Reklama

Niedziela w Warszawie

Wielkopostny szlak stolicy

Rusza kolejna edycja wielkopostnych kościołów stacyjnych. Tegoroczne pielgrzymowanie będzie szczególnie związane z Jubileuszem Miłosierdzia

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Czterdziestodniowy maraton startuje w Środę Popielcową w kościele Najświętszego Zbawiciela w Śródmieściu, a zakończy się w Niedzielę Palmową w parafii Wniebowstąpienia Pańskiego na Ursynowie. Tak samo jak przed rokiem wielkopostne kościoły-stacje zostały wyznaczone po obu stronach Wisły. Pokutny szlak jest bowiem wspólnym przedsięwzięciem duszpasterskim obydwu warszawskich diecezji.

– W ubiegłym roku w obu warszawskich diecezjach zainicjowano, na wzór tradycji rzymskiej, modlitwę w kościołach stacyjnych w każdy dzień Wielkiego Postu. Wierni przychodzą do konkretnego kościoła na modlitwę, adorację, zwłaszcza Mszę św. o godz. 20, poprzedzoną nabożeństwem „Gorzkich żali” – piszą we wspólnym liście kard. Kazimierz Nycz oraz abp Henryk Hoser.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Misjonarze miłosierdzia

W tym roku codzienne pielgrzymowanie będzie związane także z Rokiem Miłosierdzia Bożego. – W każdym kościele-stacji posługiwać będą misjonarze miłosierdzia, którzy zostali delegowani przez papieża Franciszka – tłumaczy Anna Puchalska z sekretariatu wydziału duszpasterstwa ogólnego kurii.

Reklama

W archidiecezji warszawskiej posługę taką pełni duszpasterz akademicki ks. prał. Roman Trzciński, a w diecezji warszawsko-praskiej duszpasterz rodzin ks. Robert Wielądek. Oprócz tego wspierać ich będzie o. Rafał Sztejka SI, który jest misjonarzem dla całej prowincji zakonnej ojców jezuitów. W ramach swej misji w Wielkim Poście misjonarze miłosierdzia są gotowi posługiwać w kościołach stacyjnych podczas głównej Mszy św. stacyjnej o godz. 20.

Wedle wskazań papieża Franciszka szczególnym zadaniem misjonarzy będzie głoszenie Miłosierdzia Bożego podczas wielkopostnych rekolekcji, kazań, katechez oraz posługi sakramentu pojednania w konfesjonale. Na mocy przywileju Papieża misjonarze mają prawo do rozgrzeszania z grzechów zarezerwowanych jedynie dla Stolicy Apostolskiej, czyli m.in. grzech profanacji Najświętszego Sakramentu, schizmy, apostazji czy herezji.

Codzienne rekolekcje

Tradycja kościołów stacyjnych sięga wczesnego chrześcijaństwa. Kiedy cesarz Konstantyn Wielki w 313 r. zagwarantował chrześcijanom wolność religijną, rozpoczęło się pielgrzymowanie do grobów męczenników i kościołów. W średniowieczu tradycja ta rozprzestrzeniła się na inne duże miasta chrześcijańskiej Europy. – Chcieliśmy, aby także warszawiacy z różnych części miasta mogli codziennie uczestniczyć w nabożeństwach pasyjnych oraz przystępować do sakramentów. Każdego dnia będą mieli stację, czyli miejsce, gdzie można się zatrzymać – podkreśla ks. Przemysław Śliwiński, rzecznik archidiecezji warszawskiej.

Centralnym punktem dnia będzie wieczorna Msza św. Przewidziano również nabożeństwa Drogi Krzyżowej, „Gorzkich żali”, oraz Godzinę Miłosierdzia. Przez cały dzień wierni będą również mogli skorzystać w tych świątyniach z sakramentu pokuty.

Reklama

Kościół stacyjny otwarty będzie od świtu do nocy. Przez cały dzień na wiernych czeka kapłan w konfesjonale. Co więcej, wybrane świątynie znajdują się na terenie różnych dzielnic i dekanatów. Nawet, jeśli ktoś nie będzie mógł pojechać na drugi koniec miasta, to przecież będą takie dni Wielkiego Postu, gdy kościół stacyjny będzie blisko jego miejsca zamieszkania. – To takie czterdziestodniowe rekolekcje dla całej Warszawy. Szeroki wachlarz wybranych kościołów oraz specjalnie przygotowany w nich program duchowy pozwala na możliwość wybrania właściwego dla siebie miejsca i czasu na dłuższe zatrzymanie się, wyciszenie i pogłębienie relacji z Bogiem – mówi bp Marek Solarczyk, biskup pomocniczy diecezji warszawsko-praskiej.

Więcej niż zwiedzanie

W zeszłym roku inicjatywa spotkała się ze sporym odzewem wiernych. Były kościoły-stacje, gdzie przez cały dzień nie brakowało wiernych. W dzień powszedni w kościele Bogurodzicy Maryi na Jelonkach rano było kilkadziesiąt osób, po południu na Koronce do Miłosierdzia Bożego i „Gorzkich żalach” – ponad setka. Natomiast główna Msza św. stacyjna zgromadziła ponad 500 osób.

Wyznaczony jest też kościół Matki Bożej Wspomożycieli Wiernych na Chomiczówce, gdzie stacyjny dzień wypada w sobotę. – Jakiś wielki tłumów nie było. Ale pomysł jest bardzo dobry i myślę, że z biegiem lat ludzi będzie przybywać – mówi proboszcz ks. Jan Szubka. Kapłani liczą na efekt śnieżnej kuli. Zainicjowane w zeszłym roku wielkopostne pielgrzymowanie stanie się tradycyjnym elementem warszawskiego duszpasterstwa. – Myślę, że ze względu na obchodzony Rok Miłosierdzia ludzi będzie więcej – dodaje ks. Szubka.

Reklama

Pewnie niewiele jest osób, które przez wszystkie 40 dni mogą nawiedzać kościoły stacyjne. Jednak z tej duszpasterskiej inicjatywy można korzystać też na wyrywki. Jest to bowiem także pokutny dzień otwartych drzwi w konkretnym kościele. Wierni mają jasny sygnał, że tego i tego dnia w konkretnej świątyni będą sprawowane nabożeństwa i Msza św. o stałej godzinie. To także całodzienny dyżur, kiedy kapłan czeka w konfesjonale. – Jednak przede wszystkim, to propozycja wspólnego pielgrzymowania i podjęcie wielkopostnego trudu na pokutnym szlaku stolicy. To znacznie więcej, niż zwykłe zwiedzanie sakralnej architektury – tłumaczy ks. Przemysław Śliwiński.

* * *

Plan nabożeństw w kościołach stacyjnych

Godz. 12 – modlitwa Anioł Pański
Godz. 15 – Koronka do Miłosierdzia Bożego;
Godz. 19 – nabożeństwo „Gorzkich żali”;
Godz. 20 – Msza św. stacyjna;
Godz. 21 – Apel Jasnogórski;
Spowiedź – przez cały dzień.

Kalendarz kościołów stacyjnych

10.02 Najświętszego Zbawiciela, ul. Marszałkowska 37
11.02 Bogurodzicy Maryi, ul. Powstańców Śląskich 67d;
12.02 Matki Bożej Loretańskiej, ul. Ratuszowa 5A
13.02 św. Stanisława Kostki, ul. Hozjusza 2
14.02 katedra św. Michała Archanioła i św. Floriana Męczennika, ul. Floriańska 3
15.02 bł. Władysława z Gielniowa, ul. Przy Bażantarni 3;
16.02 św. Faustyny, ul. Żuromińska 2;
17.02 św. Andrzeja Boboli, ul. Rakowiecka 61;
18.02 Matki Bożej Królowej Aniołów, ul. Ks. Bronisława Markiewicza 1;
19.02 św. Ojca Pio, ul. Gen. A. E. Fieldorfa 1;
20.02 Najświętszej Maryi Panny Matki Kościoła, ul. Domaniewska 20;
21.02 bazylika archikatedralna św. Jana Chrzciciela, ul. Świętojańska 8;
22.02 Matki Bożej z Lourdes, ul. Wileńska 69;
23.02 Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny, ul. Przy Agorze 9;
24.02 św. Jakuba Apostoła, ul. Grójecka 38;
25.02 Narodzenia Pańskiego, ul. Ostrobramska 72;
26.02 św. Maksymiliana Kolbego, ul. Rzymowskiego 35;
27.02 Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny, ul. Przyrynek 2;
28.02 bazylika Najświętszego Serca Pana Jezusa, ul. Kawęczyńska 53;
29.02 św. Michała Archanioła, ul. Puławska 95;
01.03 Świętej Trójcy, ul. Solec 61;
02.03 św. Wincentego Pallotiego, ul. Skaryszewska 12;
03.03 św. Tomasza Apostoła, ul. Dereniowa 12;
04.03 Podwyższenia Krzyża, ul. Słomiana 2/4;
05.03 Chrystusa Króla, ul. Tykocińska 27/35;
06.03 bazylika Świętego Krzyża, ul. Krakowskie Przedmieście 3;
07.03 Ofiarowania Pańskiego, ul. Stryjeńskich 21;
08.03 Świętej Rodziny, ul. Rozwadowska 9/11;
09.03 św. Franciszka z Asyżu, ul. Hynka 4a;
10.03 Wszystkich Świętych, pl. Grzybowski 3/5;
11.03 Matki Bożej Różańcowej, ul. Wysockiego 8;
12.03 Matki Bożej Wspomożycielki Wiernych, ul. Conrada 7;
13.03 konkatedra Bożego Ciała na Kamionku, ul. Grochowska 365;
14.03 św. Augustyna, ul. Nowolipie 18;
15.03 Najczystszego Serca Maryi, ul. Chłopickiego 2;
16.03 Najświętszej Maryi Panny Matki Miłosierdzia, ul. Bonifacego 9;
17.03 św. Zygmunta, pl. Konfederacji 55;
18.03 Matki Bożej Nieustającej Pomocy, ul. Nobla 16;
19.03 Zmartwychwstania Pańskiego, ul. Księcia Zimowita 39;
20.03 Wniebowstąpienia Pańskiego, ul. KEN 101.

2016-02-04 10:08

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Antysztuka na Krzyżu

Współcześni performersi w marzeniach o zaistnieniu gotowi są na wszystko.
A co może im zapewnić pięciominutową popularność?
Profanacja symboli religijnych na pewno ich nie zawiedzie

Powszechne oburzenie wywołała niedawno wystawa w Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie, finansowana przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, pod nazwą „British British Polish Polish. Sztuka krańców Europy, długie lata 90. i dziś”. Zaprezentowano tam filmik Jacka Markiewicza pt. „Adoracja Chrystusa”. Można na nim zobaczyć autora, który ociera się nagimi genitaliami o postać Chrystusa ze średniowiecznego krycyfiksu, wypożyczonego w tym celu z Muzeum Narodowego. Oszczędzę czytelnikom obscenicznego dalszego opisu adoracji w wykonaniu Markiewicza. Wystawa jest droga. Pochłonęła ponad 1 mln zł. Minister Bogdan Zdrojewski zapewnił w końcu, że wycofa się z jej finansowania, ale stwierdził również, że na kształt artystyczny prezentowanych „dzieł” nie ma wpływu. Jacek Markiewicz znany jest ze swojej fekalistyczno-seksualnej działalności. Pod egidą swojego mistrza – prof. Grzegorza Kowalskiego w pracy „Kardynał Markiewicz” wystawił czarne prezerwatywy zestawione z cytatem z Pieśni nad Pieśniami, na wystawie w Orońsku wylał własne ekskrementy. „W czystych formalnie pracach zamykał krew, mleko, spermę i krew miesięczną”. Stworzył pracę z ubrań zmarłej matki. „Nasycił je klejem i uformował z nich przestrzenne, regularne moduły”. Na wystawie w 1991 r. pokazywał fotografie przedstawiające własną masturbację i wyeksponował materac posypany mąką. Dla krytyk Doroty Monkiewicz była to „demonstracja samotności ludzkiego ego, dominująca i ostateczna”. Sam autor mówi, że interesują go wydzieliny człowieka. Na co dzień prowadzi hurtownię opakowań jednorazowych w Płocku. Do tej pory, pomimo swoich ekscesów, nie zaistniał jako artysta. Udało mu się tego dokonać dopiero podczas ostatniej wystawy w Centrum Sztuki Współczesnej. Sam Markiewicz tłumaczy powstanie „Adoracji” wynikiem wstrząsu, jakiego doznał, widząc w kościele modlących się ludzi. Ich adoracja odbywała się wobec rzeźby Chrystusa wiszącego na krzyżu. Nie mógł pojąć, jak to możliwe, aby w dzisiejszych czasach oddawać kult martwej rzeźbie. Wyznał swoje credo w „Adoracji”. „Liżąc wielki średniowieczny krucyfiks, dotykając go nagim ciałem, obłapiając go, gdy leży pode mną, modlę się do Prawdziwego Boga”. Trudno zrozumieć, dlaczego zwiedzający wystawę muszą uczestniczyć w jego pokrętnych, chorych doznaniach. To „dzieło” jako praca dyplomowa pochodzi z 1993 r. i dopiero teraz zaistniało w blasku obrazoburczej chwały. Wystawie towarzyszą liczne protesty, do których dołączyła się nawet Liga Muzułmańska RP, domagając się usunięcia pracy profanującej Krzyż. Posłowie złożyli także w tej sprawie wniosek do prokuratury. Na razie w obronie filmiku Markiewicza głos zabrała etyk prof. Magdalena Środa, twierdząc, że „kołtunie oko cieszy monidło, prosty obraz, najlepiej ikonografia religijna z prowincjonalnych kościołów lub bardzo piękna estetyka częstochowsko-licheńska”. Większość Polaków ma na szczęście kołtuńskie gusty i nie chce zaakceptować bluźnierczych wystąpień performersów. Dyrektor CSW Fabio Cavallucci stwierdził, że nie zamierza usunąć eksponatu z wystawy. Zamieszanie wokół „dzieła” spuentował zdaniem: – Sztuka, która nie porusza do głębi, nie wywołuje dyskusji, nie wzbudza emocji, jest sztuką martwą, reżimową.
CZYTAJ DALEJ

O Górskiej Drodze Krzyżowej (GDK) na Podhalu: modlitwa towarzysząca wysiłkowi staje się owocniejsza

2025-04-11 08:11

[ TEMATY ]

Wielki Post

ekstremalna Droga Krzyżowa

EDK

Podhale

GDK

Ks. Marek Kordaszewski MIC_Zakopane - Głos z Cyrhli / Facebook

Jeśli podejmiemy trud pójścia razem z Chrystusem przez to życie, nie będzie łatwo, ale widoki, jakie będą nam towarzyszyć i przeżycia na tej drodze są niepowtarzalne - powiedział w rozmowie z Polskifr.fr ks. Marek Kordaszewski MIC, organizator Górskiej Drogi Krzyżowej (GDK) na Wielki Kopieniec (1328 m n.p.m.) w Tatrach.

Marianin ks. Marek Kordaszewski z parafii Miłosierdzia Bożego w Zakopanem-Cyrhli, wspominając początki GDK na jej terenie, wskazał, że „na początku było sceptycznie”, bo z pewnością „łatwiej jest uczestniczyć w drodze krzyżowej, będąc w kościele w ławce”. Przekonywał jednak, że „warto zaryzykować”. Tak trzy lata temu odbyła się pierwsza GDK na Wielki Kopieniec z udziałem ok. 20 osób. Z każdym rokiem przybywa pątników. W roku 2024 uczestniczyło 29, a w tym roku 2025 uczestniczyło 49 osób. „Każdy szedł indywidualnie, w tempie jakim chciał, miał tekst do rozważania lub wsłuchiwał się w audio, które były przekazane z Ekstremalnej Drogi Krzyżowej (EDK) ogólnopolskiej” - opowiedział ks. Marek.
CZYTAJ DALEJ

Skoro Bóg wszystko wie i wszystko może, dlaczego nie przeszkadza złu?

2025-04-11 20:30

[ TEMATY ]

Katechizm

dobro

zło

Katechizm Wielkopostny

Adobe Stock

Wielki Post to czas modlitwy, postu i jałmużny. To wiemy, prawda? Jednak te 40 dni to również czas duchowej przemiany, pogłębienia swojej wiary, a może nawet… powrotu do jej podstaw? W kolejnym dniu naszego katechizmu odpowiedź na pytanie – dlaczego Bóg nie przeszkadza złu, skoro wie i może wszystko?

Czy wiesz, co wyznajesz? Czy wiesz, w co wierzysz? Zastanawiałeś się kiedyś nad tym? Jeśli nie, zostań z nami. Jeśli tak, tym bardziej zachęcamy do tego duchowego powrotu do podstaw z portalem niedziela.pl. Przewodnikiem będzie nam Youcat – katechizm Kościoła katolickiego.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję