rozkwitu uniwersyteckości” – nie chodzi tylko o kształcenie kadr, ale wpływanie na „sposób rozpoznawania” prawdy, „wolność poznawania” tej prawdy i „wolność badawczą”.

– Trzeba odpowiedzieć sobie na pytanie czym uniwersytet jest w swojej naturze, jaki jest ideał uniwersytetu – mówił ks. prof. Tatar. – Zaprzęgnięcie uniwersytetów w kierat ekonomii, polityki, zredukowanie ich do wymiaru czysto technicznego, podporządkowanie się statystykom, rodzą niebezpieczną zależność. Jednym z poważnych zagrożeń dla uniwersyteckości jest korporacyjność, bo łączy uniwersytet z zaspokajaniem rynku. A przecież chodzi o właściwą człowiekowi chęć docierania do prawdy. I jeszcze to pytanie, na ile sięgamy do tego co ponadnaturalne, co ma nam dziś do powiedzenia Bóg? – zakończył ks. prof. Tatar.

Doskonały podział ról

Ks. prof. dr hab. Roman Bartnicki, główny architekt przekształcenia Akademii Teologii Katolickiej w Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego, przywołał dokładnie, z dbałością o najdrobniejsze, ważne szczegóły, historię starań o utworzenie uczelni. Wspominał przy tym niezwykłą życzliwość św. Jana Pawła II i kard. Józefa Glempa wobec nowo powstającego uniwersytetu „państwowego o charakterze katolickim”.

Reklama

Z kolei prawnik-kanonista ks. prof. dr hab. Wojciech Góralski przywołał początki Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego mówiąc o jego „wyjątkowym charakterze” i „doskonałym podziale ról”, między wydziałami świeckimi a kościelnymi, nad którymi zwierzchność miał sprawować odtąd Wielki Kanclerz. Ks. prof. Góralski wyraził satysfakcję, że mógł być zaangażowany w proces przekształcania ATK w UKSW.

Wartość i wiara, wspólnota i wytrwałość

W imieniu ks. prof. dr. hab. Ryszarda Czekalskiego za „inspirujące i twórcze wystąpienia”, podziękowała dr hab. Anna Fidelus, prof. ucz., prorektor ds. studenckich i kształcenia. W sposób szczególny zaś „bohaterom spotkania” – ks. prof. Bartnickiemu i ks. prof. Góralskiemu.

– Dziękujemy za piękną, budującą lekcję historii, która pozwoli myśleć naszemu uniwersytetowi o przyszłości – mówiła prorektor. – Tym, co sprawiło, że udało się stworzyć Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego są cztery elementy: wartości, wiara, wspólnota i wytrwałość.

Debatę „UKSW w czasie przemian. W 25. rocznicę powstania Uniwersytetu” zorganizował Wydział Nauk Historycznych UKSW. Dyskusję poprowadził dr Adam Buława.

2024-12-03 18:53

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Z pomocą Afryce

[ TEMATY ]

Afryka

UKSW

Łukasz Krzysztofka/Niedziela

Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego od lat włącza się w globalny proces kształcenia i otwierania się na Afrykę, kształcąc elity afrykańskie z różnych krajów – podkreślił ks. prof. dr hab. Ryszard Czekalski, rektor UKSW, w czasie konferencji prasowej o pomocy Kościołowi prześladowanemu w Afryce.

W briefingu uczestniczył minister edukacji i nauki prof. Przemysław Czarnek, który zwrócił uwagę na fakt, że dzisiaj chrześcijanie są prześladowani na skalę nie mniejszą niż w czasach pierwszych chrześcijan, a nawet na skalę większą w wielu miejscach.
CZYTAJ DALEJ

W piątek 2 maja w niektórych diecezjach dyspensa

[ TEMATY ]

post

Bożena Sztajner/Niedziela

Niektórzy polscy biskupi udzielili na terenie podległych im diecezji dyspensy od wstrzemięźliwości od spożywania pokarmów mięsnych w piątek 2 maja. Zdecydował tak m.in. Prymas Polski, kard. Kazimierz Nycz czy metropolici częstochowski i gdański uwzględniając racje duszpasterskie. Żołnierzom, funkcjonariuszom i pracownikom służb mundurowych dyspensy udzielił biskup polowy.

Prymas Polski abp Józef Kowalczyk udzielił wiernym archidiecezji gnieźnieńskiej oraz osobom przebywającym na jej terenie dyspensy od zachowania wstrzemięźliwości od pokarmów mięsnych w piątek, dnia 2 maja br. Podobnie uczynił metropolita warszawski kard. Kazimierz Nycz, który „mając na względzie, że piątek 2 maja przypada między dwoma dniami ustawowo wolnymi od pracy, co – jak stwierdził - sprzyja organizowaniu w tym czasie rodzinnych i towarzyskich spotkań oraz radosnemu przeżywaniu tych dni, po rozważeniu słusznych racji duszpasterskich, udzielił zgodnie z kan. 87 § 1 Kodeksu Prawa Kanonicznego, wszystkim osobom przebywającym w granicach archidiecezji warszawskiej, dyspensy od zachowania nakazanej w piątek wstrzemięźliwości od spożywania pokarmów mięsnych”. Osoby korzystające z dyspensy zobowiązał do modlitwy w intencjach Ojca Świętego. Racjami duszpasterskimi kierował się również metropolita częstochowski abp Wacław Depo, który udzielił dyspensy „wszystkim osobom przebywającym w granicach archidiecezji częstochowskiej” w piątek 2 maja. Zobowiązał te osoby do modlitwy w intencjach Ojca Świętego, jałmużny lub uczynków chrześcijańskiego miłosierdzia. „Biorąc pod uwagę typowo wypoczynkowy i turystyczny charakter drugiego dnia miesiąca maja (długi weekend), udzielam wszystkim wiernym na terenie archidiecezji gdańskiej dyspensy od obowiązku zachowania wstrzemięźliwości od pokarmów mięsnych” – napisał w specjalnym dekrecie również metropolita gdański abp Sławoj Leszek Głódź. Dyspensy udzielił również administrator diecezji siedleckiej bp Piotr Sawczuk, który uwzględnił fakt, że „piątek 2 maja br. przypada między dwoma dniami ustawowo wolnymi od pracy, kiedy to w sposób szczególny dziękujemy Bogu za dar wolnej Ojczyzny, co sprzyja organizowaniu spotkań patriotycznych, rodzinnych i towarzyskich” Potrawy mięsne można będzie spożywać też na terenie diecezji bielsko-żywieckiej, gdzie dyspensy udzielił bp Roman Pindel. Ponadto z dyspensy od pokutnego charakteru piątku 2 maja będą mogli skorzystać wierni ordynariatu polowego. „Święto Flagi Narodowej obchodzone w naszej Ojczyźnie w dniu 2 maja, w przeddzień uroczystości Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski, przeżywane jest w sposób uroczysty, szczególnie w Wojsku Polskim. W związku z tym, że w bieżącym roku dzień ten przypada w piątek, zgodnie z kanonem 87 Kodeksu Prawa Kanonicznego oraz art. II § 1 Konstytucji Apostolskiej Spirituali Militum Curae, niniejszym udzielam dyspensy wszystkim wiernym Ordynariatu Polowego od przestrzegania pokutnego charakteru tego dnia, zwalniając z obowiązku zachowania wstrzemięźliwości od pokarmów mięsnych” – napisał w wydanym dziś dekrecie bp Józef Guzdek. W Kościele katolickim w Polsce, wstrzemięźliwość od spożywania mięsa lub innych pokarmów należy zachowywać we wszystkie piątki w roku Dyspensa jest zawsze jednorazowym zwolnieniem z przestrzegania konkretnego przykazania kościelnego, natomiast od przykazań Bożych nikt nie może dyspensować. Dyspensa może być udzielona tylko w pewnych okolicznościach i dla konkretnej osoby lub konkretnej grupy osób. Najczęściej dotyczy ona zwolnienia z obowiązku powstrzymania się od spożywania potraw mięsnych i od zabawy w piątki. Biskup udziela też różnego rodzaju dyspens związanych z zawieraniem małżeństw. W większości wypadków biskupi udzielili swoim diecezjanom dyspens na podstawie kanonu 87 § 1 Kodeksu Prawa Kanonicznego (KPK), który głosi: „Biskup diecezjalny może dyspensować wiernych - ilekroć uzna to za pożyteczne dla ich duchowego dobra - od ustaw dyscyplinarnych, tak powszechnych, jak i partykularnych, wydanych przez najwyższą władzę kościelną dla jego terytorium lub dla jego podwładnych, jednak nie od ustaw procesowych lub karnych ani od których dyspensa jest specjalnie zarezerwowana Stolicy Apostolskiej lub innej władzy”.
CZYTAJ DALEJ

Z Egiptu do Sandomierza

2025-04-28 09:23

Ks. Wojciech Kania/Niedziela

Nakładem Wydawnictwa i Drukarni Diecezjalnej w Sandomierzu ukazała się najnowsza powieść Biskupa Sandomierskiego Krzysztofa Nitkiewicza pt. „Protos”.

Jest to fabularyzowana opowieść historyczna, która przenosi czytelnika w burzliwy świat przełomu XVIII i XIX wieku – czas wielkich nadziei, dramatycznych wyborów i duchowych zmagań. Autor z dbałością o szczegóły kreśli historyczne tło – od pustynnych krajobrazów Egiptu po urokliwe zakątki Sandomierza – oddając złożoność realiów politycznych, społecznych i religijnych tamtej epoki. Na kartach książki ożywają postacie historyczne, z których na pierwszy plan wysuwa się Adam Prosper Burzyński – zakonnik, misjonarz, a potem biskup sandomierski. Jego losy, pełne odwagi, wiary i poświęcenia, splecione zostały z historiami innych wybitnych postaci, jak generał Józef Zajączek czy Tadeusz Kościuszko. Wzruszające sceny codzienności, duchowe rozterki oraz dylematy patriotyzmu i lojalności ukazane są z wielką siłą i autentycznością.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję