Reklama

Homilia

W Jerozolimie doznacie pociechy

Niedziela Ogólnopolska 27/2016, str. 32-33

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Obok historii zbawienia istnieje geografia i topografia zbawienia. Wejście Boga w dzieje ludzkości odbywało się w określonym czasie oraz w konkretnych miejscach. W zbawczej ekonomii Starego Testamentu szczególna rola i znaczenie przypadły Jerozolimie. Jej centrum stanowiła świątynia, lecz cała Jerozolima stała się Miastem Świętym, naznaczonym szczególną Bożą obecnością i opieką. Z Jerozolimą zostały również związane obietnice mesjańskie, co podkreśla czytanie wyjęte z ostatniej części Księgi Izajasza. Napisana pod koniec wygnania babilońskiego przedstawia Jerozolimę jako matkę, która obficie karmi lud Bożego wybrania i usuwa wszelki lęk i smutek.

Zapowiadana chwała Jerozolimy nie ograniczy się do Izraela, bo jak wezbrany potok napłyną do niej także inne narody. Psalmista woła: „Niech cała ziemia chwali swego Pana”. Dziękczynienie i uwielbienie za dzieła, których Bóg dokonał względem Izraela, nabrało nowego kształtu, gdy obietnice i zapowiedzi mesjańskie doczekały się spełnienia. Apostoł Paweł, nie wzmiankując wyraźnie Jerozolimy, wskazuje na najważniejsze wydarzenie, które w niej miało miejsce. W pobliżu świątyni, gdzie po kamiennym ołtarzu codziennie spływała krew zwierząt, stanął drewniany krzyż, po którym spłynęła krew Jezusa Chrystusa. Krzyż stanowi nowe stworzenie, wraz z którym Boży pokój i miłosierdzie stają się udziałem wszystkich ludzi i każdego człowieka. Właśnie ten aspekt uwypuklił Paweł, pisząc do Galatów, że krzyż Chrystusa sprawił radykalne przewartościowanie, „dzięki któremu świat stał się ukrzyżowany dla mnie, a ja dla świata”.

Zbawienie, którego dokonał Jezus, zapoczątkowało nową rolę Jerozolimy. O ile w czasach Starego Testamentu była celem pielgrzymek Izraelitów, którzy znajdowali w niej pociechę i umocnienie, o tyle w czasach Starego Testamentu to z niej wyjdzie iskra, która zapali cały świat. Przedsmakiem uniwersalnego dynamizmu misyjnego było wysłanie przez Jezusa siedemdziesięciu dwóch uczniów, którzy poprzedzali Jego przybycie do różnych miejscowości. Ich posłannictwo zostało porównane do pracy żniwiarzy mających przed sobą rozległe pole. Wprawdzie jest gotowe do zbiorów, lecz ich podjęcie wymaga odwagi i wysiłku żniwiarzy. Są nimi głosiciele Ewangelii, polegający nie na własnych możliwościach i zapobiegliwości, ale na mocy Chrystusa i właściwym rozeznaniu, niezbędnym w kontaktach z ludźmi. Ponieważ nie jest tak, że Bóg ma w świecie samych tylko przyjaciół, ewangelizacja natrafia też na rozmaite trudności, przeszkody i sprzeciwy. Ci, którzy się na nią otwierają, słyszą orędzie, które jest w stanie odmienić ich życie: „Przybliżyło się do was królestwo Boże”. Niezależnie od tego, gdzie mieszkamy, wzrok chrześcijan kieruje się ku Jerozolimie, w której orędzie zbawienia ma swój początek.

Polecamy „Kalendarz liturgiczny” – liturgię na każdy dzień
Jesteśmy również na Facebooku i Twitterze

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2016-06-29 08:12

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Historia według Kossaka

2024-03-28 10:54

[ TEMATY ]

Materiał sponsorowany

fot. Armando Alvarado

Mało która postać historyczna odcisnęła tak mocno swój ślad w dziejach świata, i tak bardzo wpływa na wyobraźnię współczesnych ludzi, jak Napoleon. Pisano o nim książki, wiersze, kręcono filmy, ale bodaj żadne z tych dzieł nie jest tak wymowne jak obraz Wojciecha Kossaka poświęcone temu geniuszowi wojny.

Mowa, oczywiście, o powstałym w 1900 r. dziele „Bitwa pod piramidami”. Obraz mimo upływu lat nadal wywiera ogromne wrażenie na widzach, pobudzając nie tylko ich „estetyczne synapsy”, ale i zmuszając do głębszej refleksji nad dziejami okresu, który został przedstawiony na płótnie i tego, jak wpłynął Napoleon na ukształtowanie się świata. Malowidło Kossaka intryguje nie tylko widzów, ale i ekspertów, od dawna jest obiektem wnikliwych analiz wielu badaczy. Bank Pekao S.A. zaprasza do obejrzenia krótkiego filmu pt. „Okiem liryka”, który przybliża fascynującą historię tego monumentalnego płótna.

CZYTAJ DALEJ

Dziś Wielki Czwartek – początek Triduum Paschalnego

[ TEMATY ]

Wielki Czwartek

Pio Si/pl.fotolia.com

Od Wielkiego Czwartku Kościół rozpoczyna uroczyste obchody Triduum Paschalnego, w czasie którego będzie wspominać mękę, śmierć i zmartwychwstanie Jezusa Chrystusa. W Wielki Czwartek liturgia uobecnia Ostatnią Wieczerzę, ustanowienie przez Jezusa Eucharystii oraz kapłaństwa służebnego.

Wielki Czwartek jest szczególnym świętem kapłanów. Rankiem, jeszcze przed wieczornym rozpoczęciem Triduum Paschalnego, ma miejsce szczególna Msza św. Co roku we wszystkich kościołach katedralnych biskup diecezjalny wraz z kapłanami (nierzadko z całej diecezji) odprawia Mszę św. Krzyżma. Poświęca się wówczas krzyżmo oraz oleje chorych i katechumenów. Przez cały rok służą one przy udzielaniu sakramentów chrztu, święceń kapłańskich, namaszczenia chorych, oraz konsekracji kościołów i ołtarzy. Namaszczenie krzyżem świętym oznacza przyjęcie daru Ducha Świętego.. Krzyżmo (inaczej chryzma, od gr. chrio, czyli namaszczać, chrisis, czyli namaszczenie) to jasny olej z oliwek, który jest zmieszany z ciemnym balsamem.

CZYTAJ DALEJ

Pożegnanie poety

2024-03-28 17:13

Biuro Prasowe AK

    – Żegnamy człowieka niezwykłego, o którego prawdziwym duchu mówi jego poezja – mówił abp Marek Jędraszewski.

    W środę 27 marca w kościele Świętego Krzyża w Krakowie miały miejsce uroczystości pogrzebowe śp. Leszka Długosza. Doczesne szczątki artysty spoczęły na Cmentarzu Rakowickim. Zwrócił uwagę na zbiór wierszy „Ta chwila, ten blask lata cały”. – Ten zbiór mówi wiele o miłości pana Leszka Długosza do życia; do tego, by tym życiem umieć się także upajać – dodawał metropolita

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję