Reklama

Rodzina

Kościół nieustannie głosi Ewangelię rodziny

[ TEMATY ]

rodzina

małżeństwo

PublicDomainPictures/pixabay.com

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Papież Franciszek w przemówieniu z 4 października 2014 r. stwierdził, że „decydującym warunkiem weryfikacji naszego kroku na gruncie współczesnych wyzwań jest utkwienie naszego spojrzenia w Jezusa Chrystusa, zatrzymanie się w kontemplacji i adoracji Jego oblicza [...]. Rzeczywiście, za każdym razem, gdy powracamy do źródeł doświadczenia chrześcijańskiego, otwierają się nowe drogi i niewyobrażalne możliwości”.

W dokumencie III Nadzwyczajnego Zgromadzenia Ogólnego Synodu Biskupów „Relatio synodi” podkreślono, że głoszenie Ewangelii rodziny jest pilną potrzebą nowej ewangelizacji, Kościół jest wezwany do wdrożenia jej „z czułością matki i jasnością nauczyciela” (por. Ef 4,15).

Głoszenie Ewangelii rodziny związane jest z rozpoznawaniem boskiej pedagogii, według której „ład stworzenia” przeobraża się poprzez kolejne etapy w „ład odkupienia”. Ona wskazuje na nowość chrześcijańskiego sakramentu małżeństwa, które jest kontynuacją, ale i udoskonaleniem, uświęceniem pierwotnego małżeństwa naturalnego. Głoszenie Ewangelii rodziny organicznie powiązane jest ze słuchaniem Jezusa, który odnosząc się do pierwotnego planu dotyczącego małżeństwa podkreśla nierozerwalną jedność między mężczyzną a kobietą (Mt 19,6). Nauczanie Jezusa na temat małżeństwa i rodziny jest „paradygmatem dla Kościoła”. Chrystus żył w rodzinie, rozpoczął znaki od wesela w Kanie, głosił orędzie o znaczeniu małżeństwa jako pełni objawienia, przywracające pierwotny plan Boga (Mt 19,3).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Nauczanie Jezusa na temat małżeństwa i rodziny pozwala wyróżnić trzy podstawowe etapy w planie Bożym wobec tych wspólnot. Na początku Stwórca ustanowił małżeństwo pierwotne Adama i Ewy, jako solidny fundament rodziny. Bóg stworzył człowieka mężczyzną i kobietą (Rdz 1,27) i pobłogosławił im, aby byli płodni i rozmnażali się (Rdz 1,28). Dlatego „mężczyzna opuszcza ojca swego i matkę swoją i łączy się ze swą żoną tak ściśle, że stają się jednym ciałem” (Rdz 2,24). Ta jedność została jednak zniszczona przez grzech i stała się historyczną formą małżeństwa w Ludzie Bożym, a Mojżesz dał możliwość wystawienia listu rozwodowego (Pwt 24, 1 nn.). Ta forma była powszechna w czasach Jezusa. Wraz z Jego przyjściem i dokonaniem przez Niego zbawieniu, zakończyła się era zainicjowana przez Mojżesza. Jezus doprowadził małżeństwo i rodzinę do ich pierwotnej postaci (por. Mk 10,1-12). Od Chrystusa za pośrednictwem Kościoła, małżeństwo i rodzina otrzymują niezbędną łaskę do świadczenia o miłości Boga i życia na sposób komunii. Nowożeńcy przyjmując siebie nawzajem przyrzekają sobie całkowity dar, wierność i otwartość na życie. Bóg uświęca ich miłość i umacnia jej nierozerwalność, dając im pomoc, aby potrafili żyć wiernością, wzajemnym zintegrowaniem i otwartością na życie.

Reklama

Głoszenie Ewangelii rodziny to także wskazywanie na te rodziny, które pozostają wierne nauczaniu Ewangelii, bo dzięki nim zyskuje wiarygodność piękno małżeństwa nierozerwalnego i wiernego na zawsze. W rodzinie chrześcijańskiej, którą można nazwać „Kościołem domowym” „uczymy się wytrwałości i radości pracy, miłości braterskiej, wielkodusznego przebaczania, nawet wielokrotnego, a zwłaszcza oddawania czci Bogu przez modlitwę i ofiarę ze swego życia" (Katechizm Kościoła Katolickiego, nr 1657).

Głoszenie Ewangelii rodziny związane jest również z kontemplowaniem życia świętej Rodzina z Nazaretu, która jest jej wspaniałym wzorem.

Ojcowie synodalni przypomnieli w przywoływany dokumencie, że „Ewangelia rodziny przenika historię świata od stworzenia człowieka na obraz i podobieństwo Boga (Rdz 1, 26-27), aż do wypełnienia tajemnicy Przymierza w Chrystusie na końcu czasów z Godami Baranka”. Ewangelię rodziny powinny głosić współczesnemu światu rodziny chrześcijańskie, żyjące łaską sakramentu małżeństwa i Bogiem obecnym w ich wspólnocie małżeńskiej i rodzinnej.

2015-03-16 09:03

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ks. dr hab. Gręźlikowski: Franciszek niczego nie zmienia w nauczaniu Kościoła o małżeństwie

Celem zmian wprowadzonych przez Franciszka nie jest ułatwienie uzyskania orzeczenia nieważności małżeństwa, ale przyspieszenie procesów kościelnych. Papież poprzez te dokumenty niczego nie zmienia w nauczaniu Kościoła o małżeństwie, nie wprowadza „kościelnych rozwodów”, a tylko ze względów duszpasterskich upraszcza niektóre procedury – wyjaśnia w rozmowie z KAI ks. dr hab. Janusz Gręźlikowski, oficjał Sądu Kościelnego Diecezji Włocławskiej i kierownik katedry historii prawa kanonicznego na Wydziale Prawa Kanonicznego UKSW w Warszawie.

KAI: Papież Franciszek zmodyfikował normy procesu o stwierdzenie nieważności małżeństwa. Co w praktyce oznacza ta zmiana?

CZYTAJ DALEJ

Bóg daje nam miłość, wolność i nieskończenie więcej

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Adobe Stock

Rozważania do Ewangelii J 14, 1-6.

Piątek, 26 kwietnia

CZYTAJ DALEJ

Kosowo: Premier zapowiedział legalizację związków partnerskich osób tej samej płci

2024-04-27 17:07

[ TEMATY ]

LGBT

Kosowo

Adobe Stock

Premier Kosowa Albin Kurti zapowiedział legalizację związków partnerskich osób tej samej płci - przekazał w sobotę portal Klix.

"Kosowo dołoży wszelkich starań, aby wkrótce stać się drugim po Czarnogórze krajem Bałkanów Zachodnich, który gwarantuje swoim obywatelom prawo do związków partnerskich osób tej samej płci. Będziemy ciężko pracować, aby osiągnąć (ten cel) w najbliższej przyszłości" - powiedział Kurti, dodając, że do zmiany w kosowskim prawie może dojść już w maju.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję