Reklama

Niedziela Legnicka

Słowo Boże ubrane w fenomenalną muzykę

Niedziela legnicka 39/2016, str. 4

[ TEMATY ]

muzyka

K. Gąsiorowski

Podczas koncertu zaśpiewali soliści: Sebastian Kohlhepp, Dominik Köninger, Grace Davidson, Benno Schachtner, Magnus Staveland, Tomáš Král

Podczas koncertu zaśpiewali soliści: Sebastian Kohlhepp, Dominik Köninger, Grace Davidson, Benno Schachtner, Magnus Staveland, Tomáš Král

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W murach bolesławieckiej bazyliki maryjnej w ramach 51. Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans wystąpili 9 września soliści, muzycy i chórzyści. Tym razem zaprezentowali bolesławieckiej publiczności „Pasję według św. Jana”, Johanna Sebastiana Bacha.

Wprowadzając zgromadzonych w klimat tego muzycznego wydarzenia Kornel Filipowicz, wiceprezydent Bolesławca, powiedział: – To już 15. raz z rzędu Wratislavia Cantans gości w Bolesławcu, a zatem uczestniczymy w małym jubileuszu. Dziękujemy Andrzejowi Kosendiakowi, dyrektorowi Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu, że pamięta o naszym mieście konstruując mapę wydarzeń muzycznych Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans. Dziękujemy gospodarzowi bazyliki ks. prał. Andrzejowi Jarosiewiczowi za otwartość dla inicjatyw, które niesie ze sobą festiwal. Życzymy Państwu wielu duchowych i artystycznych wrażeń.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Rektor bolesławieckiej bazyliki ks. Andrzej Jarosiewicz przypomniał, że gdy wielki Johann Sebastian Bach komponował „Pasję według św. Jana”, to w tym właśnie czasie nasza bazylika była „barokizowana” (1692-1745). – Na ścianie prezbiterium po dziś dzień wisi sporych rozmiarów obraz autorstwa wielkiego Neunhertza. Ten barokowy malarz chciał jak najlepiej oddać klimat dramatu, który stał się na Golgocie. Dlatego tuż za krzyżem namalował panoramę – dziś moglibyśmy to powiedzieć – jak po wybuchu nuklearnym. Dla tego malarza baroku ukrzyżowanie Bożego Syna stało się kosmiczną katastrofą prowadzącą ludzkość do odczytania w ukrzyżowanym Bożego Syna. I właśnie ten temat podjął wielki Johann Sebastian Bach. To, co Nuenhertz namalował pędzlem, to Bach namalował muzyką – mówił gospodarz miejsca. Zachęcał też zgromadzonych: – Zechciejmy tę Pasję Pana odczytać w klimacie ciągle obchodzonego przez nas Nadzwyczajnego Roku Miłosierdzia. Niech śpiewane Słowo Boże ubrane w tak fenomenalną muzykę pomaga nam odczytać tę Pasję właśnie w perspektywie Bożego miłosierdzia.

Podczas koncertu zaśpiewali soliści: Sebastian Kohlhepp, Dominik Köninger, Grace Davidson, Benno Schachtner, Magnus Staveland, Tomáš Král. W rolę tłumu wcielili się chórzyści Narodowego Forum Muzyki z Wrocławia. Wyjątkowy klimat muzyczny stworzyła międzynarodowa B’Rock Orchestra pod batutą Andreasa Speringa. Nad kierownictwem artystycznym czuwała Agnieszka Franków-Żelazny.

Wszyscy uczestnicy tej wyjątkowej muzycznej medytacji nagrodzili wykonawców gromkimi oklaskami. Ks. Andrzej przedstawił poszczególnych solistów dziękując im za kunszt i artyzm w przekazaniu najważniejszych treści Pasji św. Jana. – Nie jest łatwo śpiewać człowiekowi o bólu, cierpieniu, dramacie, jaki dokonał się na Golgocie. Nie jest łatwo wcielać się rolę Matki Bolesnej pod krzyżem. Ale my dziś wiemy i wierzymy w zmartwychwstanie Chrystusa Pana i dlatego ta medytacja jest w ogóle dla nas możliwa. Właśnie z perspektywy zmartwychwstania inaczej widzi się ból, cierpienie, dramat krzyża i boleść Matki. Dlatego dziękujemy wam za tą wyjątkową proklamację Ewangelii, jaka dokonała się w dzisiejszy wieczór w bolesławieckiej bazylice maryjnej – powiedział ks. Andrzej.

Gospodarz bazyliki podziękował także wszystkim pracownikom Bolesławieckiego Ośrodka Kultury – Międzynarodowego Centrum Ceramiki za pomoc w organizacji tego wyjątkowego wieczoru.

2016-09-22 10:24

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Zaskarbić serca melomanów

Niedziela Ogólnopolska 26/2024, str. 53

[ TEMATY ]

muzyka

FB/mat. prom WOK

Musicae Antiquae Collegium Varsoviense w Wiener Musikverein. Na pierwszym planie (od lewej): Danuta Bodzek, Jessica Pratt i Alicja Węgorzewska-Whiskerd

Musicae Antiquae Collegium Varsoviense w Wiener Musikverein. Na pierwszym planie (od lewej): Danuta Bodzek, Jessica Pratt i Alicja Węgorzewska-Whiskerd

Raz do roku, tak spektakularnie jak rzadko kiedy, do głosu dochodzi muzyka Wolfganga Amadeusza Mozarta. Festiwal dedykowany jego muzyce od ponad trzech dekad odbywa się w stolicy za sprawą Warszawskiej Opery Kameralnej.

Właśnie dobiega końca, zapisując się na stronach historii jako najbardziej spektakularny, bowiem muzyka zabrzmiała zarówno w Warszawie, jak i w przysłowiowej mozartowskiej jaskini lwa – Wiedniu. Tegoroczna edycja festiwalu została zainaugurowana w Filharmonii Narodowej 13 maja, następnie w ramach 33. już edycji mozartowskie frazy rozbrzmiewały w Teatrze WOK i licznych lokalizacjach Warszawy, w tym chociażby w bazylice Świętego Krzyża (muzyka sakralna z Mszą c-moll i Requiem na czele) czy w Zamku Królewskim. Liczne adresowane do młodych melomanów propozycje trafiły również na Scenę Basen Artystyczny, czyli do miejsca, którym warszawscy kameraliści władają od niespełna dekady. Jeśli ktoś szuka dowodów na artystyczną ekspansję i nieustający rozwój tej renomowanej instytucji, to należy odnotować fakt, że tym razem trzy koncerty Festiwalu Mozartowskiego odbyły się w Wiedniu. I to gdzie! W słynnej Złotej Sali Wiener Musikverein (na zdjęciu), domu Mozarta (Mozarthaus) oraz Hofburgkapelle, czyli kaplicy w pałacu Habsburgów, władców Austrii. Przed melomanami jeszcze tradycyjna Gala Finałowa Mozart Night, tym razem skupiona na ikonicznej konfrontacji Salieri – Mozart. Zanim jednak zabrzmią finałowe dźwięki festiwalu w Teatrze Polskim, dwukrotnie posłuchamy Wesela Figara, które w interpretacji WOK zachwyciło nie tylko polską publiczność, ale również melomanów w Japonii i Europie Zachodniej.
CZYTAJ DALEJ

Watykan: 4 października zaprzysiężenie nowych członków Gwardii Szwajcarskiej

2025-05-30 18:24

[ TEMATY ]

przysięga

Papieska Gwardia Szwajcarska

Włodzimierz Rędzioch

Zaprzysiężenie nowych gwardzistów

Zaprzysiężenie nowych gwardzistów

Tradycyjna ceremonia zaprzysiężenia nowych członków Gwardii Szwajcarskiej w Watykanie odbędzie się 4 października 2025 roku. W sposób symboliczny ta data pokrywa się z liturgicznym wspomnieniem św. Franciszka z Asyżu, poinformowała 30 maja gwardia papieska. Po śmierci papieża Franciszka 21 kwietnia zaprzysiężenie, które zwykle ma miejsce 6 maja, zostało przełożone początkowo na czas nieokreślony.

„W tych dniach żałoby i refleksji, po śmierci naszego ukochanego Ojca Świętego, papieża Franciszka, Papieska Gwardia Szwajcarska jest w pełni skupiona na swojej misji i jednoczy się w modlitwie o jego wieczny odpoczynek” - stwierdzono wówczas. W związku z ceremoniami pogrzebowymi Franciszka, Gwardia miała wiele dodatkowych zadań, w tym przy trumnie zmarłego papieża i przy jego pogrzebie.
CZYTAJ DALEJ

Braniewo: siostry katarzynki ogłoszone błogosławionymi

2025-05-31 12:15

[ TEMATY ]

beatyfikacja

siostry katarzynki

Episkopat News

Błogosławione męczennice potwierdzają dziś swoim świadectwem odwieczną wartość Boga i dobra, podczas gdy ich mordercy pozostają zapamiętani jedynie z powodu okrucieństwa zła, którego się dopuścili - powiedział kard. Marcello Semeraro, prefekt Dykasterii Spraw Kanonizacyjnych w sobotę w Braniewie, gdzie odbywa się beatyfikacja 15 sióstr katarzynek, ofiar Armii Czerwonej wkraczającej w 1945 r. na Warmię.

Na wstępie swojej homilii kard. Semeraro podkreślił, że w ciągu zaledwie ośmiu dni Kościół w Polsce wzbogacił się o 16 nowych błogosławionych. Po beatyfikacji ks. Stanisława Streicha w minioną sobotę w Poznaniu, dziś wyniesienia na ołtarze doczekały się siostry zakonne ze Zgromadzenia Sióstr Świętej Katarzyny.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję