Reklama

Dokument

Ciężar sławy

2019-07-24 11:32

wd
Niedziela Ogólnopolska 30/2019, str. 52

Diego Maradona, jeden z najlepszych piłkarzy w historii, był niełatwym obiektem do sportretowania, trzeba było znaleźć klucz. Znany brytyjski dokumentalista Asif Kapadia znalazł go: skupił się w filmie „Diego” na okresie gry Maradony w SSC Napoli. Dzieciństwa na ulicach Buenos Aires, gry w CA Boca Juniors i FC Barcelona nie pominął, ale potraktował je tylko jako wstęp. Przyjście Maradony w 1984 r. do Neapolu nie było zwykłą zmianą drużyny – trafił tam w sam środek kotła, który mógł zawrócić w głowie. Za sprawą Maradony SSC Napoli stało się najlepszą drużyną Włoch i Europy, dzięki niemu Argentyna wygrała mundial. Ludzie w Neapolu malowali na ulicach jego portrety, wieszali w domach jego zdjęcia, chrzcili dzieci jego imieniem. Poczuli się na równi z kibicami i drużyn z bogatej północy, którzy gardzili ich klubem i miastem. Maradona stał się bożyszczem Neapolu, ale życie wymknęło mu się spod kontroli. Jak wiele gwiazd nie potrafił udźwignąć swojej sławy.

Tagi:
dokument

Dokument końcowy Synodu Biskupów o Amazonii

2019-10-26 22:29

Vatican News

Nawrócenie, to myśl przewodnia dokumentu końcowego Synodu Biskupów dla Amazonii, który został przyjęty 26 października przez ojców synodalnych. Papież Franciszek wyraził zgodę na jego publikację. Dokument liczy 33 strony, 5 rozdziałów i 120 punktów. Oryginał jest hiszpański. Przygotowano też robocze tłumaczenia w czterech językach: po portugalsku, włosku, angielsku i francusku.
Synod biskupów na temat Amazonii, zakończony w sobotę, opowiedział się za możliwością wyświęcania na księży żonatych stałych diakonów. To jeden z najciekawszych punktów ogłoszonego w sobotę dokumentu podsumowującego obrady.

VATICAN MEDIA

Dokument końcowy podejmuje takie tematy jak: misja, inkulturacja, ekologia integralna, obrona ludów tubylczych, obrządek amazoński, rola kobiet i nowe posługi przede wszystkim na terenach, gdzie jest trudny dostęp do Eucharystii. Duży nacisk kładzie na konieczność nawrócenia: integralnego, duszpasterskiego, kulturowego, ekologicznego i synodalnego. Podkreślono, że jest to „owoc otwartej, wolnej i pełnej szacunku wymiany opinii”, która miała miejsce w ciągu trzech tygodni synodalnego spotkania wyznaczającego nowe drogi dla Kościoła w Amazonii i ekologii integralnej.

Już na początku dokument wzywa do „integralnego nawrócenia” poprzez prosty i skromny styl życia na wzór św. Franciszka z Asyżu, zatroskanego o „wspólny dom”, który jest dziełem Stwórcy. Mowa jest także o cierpieniu Amazonii wyrażającym się w krzyku wyniszczanej ziemi i wołaniu ubogich. Dokument jasno mówi o różnych formach przemocy uderzających dziś w amazońską ziemię, m.in. o prywatyzacji dóbr naturalnych, agresywnych modelach wydobywczych, deforestacji, rosnącym zanieczyszczeniu środowiska, a także wzroście przestępczości, przemycie narkotyków czy handlu żywym towarem. Dużo uwagi poświęca problemowi migracji, także do wielkich miast. Proponuje się utworzenie grup misyjnych, które we współpracy z miejscowymi parafiami starałyby się dotrzeć do ludzi wykorzenionych ze swej ziemi, oferując im inkulturowaną liturgię, tym samym przyczyniając się do ich integracji w nowej wspólnocie.

Centralnym pojęciem w dokumencie jest „nawrócenie duszpasterskie”. Przypomina się, że misja i ewangelizacja nie jest czymś fakultatywnym, ponieważ działanie misyjne i głoszenie Jezusa jest paradygmatem działania Kościoła. Uczestnicy synodu podkreślają, że rzeczą konieczną jest przejście od duszpasterstwa „odwiedzin” do duszpasterskiej „obecności i bliskości”. Dokument proponuje, by zgromadzenia zakonne na całym świecie utworzyły, co najmniej jedną wysuniętą placówkę misyjną, w którymkolwiek z krajów leżących w Amazonii. W tym kontekście przypomniano ofiarę tak wielu misjonarzy, którzy oddali swe życie, głosząc Ewangelię na tym terenie. Wskazano też na konieczność prowadzenia dialogu ekumenicznego i międzyreligijnego, a także pilnego wypracowania specyficznego duszpasterstwa ludów tubylczych. Wskazano na swoistą „opcję preferencyjną na rzecz tubylców”, przypominając o konieczności budzenia rodzimych powołań, ponieważ Amazonia powinna być ewangelizowana również przez rodowitych mieszkańców tego regionu. W tym kontekście pojawia się propozycja prowadzenia „odnowionej i odważnej misji” wśród młodzieży.

Dokument podejmuje też temat konieczności „nawrócenia kulturowego”.

Dwa ważne narzędzia na tej drodze to inkulturacja i międzykulturowość. Wskazuje się na konieczność wypracowania indiańskiej teologii oraz docenienia pobożności ludowej, która nieraz musi zostać „oczyszczona”, tak by prowadzić do spotkania z Jezusem. Zamiast negatywnej kolonizacji i prozelityzmu proponuje się inkulturowane głoszenie, będące w stanie dostrzec i docenić ziarna Słowa obecne w kulturze amazońskiej.

Mocno wybrzmiewa też stwierdzenie, że Kościół staje się realnym sprzymierzeńcem ludów Amazonii w walce o ich godność i poszanowanie ich praw. Ojcowie synodalni proponują utworzenie kościelnych ośrodków badawczych, które zajmą się studiowaniem tradycji, języków, wierzeń i aspiracji ludów tubylczych, przyczyniając się tym samy do rozwoju dzieł edukacyjnych wychodzących od ich tożsamości i kultury. To doświadczenie należy rozciągnąć również na poznawanie medycyny naturalnej stosowanej przez amazońskie ludy. Zarazem Kościół zobowiązuje się zapewnić pomoc medyczną wszędzie tam, gdzie państwo nie dociera. Dokument sugeruje też utworzenie Sieci Kościelnej Komunikacji Amazońskiej, która promowałaby edukację dwujęzyczną także na odległość.

Osobny rozdział ojcowie synodalni poświęcają „nawróceniu ekologicznemu”. W punkcie wyjścia stwierdzają, że stoimy w obliczu bezprecedensowego kryzysu społeczno-środowiskowego. Ekologię łączą z troską o ubogich. Zalecają poszukiwanie wzorców sprawiedliwego i solidarnego rozwoju. Przypominają, że obrona praw człowieka jest wymogiem naszej wiary. Uznają, że kluczową rolę w ochronie przyrody Amazonii muszą odgrywać żyjące tam ludy, których Kościół chce być sprzymierzeńcem.

Ojcowie synodalni używają też pojęcia grzech ekologiczny. Wskazują na międzynarodową odpowiedzialność za przyszłość przyrody w Amazonii. Mówią też o potrzebie uregulowania długów zaciągniętych przez niektóre kraje względem Amazonii, nie precyzując jednak, o jakie kraje tu chodzi. Sugerują natomiast stworzenie światowego funduszu na rzecz wspólnot amazońskich. Uczestnicy synodu apelują też o drastyczne ograniczenie emisji dwutlenku węgla i innych gazów wpływających na zmianę klimatu. Zwracają uwagę na potrzebę zapewniania wszystkim dostępu do wody pitnej. W tym kontekście wysuwają również postulat ustanowienia amazońskiego obserwatorium społeczno-duszpasterskiego oraz utworzenie biura amazońskiego przy watykańskiej Dykasterii ds. Integralnego Rozwoju Człowieka.

W ostatnim rozdziale dokumentu końcowego ojcowie synodalni zajmują się nowymi drogami „nawrócenia synodalnego”. Apelują o przezwyciężenie klerykalizmu i umocnienie kultury dialogu, słuchania i rozeznania. Postulowana przez nich synodalność miałaby się wyrażać w większym zaangażowaniu świeckich w posługi i odpowiedzialność za Kościół. Tam gdzie tego wymaga sytuacja biskup mógłby powierzać odpowiedzialność za duszpasterstwo we wspólnocie również świeckim.

Wiele miejsca poświęcono też roli kobiet. Dokument postuluje ich równouprawnienie w dopuszczaniu do posług nie związanych z kapłaństwem. Z tego względu zaleca się między innymi rewizję nauczania św. Pawła VI na temat posług lektora i akolity. Zauważono, że podczas konsultacji przed synodem często pojawiało się życzenie, by święcenia diakonatu stałego udzielać również kobietom. Sam synod nie występuje z tym postulatem. W dokumencie przyznaje się jedynie, że wiele na ten temat rozmawiano. Przypomina się, że w 2016 r. Franciszek powołał komisję mającą zbadać, czy w historii Kościoła rzeczywiście istniał diakonat kobiet. Uczestnicy synodu chcą się podzielić z komisją swymi doświadczeniami i czekają na ostateczne rezultaty jej badań.

Synod wyraża też troskę o rozwój amazońskiego życia konsekrowanego w oparciu o miejscowe powołania. Zaleca się również umocnienie istniejącego już diakonatu stałego mężczyzn, większą troskę o formację zarówno diakonów, jak i kapłanów, również z uwzględnieniem elementów ekologii i miejscowej kultury.

Dokument końcowy synodu podejmuje też w końcu bolesny problem niektórych wspólnot tubylczych, które pozbawione są stałej obecności kapłana. Biskupi w sposób jednoznaczny doceniają znaczenie celibatu i zalecają gorącą modlitwę o liczne powołania. Mając jednak na względzie potrzeby wspólnot pozbawionych posługi sakramentalnej, synod wnioskuje o ustalenie kryteriów i dyspozycji, na podstawie których można by udzielać święceń kapłańskich diakonom stałym, którzy posługiwaliby w najodleglejszych regionach Amazonii. Dokument precyzuje, że zdaniem niektórych uczestników synodu kwestia ta powinna być omawiana na szczeblu Kościoła powszechnego, a nie na synodzie regionalnym.

Uczestnicy synodu postulują też utworzenie katolickiego uniwersytetu Amazonii oraz posynodalnej instytucji kościelnej obejmującej wszystkie Kościoły lokalne w tym regionie. W jej ramach powinna też powstać komisja, która przeanalizowałaby możliwość ustanowienia amazońskiego obrządku liturgii. W tym kontekście wskazano też potrzebę tłumaczenia tekstów biblijnych i liturgicznych na kolejne języki tubylcze.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Watykan: niebawem nowy szef Urzędu Informacji Finansowej

2019-11-18 12:33

st (KAI) / Watykan

Ojciec Święty podziękował prezesowi Urzędu Informacji Finansowej (AIF), dr René Brülhartowi za pełnioną od pięciu lat pracę - i związku z wygaśnięciem mandatu przystąpił do wyznaczania jego następcy – poinformowało Biuro Prasowe Stolicy Apostolskiej.

ACKI/pixabay.com

Jak zapowiedziano ma to być osoba o wysokich kwalifikacjach profesjonalnych i potwierdzonych kompetencjach na poziomie międzynarodowym. Dodano, że nominacja nowego prezesa Urzędu Informacji Finansowej zostanie opublikowana i wejdzie w życie po powrocie Ojca Świętego z podróży Apostolskiej do Tajlandii i Japonii, 26 listopada.

W ten sposób zapewniona zostanie ciągłość działania instytucjonalnego AFI w tym momencie szczególnych zobowiązań na poziomie wewnętrznym i międzynarodowym – czytamy w komunikacie.

Utworzony 30 grudnia 2010 roku przez Benedykta XVI Urząd Informacji Finansowej ma na celu walkę z procederem „praniem brudnych pieniędzy” i swoją kontrolą obejmuje wszystkie instytucje Stolicy Apostolskiej i Państwa Watykańskiego prowadzące działalność finansową.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Święto książki

2019-11-19 07:21

(buk)

Od 19 do 21 listopada w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II odbywać się będą XXII Targi Wydawców Katolickich, organizowane przez Stowarzyszenie Wydawców Katolickich i KUL. Udział zapowiedziało 38 oficyn wydawniczych z całej Polski.

Archiwum

- W tym roku pragniemy włączyć się w trwający jubileusz 100-lecia Niepodległości Polski i obchody 40. rocznicy pierwszej pielgrzymki Jana Pawła II do Polski, a także w rozpoczynający się Rok Świętego Jana Pawła II, w 450. rocznicę Unii Lubelskiej oraz w przygotowania do beatyfikacji kard. Stefana Wyszyńskiego - zapowiada ks. Roman Szpakowski, prezes SWK. - Targi są wspaniałą okazją dla wydawnictw do zaprezentowania swojego dorobku wydawniczego, promowania czytelnictwa, spotkania z czytelnikami, a wszystkim zainteresowanym dobrą książką do spotkania z nią w jednym miejscu, o szerokim wachlarzu tematyki, edytorstwa i formach (książka tradycyjna, elektroniczna, e-booki) - podkreśla. Patronatem honorowym tegoroczne Targi objęli: Metropolita Lubelski abp Stanisław Budzik, Wojewoda Lubelski, Marszałek Województwa Lubelskiego oraz Rektor Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II.

Targi będą się odbywały w holu Collegium Jana Pawła II, na parterze, w godz. od 9.00 do 18.00. Wstęp bezpłatny.

XXII Targi zostaną ubogacone koncertem „SERCE DLA CIEBIE POLSKO” w wykonaniu Danuty Stankiewicz (śpiew), Mariusza Jaśko (śpiew), Filipa Borowski (recytacje). Artystom towarzyszyć będzie zespół muzyczny Piotra Kubackiego. Koncert przedstawia w pigułce historię Państwa Polskiego poprzez muzykę i słowo. Utwory muzyczne, charakterystyczne dla danego okresu dziejowego tworzącej się państwowości polskiej, przeplatają się z krótką opowieścią o ich powstaniu, a wiersze oraz efekty audiowizualne dopełniają obraz. Wśród utworów wykonywanych przez artystów są np. „Bogurodzica”, „Rota”, „O mój rozmarynie”, „Marsz Pierwszej Brygady”, „Dziś do Ciebie przyjść nie mogę”, „Rozszumiały się wierzby płaczące”, a także utwory współczesnych kompozytorów. Dodatkowo podczas koncertu wybrzmią utwory związane ze św. Janem Pawłem II. Koncert odbędzie się 20 listopada o godz. 19.00 w Auli im. Stefana Kardynała Wyszyńskiego KUL. Wstęp na koncert jest wolny zarówno dla społeczności studenckiej, jak i ogółu publiczności.

Ponadto organizatorzy zapraszają na:

- 20 listopada (środa) do Collegium Jana Pawła II (sala 1013) w godz. 9.30-14.00 na konferencję z okazji 130-lecia urodzin Zofii Kossak pt. „Zofia Kossak pisarka z Ziemi Lubelskiej”.

- 20 listopada w Gmachu Głównym na parterze GG-47 (tzw. stara aula) w godz. 16.00-18.00 odbędzie się spotkanie z ks. Arkadiuszem Paśnikiem, proboszczem lubelskiej parafii pw. św. Michała Archanioła; terapeutą uzależnień, wrażliwym na ludzką krzywdę, niepotrafiącym przejść obojętnie wobec cierpienia innych ludzi, choć sam naznaczony cierpieniem, mającym swe korzenie w przeszłości jego rodziny. Terapię dla siebie - ale i dla innych - odnalazł w pisaniu. Szczerym do bólu, bez owijania w bawełnę, autobiograficznym; wciągającym i frapującym, a przede wszystkim uzdrawiającym i oczyszczającym.

- Targom będą towarzyszyły wystawy przygotowane przez Stowarzyszenie Civitas Christiana: „ROK POLSKI” Filipa Rybczyńskiego, nawiązujący do książki Zofii Kossak i „RODZINA BOGIEM SILNA” - wystawa przedstawia nauczanie Sługi Bożego kard. Stefana Wyszyńskiego poświęconego rodzinie. Ponadto Biuro Edukacji Narodowej IPN oraz Muzeum Jana Pawła II i Prymasa Wyszyńskiego pokaże „WYSZYŃSKIEGO I WOJTYŁY GRAMATYKĘ ŻYCIA”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Rozumiem