Reklama

Anioły do nas wysyłaj

2019-01-08 12:01

Barbara Gajda-Kocjan
Edycja małopolska 2/2019, str. VI

Barbara Gajda-Kocjan
Przy tworzeniu spektaklu było dużo pracy, ale też zabawy

Pod tym tytułem młodzieżowa grupa teatralna „Talitha Cum”, działająca przy parafii Narodzenia Najświętszej Maryi Panny w Zielonkach, przygotowała spektakl, poprzez który młodzież chciała przekazać noworoczne przesłanie dla każdego z nas: nie szukaj anioła w niebie – on jest obok ciebie

Scenariusz przedstawienia powstał 10 lat temu dla innej grupy teatralnej działającej przy parafii w Skawinie. – W tym okresie odbył się także występ Tomka Kamińskiego, który zaśpiewał „Anioły do nas wysyłaj”. Ta piosenka, kontakt z autorem słów, były dla nas inspiracją do stworzenia czegoś o aniołach. Tytuł sztuki jest zatem zapożyczony. Dzisiaj, 10 lat później, realia są te same, słownictwo trochę inne, ale myślę, że sam problem jest aktualny – wyjaśnia Joanna Grzywa, autorka scenariusza.

Spektakl przedstawia historie uczniów, którzy doświadczają spotkania z aniołami: Joelem i Ozeaszem. Aniołowie wysłani zostają z misją niesienia pomocy młodym ludziom przez swojego wodza – anioła Zachariasza. Jak się jednak okazuje, nie tylko aniołowie z nieba troszczą się o nas, ale wokół znajdują się bliscy, których często nie zauważamy. Tymczasem oni swoją troską i dobrocią stają się dla nas aniołami. Fabuła głównie toczy się podczas lekcji w szkole, na której zaprezentowano różne typy osobowości. Zainscenizowana zostaje również katecheza, a jej tematem przewodnim są anioły i ich znaczenie w życiu. – Pan Bóg stwarzając człowieka, nie pozostawił go samego na ziemi. Ciągle wysyła do nas swoich posłańców, którzy nam pomagają, troszczą się i chronią przed niebezpieczeństwami.

Ks. Tomasz Pilarczyk, opiekun „Talitha Cum”: – „Anioły do nas wysyłaj” jest opowieścią o tym, w jaki sposób obecne są obok nas anioły, przypomnieniem, że są one zawsze gwarancją Miłości Bożej i że nawet w najtrudniejszych chwilach nie pozostawiają nas samych. Działają same bezpośrednio, ale bardzo często przez drugiego człowieka – dlatego są obok nas.

Reklama

Talitha Cum

– Mamy nadzieję, że to piękne przesłanie o obecności aniołów w naszym codziennym życiu dotarło. Było świątecznie, trochę z uśmiechem – podkreśla Agnieszka Lusina-Nogieć (z teatralnej grupy „Talitha Cum” dla dorosłych), która przygotowała scenografię i pomagała dobrać stroje dla aktorów, a jej mąż realizował układ dźwiękowy widowiska.

– W roku 2016 po Światowych Dniach Młodzieży podejmowane były próby utrzymania młodzieży przy parafii w Zielonkach – wspomina ks. Tomasz. Przyznaje, że różne sposoby zawiodły, ale pomysł na grupę teatralną zachęcił część młodych parafian. Dodaje: – Pierwsze teatralne koncepcje trzeba było jednak połączyć z grupą dorosłych. Przygotowaliśmy Drogę Krzyżową Inscenizowaną, którą graliśmy w różnych parafiach diecezji, potem spektakl pt. „Karol – człowiek, który poruszył piekło” dedykowany dla młodzieży (z grupą młodzieżową), a w Wielkim Poście 2018 r. – Misterium Męki Pańskiej, w którym zaangażowałem sporą grupę dorosłych parafian wraz z młodzieżą. Od tego Misterium, do którego scenariusz napisał Marcin Kobierski (aktor teatru Bagatela), a którego wątkiem była scena uzdrowienia córki Jaira przez Jezusa, grupa wzięła nazwę: „Talitha Cum”.

Grupa młodzieżowa „Talitha Cum” liczy 15 osób. Grupa dorosłych 20 osób. Jak wyjaśnia ks. Tomasz, pomysł na wystawienie sztuki „Anioły do nas wysyłaj” zrodził się podczas rekolekcji wakacyjnych, w których brała udział część aktorów. Ostatecznie w rolę Starego Anioła Zachariasza wcielił się Daniel Górski (katecheta), ks. Jerzego zagrał Adam Kosek, Anioły: Sylwia Seweryn i Oskar Szablowski, uczniów: Anna Nogieć, Aleksandra Maciaś, Oliwia Szablowska, Justyna Krawczyk, Martyna Misiuda, Łukasz Czapla, Marcin Nogieć oraz Bartosz Opala i Jakub Opala. – Dla niektórych z nas występ w tym spektaklu był debiutem – mówi Sylwia Seweryn i dodaje: – Przygotowania rozpoczęliśmy w listopadzie. Było dużo pracy i dobrej zabawy. Ks. Tomasz udzielał nam wielu cennych rad, które wyniósł z własnego doświadczenia. Już teraz z niecierpliwością oczekujemy na kolejne propozycje organizacji spektaklu.

Druga lekcja

Spektakl „Anioły do nas wysyłaj” będzie można obejrzeć za pośrednictwem strony internetowej: www.parafia-nnmp-zielonki.pl. – W parafii nie planujemy wystawiać już spektaklu, ale chętnie skorzystamy z zaproszenia w innych parafiach, szkołach lub ośrodkach kultury – informuje ks. Tomasz.

Sztuka „Anioły do nas wysyłaj” ma także drugą część. Czy „Taliha Cum” przedstawi dalsze losy bohaterów? Na to pytanie na razie nie znamy odpowiedzi, ale pozostaje mieć nadzieję, że kolejna lekcja o obecności aniołów w naszym życiu zostanie nam udzielona. Tymczasem w imieniu teatralnej grupy „Talitha Cum” życzymy wszystkim doświadczenia obecności aniołów w codziennym życiu!

Ofiarowanie Najświętszej Maryi Panny

2017-11-21 07:52

malk/brewiarz.pl, katolik.pl, Adonai.pl/pch24

21 listopada w tradycji katolickiej przypada święto, na temat którego większość wiernych nie wie zbyt wiele. Inne święta i uroczystości związane z Matką Bożą są nawet przeciętnie zorientowanym dość dobrze znane – przeważnie wiemy bowiem, czym było Nawiedzenie Najświętszej Maryi Panny, Jej Wniebowzięcie, Niepokalane Poczęcie czy Zwiastowanie Pańskie, ale gdy słyszymy o ofiarowaniu, niejeden spośród wiernych ma problem ze zdefiniowaniem istoty tego święta. Przypomnijmy więc czym ono jest.

Wikimedia Commons
Prezentacja Marii w świątyni obraz Tycjana. By Titian [Public domain], via Wikimedia Commons

1. Czym było ofiarowanie w tradycji żydowskiej?

Zgodnie ze starotestamentowym zwyczajem Żydzi, zanim ich dziecko ukończyło piąty rok życia, zabierali swe dziecko do jerozolimskiej świątyni i oddawali kapłanowi, by ofiarował je Panu. Był to rytuał podobny w swej ziemskiej wymowie do ustawionego oczywiście później – już wśród chrześcijan – chrztu. Podobnie jak to przez wieki w późniejszej tradycji katolickiej, tak i wśród żydów niektóre matki, w związku ze szczególnymi dla siebie wydarzeniami, niektóre spośród swoich dzieci decydowały się, tuż po urodzeniu, oddać na służbę Bogu. To także odbywało się podczas obrzędu ofiarowania.

2. Dlaczego Maryja została ofiarowana Bogu?

Rodzice Najświętszej Maryi Panny, jak przekazuje nam Tradycja, przez wiele lat nie mogli mieć dzieci. Święta Anna, mimo tego nigdy nie utraciła wiary, że Bóg pobłogosławi ją potomstwem. Złożyła więc obietnicę, że jeśli urodzi dziecko, odda je na służbę Bogu. Jej modlitwy zostały wysłuchane – urodziła dziecko, córkę, której dała na imię Maria. Poświęciła więc na służbę Bogu swe jedyne, długo oczekiwane i wymodlone dziecko.

3. Kto ofiarował Maryję Bogu?

Święci Joachim i Anna, rodzice Maryi, udali się do świątyni, by ofiarować córkę Bogu prawdopodobnie gdy była w wieku około trzech lat. Kapłanem, który dokonał obrzędu był święty Zachariasz – ten sam, którego pamiętamy z Ewangelii głównie z roli ojca świętego Jana Chrzciciela. Według niektórych pism wczesnochrześcijańskich, Maryja mogła pozostawać w świątyni nawet przez kolejnych dwanaście lat.

4. Czym jest paralelizm świąt związanych z Maryją i Panem Jezusem?

O ustanowieniu kolejnego święta ku czci Najświętszej Maryi Panny zdecydowały nie tylko przekazy pisemne wynikające wprost z Tradycji, ale i inny owej Tradycji kontekst. Wśród katolików istnieje bowiem bardzo silny kult Maryi, przez niektórych nazywana jest nawet Współodkupicielką. Nie może więc dziwić, że skoro obchodzimy uroczyście Poczęcie Jezusa (25 III) i Poczęcie Maryi (8 XII), Narodzenie Jezusa (25 XII) i Narodzenie Maryi (8 IX), Wniebowstąpienie Jezusa i Wniebowzięcie Maryi (15 VIII), katolicy chcieli obchodzić także obok święta ofiarowania Chrystusa (2 II) także święto ofiarowania Jego Matki.

5. Kto szczególnie świętuje w dniu wspomnienia Ofiarowania Najświętszej Maryi Panny?

W Kościele katolickim wspomnienie Ofiarowania NMP jest świętem patronalnym Sióstr Prezentek, a także dniem szczególnej pamięci o mniszkach klauzurowych. Przypominał o tym między innymi święty Jan Paweł II pisząc z okazji tego święta: „Maryja jawi się nam w tym dniu jako świątynia, w której Bóg złożył swoje zbawienie, i jako służebnica bez reszty oddana swemu Panu. Z okazji tego święta społeczność Kościoła na całym świecie pamięta o mniszkach klauzurowych, które wybrały życie całkowicie skupione na kontemplacji i utrzymują się z tego, czego dostarczy im Opatrzność, posługująca się hojnością wiernych”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Kard. Wyszyńskiemu zawdzięczamy wielki autorytet prymasostwa w Polsce

2019-11-22 07:45

archwwa.pl

Za nami pierwsza debata z cyklu "Myśląc z Wyszyńskim" inaugurująca przygotowanie do beatyfikacji kard. Stefana Wyszyńskiego.

Łukasz Krzysztofka

O tym, co mu zawdzięczamy i dlaczego nazywany jest Prymasem Tysiąclecia dyskutowali 21 listopada prof. Antoni Dudek, prof. Jan Żaryn i dr Ewa Czaczkowska.

Debata spotkała się z dużym zainteresowaniem zarówno starszych jak i młodszych słuchaczy, którzy wywpełnili salę konferencyjną i mieli wiele pytań do prelegentów.

Pierwszą debatę przygotowało środowisko Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Moderował ją odpowiedzialny za cały cykl spotkań pt. “Myśląc z Wyszyńskim” bp Piotr Jarecki, który jak wyznał – należy do ostatnich roczników księży wyświęconych w 1980 r. przez Prymasa Wyszyńskiego.

Łukasz Krzysztofka

Kard. Kazimierz Nycz inaugurując w Domu Arcybiskupów Warszawskich cykl “Myśląc z Wyszyńskim” podkreślił, że osoba Prymasa Tysiąclecia wciąż budzi zainteresowanie, czego potwierdzeniem może jest liczna obecność na tym spotkaniu. – Pragniemy dotknąć siedmiu tematów z życia, dzieła i świętości. Wokół nich chcemy odbyć rozmowę, która będzie się przeradzała w dialog i dyskusję, ale będzie też jakś formą refleksji i medytacji nad drogą świętości kard. Stefana Wyszyńskiego – tak metropolita warszawski nakreślił w swoim wprowadzeniu perspektywę całego cyklu pt. “Myśląc z Wyszyńskim”.

Łukasz Krzysztofka

Z postawionym w tytule spotkania pytaniem “Co zawdzięczamy kard. Wyszyńskiemu?” zmierzyli się jest historycy. Według prof. Antoniego Dudka, kluczem do zrozumienia tego jest pojęcie charyzmatycznego przywództwa. Jego zdaniem, pierwszą zasługą Prymasa Wyszyńskiego było to, że był charyzmatycznym przywódcą. “Ludzie potrzebują lidera, człowieka – symbolu – mówił, podkreślając zarazem, że kard. Wyszyński był przywódcą świadomym swojej roli, doskonale rozumiejącym brzemię odpowiedzialności jakie na niego spadło. Był całkowicie oddany i skoncentrowany na misji duszpasterskiej, ale jednocześnie uważnie śledził sytuację polityczną”.

Inną jego zasługą – według prof. Dudka – była umiejętność wykorzystania przywódczego charyzmatu do zawierania mądrego kompromisu. – To umiejętność dostrzeżenia, co w konkretnej sytuacji jest możliwe, co będzie lepiej służyło wspólnocie polskich katolikow – wyjaśnił prelegent podając przykłady zawartego w 1950 r. Porozumienia czy słynnego kazania na Jasnej Górze w sierpniu 1980 r., które zostało odczytane jako niewystarczające poparcie strajkujących. – Zabiegał o kompromis, bo rozumiał, że sytuacja była dramatycznyczna, rodził się potężny ruch wolnościowy, ale nie było jasne jaka bedzie reakcja Kremla i czy Polska nie podzieli losu Węgier lub Czechosłowacji – zaznaczył prof. Dudek.

Jego zdaniem, zasługą Prymasa Wyszyńskiego było także pokazywanie, iż w dążeniu do mądrego kompromisu istnieje nieprzekraczalna granica. Non possumus. Nie godził się na ingerencję władz państwowych w politykę personalną Kościoła i obsadzanie stanowisk kościelnych.

Z kolei dr Ewa Czaczkowska zwróciła uwagę, że kard. Wyszyński miał wizję prowadzenia Kościoła w czasach totalitarnych, wizję budowania więzi między Kościołem a narodem, a zarazem siłę i zdolności intelektualne, by przetworzyć tę wizję na program działania oraz siłę, by konsekwentnie wymagać realizacji tego programu. Prelegentka wskazała na program milenijny złożony z trzech elementów, jakimi były Jasnogórskie Śluby Narodu, Wielka Nowenna 1957-1966 i Milennium Chrztu Polski. W jej ocenie był to największy program duszpasterski w historii Kościoła i osiągnął dwa cele: zarówno w sensie narodowym jak i ocalenia wiary Kościoła w Polsce, nie tylko umożliwił jego przetrwanie ale także wzmocnienie.

– Prymas postawił na katolicyzm ludowy i formy z tym związane: pielgrzymki, wielkie celebracje. Wiedział, że jeżeli wiara ma się ostać wobec ateizmu to musi być to wiara prostego ludu, który jest gotów stanąć pod krzyżem i cierpieć – mówiła dr Czaczkowska. Zwróciła też uwagę, że Prymas Wyszyński prowadził Kościół w Polsce w sposób centralistyczny, wymagał jedności biskupów, jedności między duchowieństwem a biskupami a powolne wprowadzanie reform Soboru Watykańskiego II okazało się jedynym właściwym sposobem na tamte czasy. Była to odnowa dostosowana do warunków życia Kościoła.

W ocenie dr Ewy Czaczkowskiej kard. Wyszyńskiemu zawdzięczamy wielki autorytet prymasostwa w Polsce, udział w – jak się wyraziła – “budowaniu lobby”, które doprowadziło do wyboru Jana Pawła II na papieża. Wskazała też na zaufanie, jakie okazał ósemkom (Marii Okońskiej i założonemu przez nią Instytutowi Prymasa Wyszyńskiego) i proponowanym przez nie inicjatywom.

Prof. Jan Żaryn odpowiadając na tytułowe pytanie: Co zawdzięczamy Prymasowi Wyszyńskiemu? dodał, że “związał on dziedzictwo narodu z dziedzictwem katolicyzmu polskiego”. – On nas uczy polskości – podkreślił prelegent, dodając, że Prymas Tysiąclecia “zebrał to dziedzictwo i przeniósł w nowe tysiąclecie” poprzez narzędzia duszpasterskie, ale też socjologiczne. W jego ocenie, peregrynacja obrazu Matki Bożej Jasnogórskiej jest niesamowitym “związaniem w jedno” całęgo narodu.

Po wystąpieniach historyków i ich dyskusji pytania mogli zadać przysłuchujący się debacie uczestnicy z sali. Pytali m.in o rolę Prymasa jako interrexa, jak również o to jak czerpiąc z nauczania kard. Wyszyńskiego wychowywać młode pokolenia? Były pytania o maryjność, o relacje kard. Wyszyńskiego z Janem Pawłem II, ale także o to czy znane są przypadki nawrócenia wśród funkcjonariuszy UB/SB inwigilujących Prymasa Wyszyńskiego.

Następne spotkanie w ramach cyklu “Myśląc z Wyszyńskim” odbędzie się w czwartek 19 grudnia o godz. 18.00 w Domu Arcybiskupów Warszawskich. Wstęp wolny

Beatyfikacja kard. Stefana Wyszyńkiego odbędzie się 7 czerwca 2020 r. w Warszawie.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Rozumiem