Reklama

Noworoczne spotkanie "Niedzieli Lubelskiej"

Misja kapłaństwa powszechnego

Kościół przyszpitalny pw. Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny w Lublinie przy ul. Staszica był 8 lutego br. miejscem kolejnego noworocznego spotkania redakcji i współpracowników lubelskiej edycji Tygodnika Katolickiego "Niedziela" z redaktorem naczelnym, ks. inf. Ireneuszem Skubisiem oraz przedstawicielami redakcji częstochowskiej.

Niedziela lubelska 8/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pierwsza część odbyła się w atmosferze "rodzinnego" zjazdu. Wszystkich uczestników przywitał Redaktor edycji lubelskiej i w kilku słowach przedstawił cel integracyjny oraz formacyjny spotkania. Następnie konferencję do uczestników wygłosił Ksiądz Infułat. Ukazał on pozytywne oddziaływanie Tygodnika w promocji prawdy i dobra. Zauważalne jest zaufanie czytelników przy organizacji wszelkich akcji pomocy potrzebującym w Polsce i na misjach (np. "pomoc rodzina - rodzinie"). Łamy Niedzieli stały się dziś miejscem kontaktu między ludźmi; pismo nie "załatwia" spraw, ale wypełniając swoją misję jest autorytatywnym pośrednikiem. Kolejnym tematem konferencji był zasięg oddziaływania Niedzieli. Obecnie wydawanych jest 18 edycji diecezjalnych, od lutego br. "Niedziela" ukazuje się w Kielcach, a wkrótce zagości także w Sandomierzu. Nakład ogólnopolski Tygodnika wynosi ok. 230 tys. egzemplarzy. Niedziela stale przekazuje 13 rozgłośniom radiowym program, a 26 rozgłośni otrzymuje noty informacyjne. Cechą charakterystyczną tygodnika katolickiego powinno być patrzenie na to wszystko, co się dzieje w Kościele i na świecie, przez pryzmat Ewangelii i katolickiej nauki społecznej. Wszystkie artykuły powinien charakteryzować obiektywizm wypowiedzi, aby czytelnik mógł sam wydać ostateczny osąd. Duża część spotkania przebiegła w duchu refleksji nad wejściem Polski do Unii Europejskiej. Ksiądz Infułat, podsumowując wszystkie wypowiedzi, przypomniał treść swojego artykułu na ten temat. Jeszcze raz zasygnalizował trzy pojawiające się postawy: eurosceptyka, euroentuzjasty i eurorealisty, skłaniając się ku wyborze trzeciej postawy. Dalej Redaktor Naczelny stwierdził, że seminaria duchowne za mało przygotowują do funkcjonowania medialnego kapłanów i wychowania przez nich wiernych do korzystania z multimediów (często przy rozprowadzaniu prasy katolickiej w parafii stosowany jest argument, że wierni nie mają pieniędzy - później widać te same osoby stojące w kolejce po "kolorową" prasę).
Po zakończeniu dialogowanej konferencji zwyczajowo uczestnicy spotkania przedstawili swoje osoby, środowiska, w których żyją oraz zakres i tematykę tworzonych dla Niedzieli artykułów. Po zakończeniu prezentacji wywiązała się krótka dyskusja, w której wyrażono opinię o konieczności nawiązywania przez Tygodnik współpracy z innymi diecezjami; dobrej obserwacji całego procesu integracyjnego ze szczególnym krytycznym spojrzeniem na negocjatorów oraz w kontekście zbliżającego się Dnia Chorego potrzeby stałej obecności mediów przy ludziach chorych. Na koniec spotkania wszyscy jego uczestnicy otrzymali książkę Włodzimierza Fijałkowskiego Jestem od poczęcia. Tę samą pozycję wraz z Katechezami papieskimi na rok 2000 otrzymali wszyscy księża proboszczowie naszej archidiecezji jako wyraz podziękowania ks. inf. Skubisia za współpracę w dziele Nowej Ewangelizacji na polu medialnym.
Centralnym punktem sobotniego spotkania była Msza św., której przewodniczył Ksiądz Redaktor w koncelebrze ks. Krzysztofa Podstawki oraz ks. Andrzeja Bubicza. Przy ołtarzu posługiwał diakon Zdzisław Szostak oraz Marek Kruk. Celebracja eucharystyczna była połączona z udzieleniem sakramentu chrztu Jakubowi, synowi redaktor Urszuli Buglewicz i Marcina Kamińskiego. W homilii Ksiądz Infułat przedstawił, w kontekście odpowiedzialności kapłanów za głoszenie Ewangelii i pracy dla Kościoła, znaczenie chrztu dla chrześcijanina (przynależność do Chrystusa i Kościoła, włączenie w Trójcę Przenajświętszą; chrzest wskazuje na wielką godność człowieka; następuje usynowione przez Chrystusa; daje siłę w oczekiwaniu zbawienia i konkretnego spotkania z Bogiem w tym i przyszłym życiu). Ochrzczone dziecko wnosi do domu świętość samego Boga i powinno być wychowywane do dorastania na miarę Chrystusa - żyć dla Chrystusa, aby Kościół radował się z tak przeżywanego dojrzałego chrześcijaństwa. W kontekście własnego chrztu każdy wierzący powinien pytać o swoje kapłaństwo powszechne - osobiste głoszenia i budowanie Królestwa. Sprawą wielkiej współodpowiedzialności jest "mówienie o chrześcijańskiej Europie, ale myślenie o spoganiałej Europie; mówienie o chrześcijańskiej Polsce, ale i konieczność zatroskania o pogańską, niewierzącą Polskę". Zostało wypowiedziane sformułowanie: "Chrzest jest kluczem do pracy medialnej".
Przed uroczystym błogosławieństwem w imieniu wszystkich uczestników konferencji słowo podziękowania wyrazili prof. Piotr Paweł Gach i Zofia Peroń. W spotkaniu uczestniczyli (oprócz wspomnianych): Maria Basza, Tadeusz Boniecki, Tomasz Brzustowski, Magdalena Dyndur, Alina Jahołkowska, Ewa i Tomasz Kamińscy, Stanisław Kocaj, ks. Janusz Kozłowski, Helena Miturska z mężem, Grzegorz Pelica, s. Urszula Piwko, Stanisław Sadowski z żoną, Krzysztof Sobot, Teodora Pikuła i Monika Skarżyńska.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Święto Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny

[ TEMATY ]

Matka Boża

pl.wikipedia.org

"Z życia Maryi-Nawiedzenie" - obraz Giotto di Bondone w Kaplicy Scrovegnich

Wywodzi się ono z religijności chrześcijańskiego Wschodu. Uroczystość tę wprowadził do zakonu franciszkańskiego św. Bonawentura w roku 1263. Kiedy zaś powstała wielka schizma na Zachodzie, wtedy święto to rozszerzył na cały Kościół papież Bonifacy IX w roku 1389, aby uprosić za przyczyną Maryi jedność w Kościele Chrystusowym. Sobór w Bazylei (1441) to święto zatwierdził.

CZYTAJ DALEJ

Św. Joanna d´Arc

[ TEMATY ]

Joanna d'Arc

pl.wikipedia.org

Drodzy bracia i siostry,
Chciałbym wam dzisiaj opowiedzieć o Joannie d´Arc, młodej świętej, żyjącej u schyłku Średniowiecza, która zmarła w wieku 19 lat w 1431 roku. Ta młoda francuska święta, cytowana wielokrotnie przez Katechizm Kościoła Katolickiego, jest szczególnie bliska św. Katarzynie ze Sieny, patronce Włoch i Europy, o której mówiłem w jednej z niedawnych katechez. Są to bowiem dwie młode kobiety pochodzące z ludu, świeckie i dziewice konsekrowane; dwie mistyczki zaangażowane nie w klasztorze, lecz pośród najbardziej dramatycznych wydarzeń Kościoła i świata swoich czasów. Są to być może najbardziej charakterystyczne postacie owych „kobiet mężnych”, które pod koniec średniowiecza niosły nieustraszenie wielkie światło Ewangelii w złożonych wydarzeniach dziejów. Moglibyśmy je porównać do świętych kobiet, które pozostały na Kalwarii, blisko ukrzyżowanego Jezusa i Maryi, Jego Matki, podczas gdy apostołowie uciekli, a sam Piotr trzykrotnie się Go zaparł. Kościół w owym czasie przeżywał głęboki, niemal 40-letni kryzys Wielkiej Schizmy Zachodniej. Kiedy w 1380 roku umierała Katarzyna ze Sieny, mamy papieża i jednego antypapieża. Natomiast kiedy w 1412 urodziła się Joanna, byli jeden papież i dwaj antypapieże. Obok tego rozdarcia w łonie Kościoła toczyły się też ciągłe bratobójcze wojny między chrześcijańskimi narodami Europy, z których najbardziej dramatyczną była niekończąca się Wojna Stulenia między Francją a Anglią.
Joanna d´Arc nie umiała czytań ani pisać. Można jednak poznać głębiej jej duszę dzięki dwóm źródłom o niezwykłej wartości historycznej: protokołom z dwóch dotyczących jej Procesów. Pierwszy zbiór „Proces potępiający” (PCon) zawiera opis długich i licznych przesłuchań Joanny z ostatnich miesięcy jej życia ( luty-marzec 1431) i przytacza słowa świętej. Drugi - Proces Unieważnienia Potępienia, czyli "rehabilitacji" (PNul) zawiera zeznania około 120 naocznych świadków wszystkich okresów jej życia (por. Procès de Condamnation de Jeanne d´Arc, 3 vol. i Procès en Nullité de la Condamnation de Jeanne d´Arc, 5 vol., wyd. Klincksieck, Paris l960-1989).
Joanna urodziła się w Domremy - małej wiosce na pograniczu Francji i Lotaryngii. Jej rodzice byli zamożnymi chłopami. Wszyscy znali ich jako wspaniałych chrześcijan. Otrzymała od nich dobre wychowanie religijne, z wyraźnym wpływem duchowości Imienia Jezus, nauczanej przez św. Bernardyna ze Sieny i szerzonej w Europie przez franciszkanów. Z Imieniem Jezus zawsze łączone jest Imię Maryi i w ten sposób na podłożu pobożności ludowej duchowość Joanny stała się głęboko chrystocentryczna i maryjna. Od dzieciństwa, w dramatycznym kontekście wojny okazuje ona wielką miłość i współczucie dla najuboższych, chorych i wszystkich cierpiących.
Z jej własnych słów dowiadujemy się, że życie religijne Joanny dojrzewa jako doświadczenie mistyczne, począwszy od 13. roku życia (PCon, I, p. 47-48). Dzięki "głosowi" św. Michała Archanioła Joanna czuje się wezwana przez Boga, by wzmóc swe życie chrześcijańskie i aby zaangażować się osobiście w wyzwolenie swojego ludu. Jej natychmiastową odpowiedzią, jej „tak” jest ślub dziewictwa wraz z nowym zaangażowaniem w życie sakramentalne i modlitwę: codzienny udział we Mszy św., częsta spowiedź i Komunia św., długie chwile cichej modlitwy prze Krucyfiksem lub obrazem Matki Bożej. Współczucie i zaangażowanie młodej francuskiej wieśniaczki w obliczu cierpienia jej ludu stały się jeszcze intensywniejsze ze względu na jej mistyczny związek z Bogiem. Jednym z najbardziej oryginalnych aspektów świętości tej młodej dziewczyny jest właśnie owa więź między doświadczeniem mistycznym a misją polityczną. Po latach życia ukrytego i dojrzewania wewnętrznego nastąpiły krótkie, lecz intensywne dwulecie jej życia publicznego: rok działania i rok męki.
Na początku roku 1429 Joanna rozpoczęła swoje dzieło wyzwolenia. Liczne świadectwa ukazują nam tę młodą, zaledwie 17-letnią kobietę jako osobę bardzo mocną i zdecydowaną, zdolną do przekonania ludzi niepewnych i zniechęconych. Przezwyciężywszy wszystkie przeszkody spotyka następcę tronu francuskiego, przyszłego króla Karola VII, który w Poitiers poddaje ją badaniom przeprowadzanym przez niektórych teologów Uniwersytetu. Ich ocena jest pozytywna: nie dostrzegają w niej nic złego, lecz jedynie dobrą chrześcijankę.
22 marca 1429 Joanna dyktuje ważny list do króla Anglii i jego ludzi, oblegających Orlean (tamże, s. 221-22). Proponuje w nim prawdziwy, sprawiedliwy pokój między dwoma narodami chrześcijańskimi, w świetle imion Jezusa i Maryi, ale jej propozycja zostaje odrzucona i Joanna musi angażować się w walkę o wyzwolenie miasta, co nastąpiło 8 maja. Innym kulminacyjnym momentem jej działań politycznych jest koronacja Karola VII w Reims 17 lipca 1429 r. Przez cały rok Joanna żyje między żołnierzami, pełniąc wśród nich prawdziwą misję ewangelizacyjną. Istnieje wiele ich świadectw o jej dobroci, męstwie i niezwykłej czystości. Wszyscy, łącznie z nią samą, mówią o niej „la pulzella” - czyli dziewica.

Męka Joanny zaczęła się 23 maja 1430, gdy jako jeniec wpada w ręce swych wrogów. 23 grudnia zostaje przewieziona pod strażą do miasta Rouen. To tam odbywa się długi i dramatyczny Proces Potępienia, rozpoczęty w lutym 1431 r. a zakończony 30 maja skazaniem na stos. Był to proces wielki i uroczysty, któremu przewodniczyli dwaj sędziowie kościelni: biskup Pierre Cauchon i inkwizytor Jean le Maistre. W rzeczywistości kierowała nim całkowicie duża grupa teologów słynnego Uniwersytetu w Paryżu, którzy uczestniczyli w nim jako asesorzy.

Podziel się cytatem

CZYTAJ DALEJ

Stanowisko uczestników XXXI Ogólnopolskiej Pielgrzymki Samorządu Terytorialnego na Jasna Górę

2024-05-30 22:45

[ TEMATY ]

Jasna Góra

Karol Porwich/Niedziela

My, przedstawiciele samorządów gmin, powiatów i województw zgromadzeni u stóp Matki Bożej Królowej Polski zwracamy się z apelem do małżeństw i rodzin oraz do osób przygotowujących się do zawarcia małżeństwa i założenia rodziny, aby z pełnym zaangażowaniem poznawali swoje prawa i obowiązki wynikające z natury małżeństwa

jako trwałego związku kobiety i mężczyzny oraz rodziny będącej podstawową komórką społeczną we współczesnym świecie.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję