Reklama

Niedziela Sosnowiecka

„Dzień dialogu” w Sosnowcu

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Co stoi na przeszkodzie pełniej jedności ekumenicznej Kościołów chrześcijańskich? – na to pytanie próbowali znaleźć odpowiedź duchowni, a także uczniowie IV Liceum Ogólnokształcącego im. Stanisława Staszica w Sosnowcu podczas „Dnia dialogu” zorganizowanego 8 kwietnia, podczas drugiego dnia rekolekcji szkolnych.

W ekumenicznym spotkaniu wzięli udział przedstawiciele aż pięciu Kościołów chrześcijańskich. Kościół rzymskokatolicki reprezentował biskup Grzegorz Kaszak, przedstawicielem Kościoła ewangelicko-augsburskiego był biskup Paweł Anweiler, przedstawicielem Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego był ks. Mikołaj Dziewiatowski, prezbiter Jerzy Rogaczewski reprezentował Chrześcijan Baptystów, zaś przedstawicielem Kościoła ewangelicko-metodystycznego był ks. Krzysztof Kłusek.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

– Samorząd uczniowski naszej szkoły jest organizatorem szeregu przedsięwzięć przygotowujących młodzież do aktywnego udziału w życiu publicznym oraz rozwijających postawy społecznego zaangażowania, tolerancji i szacunku dla każdego człowieka, niezależnie od jego wyznania czy poglądów. Zainspirowani hasłem ubiegłorocznych obchodów Dnia Papieskiego: „Jan Paweł II – papież dialogu” przygotowaliśmy konferencję poświęconą dyskursowi ekumenicznemu, by spróbować znaleźć odpowiedź na pytanie: co zrobić, by osiągnąć pełną jedność ekumeniczną. Adresatami naszej inicjatywy byli nie tylko uczniowie naszej szkoły, ale przedstawiciele innych szkół ponadgimnazjalnych, liderzy i przedstawiciele wspólnot działających na terenie naszej diecezji oraz przedstawiciele różnych wyznań chrześcijańskich – powiedział Michał Domagała, przewodniczący samorządu szkolnego IV Liceum Ogólnokształcącego im. Stanisława Staszica w Sosnowcu, zaangażowany również w działania Centrum Nowej Ewangelizacji „Przyjaciele Jezusa” w Sosnowcu.

Spotkanie rozpoczął biskup Grzegorz Kaszak, podkreślając wagę wydarzenia i fakt, że zostało zorganizowane przez młodzież, która poszukuje Pana Boga. Zaraz po powitaniu i rozpoczęciu konferencji wykład o znaczeniu o. Yvesa Congara OP w ekumenizm wygłosił ks. dr Paweł Pielka. Yves Marie Congar urodził się 13 kwietnia 1904 r. w Sedanie we Francji. Studia teologiczne odbył w dominikańskim domu studiów Saulchoir w Belgii. Tam jako jego późniejszy wykładowca uprawiał teologię w perspektywie historycznej i w szerszym kontekście tak zwanego powrotu do źródeł. Miano jednego z ojców odnowy teologicznej uzasadnia owocność jego pracy z zakresu eklezjologii oraz wyjątkowy dorobek, szczególnie w obszarze myśli i praktyki ekumenicznej. Jego dziełu naukowemu towarzyszyło doświadczenie niewoli wojennej, przewlekłej choroby oraz restrykcji ze strony władz kościelnych wobec tak zwanej nowej teologii. Rehabilitowany u progu Soboru Watykańskiego II, jako konsultant jego Komisji Teologicznej, ofiarnie realizował zamierzenia i intuicje, które znalazły swe bogate odzwierciedlenie w dokumentach soborowych. Poszukiwania teologiczne kontynuował do czasu odejścia do ośrodka szpitalnego Pałacu Inwalidów w Paryżu w 1984 r. Zmarł 26 listopada 1994 r., niespełna rok po mianowaniu go kardynałem przez papieża Jana Pawła II. – Analiza różnych aspektów congarowskiego dzieła ekumenicznego jest przedmiotem wielu opracowań. Niektóre z nich wprost określają wkład o. Yvesa Congara w działalność ekumeniczną Kościoła. Jednak wobec rozmiaru podjętych przez francuskiego teologa zagadnień, wiele aspektów nie doczekało się jeszcze analizy, w szczególności na gruncie teologii polskiej. Można jednak stwierdzić bez wahania: troska o jedność chrześcijan to potrzeba życia, wewnętrzny imperatyw, pasja, której poświęcił się o. Yves Congar – mówił ks. Paweł Pielka. Podsumowując wykład powiedział, za o. Yvesem Congarem, że ze zjednoczeniem jest trochę tak, jak z paruzją Pana: – Bóg sam zna jego czas i chcieć ustalić jego dzień i określić jego sposób byłoby próżnym. Ponieważ to nie jest rzecz, którą można by spowodować przyczynami leżącymi w naszej mocy, ale jedynie wszechmocą Miłosiernego Boga, jest to dla nas przede wszystkim przedmiot modlitwy i teologalnej nadziei.

Po wykładzie każdy z duchownych w krótkim wystąpieniu scharakteryzował główne założenia swojego wyznania. Następnie zaproszeni goście wzięli udział w panelu dyskusyjnym, który poprowadził ks. Adam Palion – delegat biskupi ds. ekumenizmu archidiecezji katowickiej.

2014-04-24 14:19

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Epokowe wydarzenie

Pamiętam datę 20 lipca 1969 r. Patrzyliśmy zdumieni w ekran telewizora, bo na Księżycu wylądował Apollo 11. Obserwowaliśmy, jak astronauta amerykański ostrożnie stawiał pierwsze kroki na powierzchni Srebrnego Globu. Dzisiaj, gdy patrzę na epokowe spotkanie przedstawicieli dwóch Kościołów i dwóch narodów w osobach abp. Józefa Michalika, przewodniczącego Konferencji Episkopatu Polski, i Cyryla I, patriarchy Moskwy i Całej Rusi, zauważam podobieństwo, gdy chodzi o skalę wydarzenia, ale też podobną ostrożność, prawie lęk, bo w świadomość dwóch narodów wchodzi bardzo ważne przesłanie, nawołujące do pojednania. Jest to przesłanie oparte całkowicie na nauce Ewangelii i na treści Modlitwy Pańskiej, której nauczył nas sam Pan Jezus, w której prosimy Pana Boga o przebaczenie nam grzechów, tak jak my przebaczamy innym - czyli pouczającej nas o tym, że trzeba sobie nawzajem przebaczać. Przesłanie ma także inny jeszcze wymiar. Odnosi się również do innej modlitwy Chrystusa - „Aby byli jedno” (por. J 17, 21). I myślę, że jest to coś podstawowego i ewangelicznego, że dwa narody żyjące obok siebie i przeżywające tak wiele wspólnych problemów zaczynają tęsknić za tą jednością, co wyraża się m.in. w tym, iż mówią jednym tekstem. Tak wielu usiłowało nam wmawiać, że nasze Kościoły to wrogie sobie wspólnoty, a to nieprawda. Są to Kościoły chrześcijańskie, opierające się na Ewangelii i wielkiej tradycji chrześcijaństwa, zwłaszcza pierwszych jego wieków, i trzeba docenić to, że dążą one do dialogu i uszanowania siebie nawzajem. Okazuje się, że taki dialog, który jest także dialogiem między narodami, jest możliwy na bazie religijnej - najpiękniejszej, na jakiej człowiek może spotkać drugiego człowieka, bo świadkiem tego spotkania jest sam Bóg. Pan Jezus prosił Ojca o braterstwo i jedność wszystkich. Wiedział, że przyjdą nieporozumienia, że Jego uczniowie się rozejdą, a nawet będą ze sobą walczyć. Dlatego zwracał się do swojego Ojca w niebie, by bracia, którzy podejmą ideę chrześcijańską, Chrystusową, mogli się ze sobą pojednać. Na to przesłanie czekaliśmy wiele lat, a może i wieków. Choć nie zawiera ono jakichś elementów decyzyjnych i nie wyjaśnia zaszłości historycznych - jeszcze długo będą je badać historycy - został podjęty bardzo istotny pierwszy krok: następuje podanie sobie rąk oraz życzliwa wspólna rozmowa i modlitwa. Chrześcijaństwo bardzo potrzebuje jedności. Rozłamy, odejścia, herezje i unoszenie się ambicją spowodowały jego ogromne osłabienie. Kościół pierwszych wieków był silny, bo chrześcijanie byli razem. Choć pewnie podobnie jak my różnili się pod wieloma względami - to mimo wszystko kierowali się zasadą miłości Bożej. Dzisiaj mamy chrześcijaństwo rzymskie - katolickie, mamy chrześcijan prawosławnych, mamy ogromną rodzinę chrześcijan wywodzących się z reformacji. Wszyscy jesteśmy ochrzczeni, wierzymy w Chrystusa, wierzymy w Boga w Trójcy Świętej Jedynego. A jednak nie tworzymy wspólnej, wielkiej rodziny Chrystusowej, jesteśmy podzieleni. Chrystus bardzo pragnie zjednoczenia tych, którzy w Jego imię żyją i często dokonują wspaniałych dzieł na Bożym świecie. Chrześcijanie przeżywają dzisiaj lęk przed naporem ateizmu - obecnie także przed niektórymi wojowniczymi ugrupowaniami islamskimi - co powoduje jakieś osłabienie chrześcijaństwa. Poza tym przy Chrystusie widzimy ogromną rzeszę ludzi niezdecydowanych, nieufnych wobec Ewangelii, nieufających Kościołowi. Ci ludzie dają słabe świadectwo swojej wiary, a często nawet dołączają do tych, którzy walczą z porządkiem Dekalogu, z prawem naturalnym. Tymczasem chrześcijaństwo wszystkich odłamów zasadniczo bazuje na prawie naturalnym, a Dekalog jest przewodnią siłą moralną dla wszystkich chrześcijan na świecie. Dlatego właśnie jedność może wzmocnić wspólne siły do walki o Boże prawa. Następuje więc bardzo ważny moment, który przyjmujemy z lękiem i drżeniem o to, jakie pociągnie za sobą skutki, czy nasze nadzieje z nim związane się spełnią, co wyniknie z tej inicjatywy, motywowanej przede wszystkim wiarą i miłością. Sygnowane dziś wspólne przesłanie jest bardzo ważne dla naszego sąsiedzkiego „dziś”, ale także trudnego „wczoraj” i niepewnego „jutro”. Mamy nadzieję, że wyda dobre owoce. Zapewne jeden i drugi naród będą pilnie analizować teksty przesłania przedstawicieli swych wiodących Kościołów i zastanawiać się, jak dokument tej miary ma służyć przyszłości. Bo i jeden, i drugi naród patrzy w przyszłość swojej młodzieży - patrzymy w kierunku naszego wspólnego jutra. Pozostajemy w nadziei, że Chrystus, który jest Panem czasu, udzieli nam swojej łaski i doda sił, żeby nasze narody się zjednoczyły, żeby umiały sobie przebaczyć i zaufać, i żeby w wielkiej rodzinie chrześcijańskiej zobaczyły swoją lepszą przyszłość.
CZYTAJ DALEJ

Kalendarz Adwentowy: Miasto na wiecznej Skale

2025-12-03 21:00

[ TEMATY ]

Kalendarz Adwentowy 2025

Family News Service

• Iz 26, 1-6 • Ps 118 • Mt 7, 21.24-27
CZYTAJ DALEJ

Kraków/ W zderzeniu dwóch tramwajów poważnie ranny motorniczy, pasażerowie z niegroźnymi obrażeniami

2025-12-03 19:43

[ TEMATY ]

Kraków

PAP

Dwa tramwaje zderzyły się w czwartek wieczorem na ul. Bieńczyckiej w Krakowie. W wypadku poważnie ranny został jeden z motorniczych, a 34 pasażerów odniosło niegroźne obrażenia. Linia jest zablokowana, wprowadzono objazdy.

Do zderzenia tramwajów nr 5 i 52 doszło przed godziną 18.00 na ul. Bieńczyckiej w kierunku ronda Kocmyrzowskiego – poinformowało krakowskie MPK.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję