Reklama

Niedziela na Podbeskidziu

Św. Maksymilian w centrum uwagi

Olimpiada, przedstawienie, Dni Kolbiańskie – to bieżące inicjatywy, jakie realizowane są w Centrum św. Maksymiliana w Harmężach z myślą o Świętym

Niedziela bielsko-żywiecka 12/2017, str. 7

[ TEMATY ]

Olimpiada

Dni Kolbiańskie

Centrum św. Maksymiliana w Harmężach

Uczestnicy olimpiady o św. Maksymilianie

Uczestnicy olimpiady o św. Maksymilianie

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W czwartek 2 marca w Harmężach po raz pierwszy odbył się etap diecezjalny XI Ogólnopolskiej Franciszkańskiej Olimpiady Wiedzy o św. Maksymilianie. Jak podkreślił odpowiedzialny za olimpiadę w diecezji o. Arkadiusz Bąk OFMConv, celem olimpiady jest m.in. przybliżanie dzieciom i młodzieży postaci św. Maksymiliana. – Z etapu szkolnego do etapu diecezjalnego przeszło 10 osób, przyjechało do nas 6. Do finałów zakwalifikowały się: Aleksandra Saferna z Gimnazjum nr 1 w Andrychowie oraz Anna Miękińska i Emilia Tarnawa – obie z Gimnazjum nr 2 w Żywcu, a także Florentyna Matejko z ZS nr 1 w Oświęcimiu i Jakub Klyta z ZS nr 2 w Oświęcimiu. Finał odbędzie się w Siedlcach 29 marca br. dla szkół gimnazjalnych i 30 marca br. dla ponadgimnazjalnych – informuje o. Bąk. Olimpiadę organizuje Klasztor Franciszkanów w Siedlcach, UKSW w Warszawie oraz trzy prowincje Zakonu Braci Mniejszych Konwentualnych w Polsce.

W Centrum św. Maksymiliana pojawili się też przedstawiciele Teatru o-rety, którzy podjęli się napisania scenariusza i odegrania sztuki teatralnej o św. Maksymilianie skierowanej do dzieci. – Nie chcemy, aby była to kolejna biografia, ale spróbujemy tę postać na nowo odczytać i osadzić w naszych czasach – mówi twórca bajek dla dzieci Marek Stawarz.

Tymczasem Franciszkanie wraz z Misjonarkami Niepokalanej Ojca Kolbego organizują w Centrum XVI Dni Kolbiańskie pod hasłem „Rycerstwo Niepokalanej. Sto lat historii. Sto lat misji”, które odbędą się w dniach 24-26 marca. – Hasło tegorocznego spotkania formacyjnego nawiązuje do przypadającej w tym roku 100. rocznicy powstania Rycerstwa Niepokalanej, założonego przez św. Maksymiliana – informuje gwardian klasztoru w Harmężach o. Piotr Cuber OFMConv. Wydarzeniu patronuje Katedra Kolbiańska Papieskiego Wydziału Teologicznego św. Bonawentury w Rzymie oraz Biskup bielsko-żywiecki (informacje: tel. 33 844-43-47). Warto jeszcze wspomnieć, że w tym roku relikwie św. Maksymiliana z okazji minionej 75. rocznicy jego męczeńskiej śmierci peregrynowały po klasztorach amerykańskiej prowincji Matki Bożej Anielskiej i należącej do niej kustodii Wielkiej Brytanii i Irlandii. Peregrynacji towarzyszył o. Piotr Cuber OFMConv, spotykając się m.in. z przedstawicielami Polonii.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2017-03-16 08:02

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

O Rycerstwie Niepokalanej na Dniach Kolbiańskich

Tegoroczne XVI Dni Kolbiańskie przebiegały pod hasłem: „Rycerstwo Niepokalanej. Sto lat historii. Sto lat misji”. Od 24 do 26 marca uczestnicy gromadzili się na modlitwie i konferencjach tematycznych

Dni Kolbiańskie odbywają się w Harmężach od 2001 r., a inicjatywa ich organizacji wyszła od o. prof. dr. hab. Zdzisława Kijasa OFMConv. Dni Kolbiańskie, inaczej niż Spotkania Liderów, są skierowane nie tylko do Rycerzy Niepokalanej, ale do wszystkich osób wierzących, którym bliska jest postać i idee św. Maksymiliana M. Kolbego. W tym roku, z racji przypadającego 100-lecia istnienia Rycerstwa Niepokalanej, przybliżyliśmy zagadnienia związane z Rycerstwem – mówi gwardian klasztoru w Harmężach o. Piotr Cuber OFMConv przypominając, że w tym roku mija także 100-lecie objawień fatimskich. – 16 października 1917 r. w Rzymie Maksymilian wraz z 6 współbraćmi z międzynarodowego kolegium franciszkańskiego powołał Rycerstwo Niepokalanej – Militia Immaculata (MI). Cel wyznaczony MI przez o. Maksymiliana, a zapisany w pierwszym dyplomiku, pozostaje wciąż aktualny: „Starać się o nawrócenie grzeszników, heretyków, schizmatyków, a najbardziej masonów, i o uświęcenie wszystkich pod opieką i za pośrednictwem Najświętszej Maryi Panny Niepokalanej” – zauważył o. Cuber OFMConv.
CZYTAJ DALEJ

Św. Joanna d´Arc

[ TEMATY ]

Joanna d'Arc

pl.wikipedia.org

Drodzy bracia i siostry, Chciałbym wam dzisiaj opowiedzieć o Joannie d´Arc, młodej świętej, żyjącej u schyłku Średniowiecza, która zmarła w wieku 19 lat w 1431 roku. Ta młoda francuska święta, cytowana wielokrotnie przez Katechizm Kościoła Katolickiego, jest szczególnie bliska św. Katarzynie ze Sieny, patronce Włoch i Europy, o której mówiłem w jednej z niedawnych katechez. Są to bowiem dwie młode kobiety pochodzące z ludu, świeckie i dziewice konsekrowane; dwie mistyczki zaangażowane nie w klasztorze, lecz pośród najbardziej dramatycznych wydarzeń Kościoła i świata swoich czasów. Są to być może najbardziej charakterystyczne postacie owych „kobiet mężnych”, które pod koniec średniowiecza niosły nieustraszenie wielkie światło Ewangelii w złożonych wydarzeniach dziejów. Moglibyśmy je porównać do świętych kobiet, które pozostały na Kalwarii, blisko ukrzyżowanego Jezusa i Maryi, Jego Matki, podczas gdy apostołowie uciekli, a sam Piotr trzykrotnie się Go zaparł. Kościół w owym czasie przeżywał głęboki, niemal 40-letni kryzys Wielkiej Schizmy Zachodniej. Kiedy w 1380 roku umierała Katarzyna ze Sieny, mamy papieża i jednego antypapieża. Natomiast kiedy w 1412 urodziła się Joanna, byli jeden papież i dwaj antypapieże. Obok tego rozdarcia w łonie Kościoła toczyły się też ciągłe bratobójcze wojny między chrześcijańskimi narodami Europy, z których najbardziej dramatyczną była niekończąca się Wojna Stulenia między Francją a Anglią. Joanna d´Arc nie umiała czytań ani pisać. Można jednak poznać głębiej jej duszę dzięki dwóm źródłom o niezwykłej wartości historycznej: protokołom z dwóch dotyczących jej Procesów. Pierwszy zbiór „Proces potępiający” (PCon) zawiera opis długich i licznych przesłuchań Joanny z ostatnich miesięcy jej życia ( luty-marzec 1431) i przytacza słowa świętej. Drugi - Proces Unieważnienia Potępienia, czyli "rehabilitacji" (PNul) zawiera zeznania około 120 naocznych świadków wszystkich okresów jej życia (por. Procès de Condamnation de Jeanne d´Arc, 3 vol. i Procès en Nullité de la Condamnation de Jeanne d´Arc, 5 vol., wyd. Klincksieck, Paris l960-1989). Joanna urodziła się w Domremy - małej wiosce na pograniczu Francji i Lotaryngii. Jej rodzice byli zamożnymi chłopami. Wszyscy znali ich jako wspaniałych chrześcijan. Otrzymała od nich dobre wychowanie religijne, z wyraźnym wpływem duchowości Imienia Jezus, nauczanej przez św. Bernardyna ze Sieny i szerzonej w Europie przez franciszkanów. Z Imieniem Jezus zawsze łączone jest Imię Maryi i w ten sposób na podłożu pobożności ludowej duchowość Joanny stała się głęboko chrystocentryczna i maryjna. Od dzieciństwa, w dramatycznym kontekście wojny okazuje ona wielką miłość i współczucie dla najuboższych, chorych i wszystkich cierpiących. Z jej własnych słów dowiadujemy się, że życie religijne Joanny dojrzewa jako doświadczenie mistyczne, począwszy od 13. roku życia (PCon, I, p. 47-48). Dzięki "głosowi" św. Michała Archanioła Joanna czuje się wezwana przez Boga, by wzmóc swe życie chrześcijańskie i aby zaangażować się osobiście w wyzwolenie swojego ludu. Jej natychmiastową odpowiedzią, jej „tak” jest ślub dziewictwa wraz z nowym zaangażowaniem w życie sakramentalne i modlitwę: codzienny udział we Mszy św., częsta spowiedź i Komunia św., długie chwile cichej modlitwy prze Krucyfiksem lub obrazem Matki Bożej. Współczucie i zaangażowanie młodej francuskiej wieśniaczki w obliczu cierpienia jej ludu stały się jeszcze intensywniejsze ze względu na jej mistyczny związek z Bogiem. Jednym z najbardziej oryginalnych aspektów świętości tej młodej dziewczyny jest właśnie owa więź między doświadczeniem mistycznym a misją polityczną. Po latach życia ukrytego i dojrzewania wewnętrznego nastąpiły krótkie, lecz intensywne dwulecie jej życia publicznego: rok działania i rok męki. Na początku roku 1429 Joanna rozpoczęła swoje dzieło wyzwolenia. Liczne świadectwa ukazują nam tę młodą, zaledwie 17-letnią kobietę jako osobę bardzo mocną i zdecydowaną, zdolną do przekonania ludzi niepewnych i zniechęconych. Przezwyciężywszy wszystkie przeszkody spotyka następcę tronu francuskiego, przyszłego króla Karola VII, który w Poitiers poddaje ją badaniom przeprowadzanym przez niektórych teologów Uniwersytetu. Ich ocena jest pozytywna: nie dostrzegają w niej nic złego, lecz jedynie dobrą chrześcijankę. 22 marca 1429 Joanna dyktuje ważny list do króla Anglii i jego ludzi, oblegających Orlean (tamże, s. 221-22). Proponuje w nim prawdziwy, sprawiedliwy pokój między dwoma narodami chrześcijańskimi, w świetle imion Jezusa i Maryi, ale jej propozycja zostaje odrzucona i Joanna musi angażować się w walkę o wyzwolenie miasta, co nastąpiło 8 maja. Innym kulminacyjnym momentem jej działań politycznych jest koronacja Karola VII w Reims 17 lipca 1429 r. Przez cały rok Joanna żyje między żołnierzami, pełniąc wśród nich prawdziwą misję ewangelizacyjną. Istnieje wiele ich świadectw o jej dobroci, męstwie i niezwykłej czystości. Wszyscy, łącznie z nią samą, mówią o niej „la pulzella” - czyli dziewica. Męka Joanny zaczęła się 23 maja 1430, gdy jako jeniec wpada w ręce swych wrogów. 23 grudnia zostaje przewieziona pod strażą do miasta Rouen. To tam odbywa się długi i dramatyczny Proces Potępienia, rozpoczęty w lutym 1431 r. a zakończony 30 maja skazaniem na stos. Był to proces wielki i uroczysty, któremu przewodniczyli dwaj sędziowie kościelni: biskup Pierre Cauchon i inkwizytor Jean le Maistre. W rzeczywistości kierowała nim całkowicie duża grupa teologów słynnego Uniwersytetu w Paryżu, którzy uczestniczyli w nim jako asesorzy. Podziel się cytatem
CZYTAJ DALEJ

ME w wioślarstwie - złoty medal polskiej dwójki podwójnej

2025-05-31 13:43

[ TEMATY ]

sport

Adobe.Stock

Mirosław Ziętarski i Mateusz Biskup zdobyli w Płowdiw złoty medal wioślarskich mistrzostw Europy w dwójce podwójnej. Drugie miejsce zajęli mistrzowie olimpijscy z Paryża Rumuni Andrei Cornea i Marian Enache, a trzecie Fintan McCarthy i Konan Pazzaia z Irlandii.

Polacy zdominowali sobotni finał, od początku narzucili szybkie tempo i wypracowali przewagę nad rywalami. Do mety dopłynęli w czasie 06.02,93, uzyskując 0,94 s przewagi nad Corneą i Enache, którzy na końcówce dystansu przyspieszyli. Irlandczycy stracili do zwycięzców aż 2,55 s.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję