Reklama

Wiadomości

O błędzie, który kosztuje nas wychowanie całego pokolenia

Szkoła bez zadań domowych, czyli pokolenie bez nawyku wysiłku

2025-10-29 22:13

[ TEMATY ]

szkoła

edukacja

Red.

Andrzej Sosnowski

Andrzej Sosnowski

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

„Dzieci muszą mieć dzieciństwo” – powtarzali politycy, uzasadniając likwidację prac domowych. Miało być mniej stresu, więcej radości, więcej „dobrostanu”. I rzeczywiście, stres zmalał, ale wraz z nim – także motywacja, samodzielność i odpowiedzialność. Polska szkoła znów stała się poligonem eksperymentu ideologicznego, w którym to nie dziecko ma się rozwijać, lecz system ma dobrze wyglądać w sondażach.

Źle wprowadzony projekt – czyli źle rozumiane dzieciństwo

„Źle wprowadzony projekt” – tak Joanna Mucha, wiceszefowa Polski 2050, skomentowała na antenie jednej z komercyjnych radiostacji pomysł Barbary Nowackiej o likwidacji prac domowych. To eufemistyczne stwierdzenie. Bo nie był to projekt źle wprowadzony – był po prostu zły w swojej istocie. Oparty na fałszywym założeniu, że dziecko trzeba chronić przed wysiłkiem, że nauka jest opresją, a obowiązek – krzywdą.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Tymczasem dzieciństwo nie jest azylem przed światem. Jest przygotowaniem do dorosłości. Jeśli w tym okresie nie nauczymy dziecka systematyczności, odpowiedzialności, samodzielności i cierpliwego wysiłku – nie oczekujmy, że nagle nabędzie je jako dorosły. Bo przecież szkoła nie istnieje po to, by zapewniać uczniowi wieczny spokój. Dyscyplina, obowiązki, stres przed klasówką czy trema przed wystąpieniem – to nie są przeszkody, lecz naturalne elementy wychowania, które kształtują charakter i hart ducha. Rodzina, szkoła, praca zawodowa – wszystkie one w jakimś sensie „naruszają dobrostan”, ale w zamian dają coś więcej: rozwój, dojrzałość, zdolność do poświęceń.

Szkoła bez prac domowych to jak dom bez fundamentów – stoi chwilę, aż przyjdzie pierwszy deszcz, a wtedy widać, że cała konstrukcja była tylko dekoracją, nie domem. Szkoła bez prac domowych to jak dom bez fundamentów – wygląda nowocześnie, pachnie świeżą farbą, ale pierwsza wichura zmienia ją w ruinę dobrych intencji.

Raport, który mówi pół prawdy

Instytut Badań Edukacyjnych ogłosił raport, z którego wynika, że uczniowie są mniej zestresowani i mają więcej czasu wolnego. Brzmi dobrze – dopóki nie przeczytamy końcówki: „...ponad dwie trzecie nauczycieli dostrzegło spadek motywacji uczniów do odrabiania prac”.

Cóż za eufemizm! Spadek motywacji to w rzeczywistości „zanik nawyku uczenia się". Uczniowie przestali sięgać po podręcznik, jeśli nie towarzyszy temu konsekwencja oceny. Przestali powtarzać materiał, jeśli nie jest to wymagane. Nauka stała się jednorazowym „doświadczeniem na lekcji”, a nie procesem kształtowania charakteru. To nie sukces, lecz cicha kapitulacja szkoły przed kulturą natychmiastowej przyjemności.

Lotofagowie naszych czasów

Reklama

Homer pisał o Lotofagach – ludach, które żyły w błogim spokoju, karmiąc się kwiatami lotosu. Kto je spożył, zapominał o celu podróży i o domu. Dziś w polskiej szkole ten lotos to „dobrostan ucznia”, rozumiany jako brak stresu, obowiązków i wysiłku. Ale szkoła nie jest sanatorium. Ma wychowywać, nie usypiać. Każdy nauczyciel wie, że rozwój wymaga napięcia, że wysiłek jest źródłem wzrostu. Bez zmagania nie ma postępu. Bez pracy domowej nie ma pracy nad sobą.

A jeśli uczeń nie nauczy się pracy – ktoś inny będzie za niego decydował.

Podziel się cytatem

Reforma, która uderza w wychowawcę

Decyzja MEN o zniesieniu obowiązkowych zadań była nie tylko błędem merytorycznym – była uderzeniem w autorytet nauczyciela. W praktyce odebrała mu narzędzie motywacji i wychowania. Skoro nauczyciel nie może ocenić pracy ucznia, to znaczy, że jego słowo straciło moc. Zamiast wspierać relację mistrz–uczeń, MEN wprowadziło atmosferę pozornego partnerstwa, w której to dziecko decyduje, czy chce się uczyć.

To odwrócenie porządku. W imię rzekomej wolności ucznia niszczy się sens wychowania – bo wychowanie zakłada prowadzenie, a nie tylko towarzyszenie.

Powrót do normalności

Nie dziwi więc, że – jak pokazują sondaże – dwie trzecie Polaków chce powrotu obowiązkowych prac domowych. Rodzice widzą, że dzieci się cofają. Nauczyciele mówią wprost: uczniowie zapominają, jak się uczyć.

Powrót zadań jest koniecznością – ale nie w formie biurokratycznych limitów czy „dla chętnych”.

Potrzebny jest powrót do sensu wychowania: że wiedza wymaga trudu, a trud przynosi radość.I tu docieramy do pedagogiki personalistycznej. To ona pokazuje, kim jest nauczyciel i kim ma być uczeń. Wychowanie personalistyczne rodzi się z realistycznej filozofii człowieka – z pytania: kim jest człowiek, ku czemu wzrasta, jaką ma wartość. To wychowanie mistrza i ucznia – nie kolektywu i jednostki bez twarzy. To spotkanie osób, w którym nauczyciel nie tylko przekazuje wiedzę, ale sam staje się świadkiem wartości.

Kiedy państwo mówi dziecku: „nie musisz”, ono szybko nauczy się mówić to samo światu.

Jeśli dziś zabieraliśmy mu obowiązek pracy domowej, jutro odbieramy mu zdolność do ofiary, służby, poświęcenia. A wtedy żadne reformy nie pomogą – bo wychowanie przestaje się dokonywać.

Niech szkoła przestanie być krainą lotosu i znów stanie się miejscem, gdzie uczymy się wiosłować – jak Odyseusz ze swymi towarzyszami – ku domowi, ku prawdzie, ku dojrzałości.

Ocena: +22 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Gdańsk: Protest „Tak dla edukacji, nie dla deprawacji!”

[ TEMATY ]

protest

edukacja

PAP/Andrzej Jackowski

W Gdańsku odbyła się manifestacja pod hasłem „Tak dla edukacji! Nie dla deprawacji!”. W proteście wzięli udział, rodzice, nauczyciele, młodzież, którzy chcieli wyrazić sprzeciw wobec zmian w edukacji, które niszczą szkołę. Chodzi o pomysły Ministerstwa Edukacji Narodowej dot. wprowadzenia do szkół obowiązkoego przedmiotu „edukacja zdrowotna”, który miałby zastąpić przedmiot wychowanie do życia w rodzinie.

W południe na placu przed budynkiem Rady Miasta w Gdańsku zebrał się tłum protestujących przeciwko wprowadzeniu do szkół programu „edukacja zdrowotna”. Nauczyciele, rodzice oraz młodzież protestowali pod hasłem „Tak dla edukacji! Nie dla deprawacji!”
CZYTAJ DALEJ

Leon XIV na 100-lecie diecezji częstochowskiej: Niech jubileuszowe inicjatywy owocują w życiu wspólnot parafialnych, rodzin i całej diecezji

2025-10-30 10:35

[ TEMATY ]

Nuncjusz Apostolski

stulecie diecezji

Leon XIV

Vatican Media

„Wraz z Wami wysławiam Boga bogatego w miłosierdzie za sto lat istnienia Kościoła partykularnego tak mocno związanego z Ikoną Najświętszej Maryi Panny Częstochowskiej” – napisał Leon XIV w liście na 100-lecie diecezji częstochowskiej.

Głównym uroczystościom przewodniczył nuncjusz apostolski w Polsce abp Antonio Guido Filipazzi. – Misja Kościoła trwa – tutaj, w tej wspólnocie i na całym świecie – mówił 29 października, podczas Mszy św. w archikatedrze Świętej Rodziny w Częstochowie, kończącej główne obchody 100-lecia archidiecezji częstochowskiej oraz IX Kongresu Eucharystycznego Archidiecezji Częstochowskiej.
CZYTAJ DALEJ

Szkoła podstawowa we Włodarach została ostrzelana

2025-10-30 14:18

[ TEMATY ]

szkoła podstawowa

Adobe Stock

Budynek szkoły podstawowej we Włodarach został dziś rano ostrzelany prawdopodobnie z broni pneumatycznej. Wszystkich uczniów ewakuowano. Zaniepokojeni rodzice zostali poinformowani o sytuacji i natychmiast odebrali dzieci z miejsca - informuje wpolityce.pl.

Zgłoszenie w sprawie ostrzelania budynku szkoły policjanci otrzymali dziś rano ok. godz. 9.30. Osoba dzwoniąca informowała, że ktoś oddał strzały w kierunku szkoły prawdopodobnie z wiatrówki.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję