Corocznie w archikatedrze przemyskiej odprawiana jest uroczysta Msza św. za zmarłych nauczycieli, pracowników oświaty i uczniów. Wspólnota Duszpasterstwa Nauczycieli chce w ten sposób dać wyraz modlitewnej
pamięci o swoich zmarłych koleżankach i kolegach. Udział w Eucharystii i wspólnotowa modlitwa jest nie tylko aktem miłości i troski o wieczne szczęście tych, którzy od nas odeszli, jest także aktem wdzięczności
za wieloletni trud kształtowania serc i umysłów pokolenia młodych Polaków.
W ubiegłym roku wspólnotowa Msza św. odprawiona w dniu 15 listopada miała wyjątkowy charakter. Chór Zespołu Szkół Muzycznych w Przemyślu, prowadzony przez dyrektora Andrzeja Gurana przygotował muzyczną
oprawę tej uroczystości. Przy akompaniamencie katedralnych organów, za którymi usiadło dwóch uczniów przemyskiej szkoły: Daniel Prajzner i Tomasz Bembenek, chór wykonał fragmenty Mszy Pastoralnej F-dur
Antona Diabellego. Warto podkreślić, że było to pierwsze wykonanie fragmentów tego dzieła w Polsce.
Na pełne wykonanie Mszy Pastoralnej F-dur cysterskiego kompozytora miłośnicy muzyki sakralnej nie musieli długo czekać. W dniu 23 listopada 2002 r., w ramach XIX Festiwalu Przemyska Jesień w archikatedrze
przemyskiej odbyła się polska prapremiera tego dzieła w wykonaniu Chóru i Orkiestry Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych z Przemyślu pod dyrekcją Andrzeja Gurana. Więcej informacji na temat wspomnianego
dzieła muzycznego i jego prawykonania znajdą Czytelnicy w poniżej zamieszczonym artykule Jolanty Nodziak-Furgały.
Tą drogą składam serdeczne podziękowanie dyrektorowi Andrzejowi Guranowi i członkom Chóru za przygotowanie oprawy muzycznej do wspomnianej Mszy św. oraz za kilkuletnią współpracę z młodzieżą tejże
szkoły i katechetką Elżbietą Świtą w przygotowywaniu comiesięcznych spotkań Duszpasterstwa Nauczycieli.
Z racji zbliżającego się jubileuszu 50-lecia istnienia przemyskiej Państwowej Szkoły Muzycznej, w imieniu Wspólnoty Nauczycieli, życzę Dyrekcji, Gronu Pedagogicznemu i Uczniom wielu sukcesów i jak
najowocniejszego wykorzystania ofiarowanych przez Stwórcę talentów.
Diabelli urodził się niedaleko Salzburga w 1781 r. (25 lat po Mozarcie). Był austriackim kompozytorem, pedagogiem i wydawcą. Znajomość życiorysu artysty pozwala zrozumieć, dlaczego tak ważną rolę w jego
dorobku twórczym pełnią dzieła kościelne.
Jako chłopiec Diabelli śpiewał w chórze klasztoru Benedyktynów w Michaetbauern, a następnie w chórze przy katedrze w Salzburgu, gdzie nad jego edukacją czuwał Michał Haydn - brat słynnego Józefa Haydna.
Swe praktyczne i teoretyczne studia muzyczne kontynuował Diabelli jako kleryk w Wyższej Szkole Łacińskiej w Monachium.
Rozpoznawszy swoje powołanie życiowe wstąpił artysta do klasztoru Cystersów w Raitenhaslach, ale plany kariery duchownego pokrzyżowała mu przeprowadzona w 1805 r. sekularyzacja zakonów bawarskich.
Z polecenia Michała Haydna udał się więc Diabelli do Wiednia, gdzie znalazł pole do działania jako nauczyciel fortepianu i gitary, a następnie wydawca dzieł muzycznych. Zmarł w Wiedniu w 1858 r.
W obfitej twórczości Diabellego oprócz utworów religijnych, ważne miejsce zajmują dzieła fortepianowe, sonaty i sonatiny na dwie i cztery ręce, stanowiące po dziś dzień czołowe pozycje w repertuarze
pedagogicznym.
Msza Pastoralna F-dur napisana została w październiku 1830 r., ale dopiero w roku 1986, a więc ponad 150 lat później, utwór ukazał się drukiem (wydawnictwo Anton Bohm und Sohn). Msza ta jest przykładem
bardzo umiejętnego operowania techniką kompozytorską i wyczucia stylu kościelnego. Tekst liturgiczny opracowany został bardzo starannie. Cały utwór przesycony jest nastrojem bożonarodzeniowym z wyraźną
domieszką elementów ludowych. Kompozycja składa się z 6 części: Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus, Benediktus i Agnus Dei.
Rękopis Mszy znajduje się w archiwum kościoła św. Piotra w Wiedniu. W kościele tym utwór wykonywany jest co roku w okresie świąt Bożego Narodzenia dla uczczenia pamięci kompozytora.
Msza Pastoralna F-dur A. Diabellego została wykonana 23 listopada 2002 r. w bazylice archikatedralnej w Przemyślu. Tydzień wcześniej - 15 listopada 2002 r. - Chór Zespołu Szkół Muzycznych z Przemyśla
wykonał niektóre partie chóralne tego dzieła. Według dostępnych nam informacji, przemyskie wykonanie było jednocześnie polskim prawykonaniem tego dzieła. W realizacji tego niewątpliwie doniosłego wydarzenia
udział wzięli: Chór i Orkiestra Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Przemyślu oraz soliści: Elżbieta Drążek-Barcik - sopran, Olga Popowicz - sopran, Nina Nowak - alt, Łukasz Tęczar - tenor, Grzegorz
Futyma - bas, Daniel Prajzner, Tomasz Bembenek - organy. Chór przygotowany został pod kierunkiem Andrzeja Gurana. Całość przygotował i poprowadził główny sprawca całego przedsięwzięcia Antoni Guran.
Jolanta Nodziak-Furgała
Pomóż w rozwoju naszego portalu