Reklama

Niedziela Łódzka

Święto sztuki w Łodzi

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

„Ochotną myśl, ochotne serce w sobie czuję. Nowy psalm Panu, nową pieśń gotuję” – motto tegorocznego XVII Międzynarodowego Festiwalu Kultury Chrześcijańskiej zaczerpnięto z Psałterza Dawidów Jana Kochanowskiego. Ta fraza zachęca do podejmowania takich wyzwań artystycznych, które pozwolą wznieść się ponad obowiązujące trendy i trwać poza ich ramami. Jest to tym bardziej niezbędne, że z każdym dniem wzmaga się ekspansja antykultury promującej dewiacje, bluźnierstwa, skandale. Dążącej do zniszczenia takich wartości, jak rodzina, miłość, religia, patriotyzm. W obliczu tych zagrożeń artyści powinni czuć się powołani do tworzenia i promowania kultury dzięki której „człowiek żyje prawdziwie ludzkim życiem” (Jan Paweł II). Jedynie taka kultura może ocalić jednostki i społeczeństwa przed zatraceniem, które niesie antysztuka.

Reklama

Przykładem wspaniałego dzieła scenicznego inspirowanego chrześcijańskim przesłaniem było „Zwiastowanie” Paula Claudela, spektakl pokazał Teatr Polski z Warszawy. Sztuka, której akcja toczy się w średniowiecznej Francji, opowiada o wierze, zaufaniu do Boga, a także o powołaniu, które może odmienić życiowe plany. Anne Vercors, właściciel zasobnego gospodarstwa opuszcza rodzinne strony, by wyruszyć w samotną pielgrzymkę do Jerozolimy. Zdając sobie sprawę, że z tej pielgrzymki może nigdy nie powrócić, oddaje swoją starszą córkę Wiolenę wraz z dorobkiem całego życia przybranemu synowi. Czy losy rodziny Anne ułożą się tak, jak on tego pragnął? Czy też plany Boże są inne?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reżyser Lembit Peterson nadał „Zwiastowaniu” postać scenicznego misterium, które rozważa kwestie miłości, życia doczesnego, wieczności, Bożego powołania i tego, jak ludzie je pojmują. Wszystkie postaci występujące w tym dramacie dają świadectwo, że Chrystus żyje. Świetne kreacje aktorskie stworzyli – Jerzy Schejbal (Anne Vercors) i Halina Łabonarska jako jego żona.

Kolejny spektakl zaprezentowany przez zespół Teatru Polskiego nosił tytuł „Quo vadis – słowami Sienkiewicza, Eliota, Audena i innych”, został przygotowany przez Janusza Wiśniewskiego. Tytułowe pytanie mogłoby dzisiaj brzmieć „Dokąd zmierzasz, Europo?”, która rezygnujesz ze swojej tożsamości, odrywasz się od chrześcijańskich korzeni, porzucasz Boże przykazania, skazując się na życie bez Boga i na pastwę antyludzkich ideologii. Przedstawienie Wiśniewskiego stawia zasadnicze pytania odnoszące się do sytuacji współczesnego świata i człowieka. Fascynujący od strony wizualnej, perfekcyjnie zrealizowany przez zespół aktorski spektakl festiwalowa publiczność nagrodziła długo niemilknącymi brawami.

Reklama

Wyjątkowym wydarzeniem Festiwalu była wystawa arcydzieł malarstwa polskiego ze zbiorów Lwowskiej Narodowej Galerii Sztuki – „Opus Sacrum. Opus Profanum”. Złożyły się na nią dzieła malarzy polskich tworzących od połowy XVIII do wieku XX. Wśród obrazów o tematyce religijnej dominują dwa płótna pędzla barokowego malarza Szymona Czechowicza, tworzącego w połowie XVIII wieku. Jest też wspaniały obraz przedstawiający Matkę Bożą, który namalował Witold Pruszkowski, i inne. Na wystawie nie zabrakło dzieł takich mistrzów, jak: Marcello Bacciarelli, Jan Matejko, Henryk Siemiradzki, Olga Boznańska, Jacek Malczewski, Juliusz Kossak, Artur Grottger, Kazimierz Sichulski, Ludomir Benedyktowicz. Arcydzieła malarstwa polskiego można podziwiać w Centralnym Muzeum Włókiennictwa (ul. Piotrkowska 282) do 20 stycznia 2014 r.

Wśród wydarzeń pierwszego festiwalowego tygodnia ważne miejsce zajęła również muzyka. Wielkim zainteresowaniem publiczności cieszyły się koncerty zespołów: „The King’s Singers”, Morphing Chamber Orchestra z solistą Andreasem Schollem, „2TM2,3”, „Huberman Trio”, „Jagodziński Trio & Agnieszka Wilczyńska” czy Scholi Cantorum i Chóru Uniwersyteckiego „Benedictus” z Katolickiego Uniwersytetu w Ružomberoku.

Od siedemnastu już lat organizatorem Festiwalu Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi jest dyrektor Europejskiego Centrum Kultury LOGOS – ks. prał. Waldemar Sondka wraz ze współpracownikami.

2013-11-26 16:08

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Moja modlitwa

Niedziela Ogólnopolska 31/2014, str. 26-27

[ TEMATY ]

sztuka

kultura

ARCHIWUM PRYWATNE ARTYSTY

Krzysztof Okoń z zawodu jest muzykiem, wiolonczelistą

Krzysztof Okoń z zawodu jest muzykiem, wiolonczelistą
Kiedy zaczynam pisać o tym wyjątkowym artyście, z głośników płynie „Trio A-dur” Ravela, wykonywane przez Trio Krakowskie. Mam dzięki temu możliwość doświadczyć twórczości artysty nie tylko poprzez jego malowane na szkle obrazy, ale także przez muzykę, która w pewnym sensie wprowadziła go w świat malarstwa. Krzysztof Okoń jest bowiem z zawodu muzykiem, wiolonczelistą. Z zamiłowania, które przerodziło się w prawdziwą pasję, jest malarzem, a także rzeźbiarzem. W Muzeum Archidiecezjalnym w Krakowie do końca sierpnia można oglądać wystawę jego obrazów pt. „Moja modlitwa”.
CZYTAJ DALEJ

Papież: niech Kościół nie służy pieniądzom ani sobie samemu, lecz Królestwu Bożemu

2025-10-04 18:18

[ TEMATY ]

Leon XIV

PAP/EPA/RICCARDO ANTIMIANI

Papież Leon XIV zachęcił do modlitwy o to, by Kościół nie służył pieniądzom ani sobie samemu, lecz Królestwu Bożemu i jego sprawiedliwości. Podczas sobotniej audiencji dla pielgrzymów przybyłych z okazji Roku Świętego mówił, że jest to dla wszystkich czas wyboru, komu służyć: Bogu czy pieniądzowi.

W czasie audiencji na placu Świętego Piotra papież powiedział, że Rok Święty jest czasem konkretnej nadziei, w którym można znaleźć przebaczenie i miłosierdzie, by zacząć wszystko od nowa.
CZYTAJ DALEJ

Wąwolnica. Śpiewanie Bogu jako sposób na życie

2025-10-05 07:06

Agnieszka Marek

Chór Jubilate Deo z sanktuarium Matki Bożej Kębelskiej w Wąwolnicy świętuje jubileusz 30-lecia istnienia.

Główne uroczystości odbyły się 28 września i rozpoczęły się uroczystą Eucharystią w wąwolnickiej świątyni. Ks. Łukasz Czapla modlił się o Boże błogosławieństwo dla żyjących i życie wieczne dla zmarłych, którzy na przestrzeni tych 30 lat śpiewali w chórze. W czasie Mszy świętej chór wykonał Kyrie oraz Agnus Dei z Missa Princeps Pacis A. L.Webbera oraz Jesu dulcis memoria L. Bardosa. Następnie parafianie i zaproszeni goście mogli wysłuchać czterech części koncertu przygotowanego na okoliczność jubileuszu. Odbył się on jako koncert finałowy III Ogólnopolskiego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej. Festiwal został zapoczątkowany przez Adama Łagunę i Szymona Czapika przed trzema laty ze względu na 100-lecie oddania organów w Wąwolnicy. Od tamtej pory melomani mogą słuchać koncertów wirtuozów organów z różnych ośrodków w Polsce. W tegorocznej edycji wystąpili m.in. Hubert Trojanek z Poznania oraz Stanisław Maryjewski z Lublina, zaś w koncercie finałowym – Szymon Czapik z Wąwolnicy. Na początku koncertu ks. Jeży Ważny podkreślił znaczenie chóru Jubilate Deo dla wspólnoty parafialnej i wąwolnickiego sanktuarium. – Oni wcześniej powstali nim ja tu przyszedłem – mówił. – Zastałem już tych pięknych ludzi, piękny zespół. I zwracając się do chórzystów dodał: obyście trwali jak najdłużej, rozrastali się i służyli we wszystkim Panu Bogu.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję