Reklama

Niedziela Rzeszowska

Rzeszowskie festiwalowe lato

Niedziela rzeszowska 36/2017, str. 6

[ TEMATY ]

wywiad

festiwal

Archiwum festiwalu

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Z dr. hab. Markiem Stefańskim – dyrektorem festiwalu rozmawia ks. Rafał Przędzik.

Ks. Rafał Przędzik: – Jak można podsumować kolejną edycję przestrzeni muzycznej festiwalu?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Dr hab. Marek Stefański: – Koncertem wokalno-organowym w kościele Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Rzeszowie-Zalesiu we wtorek 15 sierpnia zakończył 26. Festiwal „Wieczory Muzyki Organowej i Kameralnej w Katedrze i Kościołach Rzeszowa”.
W tym roku odbyło się 8 koncertów w rzeszowskich świątyniach. Głównym miejscem realizacji koncertów pozostaje rzeszowska katedra, gdzie z inicjatywy ks. inf. Stanisława Maca w roku 1991 festiwal powstał. W tym roku po raz pierwszy obowiązki gospodarza festiwalu pełnił nowy proboszcz rzeszowskiej katedry ks. Krzysztof Gołąbek. Ponadto koncerty odbywały się w bazylice Ojców Bernardynów u boku Matki Bożej Rzeszowskiej, gdzie kilka lat temu oddano do użytku zrekonstruowane organy, w kościele Świętego Krzyża, stanowiącym prawdziwą perłę architektury baroku wśród rzeszowskich kościołów oraz tradycyjnie w niezwykle uroczym kościele Wniebowzięcia NMP w Zalesiu.

– Jaka literatura muzyczna była prezentowana w tym roku?

– Dominantę wszystkich koncertów stanowiła muzyka organowa, w tym solowe recitale organowe. Tej bowiem sztuce poświęcony jest od początku istnienia rzeszowski festiwal. Wystąpili: znakomity wirtuoz z Mediolanu Carl Tunesi, organista i animator życia muzycznego z Koszalina Bogdan Narloch, adiunkt Akademii Muzycznej w Katowicach Witold Zaborny oraz prof. Akademii Muzycznej we Wrocławiu Piotr Rojek. Wszyscy ci artyści po raz pierwszy gościli podczas rzeszowskiego festiwalu. Festiwalowa publiczność wysłuchała ponadto mistrzowskiej gry organowej stałych naszych gości: prof. Andrzeja Chorosińskiego z Warszawy oraz organisty bazyliki archikatedralnej w Gdańsku-Oliwie prof. Romana Peruckiego.

Reklama

– Czy tylko muzyka organowa była prezentowana w tym roku?

– Oprócz muzyki organowej w murach rzeszowskich świątyń zabrzmiały jeszcze inne instrumenty. W pamięci słuchaczy na pewno pozostaną mistrzowskie prezentacje znakomitego puzonisty Tomasza Stolarczyka z Krakowa oraz wirtuoza fletni Pana, Mołdawianina Dumitru Harea, który przybył do Rzeszowa po raz drugi, tym razem na specjalne życzenie festiwalowej publiczności. Są to niecodzienne połączenia tych instrumentów z organowym akompaniamentem, które publiczność przyjęła entuzjastycznie. Znakomite okazały się występy utalentowanej flecistki Edyty Fil i skrzypaczki Marii Peruckiej.

– Repertuar festiwalu to tylko utwory na instrumenty muzyczne?

– Nie mogło zabraknąć w programie festiwalu muzyki wokalnej, która tradycyjnie zabrzmiała w Zalesiu, a jeszcze wcześniej, podczas festiwalowej inauguracji, w rzeszowskiej katedrze. Tutaj w obsadzie koncertów mieliśmy akcenty rzeszowskie, w osobach wykonawców: zaśpiewał baryton Wiesław Siewierski, na co dzień organista rzeszowskiej katedry, a także zespół wokalny „La strada”, działający przy zaleskim kościele, kierowany przez tamtejszego organistę Jacka Beresia. Jak zwykle znakomicie zaprezentował się w Chłopięco-Męski Chór Katedralny „Pueri Cantores Resovienses”, pod dyrekcją Marcina Florczaka.

– Czy miejscem festiwalu był tylko Rzeszów?

– Warto zaznaczyć, iż rzeszowskiemu festiwalowi towarzyszą jeszcze dwa cykle koncertowe: w Jarosławskim Opactwie Pobenedyktyńskim oraz po raz pierwszy w tym roku w bazylice Jezuitów w Starej Wsi.

– A czy tegoroczna edycja festiwalu miała też jakieś ponadczasowe zamierzenia?

– Tegoroczny festiwal wpisał się godnie w obchody 25-lecia erygowania diecezji rzeszowskiej. Patronat honorowy nad koncertami objął ordynariusz rzeszowski bp Jan Wątroba. Do realizacji tego znaczącego dla kultury Rzeszowa i Podkarpacia wydarzenia artystycznego przyczynili się ponadto: Województwo Podkarpackie, Gmina Miejska Rzeszów oraz dwa rzeszowskie przedsiębiorstwa: Watkem Spółka z o.o. i Elektromontaż Rzeszów S.A., udzielając organizatorowi dotacji finansowych na realizację całego przedsięwzięcia.
Wielkim atutem festiwalu, jak co roku, była wspaniała publiczność, w tym młodzież, która bardzo licznie wypełniała wnętrza rzeszowskich kościołów podczas wszystkich koncertów.

2017-08-30 12:21

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Festiwalowe lato

Niedziela rzeszowska 36/2021, str. VI

[ TEMATY ]

festiwal

Konrad Mika

Dr hab. Marek Stefański

Dr hab. Marek Stefański

Z dr. hab. Markiem Stefańskim, dyrektorem Podkarpackiego Festiwalu Organowego rozmawia ks. Rafał Przędzik.

Ks. Rafał Przędzik: Festiwalowe koncerty organowe na stałe już wpisały się w krajobraz kulturalny Podkarpacia. W jaki sposób udało się zorganizować tegoroczną jego edycję?

Dr hab. Marek Stefański: Ostatnim koncertem tegorocznej jubileuszowej 30. edycji festiwalu, który odbył się w starowiejskiej bazylice, zamknęliśmy trzy dekady tego tak znaczącego dla kultury Podkarpacia i Rzeszowa wydarzenia kulturalnego. Na jego program złożyło się w tym roku 11 koncertów w pięciu miejscowościach regionu: Rzeszowie, Jarosławiu, Starej Wsi, Lutczy i po raz pierwszy w Ropczycach.

CZYTAJ DALEJ

Całun Turyński – badania naukowe potwierdzają, że nie został wyprodukowany

2024-03-28 22:00

[ TEMATY ]

całun turyński

Adobe.Stock

Całun Turyński

Całun Turyński

W Turynie we Włoszech zachowało się prześcieradło, w które według tradycji owinięto ciało zmarłego Jezusa - Święty Całun. W ostatnich latach tkanina ta została poddana licznym, nowym badaniom naukowym. Rozmawialiśmy o tym z prof. Emanuelą Marinelli, autorką wielu książek na temat Całunu - niedawno we Włoszech ukazała się publikacja „Via Sindonis” (Wydawnictwo Ares), napisana wspólnie z teologiem ks. Domenico Repice.

- Czy może pani profesor wyjaśnić tytuł swojej nowej książki „Via Sindonis”?

CZYTAJ DALEJ

Całun Turyński – badania naukowe potwierdzają, że nie został wyprodukowany

2024-03-28 22:00

[ TEMATY ]

całun turyński

Adobe.Stock

Całun Turyński

Całun Turyński

W Turynie we Włoszech zachowało się prześcieradło, w które według tradycji owinięto ciało zmarłego Jezusa - Święty Całun. W ostatnich latach tkanina ta została poddana licznym, nowym badaniom naukowym. Rozmawialiśmy o tym z prof. Emanuelą Marinelli, autorką wielu książek na temat Całunu - niedawno we Włoszech ukazała się publikacja „Via Sindonis” (Wydawnictwo Ares), napisana wspólnie z teologiem ks. Domenico Repice.

- Czy może pani profesor wyjaśnić tytuł swojej nowej książki „Via Sindonis”?

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję