Reklama

Premiera w przemyskiej katedrze

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Corocznie w archikatedrze przemyskiej odprawiana jest uroczysta Msza św. za zmarłych nauczycieli, pracowników oświaty i uczniów. Wspólnota Duszpasterstwa Nauczycieli chce w ten sposób dać wyraz modlitewnej pamięci o swoich zmarłych koleżankach i kolegach. Udział w Eucharystii i wspólnotowa modlitwa jest nie tylko aktem miłości i troski o wieczne szczęście tych, którzy od nas odeszli, jest także aktem wdzięczności za wieloletni trud kształtowania serc i umysłów pokolenia młodych Polaków.
W ubiegłym roku wspólnotowa Msza św. odprawiona w dniu 15 listopada miała wyjątkowy charakter. Chór Zespołu Szkół Muzycznych w Przemyślu, prowadzony przez dyrektora Andrzeja Gurana przygotował muzyczną oprawę tej uroczystości. Przy akompaniamencie katedralnych organów, za którymi usiadło dwóch uczniów przemyskiej szkoły: Daniel Prajzner i Tomasz Bembenek, chór wykonał fragmenty Mszy Pastoralnej F-dur Antona Diabellego. Warto podkreślić, że było to pierwsze wykonanie fragmentów tego dzieła w Polsce.
Na pełne wykonanie Mszy Pastoralnej F-dur cysterskiego kompozytora miłośnicy muzyki sakralnej nie musieli długo czekać. W dniu 23 listopada 2002 r., w ramach XIX Festiwalu Przemyska Jesień w archikatedrze przemyskiej odbyła się polska prapremiera tego dzieła w wykonaniu Chóru i Orkiestry Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych z Przemyślu pod dyrekcją Andrzeja Gurana. Więcej informacji na temat wspomnianego dzieła muzycznego i jego prawykonania znajdą Czytelnicy w poniżej zamieszczonym artykule Jolanty Nodziak-Furgały.
Tą drogą składam serdeczne podziękowanie dyrektorowi Andrzejowi Guranowi i członkom Chóru za przygotowanie oprawy muzycznej do wspomnianej Mszy św. oraz za kilkuletnią współpracę z młodzieżą tejże szkoły i katechetką Elżbietą Świtą w przygotowywaniu comiesięcznych spotkań Duszpasterstwa Nauczycieli.
Z racji zbliżającego się jubileuszu 50-lecia istnienia przemyskiej Państwowej Szkoły Muzycznej, w imieniu Wspólnoty Nauczycieli, życzę Dyrekcji, Gronu Pedagogicznemu i Uczniom wielu sukcesów i jak najowocniejszego wykorzystania ofiarowanych przez Stwórcę talentów.

Diabelli urodził się niedaleko Salzburga w 1781 r. (25 lat po Mozarcie). Był austriackim kompozytorem, pedagogiem i wydawcą. Znajomość życiorysu artysty pozwala zrozumieć, dlaczego tak ważną rolę w jego dorobku twórczym pełnią dzieła kościelne.
Jako chłopiec Diabelli śpiewał w chórze klasztoru Benedyktynów w Michaetbauern, a następnie w chórze przy katedrze w Salzburgu, gdzie nad jego edukacją czuwał Michał Haydn - brat słynnego Józefa Haydna. Swe praktyczne i teoretyczne studia muzyczne kontynuował Diabelli jako kleryk w Wyższej Szkole Łacińskiej w Monachium.
Rozpoznawszy swoje powołanie życiowe wstąpił artysta do klasztoru Cystersów w Raitenhaslach, ale plany kariery duchownego pokrzyżowała mu przeprowadzona w 1805 r. sekularyzacja zakonów bawarskich. Z polecenia Michała Haydna udał się więc Diabelli do Wiednia, gdzie znalazł pole do działania jako nauczyciel fortepianu i gitary, a następnie wydawca dzieł muzycznych. Zmarł w Wiedniu w 1858 r.
W obfitej twórczości Diabellego oprócz utworów religijnych, ważne miejsce zajmują dzieła fortepianowe, sonaty i sonatiny na dwie i cztery ręce, stanowiące po dziś dzień czołowe pozycje w repertuarze pedagogicznym.
Msza Pastoralna F-dur napisana została w październiku 1830 r., ale dopiero w roku 1986, a więc ponad 150 lat później, utwór ukazał się drukiem (wydawnictwo Anton Bohm und Sohn). Msza ta jest przykładem bardzo umiejętnego operowania techniką kompozytorską i wyczucia stylu kościelnego. Tekst liturgiczny opracowany został bardzo starannie. Cały utwór przesycony jest nastrojem bożonarodzeniowym z wyraźną domieszką elementów ludowych. Kompozycja składa się z 6 części: Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus, Benediktus i Agnus Dei.
Rękopis Mszy znajduje się w archiwum kościoła św. Piotra w Wiedniu. W kościele tym utwór wykonywany jest co roku w okresie świąt Bożego Narodzenia dla uczczenia pamięci kompozytora.
Msza Pastoralna F-dur A. Diabellego została wykonana 23 listopada 2002 r. w bazylice archikatedralnej w Przemyślu. Tydzień wcześniej - 15 listopada 2002 r. - Chór Zespołu Szkół Muzycznych z Przemyśla wykonał niektóre partie chóralne tego dzieła. Według dostępnych nam informacji, przemyskie wykonanie było jednocześnie polskim prawykonaniem tego dzieła. W realizacji tego niewątpliwie doniosłego wydarzenia udział wzięli: Chór i Orkiestra Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Przemyślu oraz soliści: Elżbieta Drążek-Barcik - sopran, Olga Popowicz - sopran, Nina Nowak - alt, Łukasz Tęczar - tenor, Grzegorz Futyma - bas, Daniel Prajzner, Tomasz Bembenek - organy. Chór przygotowany został pod kierunkiem Andrzeja Gurana. Całość przygotował i poprowadził główny sprawca całego przedsięwzięcia Antoni Guran.

Jolanta Nodziak-Furgała

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Czy w Nowy Rok katolicy mają obowiązek udziału we Mszy św.?

2024-12-30 07:10

[ TEMATY ]

Msza św.

uroczystość Świętej Bożej Rodzicielki

Karol Porwich/Niedziela

W Nowy Rok w Kościele katolickim obchodzona jest uroczystość Świętej Bożej Rodzicielki Maryi. Jest to święto nakazane. Oznacza to, że wierni zobowiązani są do udziału w Mszy św., a także do powstrzymywania się od prac niekoniecznych.

Uroczystość Świętej Bożej Rodzicielki Maryi jest najstarszym świętem maryjnym w Kościele katolickim. Dogmat o Bożym Macierzyństwie Najświętszej Maryi Panny został zatwierdzony w 431 r. w czasie III soboru powszechnego w Efezie. Jest to pierwszy z dogmatów maryjnych.
CZYTAJ DALEJ

Rozważania na niedzielę ks. Mariusza Rosika: W poszukiwaniu Tego, który szuka

2024-12-27 21:31

[ TEMATY ]

rozważania

Ks. Mariusz Rosik

flickr.com/archidiecezjakrakow

Bardzo lubię wymyślne wysiłki egzegetów, mające na celu wygładzenie rzekomych chropowatości Biblii. Na przykład taką próbę usprawiedliwienia nieuwagi Maryi i Józefa, którzy zagubili Jezusa w świątyni: „przypuszczać należy, że kobiety maszerują dużo wolniej niż mężczyźni, stąd na pewno Maryja wyruszyła w drogę powrotną z Jerozolimy wcześniej niż Józef, a ten podążył za Nią dopiero kilka godzin później. Ona myślała, że Jezus jest z Józefem, on – że pozostał z Maryją”.

Misternie zbudowana konstrukcja nie bardzo jednak przystaje do opowiadania Łukasza, który stwierdza jedynie, że rodzice nie zauważyli, iż ich dwunastoletni Syn pozostał w Świętym Mieście.
CZYTAJ DALEJ

Myśl na tydzień - bp Marian Florczyk

2024-12-30 10:11

[ TEMATY ]

Myśl na tydzień

Bp Marian Florczyk

Episkopat News

bp Maria Florczyk

bp Maria Florczyk
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję