Reklama

Niedziela Legnicka

Dies Irae ujrzało światło dzienne

Niedziela legnicka 16/2017, str. 4-5

[ TEMATY ]

wystawa

ks. Piotr Nowosielski

Obraz „Wołyń”, to element cyklu „Requiem polskie”, nawiązującego do ważnych wydarzeń i postaci z historii Polski. Niżej: obrazy artysty korzystnie prezentują się w sakralnym wnętrzu

Obraz „Wołyń”, to element cyklu „Requiem polskie”, nawiązującego do ważnych wydarzeń i postaci z historii Polski.
Niżej: obrazy artysty korzystnie prezentują się w sakralnym wnętrzu

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

„Sacrum profanum. Pictura fidelis” – pod takim tytułem na przełomie marca i kwietnia wałbrzyskie Biuro Wystaw Artystycznych, zorganizowało wystawę prac mieszkającego i tworzącego swe dzieła na terenie naszej diecezji artysty, Andrzeja Boja Wojtowicza z Borowic.

Artysta, wykorzystujący techniki malarskie starych mistrzów, polubił – jeśli tak można to określić – prace wielkoformatowe. Przysparza to trochę kłopotów ze znalezieniem miejsca do ich wykonania, ale efekt końcowy, nie pozwala przejść koło tych dzieł obojętnie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Jednym z miejsc, gdzie po raz pierwszy zostały wyeksponowane jego prace, z których tematyką nosił się w sobie już od wielu lat, było sanktuarium Krzyża Świętego na wałbrzyskim Podzamczu. Wnętrze tej świątyni, pozwoliło na swobodną ich ekspozycję.

Requiem

Reklama

Kiedy odwiedzaliśmy pracownię Andrzeja Boja Wojtowicza jesienią ubiegłego roku, niektóre z obrazów były już wykonane, niektóre na sztaludze, a niektóre istniały jako projekty. Mówił wtedy o swoim pomyśle tak: – Requiem, pierwotnie był to pomysł związany z próbą przedstawienia tego tematu wizualnie i strukturalnie. W muzyce przykładów reqiuem mamy bardzo dużo, natomiast w malarstwie nigdy nie powstało nic takiego, co próbowałoby pokazać jego złożoność w kontekście nabożeństwa za zmarłych, liturgii żałobnej. To był pierwszy zamysł. Requiem, według mojego pomysłu, powinno zawierać ok.9 scen opartych o psalmodię, Nowy Testament, w tym głównie o Apokalipsę. Kluczowym obrazem będzie „Dies Irae”. Zakładam, że płótno będzie miało wymiar 3,5 m na 5 m. A „Sąd Ostateczny” z Chrystusem frasobliwym znajdzie się w części centralnej.

Wałbrzyska wystawa pokazuje, że pomysł ten udało się zrealizować. Obraz przyciąga wzrok i uwagę oglądającego, różnymi detalami i szczegółami, które zmuszają do zatrzymania się, refleksji i poszukiwania odpowiedzi na dostrzegane symbole i sceny.

Requiem polskie

Jednak to nie wszystko, co artysta ma do przekazania. Dzielił się wtedy również kolejnym pomysłem, o którym mówił tak: – W wyniku prac i myślenia o tym projekcie przyszedł mi do głowy pomysł na ciąg dalszy, żeby jednak to dzieło nie było tylko uniwersalne, ale żeby nadać mu charakter polski. Pomyślałem sobie, że jak sceny Requiem przeplotę scenami związanymi z Polską, to będzie to dobry punkt zaczepienia, wtedy przeradza nam się ten projekt w „Requiem polskie”. Ta nowa część zaczyna się od postaci kard. Stefana Wyszyńskiego, który otwiera Galerię Wielkich Polaków. Na sztaludze aktualnie jest św. o. Kolbe. Wypełnieniem tej sekwencyjności „Reqiuem polskiego”, jest też portret zbiorowy Żołnierzy Wyklętych. Ale nie tylko same portrety będą bohaterami tej wystawy. Będą także sceny związane z martyrologium Narodu Polskiego. Tak to się rozwija. Ma to także zakorzenienie moje osobiste, bo gdzieś tam daleko, na Wschodzie, leży mój dziadek i stąd zrodził się również obraz „Wołyń”, a przygotowywany jest także „Katyń”. To korpus podstawowy dzieł, które będą związane z Requiem.

Sztuka przez duże „S”

Reklama

Wystawa, która aktualnie gości w Wałbrzychu, pokazuje, że to, co do niedawna było tylko zamysłem, doczekało się realizacji i już może być oglądane przez odbiorców wystawy.

Prezentowana wystawa zawiera też inne prace, które przygotowywane są przez artystę dla parafii, które zapragnęły aby wystrój ich świątyń, został zrealizowany przez jego kompozycje.

Kto chciałby dłużej zatrzymać przy pracach tego artysty może odwiedzić Wałbrzych, albo np. jeleniogórski kościół św. Judy Tadeusza na Osiedlu Czarne, aby stanąć wobec świata symbolu, problematyki metafizycznej, a jednocześnie stwierdzić, że jego sztuka jest na wskroś oryginalna i bardzo współczesna.

* * *

Dies Irae
z języka łacińskiego „dzień gniewu”. Odnosi się do apokaliptycznego opisu Dnia Sądu Ostatecznego. W literaturze określenie to odnosi się do napisanej na przełomie XII i XIII wieku rymowanej sekwencji (hymnu), która w XIV wieku włączona została do Mszału.
Od czasu reformy trydenckiej śpiewana była w liturgii Kościoła rzymskokatolickiego w Mszach św. żałobnych w klasycznym rycie rzymskim. W nowym rycie nie jest już powszechnie używana, (można ją wykonywać w ostatnim tygodniu roku liturgicznego, który w tym czasie koncentruje się na paruzji Chrystusa).

Requiem
to skrót od łacińskiego określenia Mszy św. za zmarłych: Missa requiem. Termin ten najczęściej kojarzony jest z utworami muzycznymi tworzonymi przez znanych kompozytorów, a wykonywanych podczas Mszy św. żałobnych.

2017-04-11 10:22

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Sejm: wystawa w 20. rocznicę wizyty Jana Pawła II

[ TEMATY ]

Jan Paweł II

Warszawa

wystawa

sejm

Wikipedia

W holu przed Salą Kolumnową w Sejmie odbędzie się środę 12 czerwca o godz. 13.00 uroczyste otwarcie wystawy „Dar odzyskania wolności. 20. rocznica wizyty Ojca Świętego Jana Pawła II w Sejmie”. Organizatorem wydarzenia jest Biblioteka Sejmowa.

Tytuł ekspozycji nawiązuje do przesłania wygłoszonego przez papieża św. Jana Pawła II na forum Uroczystego Zgromadzenia Posłów i Senatorów w Sejmie 11 czerwca 1999 r. Ojciec Święty powiedział wówczas: „Miejsce, w którym się znajdujemy, skłania do głębokiej refleksji nad odpowiedzialnym korzystaniem w życiu publicznym z daru odzyskanej wolności oraz nad potrzebą współpracy na rzecz dobra wspólnego”.
CZYTAJ DALEJ

Święty Łazarz

Niedziela przemyska 10/2013, str. 8

[ TEMATY ]

św. Łazarz

Wskrzeszenie Łazarza, fot. Flickr CC BY-SA 2.0

Raz w życiu się uśmiechnął, kiedy zobaczył kradzież glinianego garnka. Powiedzieć miał wówczas: „Garstka prochu kradnie inną garstkę prochu”… Ks. Stanisław Pasierb w tomiku wierszy „Rzeczy ostatnie i inne wiersze” pisał pięknie o odczuciach Łazarza: „(...) warto było, ale po to tylko, żeby się dowiedzieć, że On (Chrystus) zanim mnie wskrzesił, płakał ponieważ umarłem...”.

Kiedy Caravaggio, niezrównany mistrz światłocienia, namalował dla bogatego włoskiego kupca, w kościele w Messynie, „Wskrzeszenie Łazarza” obraz nie spotkał się z aprobatą widzów. Porywczy z natury, pełen kontrastów artysta, na oczach zdumionych wiernych pociął malowidło brzytwą, czym wprawił w konsternację nie tylko swego mecenasa, ale i mieszkańców Messyny. Podziel się cytatem Wkrótce w 1609 r., w kościele Służebników Chorych artysta ponownie podjął temat. Martwy, wyciągnięty z grobu Łazarz leży w strumieniu charakterystycznego dla twórczości malarza światła. Pełna patosu scena zyskuje dzięki umiejętnemu zastosowaniu kontrastu światła i cienia. Wśród widzów tej niezwykłej sceny znajduje się także… sam artysta. Wedle Ewangelii św. Jana, z której znamy opis tego wydarzenia, śmierć Łazarza z Betanii wstrząsnęła jego siostrami Martą i Marią. Czasem zdarza się tak (a wszyscy jakoś podświadomie boimy się takiej sytuacji), że kiedy akurat jesteśmy daleko od rodzinnego domu, umiera człowiek nam bliski.
CZYTAJ DALEJ

Papież do młodych: nasze więzi liczą się bardziej niż liczby i wyniki

2024-12-17 14:49

[ TEMATY ]

młodzież

papież Franciszek

LaborDì

PAP/EPA/ETTORE FERRARI

Aby wnieść swój wkład, nie musisz godzić się na wszystko, nawet na zło. Nie dostosowuj się do modeli, w które nie wierzysz, być może po to, by zyskać prestiż społeczny lub dodatkowe pieniądze - wskazał Ojciec Święty w specjalnym przesłaniu do uczestników trzeciej edycji „LaborDì”, promowanej przez ACLI (Włoskie Stowarzyszenie Pracowników Chrześcijańskich) w Rzymie.

Papież Franciszek na początku swego przemówienia wskazał, że samo życie jest ciągłym wezwaniem do „wyjścia z siebie”. Wobec problemów i zagrożenia, możemy budować schronienia; „ale w rzeczywistości jesteśmy stworzeni do światła, do otwartości. Tak więc, gdy przechodzisz przez okres dojrzewania, scena świata otwiera się przed tobą”. Ojciec Święty wskazał, że gdy pojawi się na niej młody człowieka, może się ona wydawać zatłoczona, jednakże wciąż brakuje w niej wkładu człowieka. „Wraz z tobą - nowe wkracza na świat. Wszystko, naprawdę wszystko może się zmienić” - dodał.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję