Reklama

Niedziela Łódzka

650-lecie parafii w Szczercowie

Kto wierzy, nigdy nie jest sam

Niedziela łódzka 38/2017, str. 4

[ TEMATY ]

parafia

jubileusz

Marianna Strugińska-Felczyńska

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Dziś proszę was wszystkich słowami papieża Franciszka: trwajcie na drodze wiary z mocną nadzieją w Panu. On daje nam odwagę, by iść pod prąd. Bo nie ma takich trudności, ucisków, niezrozumienia, które mogłyby nas przerażać, jeśli trwamy zjednoczeni z Bogiem – mówił bp Marek Marczak, administrator archidiecezji łódzkiej, do mieszkańców Szczercowa świętujących 8 września 650-lecie powstania parafii. Ksiądz Biskup przewodniczył szczercowskim uroczystościom, w trakcie których nie tylko obchodzono jubileusz i dziękowano Bogu za tegoroczne plony, ale także odczytano akt zawierzenia wiernych Niepokalanemu Sercu Maryi. Wspólnie z Biskupem Administratorem Mszę św. celebrowali kapłani z dekanatu na czele z ks. proboszczem Zenonem Miksą i kapłani pochodzący ze Szczercowa. Miejscowi rolnicy przynieśli do świątyni wieńce uplecione z tegorocznych zbiorów, a parafialna orkiestra zadbała o piękną oprawę muzyczną.

Szczerców to dawne miasteczko położone nad rzeką Widawką w Kotlinie Szczercowskiej. Współczesny Szczerców jest niewielkim ośrodkiem przemysłowo-usługowym. W pobliżu leży pole „Szczerców”– druga odkrywka Kopalni Węgla Brunatnego „Bełchatów”, jednak wiele osób z terenu parafii prowadzi także gospodarstwa rolne. I to do nich najpierw zwrócił się bp Marek Marczak, podkreślając: – To wy swą ciężką pracą wypełniacie powołanie, które Bóg skierował do pierwszych ludzi w Księdze Rodzaju: „Czyńcie sobie ziemię poddaną” – mówił. Przywołał też słowa św. Jana Pawła II o „rękach, które z trudnej, ciężkiej ziemi wydobywały chleb dla kraju, a w chwilach zagrożenia były gotowe tej ziemi strzec i bronić”. Nawiązując do popularnego określenia „żywią i bronią”, powiedział: – Żywicie, bo dajecie ludziom chleb, bronicie nie tylko granic i niepodległości ojczyzny, ale także wartości moralnych, chrześcijańskich, Bożych wartości w naszych rodzinach. I zaapelował: – Niech domy polskich rolników będą takimi skarbnicami wartości religijnych, patriotycznych i moralnych, bez których nie można żyć!

Odnosząc się do historii parafii, zwrócił uwagę, że te sześć i pół wieku jest nierozerwalnie związane z Maryją: – Historia waszej parafii przypomina historię naszej Matki i Królowej – mówił. – Pełna jest dramatycznych momentów, ale też „wypełniona jest cudownymi przykładami ogromnej miłości do Boga, Kościoła i do Ojczyzny. Ksiądz Biskup wskazywał kolejne takie przykłady – zwykłych ludzi, sytuacji, zdarzeń, patriotycznych postaw, zanoszonych modlitw, powstańczych zrywów, odbudowań świątyni, wojen i tworzenia pierwszych zrębów państwowości. I wśród nich wspomniał niezłomnych kapłanów: ks. Franciszka Potapskiego i ks. Ludwika Laskowskiego, kolejnych proboszczów parafii, którzy zginęli w Dachau. – Ks. Laskowski mimo zakazu władz okupacyjnych z narażeniem życia sprawował Msze św., odprawiał nabożeństwa i udzielał sakramentów świętych – podkreślał. I wymienił też księży, jacy po II wojnie światowej wspólnie z wiernymi budowali tu wspólnotę – materialną i duchową. To m.in. ks. Aleksander Kuleta i ks. Józef Komperda i wielu innych. Ksiądz Biskup zwrócił uwagę, że tak wielkie rzeczy mogą dziać się jedynie we wspólnocie ludzi wiary, bo „ten, kto wierzy, nie jest nigdy sam”. Dlatego zwracając się do Matki Bożej, prosił w imieniu zgromadzonych: – Naucz nas patrzeć oczami Jezusa, aby On był światłem na naszej drodze.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2017-09-13 11:20

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

O jubileszu, cudownych wizerunkach i łaskach

KS. ADAM STACHOWICZ: – Adwentem rozpoczęliśmy rok jubileuszowy, 400-lecia parafii. Jakie inicjatywy duszpasterskie są planowane w Radomyślu w ramach obchodu tego roku?
CZYTAJ DALEJ

Dlaczego godzina dziewiąta jest godziną piętnastą?

Niedziela lubelska 16/2011

Triduum Paschalne przywołuje na myśl historię naszego zbawienia, a tym samym zmusza do wejścia w istotę chrześcijaństwa. Przeżywanie tych najważniejszych wydarzeń zaczyna się w Wielki Czwartek przywołaniem Ostatniej Wieczerzy, a kończy w Wielkanocny Poranek, kiedy zgłębiamy radosną prawdę o zmartwychwstaniu Chrystusa i umacniamy nadzieję naszego zmartwychwstania. Wszystko osadzone jest w przestrzeni i czasie. A sam moment śmierci Pana Jezusa w Wielki Piątek podany jest z detaliczną dokładnością. Z opisu ewangelicznego wiemy, że śmierć naszego Zbawiciela nastąpiła ok. godz. dziewiątej (Mt 27, 46; Mk 15, 34; Łk 23, 44). Jednak zastanawiający jest fakt, że ten ważny moment w zbawieniu świata identyfikujemy jako godzinę piętnastą. Uważamy, że to jest godzina Miłosierdzia Bożego i w tym czasie odmawiana jest Koronka do Miłosierdzia Bożego. Dlaczego zatem godzina dziewiąta w Jerozolimie jest godziną piętnastą w Polsce? Podbudowani elementarną wiedzą o czasie i doświadczeniami z podróży wiemy, że czas zmienia się wraz z długością geograficzną. Na świecie są ustalone strefy, trzymające się reguły, że co 15 długości geograficznej czas zmienia się o 1 godzinę. Od tej reguły są odstępstwa, burzące idealny układ strefowy. Niemniej, faktem jest, że Polska i Jerozolima leżą w różnych strefach czasowych. Jednak jest to tylko jedna godzina różnicy. Jeśli np. w Jerozolimie jest godzina dziewiąta, to wtedy w Polsce jest godzina ósma. Zatem różnica czasu wynikająca z położenia w różnych strefach czasowych nie rozwiązuje problemu zawartego w tytułowym pytaniu, a raczej go pogłębia. Jednak rozwiązanie problemu nie jest trudne. Potrzeba tylko uświadomienia niektórych faktów związanych z pomiarem czasu. Przede wszystkim trzeba mieć na uwadze, że pomiar czasu wiąże się zarówno z ruchem obrotowym, jak i ruchem obiegowym Ziemi. I od tego nie jesteśmy uwolnieni teraz, gdy w nauce i technice funkcjonuje już pojęcie czasu atomowego, co umożliwia jego precyzyjny pomiar. Żadnej precyzji nie mogło być dwa tysiące lat temu. Wtedy nawet nie zdawano sobie sprawy z ruchów Ziemi, bo jak wiadomo heliocentryczny system budowy świata udokumentowany przez Mikołaja Kopernika powstał ok. 1500 lat później. Jednak brak teoretycznego uzasadnienia nie zmniejsza skutków odczuwania tych ruchów przez człowieka. Nasze życie zawsze było związane ze wschodem i zachodem słońca oraz z porami roku. A to są najbardziej odczuwane skutki ruchów Ziemi, miejsca naszej planety we wszechświecie, kształtu orbity Ziemi w ruchu obiegowym i ustawienia osi ziemskiej do orbity obiegu. To wszystko składa się na prawidłowości, które możemy zaobserwować. Z tych prawidłowości dla naszych wyjaśnień ważne jest to, że czas obrotu Ziemi trwa dobę, która dzieli się na dzień i noc. Ale dzień i noc na ogół nie są sobie równe. Nie wchodząc w astronomiczne zawiłości precyzji pomiaru czasu możemy przyjąć, że jedynie na równiku zawsze dzień równy jest nocy. Im dalej na północ lub południe od równika, dystans między długością dnia a długością nocy się zwiększa - w zimie na korzyść dłuższej nocy, a w lecie dłuższego dnia. W okolicy równika zatem można względnie dokładnie posługiwać się czasem słonecznym, dzieląc czas od wschodu do zachodu słońca na 12 jednostek zwanych godzinami. Wprawdzie okolice Jerozolimy nie leżą w strefie równikowej, ale różnica między długością między dniem a nocą nie jest tak duża jak u nas. W czasach życia Chrystusa liczono dni jako czas od wschodu do zachodu słońca. Część czasu od wschodu do zachodu słońca stanowiła jedną godzinę. Potwierdzenie tego znajdujemy w Ewangelii św. Jana „Czyż dzień nie liczy dwunastu godzin?” (J. 11, 9). I to jest rozwiązaniem tytułowego problemu. Godzina wschodu to była godzina zerowa. Tymczasem teraz godzina zerowa to północ, początek doby. Stąd współcześnie zachodzi potrzeba uwspółcześnienia godziny śmierci Chrystusa o sześć godzin w stosunku do opisu biblijnego. I wszystko się zgadza: godzina dziewiąta według ówczesnego pomiaru czasu w Jerozolimie to godzina piętnasta dziś. Rozważanie o czasie pomoże też w zrozumieniu przypowieści o robotnikach w winnicy (Mt 20, 1-17), a zwłaszcza wyjaśni dlaczego, ci, którzy przyszli o jedenastej, pracowali tylko jedną godzinę. O godzinie dwunastej zachodziło słońce i zapadała noc, a w nocy upływ czasu był inaczej mierzony. Tu wykorzystywano pianie koguta, czego też nie pomija dobrze wszystkim znany biblijny opis.
CZYTAJ DALEJ

Rozmowa z Ojcem: Niedziela Zmartwychwstania Pańskiego

2025-04-19 10:37

[ TEMATY ]

abp Wacław Depo

Karol Porwich/Niedziela

Jak wygląda życie codzienne Kościoła, widziane z perspektywy metropolii, w której ważne miejsce ma Jasna Góra? Co w życiu człowieka wiary jest najważniejsze? Czy potrafimy zaufać Bogu i powierzyć Mu swoje życie? Na te i inne pytania w cyklicznej audycji "Rozmowy z Ojcem" odpowiada abp Wacław Depo.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję