Reklama

Wiara

Przygotowanie do sakramentu po nowemu

Od 1 czerwca br. obowiązują nowe zasady przygotowania narzeczonych do ślubu. Jakie zmiany wprowadzono?

Niedziela Ogólnopolska 24/2020, str. 20-21

Adobe.Stock.com

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W kancelariach parafialnych w Polsce pojawiły się nowe formularze kanonicznego badania narzeczonych. Przygotowane zostały na podstawie Dekretu ogólnego Konferencji Episkopatu Polski o przeprowadzaniu rozmów kanoniczno-duszpasterskich z narzeczonymi przed zawarciem małżeństwa kanonicznego. Dekret wprowadza pewne zmiany, które są dostosowaniem przepisów prawa kościelnego do zmieniających się warunków życia. Słowo klucz w zrozumieniu dekretu to nie „rewolucja”, ale – aktualizacja. Przygotowanie do małżeństwa stanowi troskę ze strony Kościoła, a jednym z elementów tej troski i samego przygotowania jest badanie kanoniczne (egzamin przedślubny) narzeczonych, którego celem jest rozeznanie ich sytuacji prawnej i upewnienie się o należytym przygotowaniu do zawarcia sakramentu małżeństwa.

Co nas może zaskoczyć?

Reklama

Przede wszystkim sposób przeprowadzania rozmowy. Treść dekretu sugeruje, aby wypełnienie protokołu badania kanonicznego narzeczonych nie było tylko zwykłą formalnością, ale miało charakter rozmowy duszpasterskiej, poprzedzonej wspólną modlitwą. Dodatkowym doniosłym czynnikiem wspomnianego badania będzie odebranie od narzeczonych przysięgi de veritate dicenda, czyli obowiązku odpowiadania zgodnie z prawdą na pytania zadawane przez duszpasterza. Rota przysięgi znajduje się w nowym formularzu protokołu. To niewątpliwie stanowi nowość, ale wydaje się zabiegiem ze wszech miar słusznym – przecież celem egzaminu przedślubnego jest doprowadzenie narzeczonych do ważnego małżeństwa. Nie da się ze stuprocentową pewnością wykluczyć wszystkich przeszkód między małżonkami, ale przysięgę, czyli wezwanie Pana Boga na świadka, należy traktować jako akt religijny, i być może powstrzyma ona wielu od podawania nieprawdy w trakcie przygotowania do małżeństwa.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Razem, ale osobno

Każdy z narzeczonych będzie rozmawiał z księdzem osobno. Ma to sprzyjać szczerości wypowiedzi. Bardzo dobrze należy ocenić odsyłacze do poszczególnych formularzy – czego nie było wcześniej. Duszpasterz zatem w przypadku poszczególnych odpowiedzi ze strony narzeczonych od razu zostaje poinstruowany, jakie czynności należy jeszcze wypełnić – dotyczy to zarówno osób, które były w poprzednich związkach, jak i osób niepraktykujących, odstępców od wiary czy deklarujących się jako niewierzący, a także obrządku. Podobnie rzecz się ma w przypadku osób małoletnich, które chcą zawrzeć małżeństwo – duszpasterze znajdą konkretne informacje i sposób postępowania w takich przypadkach. Na nowy protokół należy zatem spojrzeć szerzej – stanowi on nie tylko jeden ośmiostronicowy dokument, ale wraz z różnymi załącznikami to ogromny zasób wiedzy z dziedziny prawa małżeńskiego.

Przeszkody kanoniczne

Reklama

Protokół składa się z siedmiu części – od przysięgi małżeńskiej aż do zawiadomienia o zawartym małżeństwie. Nie da się w krótkim tekście dokonać dokładnego przeglądu wszystkich zmian, ale postaram się ująć te – moim zdaniem – najważniejsze. Pytania o ewentualne przeszkody kanoniczne zostały podzielone na cztery podgrupy. W części dotyczącej wad oświadczenia woli zawarcia małżeństwa pytań jest więcej niż w „starym” protokole i są one lepiej sformułowane. Te dodatkowe pytania dotyczą ogólnej woli zawarcia małżeństwa w Kościele i sakramentalności małżeństwa. Rozbudowana została również i dostosowana do obecnych czasów część protokołu dotycząca zdolności psychicznej.

Niektórzy narzeczeni może będą zaskoczeni treścią pytań, ale z praktyki sądowej wynika, że są one słuszne i dobrze, że znalazły się te o ewentualne leczenie, przebyte terapie czy wreszcie o zachowania i cechy, które mogą być powodem późniejszych problemów. Ciekawym pytaniem jest również to, czy ktoś odradzał zawarcie małżeństwa i z jakiego powodu. Wszystkie te okoliczności mogą przecież stanowić o ewentualnej niezdolności osób do zawarcia małżeństwa, ale na pewno narzeczeni nie powinni mieć obawy, że w przypadku pozytywnej odpowiedzi na to pytanie duszpasterz odmówi im pobłogosławienia związku małżeńskiego.

Wypełnienie protokołu nie wyczerpuje przecież całego przygotowania do małżeństwa i to głównie od narzeczonych zależy, jak się przygotują i jakie kroki podejmą, aby ich późniejsze małżeństwo było szczęśliwe i trwałe. Kościół ze swej strony aktualizuje i dostosowuje swoje procedury do bieżącej sytuacji i aktualnych potrzeb.

2020-06-10 12:18

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Rozważania różańcowe Sł. Bożej Anieli Róży Godeckiej

2025-10-13 20:57

[ TEMATY ]

różaniec

Adobe Stock

Czuwaj i módl się, jak Pan Jezus zalecił uczniom swoim w Ogrójcu i trzymaj mocno w karbach miłość własną, staraj się coraz bardziej ogołacać się ze wszystkiego co nie jest Bogiem, kochaj Boga we wszystkim i we wszystkich, a wszystko w Bogu. Wtedy dopiero zaznasz doskonałego pokoju.
CZYTAJ DALEJ

Św. Teresa z Avila - życiowa mistyczka

Niedziela łódzka 41/2007

[ TEMATY ]

święta

François Gérard, "Św. Teresa”

Św. Teresa Wielka z Ávila – piękna kobieta, „teolog życia kontemplacyjnego”

Św. Teresa Wielka z Ávila – piękna kobieta, „teolog życia kontemplacyjnego”
Czy czytali Państwo „Drogę doskonałości” św. Teresy z Avila, reformatorki żeńskich klasztorów karmelitańskich, mistyczki i wizjonerki? A jej listy pisane do osób duchownych i świeckich? To zaskakująca literatura. Autorka, święta i doktor Kościoła, żyjąca w XVI w. w Hiszpanii, ujawnia w niej nadzwyczajną trzeźwość umysłu oraz wiedzę o świecie i człowieku. Jej znajomość ludzkiej, a szczególnie kobiecej natury, z pewnością przydaje się i dziś niejednemu kierownikowi duchowemu. Trapiona chorobami, prawie nieustannie cierpiąca, św. Teresa zwraca się do swoich sióstr językiem miłości, wolnym od pobłażania, ale świadczącym o głębokim rozumieniu i nadprzyrodzonym poznaniu tego, co w człowieku słabe, i może stanowić pożywkę dla szatańskich pokus. Po latach pobytu w klasztorze św. Teresa podjęła trudne dzieło reformy żeńskich wspólnot karmelitańskich. Dostrzegła niedogodności i zagrożenia wynikające z utrzymywania dużych zgromadzeń, zaproponowała więc, aby mniszki całkowicie oddane na służbę Chrystusowi mieszkały w małych wspólnotach, bez stałego dochodu, zdane na Bożą Opatrzność, ale wolne od nadmiernej troski o swe utrzymanie. Zadbała także o zdrowie duchowych córek, nakazując, aby ich skromne siedziby otoczone były dużymi ogrodami, w których będą pracować i modlić się, korzystając ze świeżego powietrza i słońca. Te wskazania św. Reformatorki pozytywnie zweryfikował czas i do dziś są przestrzegane przy fundacji nowych klasztorów. Oczywiście, główna troska św. Teresy skierowana była na duchowy rozwój Karmelu. Widziała zagrożenia dla Kościoła ze strony proponowanych przez świat herezji. Cóż może zrobić kobieta? - pytała świadoma realiów. Modlitwa i ofiara jest stale Kościołowi potrzebna. Kobieta, przez daną jej od Boga intuicję i wrażliwość, potrafi zaangażować nie tylko swój umysł, ale i serce na służbę Bożej sprawy. W życiu ukrytym i czystym, przez modlitwę i ufność może ona wyprowadzić z Serca Jezusa łaski dla ludzi. Jak korzeń schowany w ziemię czerpie soki nie dla siebie, ale dla rośliny, której część stanowi, tak mniszka za klauzurą Karmelu podtrzymuje duchowe życie otaczającego świata. Dąży do zażyłości z Panem nie dla zaspokojenia własnych pragnień, lecz dla Królestwa Bożego, aby Stwórca udzielał się obficie stworzeniu, karmiąc je łaską i miłością. Tak widziała to św. Teresa i tak postrzegają swe zadanie dzisiejsze karmelitanki. Modlą się za Kościół, za grzeszników i ludzi poświęconych Bogu, narażonych na potężne i przebiegłe zasadzki złego, aby wytrwali i wypełnili swoje powołanie. Szczęśliwe miasto, w którym Karmel znalazł schronienie. Szczęśliwa Łódź. Pełne wiary, wolne od strapień doczesnych, mieszkanki Karmelu potrzebują wszakże naszego wsparcia, materialnej ofiary, dziękczynnej modlitwy. W przededniu święta Założycielki Karmelu terezjańskiego, w roku poprzedzającym 80. rocznicę obecności Karmelitanek Bosych w Łodzi przy ul. św. Teresy 6, ku nim zwracamy spojrzenie. Niech trwa wymiana darów.
CZYTAJ DALEJ

Prezentacja badań o Janie Pawle II w Internecie: pomiędzy dumą a ironią

2025-10-15 15:06

[ TEMATY ]

internet

badania

św. Jan Paweł II

duma

ironia

Karol Porwich/Niedziela

Aż 60 proc. Polaków uważa Jana Pawła II za największy powód do dumy. Mniej więcej tyle samo spośród nas uważa papieża Wojtyłę za ważny autorytet moralny. Jednocześnie młode pokolenie coraz częściej przedstawia go w kontekście ironicznym. Takie są wyniki badań zaprezentowanych przez ekspertów UKSW w Muzeum Jana Pawła II i Prymasa Wyszyńskiego w Warszawie. Jutro 16 października przypada 47. rocznica wyboru kard. Wojtyły na papieża.

Podczas konferencji prasowej zaprezentowano wyniki analizy dyskursu internetowego o Janie Pawle II, analizując treści artykułów z portali internetowych oraz analizy postów i komentarzy z mediów społecznościowych. Uwzględniono wyniki badań przeprowadzonych na zlecenie UKSW przez CBOS oraz ankiet innych pracowni badawczych. Pod uwagę wzięto okres od roku 2022 do bieżącego.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję