Reklama

Niedziela Legnicka

Aby skutecznie porozumiewać się z uczniem

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Skrypty psychologiczne dorosłych według koncepcji E. Berna i ich wpływ na zachowanie dziecka w szkole to jeden z głównych tematów warsztatów pedagogiczno-psychologicznych, które odbyły się 7 października w Jeleniej Górze. Prowadziła je Dorota Rzepczyńska – pedagog specjalny, trener treningu kontroli złości H. M. Kellner „Pod kontrolą”, terapeuta i doradca rodzinny, trener Treningu Zastępowania Agresji TZA A. Goldsteina, edukator dla dorosłych w obszarze komunikacji interpersonalnej.

Celem szkolenia było zdobycie przez katechetów wiedzy na temat wpływu skryptów psychologicznych nauczycieli i uczniów na styl funkcjonowania zespołu klasowego. Bardzo dokładnie omówiła cztery tego typu relacje. Skrypt, który nazywany jest także scenariuszem życiowym, przeważnie funkcjonuje i działa na jednostkę na poziomie podświadomym. Jest to struktura, która wykształca się we wczesnym dzieciństwie na podstawie kontaktów, komunikatów (werbalnych i niewerbalnych) oraz relacji z osobami bliskimi w rodzinie. Dziecko asymiluje te treści, koduje nieświadomie w trwałe przekonania na temat swój i świata. Tworzy to trwałą postawę, która rzutuje na dalsze życie człowieka.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Prowadząca podkreśliła, że w zawodzie katechety niezbędne jest posiadanie wysokiego poziomu kompetencji w zakresie dwóch podstawowych umiejętności. Pierwsze to umiejętności fachowe, czyli wiedza teoretyczna i merytoryczna, potrzebne, by przekazywać treści programowe. A po drugie, to kompetencje interpersonalne, które bazują na wiedzy psychologicznej, empatii, zdolności nawiązywania i analizowania relacji międzyludzkich. Od poziomu tych właśnie zdolności w dużej mierze zależy funkcjonowanie uczniów i nauczycieli w szkole oraz powodzenie oddziaływań dydaktycznych, opiekuńczych i wychowawczych.

Reklama

Prelegentka przekazała również podstawową wiedzę na temat przyczyn trudnych zachowań uczniów w różnych sytuacjach, a także próbowała nauczyć, jak interpretować reakcje uczniów i skutecznie reagować wychowawczo. Jednocześnie podkreśliła, iż wielu z nas nieraz nieświadomie może popełniać błędy wychowawcze i wyjaśniła, jak tego unikać. Omówiła także destrukcyjne i konstruktywne strategie przyciągania uwagi stosowane przez uczniów w trakcie zajęć lekcyjnych i pokazała, jakie są sposoby reagowania nauczyciela w klasie. A źródła zachowań uczniów przeszkadzających w lekcji są złożone, specyficzne dla każdego z osobna i zależą od jego indywidualnych doświadczeń. Pomocne w określeniu przyczyn są właśnie wcześniej omówione skrypty.

W zajęciach wzięło udział ponad 30 katechetów. Obecny był również dyrektor Wydziału Katechetycznego – ks. dr Jarosław Kowalczyk.

2014-10-30 10:28

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Jak przeżyć z nastolatkiem?

Niedziela toruńska 17/2023, str. I

[ TEMATY ]

warsztaty

warsztaty

Toruń

Renata Czerwińska

Michał Frąckowicz dzielił się doświadczeniem rodzica i pedagoga także poprzez scenki

Michał Frąckowicz dzielił się doświadczeniem rodzica i pedagoga także poprzez scenki

Co się stało z naszym Jasiem? – zastanawiają się rodzice. – Trzaska drzwiami, siedzi po nocach w komputerze, rano nie można go dobudzić, w pokoju ma bałagan i mówi, że niczego nie rozumiemy. A właściwie to nie mówi, tylko krzyczy.

Na szczęście nikt nie podmienił Jasia. Okres dorastania to czas, kiedy w mózgu nastolatka w krótkim czasie pojawiają się nowe połączenia. Dorastający Janek patrzy w głąb siebie, zastanawia się nad swoją tożsamością. – To naturalny proces w Bożym planie – wyjaśniał Michał Frąckowicz, mąż, ojciec i wieloletni pedagog, prowadzący warsztaty dla rodziców Bunt na pokładzie – Najważniejsze, aby w tym czasie, który jest trudny i dla nastolatka, i dla jego rodziców, zadbać o relację. To zaprocentuje na przyszłość.

CZYTAJ DALEJ

Kapucyn o imieniu Pio

[ TEMATY ]

O. Pio

Archiwum "Głosu Ojca Pio"

Stygmatyk z Pietrelciny znany jest powszechnie jako charyzmatyczny spowiednik i wybitny kierownik duchowy. Na sprawowane przez niego Msze święte przybywały tłumy. Był także zakonnikiem, bratem mniejszym kapucynem. Czym charakteryzowało się jego podejście do zakonu, w którym wzrastał duchowo, cierpiał i umarł szczęśliwy?

Francesco (Franciszek) Forgione – przyszły Ojciec Pio – dzięki danym mu od Boga duchowym wizjom, jeszcze przed wstąpieniem do zakonu zrozumiał, że jego życie będzie walką, duchową walką z wrogiem zbawienia i nieprzyjacielem człowieka – diabłem. Jednakże w kampanii tej zajął miejsce po stronie Zwycięzcy, a poprzez mistyczne widzenia poznał także, że zawsze może liczyć na Boże wsparcie, które wyprowadzi go z każdej trudności.

CZYTAJ DALEJ

Maryjna trasa w Ogrodach Watykańskich

2024-05-02 19:19

[ TEMATY ]

Watykan

Ogrody Watykańskie

Vatican News/www.vaticannews.va/pl

Figura Matki Bożej w Ogrodach Watykańskich

Figura Matki Bożej w Ogrodach Watykańskich

Przez cały maj Muzea Watykańskie proponują pielgrzymom maryjny spacer po Ogrodach Watykańskich, połączony z modlitwą o pokój. Można wziąć w nim udział dwa razy w tygodniu: w sobotę rano i w środę po audiencji ogólnej, po uprzedniej rezerwacji - mówi s. Emanuela Edwards, kierownik Biura Działalności Edukacyjnej Muzeów Watykańskich.

„Maj z Maryją - mówi s. Emanuela - to specjalna wizyta w Ogrodach Watykańskich. Na trasie znajduje się 10 najważniejszych wizerunków maryjnych. W tym czasie, kiedy jest na świecie tak wiele napięć i konfliktów, będziemy się modlić o pokój przed wizerunkami Matki Bożej. W Ogrodach Watykańskich jest w sumie 27 wizerunków Maryi. Mamy więc prawo twierdzić, że są to ogrody maryjne. (…) Wielu papieży dostrzegało ten duchowy wymiar ogrodów. Łączy się w nim piękno natury, fontann, starożytnych zabytków, wizerunków Maryi i świętych, tworząc harmonijną oazę spokoju, w których papieże mogli znaleźć przestrzeń na modlitwę i kontemplację. I rzeczywiście niektórzy papieże, jak Jan Paweł II czy Benedykt XVI, codziennie przychodzili tu na spacer, aby się pomodlić i odpocząć”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję