Reklama

Kościół

Fundament, bezpieczeństwo, prawda – o roli lekcji religii w systemie edukacji

Sytuacja, w której jesteśmy, generuje wiele pytań o to, jaką rolę ma odgrywać katecheza szkolna, jaki jest cel jej obecności w szkole - wskazał w rozmowie z Polskifr.fr ks. kanonik Marcin Klotz, dyrektor Wydziału Duszpasterstwa Dzieci i Młodzieży Archidiecezji Warszawskiej. W dniach 26-28 września w Rzymie odbył się Jubileusz Katechetów, co szczególnie skłania do podejmowania kolejnych refleksji.

2025-09-30 07:45

[ TEMATY ]

religia w szkole

Bożena Sztajner/Niedziela

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Archidiecezja Warszawska, mimo trudności, stara się odpowiadać na wyzwania stojące przed nauczaniem lekcji religii. Niektórzy katecheci zdecydowali się podjąć nauczania edukacji seksualnej, co ks. Marcin Klotz ocenił jako szansę dla tego przedmiotu, choć jest to wielka odpowiedzialność i trudny temat.

W obliczu nowych wyzwań

Skala redukcji godzin religii w Archidiecezji Warszawskiej była mniejsza niż w innych diecezjach ze względu na fakt, że na jej terenie już wcześniej nie było wystarczającej liczby katechetów do pokrycia zapotrzebowania na nauczanie tego przedmiotu. Mimo to niektórzy nauczyciele odczuli redukcję wprowadzoną przez rząd. „Na ten moment mam informację o kilkunastu osobach, które przestały nauczać lekcji religii ze względu właśnie na zmniejszenie liczby godzin do jednej” - poinformował ks. Klotz.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

„Jest to działanie bezprawne ze strony państwa. Kościół jako wspólnota tej decyzji nie uznaje - podkreślił ks. Marcin Klotz, komentując zmiany wprowadzone przez rząd. - Stoimy na stanowisku, że w szkole nadal normalnie powinny być dwie godziny lekcji religii. To, co się dzieje w szkołach, według naszej oceny jest niesprawiedliwe i bezprawne”.

Archiwum prywatne ks. Marcina Klotza

Ks. Marcin Klotz

Ks. Marcin Klotz

Współpraca z dyrekcjami szkół

W zmieniającej się rzeczywistości edukacyjnej wielu katechetów szuka nowych dróg na ścieżce zawodowej. „Zrobili studia podyplomowe, podejmując nauczanie innych przedmiotów” – mówi ks. Klotz.

Reklama

Katecheci mają wsparcie ze strony Kościoła i dyrekcji szkół: „Wielu dyrektorów występowało w obronie katechety, dając możliwość zatrudnienia na innych stanowiskach, więc na pewno nie możemy mówić o złej woli dyrektorów”.

Edukacja zdrowotna – kontrowersje i odpowiedzialność

Nowy przedmiot - edukacja seksualna - zawiera niektóre treści sprzeczne z nauczaniem Kościoła. „Nie możemy jako Kościół mówić, że to jest dobre. Jest to wbrew temu, co mówimy o małżeństwie, czego nauczamy jako Kościół” – zaznaczył ks. Klotz, odnosząc się do kontrowersyjnych treści.

Archidiecezja Warszawska jednak pozwala katechetom na nauczanie edukacji zdrowotnej z zastrzeżeniem. „Na ten rok jest zgoda na to, żeby nauczyciele, którzy chcą podjąć się tej pracy, mogli pracować, ale to nie jest tak, że uważamy, że wszystko jest w porządku” - poinformował rozmówca Polskifr.fr.

Dla ks. Klotza kluczowe jest, by nauczyciel pozostał wierny prawdzie. „Jestem przekonany, że jest szansa dla tego przedmiotu, żeby nie był tak bardzo szkodliwy dla młodego człowieka, kiedy uczy nauczyciel wierzący” - ocenił dyrektor Wydziału Duszpasterstwa Dzieci i Młodzieży Archidiecezji Warszawskiej, wskazując na odpowiedzialność katechetów, którzy podejmują się nauczania edukacji zdrowotnej. „Nie chodzi o przekonania religijne, to chodzi o prawdę” - dodał.

Czym dzisiaj jest katecheza?

Reklama

W kontekście przemian społecznych i kulturowych coraz częściej pada pytanie o sens i cel nauczania religii w szkole. Ks. Klotz dostrzega potrzebę redefinicji. „Widzimy, że ten przedmiot w szkole nie prowadzi do wiary. Bardzo trudno, jeżeli chodzi o szkołę, jest rzeczywiście zachęcić młodego człowieka do pogłębienia wiary, bo nie ma doświadczenia wiary na lekcji religii. Nie jest to zgromadzenie liturgiczne, nie jest to wspólnota modlitwy” - uważa ks. Marcin Klotz.

Mimo to przedmiot religia pełni ważną rolę wychowawczą i intelektualną. „Kładziemy nacisk na to, żeby katecheza była dobrze przygotowana od strony intelektualnej” – powiedział rozmówca Polskifr.fr, wskazując na nauczanie religii jako ważne narzędzie w dziedzinie przekazywania wartości i podstaw moralności. „Katecheza jest odpowiedzią na ten czas, w którym żyjemy. To są konkretne osoby, które przychodzą z konkretnym doświadczeniem życia, z konkretnych rodzin”.

Wobec coraz większego zagubienia młodzieży, lekcja religii może dać coś, czego brakuje w wielu innych przestrzeniach edukacyjnych: „Młodzi ludzie są bardzo pogubieni. Katecheza daje pewien fundament, poczucie bezpieczeństwa i pewność tego, że są rzeczy niezmienne, prawdy, które trwają niezależnie od tego, jak świat się zmienia”.

Jednak największym wyzwaniem pozostaje sposób przekazu: „To jest też wyzwanie, żeby mówić w taki sposób, aby był zrozumiały dla młodego człowieka, ale jednocześnie nie utracić nic z tego, co mamy głosić, czyli Objawienia”.

Słowo do nauczycieli

Reklama

Na koniec ks. Marcin Klotz skierował słowo wsparcia i uznania do wszystkich nauczycieli: „Wszystkim nauczycielom, nie tylko uczącym religii i katechetom, którzy podejmują wysiłek pracy z dziećmi i młodzieżą w edukacji, życzę przede wszystkim odwagi, mądrości i głębokiego przekonania, że to, co robicie jest ważne” - podkreślił dyrektor Wydziału Duszpasterstwa Dzieci i Młodzieży Archidiecezji Warszawskiej. Dodał, że młodzi ludzie ich potrzebują jako mistrzów, którzy „wskażą właściwą drogę i dadzą poczucie pewności”. Zachęcił, aby w swojej pracy wzorowali się na Jezusie Chrystusie.

*

Ks. kanonik Marcin Klotz od lipca br. pełni funkcję dyrektora Wydziału Duszpasterstwa Dzieci i Młodzieży Archidiecezji Warszawskiej. Jest kapłanem z 20-letnim doświadczeniem duszpasterskim i edukacyjnym, który nie tylko nauczał religii na wszystkich poziomach edukacyjnych – od przedszkola po liceum – ale dziś uczy także młodzież w szkole specjalnej.

Oceń: +3 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Religia wraca do głosu. Obywatelski projekt ustawy w Sejmie RP

2025-09-17 21:37

[ TEMATY ]

katecheza

religia w szkole

Adobe Stock

Już 26 września w Sejmie odbędzie się pierwsze czytanie obywatelskiego projektu ustawy przywracającej należne miejsce lekcjom religii i etyki w polskiej szkole. To inicjatywa Stowarzyszenia Katechetów Świeckich, które zebrało ponad pół miliona podpisów, pokazując, że rodzice i uczniowie chcą wychowania opartego na wartościach.

Projekt jest odpowiedzią na zmiany wprowadzone przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Od września religia odbywa się tylko raz w tygodniu, na początku lub końcu dnia, a jej ocena nie jest wpisywana na świadectwo. Zdaniem inicjatorów takie rozwiązania spychają wychowanie moralne na margines i uderzają w prawa rodziców do wychowania dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami.
CZYTAJ DALEJ

USA: plan dla Gazy

2025-09-30 07:55

[ TEMATY ]

Izrael

Palestyna

Gaza

PAP/EPA/MOHAMMED SABER

Podczas konferencji prasowej Donalda Trumpa i Benjamina Netanjahu 29 września w Waszyngtonie amerykański prezydent poinformował o planie dla Gazy, który ma zakończyć bezprecedensowe cierpienia Palestyńczyków oraz doprowadzić do przekazania przez Hamas Izraelowi żywych i nieżyjących zakładników porwanych podczas bestialskiego pogromu 7 października 2023 roku, w którym zamordowano ponad 1200 Izraelczyków, w tym co najmniej dziesięcioro obywateli polskich.

Straty palestyńskie w wyniku izraelskiej akcji militarnej sięgają już 66 tysięcy zabitych i przez znaczącą część społeczności międzynarodowej określane są mianem zbrodni wojennej i ludobójstwem. Przeciwko takiej retoryce władze Izraela zdecydowanie protestują.
CZYTAJ DALEJ

Korea: „40 dni modlitwy za życie” w odpowiedzi na plany liberalizacji aborcji

2025-09-30 15:09

[ TEMATY ]

aborcja

Vatican Media

Kościół katolicki w Korei rozpoczął kampanię „40 dni modlitwy za życie”. Jest to odpowiedź na plany liberalizacji prawa aborcyjnego. Rząd zamierza m.in. zastąpić słowo „aborcja” terminem „przerwanie ciąży” i zalegalizować pigułkę wczesnoporonną. Temat ten wraca do porządku obrad po raz pierwszy od 2019 r., a o sprawie informuje m.in. agencja Fides.

Propozycje zmian w zakresie prawa aborcyjnego zostały zaprezentowane kilka dni temu przez rząd nowego prezydenta Korei Południowej Lee Jae-myunga. Znajdują się wśród nich m.in. zmiana terminu „aborcja” na „przerwanie ciąży”, „zalegalizowanie przerywania ciąży” oraz „wprowadzenie pigułki wczesnoporonnej”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję