Mszą św. w archikatedrze przemyskiej rozpoczął się 15 marca Kongres Katolików Świeckich, zorganizowany przez Wydział Nauki Katolickiej oraz Wydział Duszpasterski Kurii Metropolitalnej w Przemyślu. W homilii abp Józef Michalik wskazał na dwa drogowskazy, którymi powinien kierować się każdy chrześcijanin. Pierwszym z nich jest przestrzeganie Bożego prawa, wbrew pokusom dzisiejszego świata, który wybiera to, co egoistycznie przyjemne. Drugim wskazaniem jest Chrystusowe wezwanie do doskonałości: „Pan Jezus niejako uzupełnia prawo i mówi: «Słyszeliście, że powiedziano: Będziesz miłował swego bliźniego, a nieprzyjaciela swego będziesz nienawidził. A Ja wam powiadam: Miłujcie waszych nieprzyjaciół i módlcie się za tych, którzy was prześladują». Więcej bądźcie doskonali, jak doskonały jest wasz Ojciec niebieski. My, chrześcijanie, jesteśmy wezwani, żebyśmy byli tak doskonali, jak doskonały jest nasz Ojciec niebieski” mówił Metropolita.
Reklama
Po Eucharystii głos zabrali zaproszeni goście: ks. prof. Dariusz Oko oraz redaktor Jacek Karnowski. Wystąpienie ks. Oko, pt. „Gender. Od tolerancji do totalitaryzmu”, skoncentrowane było na wyjaśnieniu istoty teorii gender i zagrożeń z nią związanych. „W dominujących mediach ta teoria jest przedstawiana jako coś niewinnego, bardzo pozytywnego, humanistycznego, co służy postępowi ludzkości, zwłaszcza kobiet. Podkreśla się szczególnie dwa elementy: walkę o równouprawnienie kobiet oraz studia nad znaczeniem kulturowym płci”. Ksiądz Profesor wyjaśnił, że jest to jedynie zewnętrzna strona tej teorii i jej reklama. W rzeczywistości jednak to deklarowane uprawnienie kobiet, przyjmuje tu postać wypaczoną, przechodząc wręcz w unicestwienie kobiecości, ponieważ według genderystów kobiety będą szczęśliwe tylko wtedy, kiedy przestaną być kobietami i staną się takie jak mężczyźni. Ksiądz Profesor zaznaczył, że mimo iż rozumienie płci częściowo faktycznie jest uwarunkowane przez kulturę, nie definiuje ona jednak płci całkowicie, ponieważ płeć jest nierozłącznie związana także z naszą biologią, czego dowodem jest to, że w każdej kulturze natrafimy na elementy wspólne w rozumieniu płci. Prócz tych dwóch elementów stanowiących „opakowanie” teorii gender mówił ks. Oko są w niej jeszcze elementy ukryte, śmiertelnie niebezpieczne dla naszej cywilizacji, szczególnie dla chrześcijaństwa. Jest to pewien program polityczny, dążący do globalnej rewolucji kulturowej, polegającej na odwróceniu hierarchii wartości i ukształtowaniu nowego porządku światowego, której narzędziem jest opanowanie instytucji państwowych i międzynarodowych oraz mediów, a także brutalna seksualizacja dzieci, uniemożliwiająca przekazanie im chrześcijańskich wartości, oraz propagowanie tzw. niestandardowych zachowań seksualnych, głównie homoseksualizmu.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Redaktor Jacek Karnowski, rozpoczynając swój referat „Jak mówić o wierze i Kościele”, zaznaczył na wstępie, że „wystąpienie w obronie wiary w kontakcie z innymi ludźmi, często wrogo nastawionymi, to jest rzeczywiście wzywanie i takie sytuacja wymagają często wręcz heroizmu”. Wskazał na kilka zasad, które są ważne w mówieniu o wierze i Kościele: po pierwsze jest to szacunek wobec Kościoła, wiary i samych siebie, unikanie „przymilania się” do świata, ale także agresji, i znalezienie „dobrej pewności siebie”; drugą zasadą jest profesjonalizm, wiedza na temat świata, życia społecznego, poznanie technik komunikowania się i przepracowanie odpowiedzi na często powtarzające się wobec Kościoła zarzuty; trzecią zaś wspólnota rozmowy, wzajemne mierzenie się ze swoimi wątpliwościami. Bardzo ważne mówił jest również, zapomniane dzisiaj poczucie służby, które daje szczęście i poczucie, że pracujemy dla większej sprawy, oraz świadomość tego, że jako chrześcijanie posiadamy pewne prawa i możemy je egzekwować. Podkreślił, że czytanie wartościowej, konserwatywnej prasy, jest istotną inwestycją w budowanie silnej, wolnej, katolickiej Polski. Zaznaczył, także, że jako chrześcijanie możemy zrezygnować z walki o prawo do wychowania dzieci w zgodzie z chrześcijańskimi wartościami, ponieważ „jest to walka o naszą tożsamość”.
W drugiej części spotkania uczestnicy Kongresu spotkali się z prelegentami w auli Wyższego Seminarium Duchownego i w Domu Katolickim „Roma”, gdzie zaproszeni goście odpowiadali na ich pytania m.in. o to, jak zachęcić dzisiaj młodzież do Kościoła i jak reagować na agresywną kampanię antykatolicką i antyklerykalną w mediach.