Odbywające się w archikatedrze łódzkiej od 2006 r. Dni Muzyki Organowej i Kameralnej są imprezą cenioną przez melomanów. W październiku ten współorganizowany przez Fundację „Carpe diem” festiwal miał jubileuszową, piętnastą edycję. Jak zwykle, kierownictwo organizacyjne sprawowała Joanna Przybył, zaś artystyczne Jakub Garbacz, pierwszy organista katedralny.
Inaugurację jubileuszowych, jesiennych Dni stanowił recital związanego z Krakowem i Warszawą organisty Józefa Serafina. W Fantazji i fudze g-moll oraz trzech preludiach chorałowych Bacha zaimponował on precyzją i przejrzystością w realizacji polifonii. W miniaturach Alaina i poemacie „Orfeusz” Liszta podobać się mogło zróżnicowanie kolorystyczne. Z kolei „Apparition de l’Eglise éternelle” Messiaena odznaczało się nastrojem mistycznym. Najwięcej dramatyzmu zawarł Serafin w improwizacji Tournemira na temat Te Deum.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Kolejny wieczór też był solowym popisem wirtuoza organów. Reprezentujący Częstochowę Jan Mroczek nastawił się głównie na oddziaływanie „symfonicznymi” brzmieniami instrumentu. Było to szczególnie wyraźne w Allegro maestoso z III Symfonii fis-moll Vierna i Symphonie-Passion Dupré’a. Niebanalną rejestracją odznaczały się utwory Guillou’a, de Grigny’ego oraz Francka. Niezawodność techniczna cechowała m.in. interpretację Bachowskiej Fantazji c-moll.
Następny, kameralny koncert wypełnili goście z Włoch. Organista Michele Croese błyskotliwie wykonał motoryczne Concerto III delle Stravaganze Vivaldiego oraz, silnie akcentując kontrasty, Sinfonię Morandiego. Izabela Szlachetko, która koncertowała na flügelhornie. Wraz z akompaniującym jej Croese’m zaprezentowała transkrypcje trzech chorałów Bacha, a potem dwie fantazje Arbana na tematy z oper Verdiego. Pięknie kształtowała frazę, natomiast pewien niedosyt sprawiły utwory niedające okazji do popisu wirtuozowskiego.
Podczas koncertu finałowego wystąpiła, założona latem bieżącego roku i pracująca pod dyrekcją Grzegorza Wierusa, Młodzieżowa Orkiestra Regionu Łódzkiego „Sinfonietta”, skupiająca uczniów kilku szkół muzycznych. Młodzi instrumentaliści dzielnie spisali się w obu kompozycjach: Koncercie d-moll Bacha na dwoje skrzypiec (solistkami sprawnie realizującymi swoje partie były należące do zespołu Karolina Urbaniak i Magdalena Ziarkowska) i Symfonii g-moll KV 550 Mozarta.