Reklama

Niedziela Wrocławska

Powołani, aby kochać i służyć

16 maja w archikatedrze wrocławskiej odbyły się święcenia diakonatu. O posłudze diakonów i ich roli w Kościele z ks. Andrzejem Olejnikiem, ojcem duchownym w MWSD we Wrocławiu, rozmawia Adrianna Sierocińska

Niedziela wrocławska 21/2015, str. 4

[ TEMATY ]

diakonat

Archiwum MWSD we Wrocławiu

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

ADRIANNA SIEROCIŃSKA: – Kim jest diakon?

KS. ANDRZEJ OLEJNIK: – To osoba duchowna, która z ramienia i z polecenia biskupa służy pomocą jemu i prezbiterom w działalności Kościoła mającej potrójny charakter. Nauczanie Soboru Watykańskiego II precyzuje, że chodzi tu o posługę liturgii, słowa i miłości.

– Gdzie możemy dopatrywać się początków posługi diakonów?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

– Czytając Dzieje Apostolskie, znajdujemy fragment, w którym Apostołowie zastanawiają się nad tym, jak mogą skutecznie służyć potrzebującym. Rozważają, ile czasu przeznaczają, aby głosić Ewangelię, a ile poświęcają, by pomagać biednym. Okazuje się, że wcale nie jest to łatwe do pogodzenia. Dochodzą do wniosku, że istnieje konieczność wybrania ludzi, którzy będą troszczyć się o potrzebujących. Mamy więc do czynienia z posługą miłości. Apostołowie wybierają spośród tych, których Bóg wcześniej powołał.

– Czym dziś zajmują się diakoni?

– Zarówno Katechizm Kościoła Katolickiego, jak i prawo kanoniczne mówią o trzech obszarach ich posługi: liturgii, słowa i miłości. Ta ostatnia jest chyba najmniej zauważalna, co nie znaczy, że marginalizowana lub mniej wartościowa. W przeszłości diakoni byli administratorami dóbr materialnych, troszczyli się bezpośrednio o ubogich, zajmowali się organizacją życia Kościoła tutaj na ziemi, czyli jego sprawami doczesnymi, po to, by biskupi i prezbiterzy swobodniej oddawali się posłudze słowa. Dziś jest inaczej. Działania diakonów, które znamy z naszych kościołów, to m.in. możliwość prowadzenia pogrzebu, głoszenia homilii i kazań, prowadzenie katechezy czy udzielanie chrztu, niekiedy asystowanie przy zawieraniu małżeństwa, prowadzenie nabożeństw. Diakon jest w sposób szczególny związany z biskupem, stąd wszędzie i zawsze, gdy tylko to możliwe, tam gdzie jest obecny biskup, powinien być także i diakon. Tymczasem w naszej codzienności bywa niejednokrotnie, że wierni spotykają diakonów podczas obrzędów liturgicznych, często nawet o tym nie wiedząc, że mają z nimi do czynienia.

Reklama

– Jak rozpoznać diakonów? Czy wyróżniają się strojem?

– Znakiem posługiwania diakońskiego jest dalmatyka – zewnętrzna szata liturgiczna nakładana na albę i sutannę. Kiedy jednak diakon nie ma na sobie dalmatyki, nosi zawsze – czy to na albie lub komży – stułę, w charakterystyczny sposób przewieszoną z lewego ramienia do prawego boku.

– Święcenia diakonów to czas, w którym chcemy wspierać ich naszą modlitwą. Czego im potrzeba?

– Przede wszystkim dziękujmy im za ich odwagę i ofiarność, za ich wolę i decyzję – to jest wielki dar dla Kościoła w wymiarze powszechnym i diecezjalnym. A prosić możemy Pana Boga o to, aby nie zatracili ducha służby oraz kochali Słowo Boże i liturgię i byli zawsze wiernymi i oddanymi pomocnikami Księdza Arcybiskupa.

2015-05-21 12:27

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Diakon nie zastąpi księdza

Niedziela Ogólnopolska 42/2022, str. 12-13

[ TEMATY ]

diakonat

diakonat stały

Ks. Paweł Kłys

Diakoni wraz z rodzinami podczas święcenia diakonatu stałego w archidiecezji łódzkiej, 2022 r.

Diakoni wraz z rodzinami podczas święcenia diakonatu stałego w archidiecezji łódzkiej, 2022 r.

Rozwinięta sieć polskich parafii już odczuwa brak duszpasterzy. Być może dlatego biskupi niektórych diecezji coraz częściej decydują się na wprowadzenie diakonatu stałego – mówi ks. prał. dr hab. Ryszard Selejdak, rektor Wyższego Międzydiecezjalnego Seminarium Duchownego w Częstochowie.

Ks. Mariusz Frukacz: Coraz częściej mówi się w polskim Kościele o rosnącej roli diakonatu stałego. Mamy do czynienia z rewolucją?

Ks. prał. Ryszard Selejdak: Diakonat został opisany już w Dziejach Apostolskich (por. 6, 1-6), potem miał swój rozkwit w kolejnych wiekach, a jego złotą epoką było IV stulecie. Zaniknął w IX wieku i dopiero po tysiącu lat Sobór Watykański II w Konstytucji dogmatycznej o Kościele Lumen gentium (por. n. 29) przywrócił go w Kościele łacińskim. I jeśli mówimy o rewolucyjnej decyzji, to tak naprawdę podjął ją właśnie Sobór Watykański II. Odnowił on diakonat stały w Kościele jako urząd, i to urząd stały.

CZYTAJ DALEJ

Gdy spożywamy Eucharystię, Jezus karmi nas swoją nieśmiertelnością

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Karol Porwich/Niedziela

Rozważania do Ewangelii J 6, 52-59.

Piątek, 19 kwietnia

CZYTAJ DALEJ

Bp Andrzej Przybylski: Jezus jest Pasterzem, nie najemnikiem!

2024-04-19 22:12

[ TEMATY ]

rozważania

bp Andrzej Przybylski

Archiwum bp Andrzeja Przybylskiego

Każda niedziela, każda niedzielna Eucharystia niesie ze sobą przygotowany przez Kościół do rozważań fragment Pisma Świętego – odpowiednio dobrane czytania ze Starego i Nowego Testamentu. Teksty czytań na kolejne niedziele w rozmowie z Aleksandrą Mieczyńską rozważa bp Andrzej Przybylski.

21 Kwietnia 2024 r., czwarta niedziela wielkanocna, rok B

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję