Reklama

Niedziela Zamojsko - Lubaczowska

Zmartwychwstanie Jezusa w twórczości artystów

Niedziela zamojsko-lubaczowska 13/2016, str. 2

[ TEMATY ]

zmartwychwstanie

Krzysztof Stępień

Sklepienie w kościele św. Wojciecha w Cieszanowie

Sklepienie w kościele św. Wojciecha w Cieszanowie

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Od wieków Pismo Święte stanowiło i stanowić będzie dla artystów niewyczerpane źródło inspiracji twórczych. Najczęściej motywem malarskim czy poetyckim jest Jezus Chrystus, Matka Boska oraz zastępy świętych i aniołów. W każdym kościele jest Krzyż, stacje Drogi Krzyżowej, a do rzadkości należą przedstawienia Chrystusa Zmartwychwstałego, jako znak tryumfu Boga nad śmiercią. Być może artyści ulegają poglądom teologów, którzy twierdzą, że Zmartwychwstanie jest tajemnicą całkowicie nieprzeniknioną dla ludzkiego rozumu, dlatego nie powinno być przedstawiane na obrazach, ponieważ w większym lub mniejszym stopniu zniekształcają one tę wielką tajemnicę. Zniekształcają świętość tego wydarzenia.

Temat zmartwychwstania Chrystusa występuje też w twórczości zagranicznych malarzy, np.: Matthiasa Grünewalda, Fra Angelica, Giovanni Belliniego, El Greca, Rubensa, ale i polskich – Jana Matejki, Szymona Czechowicza i wielu innych artystów. Do ich grona dołączył znany w Polsce i świecie lubaczowski malarz artysta Janusz Szpyt. Studiował w Akademiach Sztuk Pięknych w Katowicach i Krakowie, w pracowniach prof. Jerzego Dudy-Gracza, twórcy „Golgoty Jasnogórskiej”, i prof. Włodzimierza Buczka. Wiele jego wizji artystycznych możemy podziwiać w kościołach, nie tylko naszej diecezji. Dla swego parafialnego konkatedralnego kościoła stworzył polichromię w prezbiterium i widoczną dobrze z ołtarza „Ostatnią Wieczerzę”. Namalował obrazy „Chrztu Pańskiego”, „Błogosławionego Jerzego Popiełuszki”, „Świętego Jana Pawła II”. Obrazy Janusza Szpyta przedstawiające św. Jana Pawła II możemy podziwiać także w klasztorze franciszkańskim na Kalwarii Pacławskiej, w Jaśle, Rzeszowie, Katowicach-Bogucicach, Łukowej, Załużu, ale także i w Muzeum Kresów w Lubaczowie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Wdzięczni lubaczowianie za wizytę Ojca Świętego Jana Pawła II w Lubaczowie 25 lat temu wznieśli kościół wotum, dla którego Janusz Szpyt wraz z kolegą Stanisławem Makarą wykonali rzeźbę do głównego ołtarza, przedstawiającą scenę Zmartwychwstania Pańskiego. Rzeźba powstała z inspiracji obrazem Jana Matejki, wykonana w żywicy poliestrowej polichromowanej z aplikacjami złoconymi i srebrzonymi pokazuje postać Chrystusa z rozłożonymi rękami, ale już nie na krzyżu, lecz w obłokach. To gloria Zmartwychwstania Chrystusa w złocistych promieniach Ducha Świętego. Jasność wokół tabernakulum – miejsca, z którego Zbawiciel przychodzi do naszych serc – symbolizuje żywą obecność Chrystusa wśród nas.

Reklama

Z inicjatywy proboszcza ks. Stanisława Mizaka w 2008 r. przystąpiono do położenia nowej polichromii w kościele parafialnym pw. św. Wojciecha w Cieszanowie. Dzieła tego podjął się Janusz Szpyt, przy pomocy Stanisława Makary. Udało im się odsłonić pierwotne dekoracje malarskie z 1906 r. wykonane przez Karola Politańskiego ze Lwowa, a tam, gdzie było to niemożliwe, za zgodą konserwatora zabytków, w tym duchu Janusz Szpyt domalował sceny ewangeliczne, a wśród nich – Chrystusa Zmartwychwstałego. Znacznie większe i bardziej rozbudowane sceny Zmartwychwstania Pana Jezusa namalował Janusz Szpyt w kościele w Żurawicy k. Przemyśla i w parafii św. Szczepana w Katowicach-Bogucicach.

Zmartwychwstanie Pańskie zaowocowało niezliczoną ilością wierszy poetów. Nie tak dawno, bo w 9. numerze naszej „Niedzieli”, prezentowaliśmy wiersze księdza poety Józefa Dudka. W wydanym tomiku zatytułowanym „Strofy Nieuczesane Serca Biciem Pisane” znajdują się też wiersze dotyczące Zmartwychwstania Jezusa Chrystusa. W wierszu „Łaska” prosi poeta: „Pozwól o Chryste przez całe me życie radosnym chwalić Cię Alleluja”. „Zmartwychwstał Pan” – przypomina kolejny wiersz, a w wierszu „Grób pusty” proponuje nam: „Nie czekajmy południa/ tym bardziej wieczoru,/ idźmy o świtaniu/ spotkać mówiącego/ «…nie lękajcie się,/ odwagi, to Ja jestem…»/ Wtedy pełni nadziei/ spotkamy Pana/ zwyciężymy lęk,/ trwożną śmierć –/ nastanie poranek.

