Kolędy śpiewamy w kościołach, przy wigilijnym stole, z rodziną i przyjaciółmi, w dużych i małych grupach, na spotkaniach opłatkowych i tak po prostu, kiedy najdzie nas ochota, chodzimy na koncerty albo słuchamy płyt. I wciąż nam się to nie nudzi. W okresie Bożego Narodzenia znajdziemy wiele okazji do wspólnego kolędowania, w tym numerze prezentujemy niektóre z nich.
Kolędami można uwielbiać
Już 6 stycznia, w święto Trzech Króli, w parafii pw. Matki Bożej Częstochowskiej po raz trzeci odbędzie się Zielonogórskie Kolędowanie, podczas którego można będzie uwielbiać Zbawiciela. I choć uwielbienie zwykle kojarzy się z innym rodzajem utworów, ten repertuar nie jest przypadkowy. – Wybraliśmy kolędy, bo to jest nasza tradycja, a my często tradycją nie potrafimy się modlić – wyjaśnia Martyna Dziechciaruk. – Chcieliśmy więc pokazać kolędy trochę z innej strony, niekoniecznie coś w nich zmieniać, ale wydobyć i pokazać ich głębię. To przecież nie są pieśni, które się śpiewa, bo ładnie brzmią – one mają treści związane ze zbawieniem. Docierają do nas informacje, że publiczności ta forma się bardzo podoba. Kolędy kojarzą się z rodziną, z dobrym, szczęśliwym czasem, z byciem razem. A do tego dochodzi możliwość włączenia się w śpiewanie z nami, bo staramy się część repertuaru zaśpiewać w powszechnie znany sposób.
Chórowi podczas koncertu towarzyszyć będzie zespół Shema. Wykonawcy zaczęli przygotowywać się już w grudniu. To osoby w różnym wieku i z różnym doświadczeniem. – Każdy, kto ma pragnienie, może do nas przyjść. Są tu i profesjonalni muzycy, i ci, którzy śpiewają od czasu do czasu, są ludzie posługujący w scholach. Jako kadra jesteśmy przygotowani do pracy w każdej grupie. Wszystkiego uczymy się podczas dwóch spotkań warsztatowych. Uczestnicy dostają i teksty, i nuty. Jeśli ktoś umie czytać nuty, to będzie mu troszkę łatwiej, ale jeśli nie, też nie ma problemu, bo uczymy wszystkiego na pamięć. To nie są pierwsze warsztaty, które prowadzę, i moje doświadczenie mówi, że nie trzeba znać nut, żeby śpiewać w głosach – podkreśla Martyna.
Sama ekipa organizująca spotyka się mniej więcej 3 miesiące wcześniej. – Modlimy się, pytamy, co Pan Bóg chce nam w tym roku powiedzieć, pochylamy się nad Słowem, które ma nas prowadzić. Na tej podstawie dobieramy repertuar. Oczywiście w jakiejś części jest to również kwestia naszych osobistych upodobań, ale staramy się stworzyć z tego harmonijną całość – opowiada Martyna. – Pewne zmiany mogą się dokonać już na warsztatach, bo staramy się żywo reagować na to, co się dzieje, i jeśli widzimy, że w tym momencie lepiej nam się modli, to przesuwamy akcenty. To jest zresztą najważniejsze, bo chociaż przygotowujemy koncert, to jednak nie chodzi nam po prostu o odśpiewanie kolęd, choćby najpiękniejsze, ale o modlitwę. Często jest tak, że posługując koncentrujemy się na tym, żeby przede wszystkim poprawnie zaśpiewać, tu jednak chcielibyśmy skupić się na tym, co tak naprawdę jest ważne.
Kolędami można świadczyć
Reklama
Jeszcze wcześniej, bo w drugi dzień świąt Bożego Narodzenia, odbędzie się kolędowanie Domowego Kościoła na zielonogórskim deptaku. Do tego wydarzenia nie trzeba się nawet wcześniej przygotować, wystarczy przyjść i się włączyć. – Historia tego kolędowania zaczęła się jakieś 30 lat temu, kiedy do wspólnego śpiewania zapraszało Stowarzyszenie Rodzin Katolickich – wspomina Włodzimierz Sadecki. – A od ok. 20 lat kolędujemy na zielonogórskim deptaku w drugi dzień świąt. Spotykamy się tam jako Domowy Kościół i śpiewamy razem przez godzinę. Nie dłużej, bo to jednak dzieje się na dworze i czasami jest bardzo zimno. Ogłaszamy to w parafiach i zapraszamy do włączenia się wszystkich chętnych. To nie jest wydarzenie specjalnie przygotowywane, nie mamy wcześniej prób, tylko przynosimy teksty. I wiele osób tak przychodzi co roku, bo słyszą w czasie ogłoszeń parafialnych, że znowu będzie wspólne kolędowanie. A niekiedy jest tak, że ktoś po prostu spacerował po rynku i postanowił się dołączyć. Tak się tworzy nasza śpiewająca wspólnota. Co do przygotowywanych wcześniej tekstów, to staramy się, żeby były wszystkie zwrotki i tak też je wyśpiewujemy. Nasze kolędowanie zawsze otwiera ks. Jan Pawlak, od wielu lat związany z Domowym Kościołem. Był też z nami ks. Dariusz Orłowski, wieloletni duszpasterz diecezjalny rodzin. Zapraszamy również ks. Romana Litwińczuka, proboszcza parafii Matki Bożej Częstochowskiej, także związanego z Ruchem Światło-Życie. Zaczynamy modlitwą i odczytaniem Ewangelii.
Po tylu latach śpiewająca grupa stała się już rozpoznawalna i wpisała się w świąteczny klimat miasta. – Kolędujemy w miejscu publicznym, przy choince pod ratuszem po to, żeby każdy mógł się dołączyć i chwalić Pana Jezusa w okresie bożonarodzeniowym. Ale chcemy też pokazać naszą wiarę. Atmosfera jest bardzo rodzinna i przyjacielska, jest pięknie – dodaje Włodzimierz Sadecki.
W kolędowaniu tym uczestniczy Violetta Stożek wraz z mężem. – Bardzo zachęcamy wszystkich do udziału. To takie przejmujące! Często jest zimno, ale serca gorące. Całe rodziny nawet z małymi dziećmi, które mają przy sobie grzechotki, janczary i inne przeszkadzajki. Dzieci najgłośniej śpiewają kolędy! – opowiada. – Uwielbiamy kolędować. Również w domowym zaciszu. Jest gitara, skrzypce i wiolonczela. I nasze głosy. Nasza najbliższa rodzina to 16 osób, dzieci, wnuczęta, no i my. Jest komu śpiewać.
Kolędami można łączyć
Bożonarodzeniowe utwory świetnie nadają się do tego, by budować relacje między ludźmi różnych kultur i języków. Potwierdzają to polsko-niemieckie warsztaty muzyczne organizowane w Neuhausen przez Katolickie Stowarzyszenie Młodzieży, Bund der Deutschen Katholischen Jugend i Duszpasterstwo Młodzieży Diecezji Görlitz.
Reklama
– Tradycja kolędowa jest w Polsce bardzo rozwinięta. Ale nie tylko w Polsce, bo i w wielu innych krajach. Niemcy też mają dużo pięknych kolęd. Zresztą sami śpiewamy niemieckie kolędy, tylko nie wiemy, że stamtąd pochodzą. Robimy warsztaty, żeby młodzież kształciła się wokalnie, ale też żeby poznawała kulturę swoich sąsiadów. I żeby młodzi ludzie poznawali siebie nawzajem. To też ma na celu współorganizator, Polsko-Niemiecka Wymiana Młodzieży – zbliżać do siebie sąsiadów, których wspólna historia nierzadko jest trudna – wyjaśnia Łukasz Brodzik. – Ta trudna historia często dzieli, mimo upływu lat. Śpiew natomiast jest czymś uniwersalnym, podobnie jak kolędy i w ogóle nasza wiara, więc na tej płaszczyźnie dużo łatwiej jest szukać porozumienia. Dużo prościej jest najpierw ze sobą pośpiewać, a dopiero później pogadać. Najpierw uczymy się razem kolędy polskiej albo niemieckiej, a potem pytamy siebie nawzajem, co dane słowo znaczy. Tak się zaczyna. Uniwersalny język muzyki bardzo fajnie łączy młode pokolenia. Z jednej i drugiej strony co roku pojawiają się nowe osoby. Widzę, że zwłaszcza z niemieckiej strony jest duża gorliwość i zainteresowanie, co spowodowane jest faktem, że we wschodniej części Niemiec przez długi czas panował komunizm i dzisiaj o wierzących ludzi jest tam trudniej. Dlatego młodzi niemieccy katolicy bardzo szukają okazji do spotkań z inną wierzącą młodzieżą.
Jak radzą sobie uczestnicy nieznający języka? Czy w ogóle w kilka dni można stworzyć zgraną grupę? – Stawiamy bardzo na integrację. Uczestnicy muszą być wymieszani, bo dzielimy się pod kątem głosów, a nie języka. Na miejscu są oczywiście tłumacze, ale młodzież i tak musi pokonywać barierę językową. I to się udaje, nawet jeśli ktoś w ogóle nie zna języka swojego kolegi. A dla tych, którzy znają języki obce, to doskonała okazja, żeby sobie poćwiczyć. Oprócz polskiego i niemieckiego jest przecież angielski, którego wiele osób uczy się w szkole – mówi Łukasz.
Finałowy koncert wieńczący warsztaty cieszy się dużym zainteresowaniem. – Na widowni jest zawsze ciasno. Przyjeżdżają rodziny wykonawców. Koncert i warsztaty są naprawdę profesjonalnie przygotowane, występujący ubrani są w jeden kolor, co ładnie wygląda i jest przyjemne w odbiorze. Często po koncercie ludzie wychodzą razem na dwór, tańczą i śpiewają, wspólnie jedzą agapę – podkreśla Łukasz. Atrakcyjne jest również to, że koncert za każdym razem jest zupełnie inny. – Co roku instruktorzy polscy i niemieccy dogadują się wcześniej i ustalają repertuar. Oczywiście na miejscu trzeba czasami to trochę zmienić i dostosować do poziomu grupy, bo nie jesteśmy w stanie przed warsztatami przewidzieć, z jakimi umiejętnościami przyjadą uczestnicy. Staramy się, żeby każdego roku był nowy repertuar, głównie ze względu na to, że wielu uczestników przyjeżdża więcej niż raz i nie chcemy, żeby się nudzili.
Katarzyna Woynarowska: Czy muzyka przybliża do Boga?
Ks. Robert Żwirek: czywiście! Widzi Pani, muzyka ma w sobie tajemniczą moc, siłę, która porusza naszą wrażliwość, najsubtelniejsze struny duszy... Chwalenie Boga śpiewem to jakby unoszenie się w nas ducha... Nie bez powodu starożytni Grecy mawiali, że świat brzmi na dźwięku G. Proszę zwrócić uwagę, że znaczna część muzyki, jaką pisano przez wieki, dedykowana była Bogu. Najpiękniejsze dźwięki pisano, a potem grano czy śpiewano na cześć Pana. Mój ulubiony Bach swoją największą kompozycję – „Wielką Mszę h-moll” stworzył jako osobiste wyznanie wiary. Gdy jej słucham, staje się także moim wyznaniem...
A taki zwykły szarak, siedzący w kościele w trzeciej ławce od końca, bez wykształcenia muzycznego, bez osłuchania?
Jego także muzyka przybliża do Boga. Tak się dzieje bez względu na wykształcenie, zawód, wiek. Ulegają temu zarówno profesorowie akademiccy, jak i pani sprzątająca biura. Wszędzie wokoło jest muzyka. Przestrzeń wypełniają dźwięki. A Pan Bóg wyposaża niektórych ludzi w rodzaj radarów, które potrafią nie tylko te dźwięki wychwycić, ale układać je w piękne frazy... Geniuszem absolutnym jest dla mnie wspomniany Jan Sebastian Bach. Potem Beethoven i Mozart. Wie Pani, Mozart nie napisał w życiu ani jednej fałszywej nuty. Jego partytury są bez skreśleń. Pisał od razu na czysto, jakby miał w głowie dyktafon, z którego spisywał...
Skoro muzyka przybliża do Pana Boga, to dlaczego ludzie tak unikają śpiewania? Słychać to w kościołach, a zwłaszcza w okresie świąt, ludzie coraz rzadziej kolędują...
Myślę, że w wielu parafiach, szczególnie wiejskich, zwłaszcza na wschodzie Polski, na Śląsku czy Podhalu kolędy się jeszcze śpiewa. Kolęduje się także w domach. Ale ma Pani rację, w większości polskich domów kolęd się raczej słucha, niż je śpiewa... A znamy góra dwie zwrotki. Ludzie mają dziś coraz mniej czasu, żeby się spotkać, żeby coś razem zrobić, a co dopiero śpiewać. Śpiewanie wymaga otwarcia się, poczucia bliskości, chęci bycia razem.
– W świątecznej „Niedzieli” jest płyta ze znanymi kolędami, zaśpiewanymi przez Księdza. Czy Ksiądz ma nadzieję, że ludzie wrzucą płytę do odtwarzacza i zaczną też nucić?
Oczywiście! Dlatego zaaranżowałem je tak, żeby każdy mógł się przyłączyć. Śpiewam bez udziwnień, bez jakichś karkołomnych wokalnych uniesień. Spokojnym, wyrównanym głosem.
– A dlaczego akurat takie kolędy?
Bo to moje ulubione, a przy okazji popularne. Poza tym płyta wymusza dokonanie wyboru, inaczej mógłbym śpiewać o wiele dłużej (śmiech).
– Znajdziemy na płycie także dwie autorskie kompozycje o narodzeniu Jezusa. Proszę nam o nich opowiedzieć...
„Kołysanka miłosierna” i „Narodził się Jezus”. Ta druga powstała 22 października – to nie jest przypadek. Bł. Jan Paweł II uśmiechnął się do mnie. Zawsze rano w swojej parafii odprawiam Mszę św. A tego dnia miałem w sobie jakąś ogromną wewnętrzną radość. Nie takie proste „ha, ha, ha”, raczej uczucie głębokie, dojmujące i rozpromieniające wnętrze. Po Mszy św. wróciłem do siebie, wziąłem gitarę do rąk i w ciągu – nie przesadzam – pół godziny napisałem kolędę „Narodził się Jezus”. Są takie momenty, że człowiek czuje się, jakby przepływał przez niego strumień. Nie pozostaje nic, jak tylko siąść i zapisać. To się dzieje niezależnie ode mnie. Natchnienie, tak bym to nazwał. Zapewne nie napiszę symfonii ani innego poważnego dzieła. Piszę piosenki – ciepłe, refleksyjne, czasem radosne... i śpiewam je Panu Bogu i ludziom.
A „Kołysanka miłosierna”?
„Zimy chłód, Dzieciątko śpi…” – napisałem to w majowy poranek. Zapyta ktoś – kolęda? Na wiosnę…? (uśmiech). Właśnie tak, bo ta kołysanka niesie przesłanie aktualne cały rok. Powstała zresztą z inspiracji Roku Wiary. Proszę mi pozwolić o tym opowiedzieć. Przeżyłem wtedy zupełnie niezwykły czas – trwającą 4 tygodnie „fazę twórczą”. Nigdy przedtem nie doznałem podobnego zjawiska. Dwie piosenki – muzyka i teksty – na tydzień. Miałem wrażenie, że niebo się nade mną otwiera. Zaczęło się w Wielki Piątek, gdy wróciłem z katedry. Zacząłem myśleć o najbliższej homilii. No i pytanie – co zaśpiewam? Bo skoro już niektórzy nazywają mnie księdzem bardem, to zobowiązuje… Od 20 lat każde swoje kazanie puentuję w ten sposób, że biorę gitarę i śpiewam, więc potrzebowałem tych piosenek sporo. I nagle w tę wielkopiątkową noc pojawiło się w duszy... „Jesteś, Panie, światłem wiary we mnie, alleluja!”… Czułem, jak przepływa we mnie strumień łaski. W takich chwilach wydaje mi się, że jestem tylko przekaźnikiem, głośnikiem, narzędziem. Że Ktoś inny we mnie gra... W tym czasie powstało jeszcze kilka piosenek, które znajdą się na przygotowywanej właśnie przeze mnie nowej – pierwszej w całości autorskiej – płycie. Planujemy jej wydanie na jesień 2014 r. I na tej samej fali, z tej samej inspiracji powstała „Kołysanka miłosierna”. Czułem, że jest piękna, że spodoba się ludziom. Kiedy śpiewałem ją pierwszy raz w kościele, widziałem osoby ocierające łzy… To także odpowiedź na Pani pierwsze pytanie, czy muzyka przybliża do Boga.
Ma Ksiądz na swoim koncie już 8 płyt, wliczając kolędowanie z „Niedzielą”. Jak to się zaczęło?
Po którymś kazaniu, zakończonym, jak już wspomniałem, piosenką, przyszedł do zakrystii nobliwy pan i z pełną powagą oznajmił, że powinienem nagrać własną płytę. Co więcej, on gotów jest ją zasponsorować. Pojawienie się w tamten grudniowy dzień 2007 r. tego pana oceniam, z perspektywy czasu, jak przybycie anioła posłańca. Jak zaproszenie od Pana Boga. Wcześniej taka myśl chodziła mi po głowie, ale jestem chyba nadkrytyczny wobec własnej twórczości, więc mówiłem: „daj sobie spokój”. Ów posłaniec – pan Stanisław Stolarczyk – stał się więc inspiracją. Długo by opowiadać, w jaki sposób trafiłem do krakowskiego studia nagrań przy Krowoderskiej 19, które prowadzi świetnie wykształcony muzyk, jeden z najlepszych dźwiękowców w Polsce – Jerzy Zając. Spodobało się Jurkowi to, co robię, i tak powstało „Śpiewać Ewangelię”. Podczas nagrywania drugiej płyty zaczęliśmy sobie mówić na ty, a dziś jesteśmy serdecznymi przyjaciółmi. Wydawcą wszystkich moich płyt jest nieoceniona „Nevada Music”, także z Krakowa. Wraz z panem Stefanem Mordarskim, szefem wydawnictwa, w ciągu naszej blisko sześcioletniej współpracy kierujemy się ideą, by każda płyta miała temat i przesłanie. Po „Śpiewać Ewangelię” zaistniały więc pieśni adwentowe, wielkanocne, maryjne, o Bożym miłosierdziu, Godzinki, litanie i oczywiście kolędy. Zachęcam Czytelników „Niedzieli”, by zerknęli na stronę internetową „Nevady Music”. Zapraszam także na moją własną, świeżutko powstałą stronę: www.ks-Robert-Żwirek.pl .
W studiu na Krowoderskiej powstała także „niedzielna” płyta?
Tak, i wiąże się z tym pewna niezwykła opowieść. Mieliśmy bowiem dokładnie jeden dzień, żeby nagrać kolędę „Narodził się Jezus”. I znów zdarzył się mały cud Pana Boga. Wszyscy potrzebni muzycy mieli akurat wolną chwilę. Normalnie rzecz nieosiągalna! Układało się wszystko idealnie. Jak weszliśmy do studia o 11.15 przed południem, tak wyszliśmy o 1.10 w nocy – 14 godzin! Dziękuję wszystkim moim Przyjaciołom, którzy uczestniczyli w nagraniach kolęd – muzykom, wokalistkom i dzieciom, które nie tylko śpiewały, ale też zagrają aniołki w teledyskach moich autorskich kolęd, produkowanych przez Telewizję Trwam.
– Ksiądz jest muzyką naznaczony i w swoim człowieczeństwie, i w kapłaństwie…
Chodziłem do szkoły muzycznej. Grałem najpierw na akordeonie, potem na fortepianie. Co tu dużo mówić – nie paliłem się do tego fortepianu. Może gdybym był bardziej przykładnym uczniem, byłbym dziś koncertującym pianistą. A tak zostałem śpiewającym kapłanem, dla którego śpiewanie jest wyznaniem wiary i głoszeniem Ewangelii. Dopiero z perspektywy czasu widać, jak się te Boże puzzle układają. Jeśli w naszym życiu coś się nie pojawia, to znaczy, że zdarzy się inne – piękniejsze i lepsze, bo zgodne z wolą Bożą.
Płyta dołączona jest do świątecznego numeru, pojawi się więc w domach naszych Czytelników pod choinką. Jest prezentem od „Niedzieli”. Zechce Ksiądz złożyć na niej swoją specjalną świąteczną dedykację?
O, tak! Z radością. Żebyśmy miłością Jezusa – Dzieciątka zostali poruszeni tak mocno, prawdziwie i pięknie, by każdego dnia „ogrzewać serce bliźniemu sercem miłosiernym” i byśmy dzięki temu byli ogromnie szczęśliwi...
Dziękuję Osobom i Firmom, które wsparły finansowo wydanie płyty „Narodził się Jezus”. Są to:
Włodzimierz Chwalba – „Metal Union”, Częstochowa; Waldemar Pacud – „Sangaz”, Częstochowa; Artur Kapusta – „BSK Technika Zamocowań”, Katowice; Piotr Hałasik – „BH Steel-Energia”, Katowice; Jacek Gębala – SKOK Jaworzno; Marek Tokarz – Spółka Restrukturyzacji Kopalń, Bytom; Ireneusz Michalski, Sobiesław Ciura – PRB „C&D”, Dąbrowa Górnicza; Robert Śmierciak – ZPHU Partner 2, Jaworzno; Leszek i Wojciech Wosik, Przemysław i Anna Wesołek – „LEMIR”, Libidza k. Częstochowy; Paweł Szopa – „Polbus”, Sosnowiec; Oliwer Topolski – „Interpromex”, Będzin; Rafał Pietrzyk – MPWiK, Będzin; Waldemar Sopata – Solidarność Kopalni „Sobieski”, Jaworzno; Grzegorz Nienartowicz – Fundacja dla Życia i Rodziny, Częstochowa. Ks. Robert Żwirek
Obchody 60. rocznicy wizyty Pawła VI w rzymskich katakumbach
2025-08-30 11:24
www.vaticannews.va
Vatican Media
Paweł VI
Wystawa fotograficzno-dokumentalna oraz wydarzenie upamiętniające mają przypomnieć historyczną wizytę Papieża Montiniego w podziemnych strukturach św. Kaliksta i św. Domitylli. Uroczystość, zorganizowana przez Papieską Komisję Archeologii Sakralnej, odbędzie się 12 września.
„Przyszliśmy, aby zaczerpnąć ze źródeł, przyszliśmy, by uczcić te pokorne, a chwalebne groby i znaleźć w nich napomnienie i pocieszenie”. Tymi słowami, wypowiedzianymi sześćdziesiąt lat temu w podziemnej bazylice Świętych Nereusza i Achillesa, Paweł VI określił swoją historyczną wizytę w katakumbach Domitylli. Było to 12 września 1965 roku, w przeddzień końcowej fazy Soboru Watykańskiego II.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.