Reklama

Homilia

Moc i uniżenie Ducha

Niedziela Ogólnopolska 20/2018, str. 33

Grażyna Kołek

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ewangeliczne opowieści o spotkaniach ze Zmartwychwstałym nie pokazują jakiejś wielkiej radości. Nasz Mistrz żyje! – powtarzają uczniowie między sobą. Ale dalej siedzą w zamknięciu niepewni, zalęknieni. Ta sytuacja zmienia się po Zesłaniu Ducha Świętego. Apostołowie wiedzą już, co mają robić. Wychodzą, by Żydom i poganom głosić Dobrą Nowinę o Jezusie Chrystusie, który umarł i zmartwychwstał dla naszego zbawienia. Sam Jezus na różne sposoby zapowiadał zesłanie Ducha. W dzisiejszej Ewangelii obiecuje, że pośle swym uczniom Parakleta, tj. Ducha Pocieszyciela, który pochodzi od Ojca. Po czym pada bardzo ważne zdanie: „Duch Prawdy doprowadzi was do całej prawdy”. Prawdą jest Jezus, nie tylko Jego słowa i czyny, ale przede wszystkim Jego Osoba. Apostołowie chodzili za Jezusem i słuchali Jego nauk przez długi czas, ale tak naprawdę zaczynają rozumieć głębszy sens wydarzeń, których byli świadkami, dopiero po otrzymaniu Ducha. Kim tak naprawdę jest ów Duch? Nie jest to tylko Boża moc. Duch jest trzecią Osobą Trójcy Świętej. Ojciec, Syn i Duch są jednym Bogiem, gdyż mają tę samą, jedyną Boską naturę, ale są różnymi Osobami, które tworzą odwieczne relacje miłości. Św. Augustyn mówił, że Ojciec jest tym, który kocha, Syn jest kochany, a Duch jest Miłością-Osobą między nimi. Dlatego Duch jest najbardziej tajemniczą Osobą Trójcy Świętej. Jakby schowany, pozostaje zawsze w służbie Ojcu i Synowi i nie mówi niczego w pierwszej osobie. Dlatego Biblia wskazuje na Ducha poprzez obrazy: ognia, gołębicy, wiatru... Ale jednocześnie bez Ducha nic nie może się dokonać. Pierwsze czytanie pokazuje nam, że Duch umożliwia komunikowanie się między ludźmi. Apostołowie przemawiają, a słuchacze pochodzący z różnych narodów rozumieją ich. W drugim czytaniu św. Paweł przeciwstawia Ducha ciału. Nie chodzi jednak o odrzucenie ciała, wszak wierzymy w zmartwychwstanie ciał, ale o jego podporządkowanie Duchowi, przemienienie. Duch działa w Kościele, działa w nas i wokół nas, prowadząc wszystkich przez Chrystusa do Ojca. To działanie jest pełne mocy, ale zarazem łagodności. Duch nie ogranicza naszej wolności, ale uniża się w obliczu naszej ograniczoności. Grzeszymy, jesteśmy niewierni, niemądrzy, ale Duch się nie zniechęca, lecz na różne sposoby prowadzi nas ku zbawieniu. Słowa psalmu: „Niech zstąpi Duch Twój i odnowi ziemię” przypominają nam, Polakom, słynne kazanie Jana Pawła II na Placu Zwycięstwa w Warszawie. Warto do niego powracać i modlić się za ojczyznę, by Duch ją nieustannie odnawiał.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2018-05-16 11:23

Ocena: +19 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Czy kobiety w ciąży muszą w Środę Popielcową i Wielki Piątek zachowywać post ścisły?

[ TEMATY ]

post

bp Adam Bałabuch

tasha/pixabay.com

Czy kobiety w ciąży muszą w Środę Popielcową i Wielki Piątek zachowywać post ścisły? Czy stan błogosławiony, w którym kobieta powinna szczególnie dbać o siebie i swoje dziecko, zwalnia ją z tego obowiązku? - Matka sama musi podjąć decyzję o przestrzeganiu postu ścisłego - tłumaczy KAI bp Adam Bałabuch, przewodniczący Komisji ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów KEP.

Zarówno Kodeks Prawa Kanonicznego jak i inne przepisy Episkopatu Polski nie wyjaśniają jednoznacznie kwestii dyspensy od postu ścisłego dla kobiet w ciąży i karmiących piersią. Zdania duchownych na ten temat bywają podzielone. Niektórzy tłumaczą, że "ciąża to nie choroba", tylko stan błogosławiony, dlatego należy pościć, chyba, że lekarz zaleci inaczej. Inni podkreślają, że z postu zwolnione są osoby poniżej 14 roku życia, a więc i nienarodzone dzieci, którym pożywienia dostarczają matki.
CZYTAJ DALEJ

Co z postem w Wielką Sobotę?

Niedziela łowicka 15/2004

[ TEMATY ]

post

Wielka Sobota

monticellllo/pl.fotolia.com

Coraz częściej spotykam się z pytaniem, co z postem w Wielką Sobotę? Obowiązuje czy też nie? O poście znajdujemy liczne wypowiedzi na kartach Pisma Świętego. Chcąc zrozumieć jego znaczenie wypada powołać się na dwie, które padają z ust Pana Jezusa i przytoczone są w Ewangeliach.

Pierwszą przytacza św. Marek (Mk 9,14-29). Po cudownym przemienieniu na Górze Tabor, Jezus zstępuje z niej wraz z Piotrem, Jakubem i Janem, i spotyka pozostałych Apostołów oraz - pośród tłumów - ojca z synem opętanym przez szatana. Apostołowie są zmartwieni, bo chcieli uwolnić chłopca od szatana, ale ten ich nie usłuchał. Gdy już zostają sami, pytają Chrystusa, dlaczego nie mogli uwolnić chłopca od szatana? Usłyszeli wówczas znamienną odpowiedź: „Ten rodzaj zwycięża się tylko przez modlitwę i post”. Drugi tekst zawarty jest w Ewangelii św. Łukasza (5,33-35). Opisuje rozmowę Pana Jezusa z faryzeuszami oraz z uczonymi w Piśmie na uczcie u Lewiego. Owi nauczyciele dziwią się, czemu uczniowie Jezusa nie poszczą. Odpowiada im wówczas Pan Jezus „Czy możecie gości weselnych nakłonić do postu, dopóki pan młody jest z nimi? Lecz przyjdzie czas, kiedy zabiorą im pana młodego, wtedy, w owe dni, będą pościć”
CZYTAJ DALEJ

Franciszek: droga Jezusa nas kosztuje w świecie, który wszystko kalkuluje

2025-04-19 00:12

PAP

„Droga Krzyżowa jest modlitwą tych, którzy są w drodze. Przecina nasze zwykłe ścieżki, abyśmy przeszli ze znużenia ku radości” - stwierdził papież Franciszek podczas Drogi Krzyżowej w Wielki Piątek w rzymskim Koloseum. Wzięło w niej udział ok. 18 tys. ludzi. Przewodniczył jej, w zastępstwie Ojca Świętego, wikariusz generalny diecezji rzymskiej, kard. Baldo Reina. Papieskie rozważania dotyczyły m.in. wolność, egoizmu, odpowiedzialności, wiary, hipokryzji, upokorzenia.

„Droga oferowana każdemu człowiekowi - podróż do wewnątrz, rachunek sumienia, zatrzymanie się na cierpieniach Chrystusa w drodze na Kalwarię” - podkreślił Franciszek i wskazał, że Droga Krzyżowa jest rzeczywiście zejściem Jezusa „ku temu światu, który Bóg kocha” (Stacja II). Jest także „odpowiedzią, przyjęciem odpowiedzialności” przez Chrystusa. On, „przybity do krzyża”, wstawia się, stawiając się „między skłóconymi stronami” (stacja XI) i prowadzi je do Boga, ponieważ Jego „krzyż burzy mury, anuluje długi, unieważnia wyroki, ustanawia pojednanie”. Jezus, „prawdziwy Jubileusz”, odarty z szat i objawiony nawet „tym, którzy patrzą, jak umiera”, patrzy na nich „jak na umiłowanych powierzonych przez Ojca”, ukazując swoje pragnienie zbawienia „nas wszystkich, każdego z osobna” (Stacja X)
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję