Podczas Apelu Jasnogórskiego 8 kwietnia przekazano nową sukienkę i korony na Cudowny Obraz Matki Bożej Kaczyckiej, który jest czczony w sanktuarium maryjnym w miejscowości Kaczyka (rum. Cacica) w Rumunii. Na uroczystość nałożenia sukienki i koron, za zgodą konserwatorów, specjalnie przywieziono na Jasną Górę oryginalny cudowny Obraz Matki Boskiej Kaczyckiej, datowany na ok. 1730 r.
Na wieczornej modlitwie w Kaplicy Cudownego Obrazu Matki Bożej obecni byli m.in.: bp Petru Gherghel, ordynariusz diecezji Jassy w Rumunii; biskup pomocniczy Aurel Percă; przedstawiciele duchowieństwa diecezji Jassy oraz poseł Ghervazen Longher, przedstawiciel Polonii w rumuńskim parlamencie i prezes Związku Polaków w Rumunii.
Przyjechaliśmy tutaj z Rumunii, z Bukowiny, aby być pod wzrokiem Najświętszej Maryi Panny, Królowej Polski, Królowej Rumunii, Królowej całego świata mówił bp Petru Gherghel. Zaniesiemy ten obraz do Rumunii jako dar łączności i modlitwy między narodem polskim i narodem modlącym się w Rumunii. Dziękujemy, że dajecie nam taki wzór i takie świadectwo. Sukienkę na obraz Matki Boskiej Kaczyckiej wykonał polski artysta złotnik Mariusz Drapikowski. Pragnęliśmy, aby ta szata była jak najbardziej bliska samej Ikonie Jasnogórskiej i tym szatom, które są wykonywane do Jej wizerunku na Jasnej Górze powiedział artysta.
W rocznicę tragedii smoleńskiej
Jasna Góra pamięta
Reklama
Częstochowskie uroczystości związane z 4. rocznicą katastrofy smoleńskiej rozpoczęły się 10 kwietnia br. w Dolinie Katyńskiej (między trasą DK1 a Galerią Jurajską) przy Krzyżu Katyńskim. Uczestnicy obchodów zgromadzili się na wałach jasnogórskich i odbyli Drogę Krzyżową w intencji ofiar tragedii smoleńskiej, którą prowadzili: o. Dariusz Cichor i o. Nikodem Kilnar. Następnie w Kaplicy Cudownego Obrazu Matki Bożej była sprawowana Msza św. Dzisiaj modlimy się w sposób szczególny za tych, którzy polegli w katastrofie pod Smoleńskiem 10 kwietnia 2010 r., gdy udawali się w delegacji oficjalnej, państwowej na uroczystości do Katynia, by uczcić tych, którzy zginęli na „nieludzkiej ziemi”, na Wschodzie z rąk oprawców sowieckich mówił o. Dariusz Cichor. Przychodzimy do Maryi, aby Ją błagać o poznanie przyczyn tej katastrofy. To jedno z najważniejszych zadań, które stoi przed naszą Ojczyzną, po to, byśmy mogli określić dokładnie to miejsce i tę sytuację, w której obecnie się znajdujemy, i byśmy mogli rozeznać również właściwe drogi na przyszłość. W homilii o. Bogusław Sroka zastanawiał się: Ileż pytajników, ileż krzyży to wszystko chcemy zebrać pod tym jednym krzyżem, na którym zawisł Jezus Chrystus.
Po Eucharystii miał miejsce Apel Poległych przy Epitafium Smoleńskim. Zostały odczytane nazwiska 96 ofiar katastrofy, odśpiewano hymn państwowy oraz pieśń „Boże, coś Polskę”; złożono kwiaty i zapalono znicze.
Uroczystości zakończył Apel Jasnogórski, podczas którego rozważania wygłosił o. Eustachy Rakoczy, jasnogórski kapelan Żołnierzy Niepodległości. W modlitwie uczestniczyła Karolina Kaczorowska, wdowa po śp. prezydencie RP na uchodźstwie Ryszardzie Kaczorowskim. Na zakończenie od Ołtarza Ojczyzny przemówił abp Wacław Depo, zobowiązując nas do poszukiwania prawdy i pielęgnowania pamięci. Na koniec udzielił wszystkim pasterskiego błogosławieństwa.
Św. Jan Paweł II – polski symbol nadziei, pokoju i jedności, wywarł ogromny wpływ na nasze czasy.
Był człowiekiem dialogu i autorytetem moralnym dla milionów ludzi na całym świecie. Od samego początku wszyscy czuli jego wielkość, od zarania swojej drogi emanował wyjątkową aurą, ale była to wielkość płynąca w mniejszym stopniu ze sprawowanej funkcji, a bardziej z wyraźnie emanującego charyzmatu. „Jakże wielu czuło owo niezwykłe promieniowanie osoby św. Jana Pawła II! Padano na kolana przed nim wprost na bruku – z potrzeby serca, a także, aby oddać mu głęboki szacunek” – pisze Jolanta Sosnowska, znana i ceniona pisarka, biografka Papieża Polaka, w swoim najnowszym dziele pt. „Największy z rodu Polaków” (wyd. Biały Kruk).
Martin Schongauer, „Zwiastowanie”(XV w.)/fot. Graziako
Dziewięć miesięcy przed Bożym Narodzeniem Kościół obchodzi
umownie uroczystość Zwiastowania Pańskiego, przypominając doniosłą
chwilę, kiedy Matka Boża, posłuszna wezwaniu Nieba, godzi się zostać
Matką Jezusa Chrystusa. Użyłem terminu "umownie", gdyż nie jest znany
dzień Narodzenia Pana Jezusa, a przeto nie może nam też być znany
dzień Jego wcielenia, poczęcia w łonie Maryi.
Uroczystość Zwiastowania zaczął najpierw wprowadzać Kościół
wschodni już od V wieku. Na Zachodzie przyjęło się to święto od czasów
papieża św. Grzegorza Wielkiego (+604). Było to początkowo święto
Pańskie. Akcentowano przez nie nie tylko moment Zwiastowania, ale
przede wszystkim Wcielenia się Chrystusa Pana, czyli akt pierwszy
Jego przyjścia na ziemię, i rozpoczęcia dzieła naszego zbawienia.
Tak jest i dotąd w liturgii. Jedynie pobożny lud nadał temu świętu
charakter maryjny, czyniąc pierwszą osobą Najświętszą Maryję Pannę
jako "błogosławioną między niewiastami", wybraną w planach Boga na
Matkę Zbawiciela rodzaju ludzkiego.
Zwiastowanie Najświętszej Maryi Pannie jako temat plastyczny
towarzyszyło chrześcijaństwu od zarania jego dziejów. O wyjątkowej
randze tych przedstawień świadczy fakt, iż umieszczane były one zazwyczaj
w głównych ołtarzach świątyń. Bogactwo treści zawarte w tych kompozycjach
stawia scenę Zwiastowania w rzędzie najważniejszych tematów w sztuce
sakralnej czasów nowożytnych, także polskiej. Wydarzenie ewangeliczne,
podczas którego dokonało się Wcielenie, jest nie tylko epizodem z
życia Matki Bożej, lecz jawi się jako moment przełomowy dla dziejów
ludzkości, kulminacja zbawczego planu Boga.
Najdawniejszy wizerunek tego typu zachował się w katakumbach
św. Pryscylli, pochodzi bowiem z II wieku. Maryja siedzi na krześle,
przed Nią zaś anioł w postaci młodzieńca, bez skrzydeł, za to w tunice
i w paliuszu, który gestem ręki wyraża rozmowę. Podobne malowidło
spotykamy w III wieku w katakumbach św. Piotra i Marcelina. Od wieku
IV widzimy archanioła Gabriela ze skrzydłami. Ma on w ręku laskę
podróżną albo lilię. Na łuku tęczy w bazylice Matki Bożej Większej
w Rzymie wśród dziewięciu obrazów-mozaik barwnych jest również scena
Zwiastowania (IV wiek).
W jednym z kościołów Rawenny znajduje się mozaika z VI
wieku, na której Maryja jest przedstawiona, jak siedzi przed swoim
domem i w ręku trzyma wrzeciono. Anioł stoi przed Nią z berłem. Z
wieku XIII pochodzi wspaniała mozaika w bazylice Matki Bożej na Zatybrzu
w Rzymie (kościół rezydencjonalny Prymasa Polski). Scenę Zwiastowania
uwiecznili nieśmiertelni w swej twórczości artyści tamtych lat: Giotto,
Fra Angelico, Simone Martini, Taddeo di Bartolo, Masaccio.
Motyw Zwiastowania rozwinął się szczególnie w dobie gotyku.
Powstał wówczas swoisty kanon traktowania tego tematu, charakterystyczny
dla sztuki średniowiecza, a później wczesnego renesansu. Ten kanon
nakazywał malarzom powagę, spokój i szczególne wyciszenie w podejściu
do przedstawienia wydarzenia tak ważnego w historii Zbawienia.
Od epoki oraz od talentu mistrza zależało już, czy klimat
przedstawionej sceny określały rozbudowane realia wnętrza i stroju,
czy dominowała elegancka, miękka linia i liryczny, pełen złota nastrój
całości. Inaczej malował w tym okresie artysta z Włoch, a inaczej
z Północy. Ale różnice nie były wynikiem odległości geograficznej,
wypływały natomiast z odmiennego programu środowisk artystycznych
gotyckiej, a później renesansowej i barokowej Europy, które kształtowała
myśl wieków średnich od mistycyzmu po realizm.
Temat Zwiastowania Pańskiego to temat rzeka, trudno wymienić
choćby najważniejsze dzieła ukazujące to wydarzenie, które inspirowało
malarzy - tych wielkich, którzy przeszli do historii sztuki, i tych
mniejszych, którzy pozostawili swe obrazy po licznych świątyniach,
gdzie do dziś wzruszają, każą myślą przenosić się do Nazaretu, gdzie
dokonało się Zwiastowanie Pańskie, gdzie Chrystus wszedł w dzieje
świata.
Bp Chudzio przekazał Archidiecezji Koszyckiej relikwie bł. Rodziny Ulmów
2025-03-25 10:48
Łukasz Sztolf
Marta Kardyś
Przekazanie relikwii w Koszycach
W przeddzień uroczystości Zwiastowania Pańskiego, 24 marca 2025 r., bp Krzysztof Chudzio wraz z delegacją Wydziału Duszpasterstwa Rodzin Archidiecezji Przemyskiej odwiedził Koszyce (Słowacja). Celem wizyty było przekazanie Archidiecezji Koszyckiej relikwii Błogosławionej Rodziny Ulmów z Markowej.
Uroczystość przekazania relikwii miała miejsce w katedrze św. Elżbiety w Koszycach, w rocznicę męczeństwa Rodziny Ulmów. Rozpoczęła się modlitwą różańcową o godz. 17:00, po której była katecheza o życiu Męczenników z Markowej. Centralnym punktem wydarzenia była uroczysta Msza Święta o godz. 18:00, której przewodniczył abp Bernard Bober, arcybiskup metropolita koszycki. Okolicznościową homilię wygłosił bp Krzysztof Chudzio, biskup pomocniczy archidiecezji przemyskiej.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.