Gdy w wielkanocny poranek radosnym dźwiękiem nasze rozkołysane dzwony głosić będą Alleluja, a my będziemy się pozdrawiać słowami „Chrystus zmartwychwstał”, uwierzmy w to, otwórzmy Chrystusowi nasze serca i zaprośmy Go na drogi naszego życia. Niech nam w tym dopomogą wiersze i obrazy artystów, tworzone po to, by nam służyć w drodze do wieczności, do naszego zmartwychwstania.

2016-03-22 11:14

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Śladami męki Jezusa na rzymskim moście

Niedziela Ogólnopolska 12/2018, str. 10-11

[ TEMATY ]

Rzym

zmartwychwstanie

Włodzimierz Rędzioch

„Jestem gotów do biczowania” – anioł z biczem

„Jestem gotów do biczowania” – anioł z biczem

Ponte Sant’Angelo – dla wielu to najpiękniejszy most świata ze względu na jego harmonię, piękno dekoracji, szlachetność materiałów budowlanych i monumentalność całości. Jego historia na stałe jest związana z Bazyliką św. Piotra, gdyż most łączył starożytne centrum Rzymu z Watykanem, gdzie przechowywane są doczesne szczątki apostoła Piotra

Początki rzymskiego Mostu św. Anioła sięgają starożytności – został zbudowany w 134 r. po narodzeniu Chrystusa przez cesarza Hadriana jako dojście do stojącego na prawym brzegu Tybru jego monumentalnego mauzoleum, dlatego nazywano go mostem Hadriana („pons Hadriani”) lub mostem Eliusza („pons Aelius”). Gdy za Grzegorza I cesarskie mauzoleum zamieniono na Zamek św. Anioła, nazwa mostu została zmieniona na obecną – Most św. Anioła. O pielgrzymim ruchu na tym moście w czasie Roku Świętego pisał Dante w „Boskiej komedii” w Pieśni XVIII: „Rzym gdy rok święci jubileuszowy,/Przyjęto zwyczaj, by przez most zamkowy/Dla ogromnego nacisku pątników/Lud, idąc, na dwie dzielił się połowy./Jedni, przechodząc, mają w Santo-Pietro/Twarz obróconą, ci w Monte-Giordano,/Że tłumy ludu nigdy się nie zetrą”. W 1450 r. doszło jednak do tragedii – wielki tłum pielgrzymów zmierzających do Watykanu przełamał balustrady na moście i wielu ludzi wpadło do Tybru, co spowodowało śmierć ponad 200 osób. W XVI wieku, na polecenie Klemensa VII, na moście ustawiono rzeźby św. Piotra i św. Pawła oraz dwunastu patriarchów, wykonane przez Raffaella da Montelupo. W następnym stuleciu jednak je usunięto i zastąpiono zamówionymi przez Klemensa IX w 1667 r. figurami aniołów dłuta Giovanniego Lorenza Berniniego i jego współpracowników. Papież osobiście kupił dziesięć bloków marmuru. Bernini kazał zawieźć osiem z nich do współpracujących z nim rzeźbiarzy, a sam zatrzymał dla siebie dwa bloki, z których powstały figury anioła trzymającego koronę cierniową i anioła trzymającego kartusz „INRI”. Rzeźby mistrza Gianlorenza były tak piękne, że uznano, iż nie mogą stać na otwartej przestrzeni, wystawione na działanie deszczu i wiatru. Dlatego rodzina Berniniego, już po jego śmierci, przekazała figury do kościoła św. Andrzeja delle Fratte, do którego rzeźbiarz uczęszczał przez czterdzieści lat, i dziś możemy je tam podziwiać.

CZYTAJ DALEJ

Entuzjazm głoszenia Ewangelii

2024-05-09 10:50

[ TEMATY ]

wniebowstąpienie

O. prof. Zdzisław Kijas

Monika Książek

Duchowy entuzjazm, z jakim apostołowie głosili prawdę o Chrystusie zmartwychwstałym, był znakiem dla innych, że mówili prawdę.

Wniebowstąpienie Pańskie Ewangelia (Łk 24, 46-53)

CZYTAJ DALEJ

Matka Boża Chełmska wędruje po domach

2024-05-12 14:50

Tadeusz Boniecki

Rozpoczęła się peregrynacja kopii ikony Matki Bożej Chełmskiej po domach mieszkańców parafii Narodzenia Najświętszej Maryi Panny w Chełmie oraz parafii w Kumowie.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję