Reklama

Kultura

W habicie na Oscary

„Ida” – świetne polskie kino, tragiczna polska historia

Niedziela Ogólnopolska 3/2015, str. 55

[ TEMATY ]

film

Materiały prasowe

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Polski film „Ida” w reżyserii Pawła Pawlikowskiego ma w tym roku wielkie szanse na Oscara! Jest to film naprawdę wybitny – genialny, jeżeli chodzi o kunszt aktorski, przepięknie sfilmowany. Fabuła zaczyna się w sposób bardzo ciekawy – spotykamy młodą dziewczynę, która jest nowicjuszką w klasztorze. Tam wszystko ma swój rytm, odbywa się w całkowitej ciszy, skupieniu, jest zrytualizowane. Zastanawiamy się, czy te siostry są szczęśliwe. Pytamy, dlaczego tam są. To wszystko jest wielkim znakiem zapytania... Okazuje się, że ta młodziutka dziewczyna już niedługo ma złożyć śluby wieczyste, w związku z czym zostaje wysłana przez przełożoną do swojej jedynej żyjącej krewnej – kobiety, o której będzie się mówić „krwawa Wanda”; była ona prokuratorem wojskowym w okresie stalinizmu i na swoich rękach ma krew ludzi, których skazała na śmierć za wrogość wobec systemu komunistycznego. Domyślamy się, że wysyłała na śmierć polskich bohaterów, Żołnierzy Wyklętych... „Krwawa Wanda” jest osobą, o której od razu wiemy, że to ktoś bardzo zrujnowany wewnętrznie, nawet ohydny. Przez cały film pije alkohol, w większości scen pali papierosy. Ciekawe, że reżyser postanowił pokazać ją jako osobę, którą okłamała jej własna historia, osobę zniszczoną przez wyrzuty sumienia.

Ciekawe, tym bardziej że zakonnica spróbuje świata swojej ciotki. Przyjdzie moment, kiedy założy jej ubrania, włoży jej buty. „Wejść w czyjeś buty” to metafora. Spotykają się dwie kobiety: jedna jest morderczynią polskiego podziemia patriotycznego, druga – zakonnicą, łączą je więzy krwi. W pewnym momencie Wanda mówi do Idy: – Pokażę ci teraz zdjęcie twoich rodziców, to byli Żydzi, którzy zostali zamordowani w czasie II wojny światowej, a ty jesteś ich jedynym ocalonym dzieckiem. Już sam fakt, że spotykamy zakonnicę będącą Żydówką, jest bardzo ciekawy, bo to może być jakaś teologiczna synteza dziejowa, pokazanie tego, jak niezwykle splatają się ludzkie losy: dziewczyna, która pochodzi z ortodoksyjnie żydowskiej rodziny, całe życie spędza w klasztorze, ma oblubieńczą relację z Chrystusem. Chociaż to pozornie bez znaczenia, buduje całe zaplecze duchowe czy emocjonalne filmu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Obydwie kobiety wyruszają w podróż po Polsce i próbują odnaleźć grób rodziny, która została zamordowana przez (to wątek bardzo kontrowersyjny; niestety, można być pewnym, że pozostanie w świadomości zachodnich widzów) polskiego chłopa, który bardzo się bał, że zostanie zdekonspirowany i zabity za przechowywanie żydowskiej rodziny w lesie. Widzimy, że ten polski chłop ma ludzkie odruchy. To nie jest jakiś wyzuty z uczuć i rozumu brutalny morderca (tak pokazano Polaków w „Pokłosiu”), tylko człowiek, który całe życie cierpi z powodu tego, co zrobił. Nie mam żadnego odruchu, żeby kogoś w tym filmie osądzić. Kiedy patrzę na tego chłopa, który siedzi na dnie grobu i wyje z rozpaczy, przestaję go osądzać, a zaczynam mu współczuć. Film nie potępia nikogo. Pojawia się pytanie o źródło zła: jak to się dzieje, że człowiek staje się mordercą? Historycy liczą ofiary, są w stanie ocenić winy różnych osób i środowisk. „Ida” nie jest filmem historycznym, nie ma służyć opisywaniu historii. Wiadomo jednak, że w Polsce zdarzały się mordy na Żydach w czasie okupacji. Ale też w takich instytucjach, jak Urząd Bezpieczeństwa czy NKWD była silna nadreprezentacja Żydów. Film Pawlikowskiego służy do tego, aby pokazać tragiczne ludzkie losy, dramat czasów.

Wiele środowisk w Polsce protestuje przeciwko polityce Ministerstwa Kultury i Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, które to instytucje po raz kolejny wysyłają do oscarowego konkursu film o polskim antysemityzmie. I jest to protest jak najbardziej słuszny, „Ida” bowiem to naprawdę dobry film i ma wielkie szanse na wygraną, a to oznacza, że będzie oglądany na całym świecie. Widzowie ze Wschodu i Zachodu nie będą w stanie wyważyć sprawiedliwych sądów, nie zrozumieją, że chodzi o bolesny, lecz marginalny epizod z historii Polski. Zapamiętają raczej, że Polacy w czasie II wojny zabijali Żydów i – jeśli cokolwiek posiadają – posiadają majątek po swoich ofiarach. A to jest wielkie kłamstwo. Po raz kolejny przegramy więc wojnę informacyjną. Problem jednak nie tkwi w filmie, bo jego twórcy potrafili opowiedzieć tę tragiczną historię z uczciwością i artystyczną mądrością, tylko w polityce państwa, które wobec licznych zniesławień i kłamstw historycznych nie wypracowało żadnego programu edukacyjnego, żadnej linii działania, by zawiłości polskich losów tłumaczyć światu... Mimo wszystko życzymy „Idzie” oscarowego sukcesu. Może będzie on – dla osób odpowiedzialnych za dobre imię Polski w świecie – okazją do zwielokrotnienia wysiłków na rzecz przeciwdziałania zniesławianiu dobrego imienia i prawdziwej historii naszej Ojczyzny. Wiele narodów potrafi mądrze wykorzystać film i inne media do obrony swoich interesów (przykładem niech będzie chociażby jedna z najstarszych organizacji żydowskich w Ameryce – Liga Przeciwko Zniesławieniu). Czy i my nie powinniśmy się tego nauczyć? Potrzeba tylko odwagi i dobrej woli.

www.legan.paulini.pl

2015-01-13 15:18

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Zelnik dla Stefczyk.info: Ludzie strachliwi i tchórze boją się prawdy o Smoleńsku

[ TEMATY ]

film

Bożena Sztajner/Niedziela

Trwają kolejne zdjęcia do filmu fabularnego „Smoleńsk” w reżyserii Antoniego Krauze. O filmie, ale także o zbliżającej się rocznicy katastrofy smoleńskiej, portalowi Stefczyk.info opowiadał Jerzy Zelnik - jeden z aktorów, grających w „Smoleńsku”.

CZYTAJ DALEJ

#PodcastUmajony (odcinek 2.): No to trudno

2024-05-01 20:20

[ TEMATY ]

Ks. Tomasz Podlewski

#PodcastUmajony

Mat.prasowy

Co zrobić, jeśli w ogóle nie czuję Maryi? Albo relacja z Nią jest dla mnie trudna bądź po prostu obojętna? Zapraszamy na drugi odcinek „Podcastu umajonego”, w którym ks. Tomasz Podlewski mówi o możliwych trudnościach w relacji z Maryją oraz o tym, jak je pokonać.

CZYTAJ DALEJ

Kard. Pizzaballa: musimy pracować na rzecz zawieszenia broni

2024-05-02 16:29

[ TEMATY ]

pokój

strefa gazy

Pierbattista Pizzaballa

Włodzimierz Rędzioch

Pierbattista Pizzaballa OFM

Pierbattista Pizzaballa OFM

"Musimy pracować na rzecz zawieszenia broni jako pierwszego kroku w kierunku innych perspektyw politycznych, które jednak należy budować" - uważa kard. Pierbattista Pizzaballa. Dzień po objęciu kościoła tytularnego Sant'Onofrio w Rzymie łaciński patriarcha Jerozolimy, wygłosił "lectio magistralis" (wykład mistrzowski) na Papieskim Uniwersytecie Laterańskim (PUL) na temat: „Postaci i kryteria duszpasterstwa pokoju”. Kardynał mówił o słabości społeczności międzynarodowej i wezwał religie, aby nie "dolewać benzyny do ognia": potrzebni są wiarygodni i uczciwi świadkowie, to w Ewangelii można znaleźć wszystkie kryteria budowania pokoju.

Spotkanie przebiegało w szczególnie serdecznej atmosferze ze względu na przynależność Instytutu Studiów Teologicznych Łacińskiego Patriarchatu Jerozolimy do Wydziału Teologicznego PUL. "Więź między Rzymem a Jerozolimą ma fundamentalne znaczenie dla dzisiejszego Kościoła”, zauważył kardynał. Wśród obecnych był o. Francis Patton, franciszkański Kustosz Ziemi Świętej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję