Po stu latach od poświęcenia kościoła pw. św. Stanisława Kostki w Łętowni abp Adam Szal, metropolita przemyski w niedzielę 22 września dokonał konsekracji filialnej świątyni na terenie parafii Kuńkowce.
Zgromadzonych na modlitwie przywitał przedstawiciel parafii, przewodniczący Rady Parafialnej, Andrzej Repich, zaś do wspólnej modlitwy zaprosił proboszcz parafii ks. Robert Grela, ukazując tym samym podjęty trud odnowienia budynku kościelnego, który zostanie konsekrowany.
Abp Adam Szal w homilii przypomniał mieszkańcom Łętowni, jak corocznie od 39 lat pielgrzymi wędrujący z Przemyśla ku Jasnej Górze mogą w ty miejscu na pierwszym postoju doświadczyć wyjątkowej gościnności od mieszkańców, którzy i dziś gromadzą się w swojej świątyni. To coroczne przyjście pielgrzymów staje się znakiem – jak podkreślał Kaznodzieja – dla uroczystości konsekracji świątyni, do której wierni przychodzą, aby spotkać się z Bogiem. Metropolita Przemyski wskazał, że przez konsekrację (dedykację) nadajemy wyjątkowego charakteru budowli, w której będzie gromadził się żywy Kościół. Arcybiskup wskazał także, że świątynia ma być zatem miejscem spotkania – spotkania człowieka z Bogiem. – To nie Pan Bóg potrzebuje świątyń, to my potrzebujemy świątyni, aby uświęcać się, aby wzrastać duchowo, aby być otwartym na Boże Słowo, aby być otwartym także na drugiego człowieka, to my jako istoty duchowo-cielesne potrzebujemy materialnych znaków, które do nas przemawiają – mówił Arcybiskup.
W trakcie uroczystości Ksiądz Arcybiskup udzielił sakramentu bierzmowania młodzieży z parafii Kuńkowce i dokonał poświęcenia figury Matki Bożej ustawionej w otoczeniu Kościoła. Na zakończenie spotkania słowa wdzięczności wyrazili przedstawiciele młodzieży, która przyjęła sakrament bierzmowania, oraz ks. Robert Grela, proboszcz parafii.
Arcybiskup Wacław Depo 14 czerwca br. konsekrował kościół w parafii pw. św. Stanisława, biskupa i męczennika, w Witkowicach. Budowano go dynamicznie w ostatnich latach. O gotowości na konsekrację świadczy nie tylko stan fizyczny domu Bożego, ale przede wszystkim zaangażowanie parafian, czyli istnienie żywego Kościoła. Podczas uroczystości po brzegi wypełnili oni mury wcale niemałej świątyni. W przeprowadzeniu tej niezwykle podniosłej liturgii pomogli klerycy i diakoni z Wyższego Seminarium Duchownego Archidiecezji Częstochowskiej.
Sanktuarium w Lourdes okazało się za małe, by pomieścić wszystkich licealistów z regionu paryskiego, którzy chcieli wziąć udział w rozpoczętej wczoraj pielgrzymce Frat 2025. Gdyby bazylika św. Piusa X była większa, gdyby w Lourdes było więcej miejsc noclegowych, mogłoby przyjechać co najmniej 15 tys. samej młodzieży, a tak jest nas 13,5 tys., młodzieży i ich opiekunów – mówi ks. Gaultier de Chaillé organizator pielgrzymki. Dla porównania podaje, że w poprzednich edycjach Frat brało udział ok. 10 tys.
Chrzest Polski, a właściwie chrzest przyjęty przez Mieszka I, był bez wątpienia aktem wiekopomnym. Wprawdzie z wydarzeniem tym wiąże się wiele niewiadomych: data, miejsce, szafarz, jak i imię chrzestne księcia, to jednak decyzja władcy Polan o przyjęciu chrześcijaństwa zaważyła na całych dziejach państwa, które przyszło mu współtworzyć.
Analizując poszczególne elementy wydarzenia na pierwszy plan wysuwa się ustalenie daty przyjęcia przez Mieszka chrztu. Niestety, nie dysponujemy żadnymi zapiskami z okresu panowania pierwszego historycznego władcy Polski. Faktu przyjęcia przez niego chrztu nie odnotował nawet w swoim dziele skrupulatny saski kronikarz Widukind. Jako pierwszy uczynił to dopiero pół wieku później biskup merseburski Thietmar. Dziejopis ten jednak notorycznie mylił termin owego wydarzenia, raz mówiąc o nim pod rokiem 966, w innym zaś miejscu wspominając rok 968 i utworzenie biskupstwa w Poznaniu. Nie były zgodne w tej dziedzinie i późniejsze roczniki pochodzące z połowy XI w., które podając lakoniczną informację: Mesco dux Poloniae baptizatur, umieszczały ją zarówno pod datą 966, jak i alternatywnymi jej odpowiednikami: 965 i 967. Żmudna praca historyków, jak i mocno zakorzeniona w narodzie polskim tradycja pozwoliły na określenie terminu chrztu na rok 966. Odniesienie się natomiast do praktyki chrzcielnej Kościoła umożliwiło wskazanie hipotetycznej daty dziennej. Tą najprawdopodobniej była Wielka Sobota, która wtenczas przypadła w dniu 14 IV. Powyższe ustalenia sprawiły, że dziś powszechnie, i na ogół zgodnie, uznaje się datę 14 IV 966 r. jako moment przyjęcia przez Mieszka I i jego najbliższych współpracowników chrztu świętego.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.